Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Timmerfabriek

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • #46
    Een niemandalletje hoor, als je Photoshop hebt

    Ik sta zelf meer paf van de zelfverheerlijking van de Regouts. Deze zaal is omstreeks 1905 gebouwd en de decoratie stamt uit dezelfde tijd. Men mag aannemen dat de toenmalige directeuren (de kleinzonen van Petrus I?) opdracht hebben gegeven om het beeld van hun grootvader (dat eerder dat jaar in een praalwagen door de stad werd gereden) in een nis op een voorname plaats in de toonzaal te plaatsen.

    Zo'n nis (niche) is een typisch element uit de klassieke architectuur en zie je vaak terug in 19e eeuwse, representatieve interieurs (villa's, musea, theaters). Vaak staat er een beeld van een godheid of mythisch figuur in de nis, soms een portretbuste of een Griekse vaas op een zuil. Een meer dan levensgroot beeld van een industrieel op zo'n ereplaats heb ik nooit eerder gezien. Quite something!


    Neoclassicistische interieurs met nissen
    Last edited by El Loco; 8 juni 2010, 23:12.

    Opmerking


    • #47
      zelfverheerlijking?

      Oorspronkelijk geplaatst door El Loco Bekijk bericht
      de zelfverheerlijking van de Regouts.
      en masse tot zondebok werden gebombardeerd voor alles wat er - al dan niet vermeend - was misgegaan in de negentiende-eeuwse Maastrichtse industrialisatie.
      Last edited by Ingrid M.H.Evers; 22 oktober 2019, 12:57. Reden: diakritische tekens; redactie

      Opmerking


      • #48
        Het eerste standbeeld voor Petrus Regout (2)

        Het beeld blijkt vervaardigd voor de Historische Optocht van augustus 1905 en wel in de Sphinx-fabrieken, toen onder directie van alweer een Petrus III Regout (kleinzoon van Pie) en ene Claessens. In het midden blijft wie er opdracht toe gaf, evenals wie het ontwierp.

        De manifestatie was een initiatief van de voorloper van de plaatselijke VVV, de vereniging 'Maastricht Vooruit'. Zij ontving van het gemeentebestuur een subsidie van 1.500 gulden (niet de gevraagde 2.500).

        http://roermond.x-cago.com/kranten/a...ds=Historische;
        http://roermond.x-cago.com/kranten/a...ds=Historische;
        http://roermond.x-cago.com/kranten/a...-19050511-2012;
        http://kranten.kb.nl/view/article/id...3Ap002%3Aa0020;
        Last edited by Ingrid M.H.Evers; 22 oktober 2019, 12:59.

        Opmerking


        • #49
          Even een uitstapje.

          Ik trof onderstaande foto (volgens mij heeft El Loco deze foto ook aangetroffen) aan op de website van het shcl.

          Met de tekst: "Een blik op de praalwagen met de sculptuur van Petrus Regout tijdens de optocht.Het geheel wordt voortgetrokken door mogelijk 8 paarden. De exakte lokatie is onbekend."

          Ik herken de locatie ook niet.... Boe is dit?
          Bestanden bijvoegen
          Last edited by burgemeester; 9 juni 2010, 09:51.

          Opmerking


          • #50
            Klopt, olijfje, de Awwe Stiene heeft er inderdaad wel wat van weg van het pand rechts, maar verder 'past' er niets...

            Opmerking


            • #51
              Oorspronkelijk geplaatst door burgemeester Bekijk bericht
              Met de tekst: "Een blik op de praalwagen met de sculptuur van Petrus Regout tijdens de optocht.
              Het geheel wordt voortgetrokken door mogelijk 8 paarden.
              De exakte lokatie is onbekend."


              Ik herken de locatie ook niet.... Boe is dit?
              Ik heb twee deelvergrotingen gemaakt.
              Maar de namen op de gevel komen niet voor in het telefoonboek Maastricht 1915.

              In De Slagersrust
              J. Bidlot-Beerts





              Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
              Thomas More

              Opmerking


              • #52
                Well done, Sjef. Het is echter niet Bidlot-Beeris, maar Bidlot-Beerts. En dat levert ineens een boel gegevens op in Genlias.
                Egidius Martinus Hubertus Bidlot huwde op 28 oktober 1890 Maria Elisabeth Beerts. Beiden waren geboren in Maastricht. Nu nog een adres...

                Naschrift (2019): De stoet staat op de Boschstraat/hoek (oude) Sint Antoniusstraat, dus aan de overzijde van de fabriek.
                Last edited by Ingrid M.H.Evers; 22 oktober 2019, 13:02.

                Opmerking


                • #53
                  Oorspronkelijk geplaatst door olijfje
                  ik meen namelijk de Awwe Stiene te herkennen
                  Hmm, lijkt mij toch ergens anders te zijn; de Augustijnenkerk heeft een puntige topgevel. Misschien een gesloopt pand?

                  Interessant is ook dat er vier span paarden nodig waren om Pierreke met entourage door de straten van Maastricht te trekken - of misschien werd dat gedaan om de waardigheid van de praalwagen te benadrukken? De praalwagen zit vol met symboliek, vooral goed te zien op de foto die Breur plaatste. Is dat Fortuna voorop, die, gesecundeerd door een soort kabouter Plop, bovenop een monster met opengesperde bek is gezeten? Of is dat 'den Vooruitgang' die 'den afschuwelijken Werkeloosheid' vertrapt?

