Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Timmerfabriek

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • #16
    Oorspronkelijk geplaatst door Breur Bekijk bericht
    De plattegronden van de fabrieken van Regout zijn te raadplegen in het Rijksarchief te Den Haag.
    Natuurlijk Breur, maar daar ben ik te lui voor. Het is namelijk makkelijker even door te vragen bij forumleden die daar lang of kort geleden een of andere fuif hebben meegemaakt.

    Dus Breur: op de foto van burgemeester, is dat de gang die jij je meende te herinneren en zo ja, waar loopt die precies? Aan de noordkant of aan de westkant van de ruimte met de parketvloer en het glas-en-staal dak?

    En burgemeester: wat bevindt zich waar op jouw foto? Is dat de ruimte met de parketvloer aan het eind van die gang? Wat is die ruimte met tegelvloer op de voorgrond (niet de gang dus, maar daarvoor)? En wat was dat voor avantgardistisch feest? Betekent dat dat wij daar sowieso nooit voor uitgenodigd zouden worden?

    Opmerking


    • #17
      Oorspronkelijk geplaatst door El Loco Bekijk bericht
      Wat gebeurt er trouwens met het Derlon-theater op Plein 1992, als Toneelgroep Maastricht (tot voor kort Het Vervolg) naar de Middenzaal verhuisd?
      Ik lees het antwoord op die vraag op de website van de Gemeente Maastricht:
      Deze onderzoeken zijn gestart vanuit het oplossen van een aantal huisvestingsknelpunten en ambities van de individuele instellingen en mogelijke samenwerking, zoals;
      • Huis van Bourgondië: te kleine en verouderde huisvesting.
      • Intro/in situ: wil verder groeien in ruimere huisvesting.
      • Het Vervolg: behoudt zijn huidige speellocatie (Derlontheater) maar wil zich profileren als één van de acht nationaal erkende stadsgezelschappen met een extra repetitieruimte voor het kunnen bespelen van de middenzaal.
      • Filmhuis Lumière: door groei naar 90.000 bezoekers in 2008 zijn grenzen van huidige voorziening bereikt en Timmerfabriek is kans voor aanscherping arthouse profiel via digitalisering en intensere samenwerking podiumkunsten.
      • Theater aan het Vrijthof; wil ruimte vrijmaken voor LSO en wil ruimte bieden aan groeiend circuit podiumkunsten op maat van de middenzaal (publiekscapaciteit 400).
      • Theater aan het Vrijthof wil nieuwe vormen van jongerenaanbod (dance, theater voor jongeren) en van professioneel omkaderde amateurkunsten (muziek, volkstheater, musical) mogelijk maken in de Timmerfabriek.

      Bron: Raadsnota Haalbaarheidsonderzoek Timmerfabriek

      Opmerking


      • #18
        Oorspronkelijk geplaatst door El Loco Bekijk bericht
        En burgemeester: wat bevindt zich waar op jouw foto? Is dat de ruimte met de parketvloer aan het eind van die gang? Wat is die ruimte met tegelvloer op de voorgrond (niet de gang dus, maar daarvoor)? En wat was dat voor avantgardistisch feest? Betekent dat dat wij daar sowieso nooit voor uitgenodigd zouden worden?
        Uit mijn geheugen.

        Als je vanaf de entree aan de Boschstraat binnenkomt kom je eerst in een halletje (dat is het antwoord op vraag 1). Vervolgens krijg je de lange gang die leidt naar de ruimte met de overkapping. Jouw foto met de twee grote openstaande deuren is de deur richting die lange gang.

        Een vriend van me had wat 'artwork' gedaan voor het feest (uitnodigingen, posters etc.). Ik weet niet meer ter gelegenheid van wat dit feest was, maar het was 'iets cultureels'. Volgens mij was de toegang gewoon gratis, dus El Loco, je had gewoon binnen kunnen vallen. Ontzettend leuke muziek ook. Het publiek was duidelijk uit de kunstenaars kringen, very arty. En die weten een feestje te bouwen!!

