Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Snelheidsremmers Médoclaan

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Haas
    replied
    Overigens geef ik weer, wat ik van mensen uit de Chambertinlaan te horen kreeg. Zijn zij, qua opvattingen dan in de minderheid?

    De pijn/het probleem, is dus niet zomaar weg te nemen.


    Kom je de een tegemoet, dan doe je de ander te kort. Basis-doel van die chicanes (hoe ongelukkig ze ook geplaatst zijn), blijft het terugdringen van de snelheid. Waarom doen de mensen dat niet eens uit zichzelf, waarom moeten er dergelijke maatregelen aan te pas komen? Iedereen wil toch veilig van a naar b komen, iedereen weet toch dat er binnen de bebouwde kom een snelheidslimiet is? Is toch zo moeilijk niet om zich daaraan te houden?

    Ik vergelijk het een beetje met het aankondigen van ''vliegende'' snelheidscontroles. Wanneer een verkeersdeelnemer verneemt dat die er is, en waar die is, dan zal hij/zij zich in die omgeving keurig aan de ter plaatse geldende snelheidsbeperking houden.

    Om vervolgens de ''verloren'' tijd op andere plekken weer in te halen.

    Mijn standpunt is dan ook: mensen zouden zich ook zonder dit soort maatregelen aan ter plekke geldende richtlijnen moeten houden. Het komt ook hun eigen welzijn ten goede.

    Leave a comment:


  • Clio
    replied
    Burgerparticipatie inzake de chicanes op de Medoclaan (2)

    Na twee dagen staat de teller op 1.346. Als ik mijn eigen correcties en aanvullingen - ruim gemeten - ervan af trek, kom ik op circa honderd personen die binnen 48 uur toch weer kennis hebben genomen van dit draadje. Jammer dat het aantal lezers op deze site als steeds veel groter is dan het aantal posters.
    Last edited by Clio; 30 oktober 2014, 14:38.

    Leave a comment:


  • Clio
    replied
    Burgerparticipatie inzake de chicanes op de Medoclaan

    Als er werkelijk slechts een kleine groep 'zeurpieten' en querulanten bij deze kwestie betrokken zou zijn, dan is het toch wel opvallend dat - toen ik enkele uren geleden aan mijn uiteenzetting begon - er voor dit sinds 2009 stilliggende en eerst op 23 oktober 2014 weer tot leven gewekte draadje 1.226 hits geregistreerd stonden voor zes (6) postings. Dat zegt toch wel wat. Misschien is het aardig bij te houden hoe de stand over twee dagen is, als dit draadje - indien er niet tussentijds op wordt gereageerd - weer wegzakt in de grote massa en alleen nog via de zoekknop kan worden opgeroepen.

    Overigens is dit onderwerp vaker aan bod geweest op MO. In het voorjaar is Karel de Kale een draadje 'Chicanes op de Medoclaan' begonnen, dat tot nu toe op basis van zes (6) postings 2.321 hits heeft gescoord. Maar ik meen mij te herinneren dat het onderwerp ook eerder aan de orde is geweest, Ik vermoed dat die discussie is gesneuveld bij de crash van de site, enkele jaren geleden.
    Last edited by Clio; 24 oktober 2014, 18:30. Reden: aanvulling en inkorting

    Leave a comment:


  • Clio
    replied
    Straatjuweeltjes c.q. chicanes op de Medoclaan (6)

    Wat betreft het gemeentelijke argument dat veranderingen teveel geld zouden kosten en de situatie dáárom dus gehandhaafd moet worden, heb ik nog enige kanttekeningen:

    1. de 'gewone' weg versmallende paaltjes met een vormgeving waarbij de voet een in de lengte van de rijweg lopende betonnen balk is, zijn zó algemeen gebruikelijk in Nederland dat zij waarschijnlijk in grote aantallen worden aangemaakt. Het zou mij niets verbazen als zij aanmerkelijk goedkoper blijken dan de kunstzinnige en door mij persoonlijk nooit ergens anders gesignaleerde chicanes op de Medoclaan.

    2. als er wél geld is voor een vele duizenden euro's kostende plaatsing van één parkeermeter op de Bieslanderweg voor welgeteld twéé (2) parkeerplaatsen (T-kruising Bieslanderweg/Aramislaan) waarvan de kosten zelfs in 2099 nog niet terugverdiend zullen zijn, waarom is er dan geen geld voor de verwisseling van voorzieningen op de Medoclaan, die in elk geval voor zowel gemeente als omwonenden direct rendement zullen opleveren.
    Last edited by Clio; 24 oktober 2014, 12:14.

