Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Gierzwaluw adopteren

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Antonius
    replied
    de Gierzwaluwbescherming heeft er meer informatie over
    Vocht halen ze uit hun voedsel (de insecten). Als het erg warm is willen de gierzwaluwen wel eens drinken. Dit doen ze door met hun snavel water te scheppen tijdens een lage vlucht over een rustig wateroppervlak.
    Als insecten vliegen en de gierzwaluw de insecten kan zien, wordt al happend gegeten. Een bek die wijd open gaat vergemakkelijkt het vangen.

    Stel:
    Hoog zomer heeft de gierzwaluw 5 uur nachtrust, dan blijven er 19 uren over waarin hij kan jagen.
    Dat is 1140 minuten of 68.400 seconden.
    Er is wel eens uitgerekend dat de gierzwaluw ongeveer 10.000 insecten per dag vangt.
    10.000 insecten vangen in 68.400 seconden is: dan vangen ze 1 insect per 6,8 seconde
    bron http://www.gierzwaluwbescherming.nl/

    Er is weinig onverhard terrein met leem in Maastricht
    Er is weinig zuiver oppervlaktewater in Maastricht.
    Waar die Zwalbers kunnen drinken en ook hun water voor de nestbouwsels mee construeerden...

    Dat ze een nest accepteren betekend nog niet dat deze apus apus zelf geen nestbouwers is.
    (aan het station / de luifels, de dak overstekken en bakgoten was elke mei - juni een bouwplaats van je welste 19xx ~1987)

    De teruggang van de zwaluw is mede te wijten aan het ontbrekende schoon water c.q. oppervlakte water en teveel verhardingen in de stedelijke omgeving.

    Gezien de opkomst van ongewenste wereldreizigers zoals de Tijgermug (malaria) mag men de Zwaluw als wereldreiziger toch weer wat meer hulp en aandacht onder de veren steken.

    Adopteer en plaats nestkasten bij voorkeur aan de westgevel. 20 euro
    Dat is per gevangen insekt heel goedkoop

    Leave a comment:


  • Breur
    replied
    Dank je wel Klaas !

    Leave a comment:


  • Antonius
    replied
    onderdeel bouwbesluit

    als off topic commentaar

    men moet aantonen dat in dat seizoen van voorgenomen sloop werkzaamheden geen beschermde vleermuizen en/of beschermde vogels in het pand aanwezig zijn.
    tja dat kan vertragen.

    soms is het een het ander niet waard in die wetgeving.

    mvg

    Leave a comment:


  • Rubke
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Pieke Potloed Bekijk bericht
    Van de nog te slopen flat aan de Dr. Schaepmanstraat, tegenover onze voetbaltempel, heeft men om de sloop straks niet te vertragen, door deze gierzwaluwen, alle dakpannen verwijderd, ook heeft men in alle gevels reeds gaten gekapt om te voorkomen dat de vleermuizen weer terugkomen.
    Hebben ze er bij elk look ook erbij gezet dat het een uitgang is ? anders komen er weer andere bewoners naar binnen denk ik...

    Leave a comment:


  • Pieke Potloed
    replied
    Van de nog te slopen flat aan de Dr. Schaepmanstraat, tegenover onze voetbaltempel, heeft men om de sloop straks niet te vertragen, door deze gierzwaluwen, alle dakpannen verwijderd, ook heeft men in alle gevels reeds gaten gekapt om te voorkomen dat de vleermuizen weer terugkomen.

    Leave a comment:


  • Breur
    replied
    In mijn jeugdjaren probeerden de jongens op de Herbenusstraat de zwaluwen die in formatie door de lucht vlogen als straaljagers, neer te schieten met papieren pijltjes. Dat is nooit gelukt! De katapult werd maar niet uit de broekzak gehaald (kapotte ruiten!)

    @klaas, bedankt voor het aanbod van de literatuur over de papierfabriek. Ik heb het genoemde in huis.

    Leave a comment:


  • Dorus
    replied
    En Klaas, bij mij worden morgen maar liefst 4 kasten geplaatst! En ik ga zelfs de ladder ervoor op. Het wilt niet zeggen dat het geld dat in het potje zit nu op moet. Wie zegt dat? De heer Glaser, mij zeer goed bekend, ben ik in dit hele verhaal nog niet tegengekomen. En inderdaad hoor ik sinds precies 30 april ( je kunt de klok erop gelijk zetten ) de zwaluwen gieren in de lucht. En over exact 100 dagen zijn ze weer weg. Dus zou ik zeggen, geniet ervan. Of moet je daarvoor in het Kommelkwartier wonen?
    Last edited by Breur; 22 december 2014, 20:22.

    Leave a comment:


  • Breur
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Breur Bekijk bericht
    En in de PPW heb ik er honderden. Mijn dakpannen zijn er voor geschikt. Kan ik dat ergens declareren? . Ook vleermuizen volop en deze eten heel veel insecten op.
    Overigens toch fijn dat mensen deze aparte voorzieningen hebben betaald in het Kommelkwartier.