        Opmerking


        • #19
          Oorspronkelijk geplaatst door SJEF
          De foto is afkomstig van de webpagina van Kees de Jong.
          Dank je, SJEF. Nou bij deze dus: Bron foto: Kees de Jong

          Heb je trouwens een idee waar die laatste twee foto's gemaakt zijn? Het is in elk geval een andere ruimte dan de zaal met doorgebroken nis, gezien de geelgesausde wanden en restanten van wandschilderingen (heel toepasselijk, die sfinxen). In datzelfde album op www.flickr.com staat ook nog een detailfoto van de wanddecoraties in die zaal:



          De fotograaf heeft er als onderschrift bijgezet dat het om Art Nouveau muurdecoraties gaat. Dat zou heel goed kunnen, aangezien het pand óf in 1905 (samen met de magazijnen) óf in 1910 (samen met de electriciteitscentrale) is gebouwd, en dat is in beide gevallen binnen de periode van de Art Nouveau. Jammer dat de decoraties maar gedeeltelijk bewaard zijn.
          Oorspronkelijk geplaatst door burgemeester Bekijk bericht
          Als je vanaf de entree aan de Boschstraat binnenkomt kom je eerst in een halletje (dat is het antwoord op vraag 1). Vervolgens krijg je de lange gang die leidt naar de ruimte met de overkapping.
          En dan hier de foto die antwoord geeft op de vraag die burgemeester net beantwoord heeft:


          Bosschstraat-entree en 'lange gang'. Bron: www.flickr.com

          Van diezelfde site nog een drietal foto's (door mij enigszins bewerkt) van wat we voor het gemak maar even de Feestzaal zullen noemen:


          Sphinx Feestzaal naar het westen. Aan het eind van de gang de Boschstraat-entree


          Feestzaal met ramen op het zuiden (Bassin). Links de nis met doorgang, die klaarblijkelijk nog in gebruik is


          Ook op de noordwand (links) zijn de gestucte paneellijsten nog aanwezig
          Oorspronkelijk geplaatst door olijfje
          Zometeen (om 12 uur) begint daar de "Fashion Clash" In aansluiting op Loco's vragen heb ik me voorgenomen daar eens te gaan kijken !
          Trek je mooiste pak aan en we wachten geduldig af wat je allemaal gezien hebt!
          Last edited by El Loco; 4 juni 2010, 12:46.

          Opmerking


          • #20
            Wàt?! Hoe durven ze je weg te sturen, olijfje van MO! Fashion snobs, dat zijn het. Dat soort onbenullen (Duitsers zei je?) moet het blijkbaar hebben van zulke momentjes... We're above it, zullen we maar zeggen.

            De meeste vragen zijn inmiddels wel opgelost. Er blijkt toch regelmatig wat te doen te zijn in die zalen en er waren ook best wel wat foto's van te vinden sur l'Internet. Alleen de oorspronkelijke functie - en de toekomstige - zijn nog niet helemaal opgehelderd.

            Opmerking


            • #21
              Ik zag een groep mensen wandelen door de binnenstad in het kader van Fashion Clash (maar dat wist ik toen nog niet). Ik schrok me te pletter. Stel dat zij als levende doden op weg waren naar het kerkhof van St. Pieter om daar al wandelend hun laatste rustplaats te betrekken. Kunnen jullie mij reactie begrijpen ?

              En nog even terugkomend op "de gang" feestzaal Timmerfabriek. Voor de openslaande deuren stonden lange rijen kapstokken gemaakt van hout en ik meen wit geschilderd. Dat geeft aan dat men indertijd gewend was grote aantallen mensen te ontvangen.

              Opmerking


              • #22
                KDO (Kunst door Oefening) had zijn home aan de St. Teunisstraat in het St. Franciscuspatronaatsgebouw. De sanering van het Boschstraat-Oost gebied was aanleiding om te verhuizen naar een ruimte op de hoek van de Boschstraat en het Bassin. Rond 1970 werd Boschstraat 7 - een plek in het noordelijk gedeelte van de "timmerfabriek" - het repetitielokaal van de harmonie.

                Bron: Maastrichts Silhouet nr. 57 De Sphinx en haar harmonie.

                Opmerking


                • #23
                  Een overzichtje van het zuidelijk deel van de timmerfabriek met de tot nog toe gevonden gegevens en wat her en der vandaan geplukte info:



                  A Entreehal met tegelvloer
                  -A1, A2 Onbekende ruimtes
                  -A3 Facilitaire ruimtes (?)
                  B Gang met tegelvloer
                  -B1 Zaal met parketvloer en Art Nouveau decoraties
                  -B2 Onbekend ruimte
                  -B3, B4 Keuken, toiletten (?)
                  C Feestzaal met parketvloer en stucwerkdecoraties
                  D Magazijnen Boschstraat, 1905
                  E Kistenmakerij en zagerij (de eigenlijke 'Timmerfabriek'), 1911 - te slopen
                  F, G Elektrische centrale, 1910
                  H Bijgebouw elektrische centrale

                  Last edited by El Loco; 5 juni 2010, 01:28.