    Leave a comment:


  • Clio
    replied
    Straatjuweeltjes c.q. chicanes op de Medoclaan (5)

    Oorspronkelijk geplaatst door Haas Bekijk bericht
    Gewoon de snelheid beperkt houden, voorzichtig erom heen rijden, dan vermindert zowel de snelheid, als de kans dat de auto wordt beschadigd. Komt nog bij, dat het hele spelletje over een tijd opnieuw begint, omdat fietsers en bromfietsers opnieuw last gaan ondervinden van de hogere snelheid. Het lijkt me namelijk sterk dat het verkeer zonder die remmers zich wel ineens aan de regels gaat houden.
    Wat betreft die beschadigingen: die zijn zoals hierboven al vermeld te wijten aan een onjuiste vormgeving. Als het 'paaltje' op de punt van het betonnen hart zou staan (dus aan de kant van de rijweg, in plaats van aan het fietspad), zouden er minder van dat soort ongelukken gebeuren.
    Wat betreft het verminderen van de snelheid: daaraan dragen deze chicanes, zoals ik hierboven ook al heb aangegeven weinig of niets bij. De snelheidsduivels blijven met grote snelheid om die dingen heen zwenken en brengen door dat zwenken het andere verkeer in groot gevaar.

    Is er dan geen oplossing? Jawel, natuurlijk is er die:

    1. Als die chicanes perse moeten blijven, dan zou men eens beter kunnen overleggen over de plaats waar zij het beste zouden kunnen staan.

    2. Maar waarom vasthouden aan deze specifieke vorm van verkeersremmers? Waarom geen weg versmallende paaltjes zoals die op enkele plaatsen staan op de Bieslanderweg (en op tal van andere plaatsen in de stad)? Ook dáár wordt er weleens eentje omgereden, maar de vormgeving is veel veiliger, overzichtelijker en dus functioneler.

    3. Een andere oplossing zou zijn dat men verhoogde verkeersdrempels aanbrengt, maar dat wordt door de gemeente afgewezen omdat de Medoclaan als hoofdverkeersader een buslijn heeft (en godlof dat die er is!) Echter, de ene verkeersdrempel is de andere niet. Men zou ook kunnen denken aan een brede, iets verhoogde drempel die tegelijk zebrapad is. Een combinatie van verhoging+oversteekplaats is op de Bieslanderweg aangebracht ter hoogte van St.-Gerlachus, vlakbij de bushalte. Alle drie tezamen werken prima. Iets dergelijks zou men op de Medoclaan kunnen doen ter hoogte van de Sancerrelaan, waar men dicht bij een bushalte zit, en in een zo onoverzichtelijke bocht in de weg zit dat men er verkeersspiegels aan heeft moeten brengen. Sowieso zou een zebrapad daar geen slecht idee zijn. Op de hele Medoclaan is geen veilige oversteekplaats te vinden, terwijl daar met alle wandelaars en jonge en oude bewoners toch zeker behoefte is.

    4. Waarom niet ook ergens een paal met vrijblijvende snelheidsregistratie, die met zijn zacht vermanende smiley's attendeert op het feit dat je harder rijdt dan je had gedacht? Zo'n paal heeft tijdelijk op de Bieslanderweg gestaan ter hoogte van de Trocaderostraat. Later is die weggehaald; mogelijk kapot, maar ik zou me ook kunnen voorstellen dat zij overbodig bleek.

    5. En dan is er nog het fenomeen 'Handhaving'. Als er een tijdlang consequent gecontroleerd en bekeurd zou worden op de Medoclaan, zou het na verloop van tijd wel afgelopen zijn met dat racen. Voor de goedwillenden zou het een herinnering zijn aan de plaatselijke snelheid, de kwaadwillenden raakt het uiteindelijk toch onaangenaam in de portemonnee. Je hoeft maar naar de nieuwe regeling op het traject over de Kennedybrug te kijken om te zien dat het werkt.

