Snelheidsremmers in de Médoclaan.
Metingen bevestigen klachten buurt: verkeer rijdt veel te hard.
Op verzoek van inwoners van Campagne komen er vier snelheidsremmers in de Médoclaan, de hoofdader van de Maastrichtse wijk.
Er wordt veel te hard gereden.
De aantal klachten over de toenemende onveiligheid in de Médoclaan groeide de laatste jaren.
Dat bleek onder meer uit de tweejaarlijkse buurtpeilingen.
Snelheidsmetingen bevestigden wat de buurtbewoners meldden: de toegestane snelheid in de bochtige straat wordt op grote schaal overtreden.
Vaak fors.
Sindsdien houdt de politie regelmatig radarcontroles in de Médoclaan.
Komende vrijdag staat er weer een op de planning.
Bewoners van de wijken Wolder en Campagne signaleren ook een toename van sluipverkeer uit België, dat het doseerlicht op de Tongerseweg wil ontlopen.
Die laatste klacht is door de metingen maar deels bevestigd: de toename van sluipverkeer is beperkt.
Om de veiligheid te verbeteren en de verkeersoverlast voor de buurt terug te dringen, is besloten om snelheidsremmers te plaatsen tussen de rode fietsstrook en het weggedeelte voor auto’s.
Het gaat om zogenaamde 'straatjuwelen', halfronde elementen van gewapend beton, die - met waarschuwingszuiltje en reflectoren - op het asfalt worden geschroefd.
Zwaar verkeer kan over de 'schijf' rijden, al het andere verkeer moet eromheen.
Het middel wordt als ideale oplossing gezien voor duurzame veiligheidsmaatregelen in woonwijken.
Voordeel van het 'straatjuweel' is dat het simpel kan worden verplaatst als blijkt dat het niet op de juiste plek is bevestigd of juist op een andere plek meer effect heeft.
Een van de verspringende verkeersgeleiders komt in de kom tussen Wolder en Campagne, halverwege Hoeve Castermans en de Emilionlaan.
Bij het uitkiezen van de beste plekken voor de betonelementen is rekening gehouden met zijstraten, bushaltes, in- en uitritten en het bochtige verloop van de straat.
Na de zomervakantie wordt met het werk begonnen.
De vier verkeersgeleiders moeten er ook aan bijdragen dat sluipverkeer via Wolder en Campagne wordt ontmoedigd.
De Limburger
17-08-2009
Metingen bevestigen klachten buurt: verkeer rijdt veel te hard.
Op verzoek van inwoners van Campagne komen er vier snelheidsremmers in de Médoclaan, de hoofdader van de Maastrichtse wijk.
Er wordt veel te hard gereden.
De aantal klachten over de toenemende onveiligheid in de Médoclaan groeide de laatste jaren.
Dat bleek onder meer uit de tweejaarlijkse buurtpeilingen.
Snelheidsmetingen bevestigden wat de buurtbewoners meldden: de toegestane snelheid in de bochtige straat wordt op grote schaal overtreden.
Vaak fors.
Sindsdien houdt de politie regelmatig radarcontroles in de Médoclaan.
Komende vrijdag staat er weer een op de planning.
Bewoners van de wijken Wolder en Campagne signaleren ook een toename van sluipverkeer uit België, dat het doseerlicht op de Tongerseweg wil ontlopen.
Die laatste klacht is door de metingen maar deels bevestigd: de toename van sluipverkeer is beperkt.
Om de veiligheid te verbeteren en de verkeersoverlast voor de buurt terug te dringen, is besloten om snelheidsremmers te plaatsen tussen de rode fietsstrook en het weggedeelte voor auto’s.
Het gaat om zogenaamde 'straatjuwelen', halfronde elementen van gewapend beton, die - met waarschuwingszuiltje en reflectoren - op het asfalt worden geschroefd.
Zwaar verkeer kan over de 'schijf' rijden, al het andere verkeer moet eromheen.
Het middel wordt als ideale oplossing gezien voor duurzame veiligheidsmaatregelen in woonwijken.
Voordeel van het 'straatjuweel' is dat het simpel kan worden verplaatst als blijkt dat het niet op de juiste plek is bevestigd of juist op een andere plek meer effect heeft.
Een van de verspringende verkeersgeleiders komt in de kom tussen Wolder en Campagne, halverwege Hoeve Castermans en de Emilionlaan.
Bij het uitkiezen van de beste plekken voor de betonelementen is rekening gehouden met zijstraten, bushaltes, in- en uitritten en het bochtige verloop van de straat.
Na de zomervakantie wordt met het werk begonnen.
De vier verkeersgeleiders moeten er ook aan bijdragen dat sluipverkeer via Wolder en Campagne wordt ontmoedigd.
De Limburger
17-08-2009
Opmerking