Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Chicanes in de Médoclaan

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Chicanes in de Médoclaan

    Dagblad De Limburger.


    Zie ook: http://forum.mestreechonline.nl/show...&postcount=698

  • #2
    Actie van bewoners Médoclaan

    Dagblad De limburger:

    MAASTRICHT – Bewoners van de Médoclaan (Campagne) gaan dit weekeinde handtekeningen inzamelen om bij het stadsbestuur af te dwingen dat de verkeersremmers in de straat worden weggehaald.

    De remmers – zogenaamde straatjuwelen (halfronde betonnen schijven met een paaltje) – zijn op vier plekken in de Médoclaan op het wegdek geplaatst om hardrijders te dwingen hun snelheid aan te passen.

    Dat werkt volgens de straatbewoners niet, terwijl de (geluids)overlast van remmende en optrekkende auto’s sterk is toegenomen. Weghalen lost dat op, maar de gemeente Maastricht wil er niet aan. De kwestie leidde tot tweespalt in de wijk. De Médoclaanbewoners verwijten het buurtplatform hun belangen onvoldoende te behartigen, reden om zelf een handtekeningenactie te houden. Drie bewoners hebben intussen officieel bezwaar aangetekend.

    Opmerking


    • #3
      Circa 45 handtekeningen tegen chicanes Medoclaan

      Afgelopen weekend zijn enkele boze buurtbewoners van de Medoclaan in Campagne een handtekeningenactie gestart tegen de in de Medoclaan liggende Chicanes:

      Wil Lem:" De reacties van veel mensen was hartverwarmend. Men was blij dat er iemand voor hun belangen opkwam en men was verontwaardigd. Vanmorgen zei ik tegen enkele medebewoners dat weghalen van de chicanes geld kostte en dat we het niet zelf mochten betalen waarop enkelen de vraag stelden:
      En bij de wielerronde, wie haalt dan daar de chicanes weg en wie plaatst ze terug?

      Waarom mag er dan wel enkele dagen lang zonder dat de chicanes er staan gereden worden is het dan niet zgn. gevaarlijk?

      Daar sta je dan met je mond vol tanden.

      Momenteel heb ik ca. 45 handtekeningen van medestanders en ervaringsdeskundigen."

      Buurtbewoners hebben inmiddels een bezwaar aangekondigd tegen de beslissing van wethouder Albert Nuss (PvdA). De besloot op 21 augustus 2012 het navolgende.
      "Ik heb besloten niet over te gaan tot wegnemen van de geplaatste juweeltjes in afwachting van het aanleggen van busvriendelijke drempels, omdat daarmee de oude situatie van verkeersonveiligheid (te hard rijden)
      onverwijld zou terugkeren. Niet alleen voor mij maar ook voor het buurtplatform een onverantwoorde keuze."
      De boze buurtbewoners geven aan dat zij zich niet kunnen vinden in het advies van hun buurtplatform (Bpf).

      Niels Peeters van de Partij Veilig Maastricht heeft de afgelopen weken de zaak ook persoonlijk bekeken. Hij vroeg de gemeente Maastricht hoeveel paaltjes op de chicanes de afgelopen 2 jaar omver gereden zijn. Volgens de gemeente waren dat er 2 !
      Niels Peeters: "
      Dit antwoord strookt blijkbaar niet met de ervaringen van buurtbewoners, kijkende naar een aantal reacties die ik ontving per mail. Het verschil tussen de gemeentecijfers en buurten komt vaker voor, omdat niet alle meldingen en werkzaamheden worden geregistreerd zoals zou moeten. Hier ben ik naar aan het kijken want cijfers en de werkelijkheid dienen met elkaar overeen te komen."

      Het probleem met de Medoclaan is dat het een zgn. gebiedsontsluitingsweg (van Wolder) is. Dat maakt dat er niet aan de maximumsnelheid van 50 km/u getornd kan worden. De enige andere oplossing is derhalve dat er andere verkeersmaatregelen worden genomen. Dat is echter niet zo eenvoudig.