    Voor een bussluis zoals op de Pergamijndonk op Oud Caberg is aangebracht, is inderdaad fysiek geen plaats op de Medoclaan en een echt hoge verkeersdrempel is inderdaad erg hinderlijk op een busroute, maar er valt zeker een alternatieve oplossing te kiezen uit de vijf mogelijkheden die ik hierboven heb vermeld. Daarbij moet ik aantekenen dat ik niet behoor tot de betreffende werkgroep en dus ook niet op de hoogte ben van alle mogelijkheden. Het is gewoon een kwestie van gezond verstand en van elders opgedane ervaringen. Als de gemeente blijft vasthouden aan deze ongewenste en door de omwonenden als gevaarlijk ervaren beleidslijn, is het een kwestie van tijd voordat de wal het schip keert. Maar moet er echt eerst een zwaar gewonde, of zelfs een dode vallen?
    Last edited by Clio; 26 oktober 2014, 08:50.

    Leave a comment:


  • Clio
    replied
    Straatjuweeltjes c.q. chicanes op de Medoclaan (4)

    Oorspronkelijk geplaatst door Haas Bekijk bericht
    Begin november is er andermaal een hoorzitting voor omwonenden.
    Jawel, en dat is uitsluitend te danken aan de vasthoudendheid van de commissie die namens de omwonenden stug volhoudt en aan de bel blijft trekken, een ware Sisyphus-arbeid. Recent heeft zij ten stadhuize een gesprek gehad met de nieuwe wethouder (Aarts), hetgeen geleid heeft tot deze inloopmiddag. Of dat veel oplevert? Ik vermoed van niet.

    Ten eerste heeft de betreffende gemeentelijke afdeling ervoor gezorgd dat de uitnodiging - een onopvallend vel A4, dus zelfs zonder gekleurd gemeentelijk logo - zonder envelop in de bus is gegooid. Dat is zelfs gebeurd bij de rechtstreekse gesprekspartners, terwijl de wethouder anderszins had beloofd! Het gevolg van dit vodje papier zal zijn dat velen het niet eens zullen bekijken, gewend als we zijn ongevraagd papier-zonder-envelop ongezien weg te gooien. Wie het wel bekijkt, zal zich afvragen of het zin heeft naar die inloopmiddag heen te gaan als de gemeente zó weinig waarde hecht aan de uitnodiging. Ik althans heb nog nooit eerder een dergelijk gemeentelijk rondschrijven gekregen zonder envelop.

    Verder gaat het de gemeente er waarschijnlijk om om aan individuele binnenlopers nogmaals het gemeentelijk standpunt uit te leggen, maar dat is helemaal niet nodig. Iedereen die er belang bij heeft, is al jaren op de hoogte van alle verwikkelingen, al was het maar via het sinds enkele jaren uitstekend verzorgde wijkblad. En als het de gemeente gaat om de inzichten bij de bevolking, dan zullen de 'inlopers' weinig opleveren. Het merendeel is inmiddels oorlogsmoe, heeft geen overzicht meer, wil slechts dat de boel verandert en hoopt dat de werkgroep een nog zeer lange adem heeft.

    Het gaat daarom niet om het aantal 'inlopers', maar om de kwaliteit van de argumenten. En die liggen al jaren grondig en waar nodig wetenschappelijk onderbouwd te verpieteren in een ambtelijke la.
    Last edited by Clio; 24 oktober 2014, 11:55. Reden: correctie

    Leave a comment:


  • Clio
    replied
    Straatjuweeltjes c.q. chicanes op de Medoclaan (3)

    Oorspronkelijk geplaatst door Haas Bekijk bericht
    Voor zover ik me herinner, zijn die maatregelen destijds dus ook via een of meerdere hoorzittingen tot stand gekomen. Voor zover ik weet, is toen toch het besluit genomen tot het plaatsen van die snelheidsremmers? Waar waren destijds de tegenstanders van die maatregel? Hadden zij zich destijds in voldoende mate laten gelden, dan waren die maatregelen nooit uitgevoerd.
    Zoals al gezegd, zijn de omwonenden helemaal niet tegen verkeersremmers. Toen zij indertijd akkoord gingen met de maatregel, verwachtten zij er alles van. Later bleek echter hoezeer automobilisten moesten rangeren om deze geheel nieuwe vorm van verkeersremmers te passeren en daarbij noodgedwongen moesten uitwijken op het fietspad. Ook hadden deze chicanes een heel nieuwe vorm, die voor zover ik weet op geen enkele plek elders in de stad is toegepast. De vorm (betonnen plaat dwars op rijweg) leidde door onduidelijke signalering tot aanrijdingen en de geluidsoverlast nam toe omdat hardnekkige hardrijders domweg blijven racen en als ze niet met eenzelfde snelheid vrij baan hebben bij de hindernis, met gierende remmen stoppen en vervolgens met brullende motoren wegtrekken. Dat is overigens een psychologisch effect: die 'bochten' nodigen veel meer uit tot coureursgedrag dan de 'rechte' wegversmallingen op de Bieslanderweg.
    Oorspronkelijk geplaatst door Haas Bekijk bericht
    Zover ik weet, hebben die tegenstanders het toen behoorlijk laten afweten. Dan moeten ze nu ook niet zeuren, vind ik.
    Het is misschien niet algemeen bekend, maar al jaren wordt achter de schermen hard gewerkt om de situatie veranderd te krijgen. De werkgroep heeft verschillende malen ten stadhuize de bezwaren naar voren gebracht en alternatieven voorgesteld. De toenmalige wethouder Nuss is tijdens zijn mandaat verschillende malen uitgenodigd om de situatie ter plekke te bekijken en beloofde een welwillend oor. Steeds opnieuw werd de zaak door de verantwoordelijke ambtenaren met oneigenlijke of niet voldoende onderbouwde argumenten afgeschoten. Wat deze ambtenaren nog het meest valt te verwijten is, dat zij onvoldoende dossierkennis hebben, zelfs ten aanzien van hun eigen (eerdere) correspondentie. En omdat er dus voortdurend langs elkaar heen wordt gepraat (Breurs 'miscommunicatie'), zitten we nu nog steeds met deze situatie.