                  Opmerking


                  • #24
                    Ik heb nog wat zitten zoeken, maar kom niet veel verder. Een overzicht van het aangetroffene. Researcher El Loco zal dit wel al allemaal bestudeerd hebben, maar toch.
                    "Het terrein aan de westzijde van de Zuid-Willemsvaart was al in gebruik als overslagterrein voor de fabrieken van Petrus Regout. In het begin van de 20e eeuw werd de bebouwing in dit deel vervangen door o.a. een moderne elektriciteitscentrale en een timmerwerkplaats (waar de verpakkingskratten voor de aardewerkprodukten werden getimmerd). Het hele complex staat tegenwoordig bekend als de Timmerfabriek."

                    "De gemeente Maastricht heeft al 10 jaar geprobeerd huurders te vinden voor de oude timmerfabriek. Het is dus erg lastig gebleken om deze ruimte te verhuren."


                    Bekijk ook even in het pdf-je een mooie foto van het dak van de timmerfabriek.



                    "De Timmerfabriek annex Ketelhuis en achterbouw.
                    De Timmerfabriek e.o. bestaat uit een ensemble van verschillende gebouwen van uiteenlopende aard en schaal. Tussen deze gebouwen liggen binnenruimtes/overloopgebieden, die kunnen worden opengewerkt tot (semi) openbare pleinen of passages, waarlangs een directe aansluiting mogelijk is op ’t Bassin en de rest van de omgeving. De Timmerfabriek vormt als het ware een stad in het klein, waar zich tal van functies kunnen vestigen aan de (semi) openbare tussenruimtes. Deze functies kunnen los van elkaar staan, maar moeten wel een gemeenschappelijke noemer hebben: de creatieve economie. De Timmerfabriek moet fungeren als een bruisende werkplaats en marktplaats, zowel overdag als in de avonduren. Hier kan naast ontwikkeling van commerciële functies ook een clustering plaatsvinden van professionele culturele werkplaatsen en podiumactiviteiten, aangevuld met kleinere culturele initiatieven, die zich kunnen ‘optrekken’ aan de professionele omgeving.
                    Verwijzingen naar het industriële erfgoed voegen iets bijzonders toe aan de nieuwe inrichting. De toekomstige Timmerfabriek moet ook ’t Bassin in de wintermaanden extra drukte (en dus omzet) bezorgen. Zij moet niet alleen uitloopgebied voor de binnenstad zijn, maar ook bronpunt. Vandaar dat het noodzakelijk is om een substantiële parkeervoorziening in of direct bij het complex te realiseren. Op termijn zou ook de plint van het Sphinx-gebouw tot de gouden plekken kunnen gaan behoren, afhankelijk van de toekomstplannen van het bedrijf. Deze (post)industriële enclave is zeker geschikt voor de uitwerking van een grootschalig samenhangend cultuur- en leisureconcept in combinatie met retail."



                    Kijk zeker even naar de foto`s in deze PDF!

                    "Historie
                    De Timmerfabriek is één van de vroeg 20ste-eeuwse iconen van Maastricht. In de reusachtige hallen van deze oude fabriek waren de werkplaatsen van Sphinx gevestigd. Op deze plek werden toentertijd onder meer de matrijzen voor tegels en sanitair geproduceerd. In het ketelhuis en de elektriciteitscentrale die naast de Timmerfabriek
                    liggen, werd vroeger de energie opgewekt die voor de productie
                    nodig was. Het ketelhuis en de werkplaatsen in de Timmerfabriek
                    waren ondergronds verbonden met het witte Eiffelgebouw. Dit fraaie
                    industriële monument werd in 1929 gebouwd voor het fabriceren van
                    sanitair. Het gebouw dankt zijn naam aan het feit dat het zeven
                    verdiepingen hoog is en het in de fase waarin het werd gebouwd door de
                    Maastrichtenaren werd vergeleken met de Eiffeltoren."
                    "De Timmerfabriek was in werkelijkheid de 'Kop van de Sphinx'. Hier bevond zicht het distributiecentrum van de 'kristalpoot' van de Maastrichtse aardewerk industrie"

                    Ik zie dat aan deze publicatie Ingrid Evers heeft meegewerkt. Ik zit nog altijd stiekem te hopen dat van haar hand hier zo meteen een mooi overzichtje komt....