      Peeters: "
      Ik constateer dat er geen draagvlak is voor aanpassing van de Medoclaan bij de gemeente alsook bij de Maastrichtse politiek waardoor het een moeilijk verhaal gaat worden. Daarbij hebben publicaties in de media aan die situatie niets veranderd. Vandaar dat ik benieuwd ben naar de uitkomst van de bezwaren die zijn ingediend, al denk ik dat de uitkomst al vast staat. Afsluitend zou men een 'proef' kunnen overwegen door de twee middelste chicane-duo's tijdelijke weg te halen maar mij lijkt het verstandig de bezwaren af te wachten gezien op dit moment voor een proef geen meerderheid in de raad te vinden is."

      Een suggestie van andere buurtbewoner:
      "Praat niet verder met de gemeente maar vraag de organisatoren van de wielerronde de route te verleggen via de Medoclaan dan heb je binnen de kortste keren nieuw asfalt en gaan af en toe de chicanes weg".

      Zou hij gelijk kunnen hebben?
      Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

      Opmerking


      • #4
        Chicanes contraproductief.

        Chicanes kunnen ook contraproductief werken.

        Opmerking


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door Breur Bekijk bericht

          Chicanes kunnen ook contraproductief werken.
          Eerlijk gezegd, lijkt me dit juist een voorbeeld dat de "chicanes" wel degelijk productief zijn. De uiterste consequentie van een dergelijke snelheidsremmende maatregel is immers dat de onoplettende weggebruiker zich in een benarde positie brengt. Dat laatste is hier duidelijk het geval.
          De Wereld gaat aan Vlijt ten onder

          Max Dendermonde

          Opmerking


          • #6
            Een onoplettende weggebruiker hoort niet op de weg thuis. Snelheidsborden dienen genoeg te zijn. Natuurlijk zou je er ook een mitrailleurpost kunnen neerzetten .

            Maar serieus; het gaat erom of de nu getroffen maatregelen effectief zijn, de veiligheid verhogen. Er is geen objectief cijfermateriaal dat dit bevestigt.

            Opmerking


            • #7
              Een van mijn vrienden heeft zijn (brede) oprit pal achter zo'n chicane. Als ik op die oprit wil parkeren, kan ik niet gewoon de bocht nemen. Ik moet helemaal links van de weg 'voorsorteren', de wagen terug zetten tot aan de linkse chicane. Ik sta dan voor de uitrit van de overbuurman die dat ongetwijfeld niet waardeert. Dan moet ik zowel het verkeer voor als achter mij controleren en met een scherpe zwaai naar rechts kom ik dan waar ik wezen moet. Over mijn vertrek aldaar zal ik maar niet verder uitweiden. :(

              Opmerking


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door Breur Bekijk bericht
                Een onoplettende weggebruiker hoort niet op de weg thuis. Snelheidsborden dienen genoeg te zijn. Natuurlijk zou je er ook een mitrailleurpost kunnen neerzetten .

                Maar serieus; het gaat erom of de nu getroffen maatregelen effectief zijn, de veiligheid verhogen. Er is geen objectief cijfermateriaal dat dit bevestigt.
                Ach ... Eigenlijk zou het gezond verstand ruim voldoende moeten zijn. Maar dat is kennelijk dun gezaaid.

                Veiligheid is een weerbarstig begrip. Veiligheid kan in objectief opzicht gemeten worden aan de hand van de ongevallenregistratie. Maar dan heb je nog geen maat voor de beleefde verkeersveiligheid.

                En de paradox is; dat op de door de weggebruiker als onveilig aangemerkte wegvakken vaak de minste (ernstige) ongelukken voorkomen, en vice versa.

                Met enige regelmaat gericht verkeerstoezicht toepassen lijkt mij hier de aangewezen weg. Niet met snelheidscamera's, maar gewoon een politieagent die iemand fysiek staande houdt en wijst op zijn of haar verkeersgedrag.
                De Wereld gaat aan Vlijt ten onder

                Max Dendermonde

                Opmerking

                Bezig...
                X