    Leave a comment:


  • Clio
    replied
    Straatjuweeltjes c.q. chicanes op de Medoclaan (2)

    Oorspronkelijk geplaatst door Haas Bekijk bericht
    Geen remmers, dan kun je de Medoclaan weer als racebaan gebruiken.
    Het is aantoonbaar onjuist dat de Medoclaan veiliger is geworden. Probleem is dat alleen bepaalde ongelukken worden geregistreerd (bijvoorbeeld als de politie erbij geroepen moet worden). Alle andere aanrijdingen onttrekken zich aan het ambtelijke oog; die worden niet geturfd. Ergens moet er een gemeentelijke afdeling zijn die nieuwe paaltjes plaatst, maar naar het schijnt wordt er geen registratie bijgehouden van de locatie, of wordt deze registratie niet doorgegeven aan de ambtenaar die deze onenigheid met de bewoners in zijn portefeuille heeft. En dan zijn er nog de aanrijdingen die wel tot schade leiden, maar geen gemeentelijk herstel van de chicane behoeven. Die zijn ten stadhuize al helemaal buiten beeld. En tellen ondanks de signalering van de omwonenden niet mee in de gemeentelijke evaluatie.

    Dan is er het gemeentelijk argument dat metingen hebben uitgewezen dat 85% van de automobilisten zich door deze chicanes houdt aan de snelheidslimiet, Dat is al helemaal bedrieglijk. Ten eerste is het mijn ervaring dat het merendeel van de automobilisten (waar dan ook) zich als goed chauffeur sowieso aan die limiet houdt, mits men maar zo af en toe op vriendelijke wijze wordt herinnerd aan zijn snelheid. Dat zou dus al die 85% kunnen zijn.
    Maar kijkend naar die metingen ligt het er helemaal aan waar zij werden gedaan. Het kaarsrechte en onbebouwde stuk tussen de Pomerollaan en de Pletzerstraat nodigt zonder meer uit tot harder rijden, mede door het 'dalen' en 'klimmen' waartoe het niveauverschil uitnodigt. Daar zal de snelheid door de chicanes zeker enigszins omlaag gebracht zijn.

    Maar als men bijvoorbeeld het meetapparaat direct voor of na de Pomerollaan heeft geplaatst, haalt men met oneigenlijke middelen de gemiddelde snelheid omlaag. Er zijn immers heel wat bewoners in de achterliggende straten in het droogdal die van die kruising gebruik maken. Als zij (met slecht overzicht richting Wolder) de Medoclaan opdraaien, doen ze dat logischerwijze bijna kruipend. Omgekeerd mindert het verkeer op de Medoclaan sterk vaart als het de Pomerollaan indraait, temeer daar het komend vanuit de stad net een chicane achter de rug heeft. Die extreem lagere snelheden zorgen ervoor dat de cijfers van een meting die op een andere plaats is gedaan, worden genivelleerd, zodat het verkeersgedrag lijkt te zijn verbeterd. Dat is nu eenmaal het gevolg van het middelen van de cijfers. Het zou beter zijn eens te kijken naar de individuele weggedeelten tussen de vier chicane-punten en per locatie te berekenen wat het effect is geweest.