                    (.... en misschien kan uitleggen wat bedoeld wordt met 'de kop van de Sphinx?')
                    Last edited by burgemeester; 6 juni 2010, 17:53.

                    Opmerking


                    • #25
                      De toonzaal van De Sphinx

                      Oorspronkelijk geplaatst door burgemeester Bekijk bericht
                      Dan nog een grappige PDF: http://www.zichtopmaastricht.nl/sources/walks/wandel_belvedere.pdf: "De Timmerfabriek was in werkelijkheid de 'Kop van de Sphinx'. Hier bevond zicht het distributiecentrum van de 'kristalpoot' van de Maastrichtse aardewerk industrie." Ik zie dat aan deze publicatie Ingrid Evers heeft meegewerkt. Ik zit nog altijd stiekem te hopen dat van haar hand hier zo meteen een mooi overzichtje komt... (... en misschien kan uitleggen wat bedoeld wordt met 'de kop van de Sphinx?')
                      Ik heb deze discussie niet vanaf het begin gevolgd en momenteel ook geen tijd om me er grondig in te verdiepen. Daarom alleen wat opmerkingen:

                      1. Dat wandelgidsje (


                      2. Wat betreft

                      3. De vertimmerde nis/doorgang op de foto's hierboven (zie #6) bevindt zich in een grote ruimte. El Loco wijst er op dat de nis tegenover een dubbele deur ligt. De vraag is: welke functie heeft die nis gehad? Ik geloof dat hier een standbeeld stond van de oprichter van het bedrijf, Petrus I Regout (zie ook onder 5).

                      4. In WIAM-rapport dl. 5: Het Sphinxterrein, wordt op pag. 58 e.v. melding gemaakt van een 'magazijn' langs de Boschstraat (nr. 58 op de plattegrond), dat gebouwd zou zijn in 1903. Op de functie van het gebouw gaat men niet in, maar de term 'magazijn' is ook heel goed toe te passen op een toonzaal.



                      6. Wat betreft het beeld: het zou hetzelfde beeld zijn dat te zien is op een praalwagen in de Historische Optocht van 1905. Het was levensgroot en dus van voldoende formaat voor deze forse nis. Een afbeelding van de praalwagen is te zien in: De Sphinx en haar harmonie, pag. 33. Er bestaat ook een prentbriefkaart van.
                      Last edited by Ingrid M.H.Evers; 22 oktober 2019, 12:37. Reden: herstel diakritische tekens

                      Opmerking


                      • #26
                        Ingrid, hartelijk dank!

                        Een toonzaal lijkt me een zeer logische verklaring.

                        Opmerking


                        • #27
                          Twee dingen waar ik graag meer over zou willen weten: de ondergrondse gang van Burgemeester en het beeld in de nis van Ingrid.
                          Oorspronkelijk geplaatst door burgemeester Bekijk bericht
                          Het ketelhuis en de werkplaatsen in de Timmerfabriek waren ondergronds verbonden met het witte Eiffelgebouw.
                          Wat leuk, een tunnel onder de Boschstraat; da's nog eens wat anders dan een loopbrug over het Sint-Servaasklooster. Heeft iemand aaanvullende informatie?

                          Oorspronkelijk geplaatst door Ingrid M.H. Evers Bekijk bericht
                          De vraag is: welke functie heeft die nis gehad? Ik geloof dat hier een standbeeld stond van de oprichter van het bedrijf, Petrus I Regout (...) Er bestaat tenminste één foto van het interieur van die expositieruimte. Daarop is aan het eind van de niet zeer diepe zaal een standbeeld te zien van Petrus Regout: een blikvanger bij het binnentreden van de bezoeker. (...) Wat betreft het beeld: het zou hetzelfde beeld zijn dat te zien is op een praalwagen in de Historische Optocht van 1905. Het was meer dan levensgroot en dus van voldoende formaat voor deze forse nis. Een afbeelding van de praalwagen is te zien in: De Sphinx en haar harmonie, pag. 33. Er bestaat ook een prentbriefkaart van.
                          Heeft iemand dit boekje? Zou leuk zijn om de foto van de praalwagen hier te kunnen zien. Nóg leuker zou een foto van de Toonzaal met het beeld van Petrus Regout zijn. Zou dat beeld nog bestaan?