    Leave a comment:


  • Breur
    replied
    En in de PPW heb ik er honderden. Mijn dakpannen zijn er voor geschikt. Kan ik dat ergens declareren? . Ook vleermuizen volop en deze eten heel veel insecten op.

    Leave a comment:


  • Breur
    replied
    Belachelijk. Dit is niet uit te leggen of goed te praten. 7000 Euro's voor de gierzwaluw uit een budget voor een buurt. Is er sprake van een salon-idealisme?
    De gewone huismus, koolmeesje en andere vogels houden de buurt ook "ïnsectenvrij" en dat gratis.
    Wil iemand iets doen voor de gierzwaluw? Prima, maar uit eigen zak.

    Leave a comment:


  • Antonius
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Antonius Bekijk bericht
    dat mag een extreem hoog bedrag lijken!!!
    maar als je confrom arbo wetgeving inzake iemand op het dak "jagen" met alle risico's en voorzorgsmaatregels, zal het bijvoorbeeld noodzakelijk zijn om een hydraulisch bedienbare hoogwerker toe te passen welk als zodanig dure kostenpost ver boven de kosten van die enkele dakpan of nestkastje uitkomt.

    de huur van dat ding t.o.v. de kosten van zo'n dakpan.

    mvg
    kun of wil je zelf dergelijke nestplaatsen aanbieden, doe het dan en klim zelf op je dak
    dan mag een dergelijke pan, met wat sidderen en beven, niet meer dan 15€/stuk kosten

    met hoogwerker is dat 255€/uur

    Leave a comment:


  • Antonius
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door elvis Bekijk bericht
    Ruim 7000 eury voor een paar dakpannen. Zijn die van Italiaans marmer? En als dat Vogelaargelden zijn dan klopt er ook iets niet, hoewel gierzwaluwen idd wel de omgeving insectenvrij houden. Echt waar!
    dat mag een extreem hoog bedrag lijken!!!
    maar als je confrom arbo wetgeving inzake iemand op het dak "jagen" met alle risico's en voorzorgsmaatregels, zal het bijvoorbeeld noodzakelijk zijn om een hydraulisch bedienbare hoogwerker toe te passen welk als zodanig dure kostenpost ver boven de kosten van die enkele dakpan of nestkastje uitkomt.

    de huur van dat ding t.o.v. de kosten van zo'n dakpan.

    mvg

    Leave a comment:


  • elvis
    replied
    Ruim 7000 eury voor een paar dakpannen. Zijn die van Italiaans marmer? En als dat Vogelaargelden zijn dan klopt er ook iets niet, hoewel gierzwaluwen idd wel de omgeving insectenvrij houden. Echt waar!

    Leave a comment:


  • Breur
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door olijfje
    ik kom niet zo goed wijs uit het hele verhaal, wat betekent b.v. "glazer" ?
    Raymond Glaser.
    Zie: http://www.kommelkwartier-maastricht.../de-gierzwaluw
    Last edited by Breur; 2 mei 2011, 11:04. Reden: link toegevoegd.

    Leave a comment:


  • Antonius
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door klaas
    geachte pier.
    even ter verduidelijkheid ik ben een van de 8 oud bestuursleden die is opgestapt uit het buurtplatform kommelkwartier.
    in 2009 8 dec werd er een bewoners bijeenkomst gehouden
    omtrent nieuwe koers buurtplatform.
    daar werden de voorstellen mede gedeelt
    oa gierzwaluw project// historisch boekje kommelkwartier
    enz enz
    de projecten boven vermeld gierzwaluw en boekje.
    werd mede door het spitten van de dhr wijkman de bedragen bekend
    altans bij ons
    gierzwaluw 7040 (glazer ?)
    hist boekje 11.700 opgevoerd (glazer ? )
    plus meerdere bedragen welke wij graag getoets willen zien.
    of dit behoord onder de noemer (vogelaarsgeld )
    groet klaas.
    Begrijp ik het nu goed?
    Wil men nu in bepaalde buurten, misschien terecht openheid van zaken in verband met bestedingen uit gemeenschapsgelden aan dergelijke projecten, terwijl dat prioriteiten stellen inzake van het huisvesten van een beschermde vogelsoort (hoogstnoodzakelijk) in de weg staat?
    Hoe kunnen zich de democratische meningsvorming omtrent bestedingen en correcte aanpak van die projecten zich zo bijten?
    Dat is toch politiek geklooi van de eerste orde!

    Een vraag mag zonder meer gesteld worden, maar de vraagsteller kan toch nimmer een claim leggen op het budget... dat zou te gek voor woorden zijn.
    vraag = geld wordt gereserveerd
    dus budget min reservering = blijft over ter besteding

    belachelijk.
    elke politicus die zich met dat spel bezig houd moest aan de schandpaal.
    mvg

    Leave a comment:

Bezig...
X