    Leave a comment:


  • Clio
    replied
    Straatjuweeltjes c.q. chicanes op de Medoclaan (1)

    Oorspronkelijk geplaatst door Haas Bekijk bericht
    Het moet niet gekker worden. De maatregelen waren genomen, om de zwakkere verkeersdeelnemers te beschermen. EN ze hadden effect. 85 procent van de automobilisten houdt zich aan de aangegeven snelheid daar. Maar nu is er een stel zeurpieten, dat stelt dat ze door die verkeersremmers beschadigingen aan hun voertuig oplopen, en zij willen die snelheidsremmers dan ook weer weg hebben.
    Ik ben bang dat ik ook bij die zeurpieten hoor en met reden. Die verkeersremmers, die in Sjefs posting uit augustus 2009 'straatjuweeltjes' heetten, maar de laatste jaren ook in ambtelijk jargon worden aangeduid als 'chicanes', zijn levensgevaarlijk en wel voor álle verkeersdeelnemers. Dat komt door hun vormgeving en plaatsing.

    Deze chicanes bestaan uit een betonnen plaat in - ruwweg - de vorm van een hart, en een opstaande paal zoals we dat van andere verkeersremmers gewend zijn. De afgeronde punt van de plaat is naar de rijweg gekeerd, het 'paaltje' bevestigd aan de andere kant, het dichtst bij het - niet vrijliggende - fietspad. Bij slecht licht oriënteren automobilisten zich op het paaltje en zien de betonnen plaat, die vele centimeters uitsteekt, over het hoofd. En dan heb je een ongeluk dat niets met overmatige snelheid te maken heeft. Ter vergelijking: de verkeersremmers die elders de weg versmallen staan op een betonnen balk die niet - zoals deze chicanes - dwars op de rijrichting ligt, maar in het verlengde ervan.

    Daarnaast staan deze chicanes niet naast elkaar op gelijke hoogte, maar enkele meters uit elkaar in de rijrichting. Het idee is dat een automobilist óm die twee hindernissen heen moet zwenken, dus twee bochten moet maken. Die laatste omstandigheid leidt tot levensgevaarlijke situaties, waarvan gebruikers van het - zoals gezegd - niet vrijliggende fietspad en - als er maar hard genoeg gereden wordt - zelfs voetgangers op het trottoir de dupe kunnen worden. Ik heb persoonlijk verschillende incidenten meegemaakt waarbij ik me op de stoep pertinent niet veilig voelde.
    Oorspronkelijk geplaatst door Haas Bekijk bericht
    De gemeente komt hen [de zeurpieten] in eerste instantie tegemoet, door een hoorzitting te houden, maar wijst de omwonenden er meteen op, dat weghalen van die snelheidsremmers ertoe zal leiden dat de snelheid weer regelmatig zal worden overtreden.
    Die omwonenden zijn niet gek, hoor. De gemeente stelt het voor alsof 'de buurtbewoners' terug willen naar de oude situatie zónder snelheidsremmers, maar niets is minder waar. Men wil alleen een alternatief voor deze zeer gevaarlijk gebleken chicanes, of als dat écht niet mogelijk is, minder dan de huidige vier en/of een betere plaatsing. Maar daar zit hem nu net de crux! Het gemeentelijke argument is namelijk tweeledig: voor alternatieven zou de Medoclaan te smal zijn en/of het zou te duur zijn. En daarna loop je dan tegen een blinde muur van onwil aan, want een correcte evaluatie is er al vier jaar lang niet gekomen.
    Last edited by Clio; 24 oktober 2014, 11:18.

    Leave a comment:


  • Breur
    replied
    De tegenstanders zijn al geruime tijd in gesprek met de Gemeente. Via e-mail en bezoeken van "deskundigen". Het gaat er over dat men problemen ondervindt met de locatie van de snelheidsremmers en de effecten daarvan.
    De effecten kunnen statistisch niet objectief aangeduid worden. Van gezeur is absoluut geen sprake. Het schort meer in de communicatie tussen gemeente en bewoners.

    Leave a comment:


  • Breur
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Haas Bekijk bericht
    Begin november is er andermaal een hoorzitting voor omwonenden.
    Het is een "inloopsessie" Haas.

    Leave a comment:


  • Haas
    replied
    Begin november is er andermaal een hoorzitting voor omwonenden.

    Ditmaal om de verkeersremmers niet alleen aan een evaluatie te onderwerpen, maar om deze, bij voldoende steun uit de bevolking, weer weg te laten halen.

