Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Informatie Belvédère

Sluiten
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

Let wel we hebben het hier ook over het Frontenpark en omgeving Het verleggen van de aanlanding van de Noorderbrug en alle nieuwe bouwsels zullen de bestaande natuur aantasten, maar er komt ook weer ruimte vrij voor nieuwe natuur. Het is te hopen dat er genoeg publieke ruimte overblijft, niet dat slechts een handvol particulieren het naar hun particuliere woonomgeving toe-eigenen. De investering van 13 miljoen in natuurbehoud wordt vaak al te snel afgedaan als verspilling van subsiidie, maar wandel eens door het gebied en bezie het ook als kapitaal van de stad en gelukkig denkt de gemeente er ook zo over. In vroegere tijden zou men het hele gebied 'netjes' rechttoe rechtaan wegsaneren.

Opmerking

Frontenpark Sphinx Nuts Noorderbrug

Onlangs de afbraak van de Radium bekeken. Ik zat me af te vragen hoe dit gebied in de toekomst zou kunnen uit zien. Wat hier speelt is de verlegging van de aanlanding van de Noorderbrug in 2014 - 2018. Dat is m.i. nog een majeur en duur project van ca. € 125 mln. dat deels samen gaat lopen met de A2-ondertunneling. Per saldo moet één van de resultaten zijn het 'vrijspelen' van de Hoge en Lage Fronten. Die komen beiden min of meer in de City-ring. Zo ontstaat een Frontenpark. Aangrenzend is de ontwikkeling van Nuts en Sphinx. Daar begint na lange stilstand nu enig schot in te komen.

Ook vroeg ik mij wat nog de betekenis is van Industrieterrein Bosscherveld in termen van werkgelegenheid. Ik turf Thomas Regout met 250 fte, Mondi Packaging ( zakkenfabriek ) met ca. 100 fte, Basf En Vita Radium Foam met ieder 75 fte. Bij elkaar toch ca. 500 fte. Rubber Resources met ca. 90 fte. gaat of is al deels in de Beatrixhaven. De rest van industrieterrein Bosscherveld lijkt me beperkt. Toch, al met al zeer van belang voor de Maastrichtse werkgelegenheid.

Bijgaand beelddocument geeft een indruk van de verlegging van de Noorderbrug-aanlanding alsmede Frontenpark, Nuts en Sphinx met veel aspecten, die daarbij horen.

Zet op radertje 720p, full screen rechtsonder. Er zit een muziekje onder.

[ame]http://www.youtube.com/watch?v=z-ZJFqpRxB4[/ame]

Opmerking

Veel foto en info, maar de toeterende amusementsmuziek leidt mij wel erg af.

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door Kermit Bekijk bericht
          Veel foto en info, maar de toeterende amusementsmuziek leidt mij wel erg af.
          Die muziek kan gelukkig uit. Info over de plannen kan ik in het filmpje nauwelijks ondekken, althans niet meer (wel veel minder) dan wat er in het masterplan van 2003 staat.
          De tekeningen zijn nog steeds bedrieglijk eenvoudig; ik ken ambtenaren die zich inmiddels al jaren het hoofd breken over hoe de op/afritten van de brug aan de Maasoever nu echt in elkaar geknutseld worden. Reken er niet op dat de nieuwe sitautie oogstrelender wordt dan de huidige.

Opmerking

Filmpje

Natuurlijk kan de muziek uit of op zacht. Zonder muziek is het m.i. te saai. Het is trouwens al moeilijk genoeg om een muziekje te vinden, dat even lang duurt als het filmpje. Dus, zoveel keus heb ik niet.
            Verder leent zo'n beelddocumentje - als ik het al zo noemen mag - zich niet voor heel veel feitelijke informatie. De nadruk ligt op het visuele element. Dus foto's van de situatie vroeger, nu en in de toekomst. Bij voorkeur mooie foto's ( bijv. die foto van sluis 19 in Bosscherveld vind ik zelf prachtig ). Die mooie foto's zijn er veel op internet, maar vaak ver weggestopt op fotosites. Met bronvermelding, voorzover al bekend, vinden de fotografen het tot nu toe alleen maar leuk, als je de foto's gebruikt.
            Ik pretendeer ook niet zoveel met die filmpjes. Geen wetenschappelijk of hoog historisch gehalte. Meer in beeld krijgen wat er staat te gebeuren en waar het vandaan komt.
            Overigens hoor ik veel mensen, die zich helemaal geen voorstelling kunnen maken van wat het verleggen van de aanlanding Noorderbrug betekenen. Na het filmpje hebben ze op z'n minst enig idee.

Het meest verrassend voor mij waren nog de foto's van Eiffel 1, 2 en 3. Nooit geweten dat het gebouw in 3 fasen was neergezet.

Opmerking

Ambitie

Natuurlijk, veel te ambitieus toen.
              Maar onderschat de gevolgen niet van crisis en krimp. Dat kun je niet vooruit zien. Ik vind het al knap dat de Ceramique is volgebouwd. Nog zo'n kunstje binnen kort tijdbestek is moeizaam. Ik ben ook al blij dat de Nuts is volgepland. De Eiffel van Sphinx is m.i. vervolgens de grootste uitdaging. De rest van Sphinx kan met stukjes en beetjes. Maastricht is nu eenmaal niet zo bruisend, ook economisch niet. De kids trekken weg naar de Randstad, want daar is meer te doen. Zo'n project kost dus tijd. Maar niettemin gebeurt er toch het nodige in dit stadje met al die projecten, de A2-tunnel voorop. Dus, vooruit kijken en aanpassen die plannen aan wat wel kan. Wat ambitie is trouwens nooit slecht, maar Belvedere sloeg enigszins door.

Opmerking

Ambitiedocument

"Door ja te zeggen tegen dit ambitiedocument
                spreekt Maastricht zich uit
                vóór een strategie waarbij daden en
                dromen elkaar versterken. Door beide
                werelden bij elkaar te brengen kan
                Maastricht binnen de kaders van het
                redelijke en verantwoorde ‘the best
                of possible worlds’ bereiken. Of het
                inderdaad een geschenk uit de hemel
                is (dat er uiteraard niet komt zonder
                handen uit de mouwen te steken en te
                investeren), zal blijken. In elk geval is
                het een ambitie de sterstad waardig.
                Voor minder doen we het niet. Al helemaal
                niet als we de kans hebben om
                stad en regio historisch, toeristisch,
                universitair, ecologisch, infrastructureel,
                qua leefbaarheid én qua vernieuwende
                aanpak om dit alles voor elkaar
                te krijgen, in stelling te brengen voor
                de komende vijftig à honderd jaar".

Geweldig, kon zo zijn van Gwuido Gazelle.
                a

De leefs mer eine kier .

Opmerking

Aan de zijwand van de Eiffel is dit grote zeildoek aangebracht. Het geeft een leuk overzicht van het project.

Kompleminte

Toller

Opmerking

Bezig...
                  X