                  Ik las ergens dat de optocht op 15 augustus 1905 plaatsvond, Maria-ten-hemel-opneming. Toch ietwat vreemd dat men zo'n belangrijke katholieke feestdag uitkoos om een historische optocht te houden? - of misschien ook wel heel gewoon in een tijd waarin sowieso alles doordrenkt was van religie.

                  Opmerking


                  • #54
                    Oorspronkelijk geplaatst door El Loco Bekijk bericht
                    Hmm, lijkt mij toch ergens anders te zijn; de Augustijnenkerk heeft een puntige topgevel. Misschien een gesloopt pand?
                    Dat is toch nooit de Augustijnenkerk?!

                    Ik herken hier helemaal niets van. Ik zal bij thuiskomst mijn 'belastingboekje' eens doorspitten...

                    Trouwens, SJEF, dank voor de vergrote foto! Ik was al aan het hopen dat er een betere weergave kwam.

                    Opmerking


                    • #55
                      Oorspronkelijk geplaatst door burgemeester Bekijk bericht
                      Dat is toch nooit de Augustijnenkerk?!
                      Have mercy met de dames. We hadden eerst maar een heel klein fotootje...

                      Zou het gebouw met de neogotische gevel niet de Cité Ouvrière kunnen zijn? In dat geval kijken we vanaf de Boschstraat de St-Teunisstraat in.

                      Opmerking


                      • #56
                        Als ik het goed begrepen heb, trok de stoet op twee dagen. Er was wat verwarring over de datum, omdat bleek dat de feesten in Maastricht samenvielen met het vieren van de Belgische onafhankelijkheid over de grens, eveneens met een historische optocht. Men wilde elkaar niet de toeristen afsnoepen.

                        Wat betreft Maria Hemelvaart: ik denk dat zal blijken dat de stoet pas trok na 13:00. Kerkelijke feesten waren belangrijk, maar na de laatste mis stortte men zich vrolijk in het niet-kerkelijke feest. Dat is ook de reden dat het Momus-kanon pas om ca. 13:00 uur de vastelaovond inschiet en op St.-Servaasdag (13 mei) de kermis begon nadat de processie geheel voorbij getrokken was.
                        Last edited by Ingrid M.H.Evers; 9 juni 2010, 12:43. Reden: uitbreiding tekst

                        Opmerking


                        • #57
                          Oorspronkelijk geplaatst door El Loco Bekijk bericht
                          Zou dat gebouw met die neogotische gevel niet de Cité Ouvrière kunnen zijn? In dat geval kijken we vanaf de Boschstraat de St-Teunisstraat in.
                          Zat ik ook te denken. Maar volgens mij was 'de groete bouw' veel breder en had een veel meer Romaans uiterlijk.

                          Zie ook: http://forum.mestreechonline.nl/show...ostcount=12279
                          Last edited by burgemeester; 9 juni 2010, 11:19.

                          Opmerking


                          • #58
                            Buitengewoon intrigerend stadsbeeld. Is het verdwenen? Zo ja, wanneer dan?
                            Mogelijkheden:
                            1. (particuliere) stadssanering na 1905 (onwaarschijnlijk, gezien de kwaliteit van de bebouwing);
                            2. oorlogsschade 1940-1944;
                            3. afbraak huizenblokken tussen Markt en Maas vanwege de aanleg van de Wilhelminabrug (KLM-luchtfoto's in Wil Lem, Oud Maastricht vanuit de lucht [1996] geven geen uitsluitsel);
                            4. sanering Stokstraatkwartier;
                            5. sanering Boschstraatkwartier;
                            6. sanering fabrieksterrein Société Céramique en directe omgeving;
                            7. afbraak wegens straatverbreding of iets dergelijks.
                            Last edited by Ingrid M.H.Evers; 9 juni 2010, 12:45.

                            Opmerking


                            • #59
                              Het pand met de krullige topgevel heeft een heel eigen signatuur:
                              1. de begane grond heeft drie gotisch-gespitste ramen, waarvan het middelste hoger is dan de twee andere;
                              2. de eerste verdieping heeft drie gotische ramen van gelijke hoogte;
                              3. de tweede verdieping worden de drie ramen korter en vlakken aan de bovenzijde af;
                              4. de derde verdieping (zolder achter de topgevel) heeft één haast recht afgesneden venster.

                              Kan zo'n geveltoeriste als ons Olijfje dit niet plaatsen?

                              Opmerking


                              • #60
                                Oorspronkelijk geplaatst door El Loco Bekijk bericht
                                Have mercy met de dames. We hadden eerst maar een heel klein fotootje...

                                Zou het gebouw met de neogotische gevel niet de Cité Ouvrière kunnen zijn? In dat geval kijken we vanaf de Boschstraat de St-Teunisstraat in.


                                uhm deze?
                                http://www.sitevanjo.nl/Scala/Album/...er/index2.html
                                sint Teunisstraat ?
                                volgens mij wel
                                Bestanden bijvoegen
                                Last edited by SJEF †; 9 juni 2010, 13:37. Reden: toevoeging afbeelding
                                ik ben verguisd

                                Opmerking

                                Bezig...
                                X