Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Ambachtsschool, Bioscoop en nu Internationaal hoofdkantoor DSM in Sint Maartenspoort

Sluiten
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

DSM in Maastricht.
    luid eigen zeggen willen ze dat in 2023 klaar hebben alaaf
    https://www.dsm.com/nederland/nl_NL/over-ons.html
    iets te oud voor re-educatie
    iets te jong voor afschrijving
    m.a.w. stoere Maastrichtenaar in buitendienst

Opmerking

Nog wat achtergrondinformatie over de fusie:

Het nieuwe concern DSM-Firmenich wordt in feite bijna helemaal Zwitsers, niet alleen juridisch dus. Van de vier werkdivisies zullen er drie, met een gezamenlijke omzet van 8,7 miljard euro, in Zwitserland worden gevestigd. Het gaat dan om de divisies parfum en persoonlijke verzorging (in Genève), gezondheid en diervoeding (allebei in Kaiseraugst). De vierde divisie, levensmiddelen, met een omzet van 2,7 miljard euro, blijft in Nederland (Delft).

Volgens DSM is de beweegreden om Zwitsers te worden niet belastingtechnisch ingegeven (de dividendbelasting is in Zwitserland meer dan het dubbele dan in Nederland). In dat opzicht zou het vertrek uit Nederland niet te vergelijken zijn met Shell en Unilever, die hun hoofdkantoren naar Londen verplaatsten onder meer vanwege de belasting. Nee, de reden is heel simpel: de familie Firmenich wil het. En DSM doet dat dan gewoon, want zij zijn geen familiebedrijf en voelen zich klaarblijkelijk nergens aan gebonden...

De DSM-top verhuist naar Zwitserland en komt dus niet naar Maastricht, zoals eerder verwacht werd. Het Maastrichtse 'hoofdkantoor' wordt gebouwd voor de mindere goden...

Commentaren op de fusie:

In Het Financieele Dagblad wordt ING-analist Reg Watson aangehaald, die deze stap van DSM had zien aankomen en voor gek werd uitgemaakt: "Maar DSM heeft precies dat gedaan".

De vakbonden en de ondernemingsraad van DSM zijn volkomen overrompeld door het nieuws en beraden zich op commentaar.

Minister Micky Adriaansens van Economische Zaken vernam het nieuws maandagavond en verheugt zich over het feit dat DSM "volop in Nederland aanwezig blijft en ook de biotech-activiteiten in Delft wil uitbreiden".

De provincie Limburg houdt zich nog op de vlakte: "Als provincie hebben we kennisgenomen van de door DSM aangekondigde fusie met Firmenich."

En de Gemeente Maastricht? Nog wat gehoord gisteravond, Pier, of hadden ze het te druk met 'overbodige moties'?

Bronnen: DSM wordt Zwitsers na overname Firmenich, top verhuist mee (fd.nl) en Ook DSM vestigt zich in buitenland, maar 'compleet anders dan Shell en Unilever' (nos.nl)
      Last edited by El Loco; 1 juni 2022, 12:35.

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door El Loco Bekijk bericht
        Nog wat achtergrondinformatie over de fusie:
        (…)
        En de Gemeente Maastricht? Nog wat gehoord gisteravond, Pier, of hadden ze het te druk met 'overbodige moties'?
        (…)
        Ik moet eerlijk bekennen dat ik het bijna vergeten was, maar net op de valreep, bij het verlaten van de raadszaal ivm de behandeling van een vertrouwelijk dossier, dacht ik er aan.
        Ik sprak nog gauw enkele raadsleden aan.
        Ze gaven aan van niets te hebben geweten!

Het college, hoewel ik door alle schorsingen daar wel tijd voor had, ben ik vergeten te vragen…..

Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

Opmerking

Bezig...
        X