    Het moet niet gekker worden. De maatregelen waren genomen, om de zwakkere verkeersdeelnemers te beschermen. EN ze hadden effect. 85 procent van de automoblisten houdt zich aan de aangegeven snelheid daar, waardoor je zou kunnen zeggen dat de maatregelen niet voor niets zijn genomen.


    Maar nu is er een stel zeurpieten, dat stelt dat ze door die verkeersremmers beschadigingen aan hun voertuig oplopen, en zij willen die snelheidsremmers dan ook weer weg hebben.

    De gemeente komt hen in eerste instantie tegemoet, door een hoorzitting te houden, maar wijst de omwonenden er meteen op, dat weghalen van die snelheidsremmers ertoe zal leiden dat de snelheid weer regelmatig zal worden overtreden.

    Immers: geen remmers, dan kun je de Medoclaan weer als racebaan gebruiken.

    Voor zover ik me herinner, zijn die maatregelen destijds dus ook via een of meerdere hoorzittingen tot stand gekomen. Voor zover ik weet, is toen toch het besluit genomen tot het plaatsen van die snelheidsremmers? Waar waren destijds de tegenstanders van die maatregel? Hadden zij zich destijds in voldoende mate laten gelden, dan waren die maatregelen nooit uitgevoerd.

    Zover ik weet, hebben die tegenstanders het toen behoorlijk laten afweten. Dan moeten ze nu ook niet zeuren, vind ik.

    Gewoon de snelheid beperkt houden, voorzichtig erom heen rijden, dan vermindert zowel de snelheid, als de kans dat de auto wordt beschadigd.

    Komt nog bij, dat het hele spelletje over een tijd opnieuw begint, omdat fietsers en bromfietsers opnieuw last gaan ondervinden van de hogere snelheid. Het lijkt me namelijk sterk dat het verkeer zonder die remmers zich wel ineens aan de regels gaat houden.

    Leave a comment:


  • SJEF †
    started a topic Snelheidsremmers Médoclaan

    Snelheidsremmers Médoclaan

    Snelheidsremmers in de Médoclaan.

    Metingen bevestigen klachten buurt: verkeer rijdt veel te hard.

    Op verzoek van inwoners van Campagne komen er vier snelheidsremmers in de Médoclaan, de hoofdader van de Maastrichtse wijk.
    Er wordt veel te hard gereden.
    De aantal klachten over de toenemende onveiligheid in de Médoclaan groeide de laatste jaren.
    Dat bleek onder meer uit de tweejaarlijkse buurtpeilingen.
    Snelheidsmetingen bevestigden wat de buurtbewoners meldden: de toegestane snelheid in de bochtige straat wordt op grote schaal overtreden.
    Vaak fors.
    Sindsdien houdt de politie regelmatig radarcontroles in de Médoclaan.
    Komende vrijdag staat er weer een op de planning.
    Bewoners van de wijken Wolder en Campagne signaleren ook een toename van sluipverkeer uit België, dat het doseerlicht op de Tongerseweg wil ontlopen.
    Die laatste klacht is door de metingen maar deels bevestigd: de toename van sluipverkeer is beperkt.
    Om de veiligheid te verbeteren en de verkeersoverlast voor de buurt terug te dringen, is besloten om snelheidsremmers te plaatsen tussen de rode fietsstrook en het weggedeelte voor auto’s.
    Het gaat om zogenaamde 'straatjuwelen', halfronde elementen van gewapend beton, die - met waarschuwingszuiltje en reflectoren - op het asfalt worden geschroefd.
    Zwaar verkeer kan over de 'schijf' rijden, al het andere verkeer moet eromheen.
    Het middel wordt als ideale oplossing gezien voor duurzame veiligheidsmaatregelen in woonwijken.
    Voordeel van het 'straatjuweel' is dat het simpel kan worden verplaatst als blijkt dat het niet op de juiste plek is bevestigd of juist op een andere plek meer effect heeft.
    Een van de verspringende verkeersgeleiders komt in de kom tussen Wolder en Campagne, halverwege Hoeve Castermans en de Emilionlaan.
    Bij het uitkiezen van de beste plekken voor de betonelementen is rekening gehouden met zijstraten, bushaltes, in- en uitritten en het bochtige verloop van de straat.
    Na de zomervakantie wordt met het werk begonnen.
    De vier verkeersgeleiders moeten er ook aan bijdragen dat sluipverkeer via Wolder en Campagne wordt ontmoedigd.

    De Limburger
    17-08-2009
Bezig...
X