                          Opmerking


                          • #28
                            Oorspronkelijk geplaatst door El Loco Bekijk bericht

                            Heeft iemand dit boekje? Zou leuk zijn om de foto van de praalwagen hier te kunnen zien. Nóg leuker zou een foto van de Toonzaal met het beeld van Petrus Regout zijn. Zou dat beeld nog bestaan?
                            Ik heb het boekje, maar geen scanner. Zal kijken of ik morgen tijd heb.
                            Wel maar een klein fotoke van dat standbeeld (dat op mij een beetje een Stalinistische indruk maakt. Qua vormgeving dan).

                            En dan een onmogelijke vraag: waar zou dat beeld naartoe zijn?

                            Aha, ik lees dat El Loco zich die vraag ook al stelde (even gemist).
                            Last edited by burgemeester; 7 juni 2010, 20:00. Reden: toevoeging

                            Opmerking


                            • #29
                              En wat kom ik tegen als ik "toonzaal timmerfabriek" google?

                              "(...) herbestemming van het kantoor en de toonzaal voor stedelijke muziekuitvoeringen en evenementen."

                              Bron: http://www.maastricht.nl/web/Home/Be...merfabriek.htm

                              Opmerking


                              • #30
                                Hebbes!

                                Kop van de Sphinx
                                De Kop van de Sphinx is gelegen in het industriële landschap aan de historische noordwestentree van de stad die voor de sloop van de vestingwerken werd gemarkeerd door de aanwezigheid van de monumentale Boschpoort.
                                Mede door de contacten tussen Maastricht en de nabijgelegen Belgische en Duitse steden waar de industrialisatie al veel eerder op gang was gekomen, kon de industrie zich in deze stad in een voor Nederlandse begrippen vroeg stadium ontwikkelen. In Maastricht was Petrus Regout een van de eerste handelaren die het ‘industriële experiment’ waagde en een bescheiden fabriekje oprichtte. De in 1824 op initiatief van Koning Willem I aangelegde binnenhaven (het Bassin) gold als een gunstige factor die een vroege ontwikkeling mogelijk maakte.

                                Kantoor, toonzaal en magazijn
                                De architectuur van het kantoor en magazijn uit 1905 combineert twee typen van utiliteitsbouw uit de periode 1890-1910 die gescheiden wel, maar in combinatie met elkaar nauwelijks bekend zijn. De typologie van kantoor, toonzaal en magazijn is in deze combinatie in de vakliteratuur niet te vinden. De architect van het kantoor en magazijn blijkt beïnvloed te zijn door de opvattingen van Viollet-le-Duc over de materiaaleigen toepassing van gietijzer in monumentale architectuur en ook wat betreft het gebruik van decorum is de architect op de hoogte van de op dat moment overheersende architectuurtheorieën. Dit uit zich het beste in het kantoor met toonzaal waar de opzet van het volume is gedicteerd door de typologie van het klassieke peristyliumhuis. Dit blijkt niet alleen uit de opzet van de plattegrond maar ook uit de specifieke plaatsing van dakkoepels en glazen vloeren, de hiërarchie binnen de deuropeningen en het decoratief programma dat is gebruikt bij de verrijking van het interieur.
                                Het grote magazijn heeft een fraaie dragende staalconstructie bestaande uit ranke kolommen en liggers. Opvallend is dat in het noordelijke deel van de grote hal de stalen kolommen hebben plaatsgemaakt voor zware bakstenen kolommen. Uit kaartprojecties blijkt dat juist op deze locatie voorheen de omgrachting van Maastricht liep. Na de ontmanteling van de vesting werd de gracht opgevuld. Deze ondergrond was vaak instabiel en de aannemer van het magazijn heeft waarschijnlijk geen risico willen nemen en hier teruggegrepen op de eeuwenoude en beproefde methode: de aanwezige situatie is een directe referentie aan een historische situatie.

                                Elektriciteitscentrale
                                De elektrische centrale uit 1910 is een van de laatste resterende voorbeelden van een dergelijk gebouw uit de periode 1890-1915 en wordt nog steeds gebruikt voor haar oorspronkelijke functie. De gebouw sluit aan bij de ‘standaard’ typologie van de door architect A.L. van Gendt geïntroduceerde vormentaal. Hoewel het silhouet en de detaillering duidelijk aansloten bij het gebruikelijke traditionalisme, waren de rechte vensters strijdig met dit eclectische beeld. Hier zijn de eerste symptomen van een verzakelijking in de fabrieksarchitectuur kenbaar. Dat deze keuze geen noodzaak was, maar een weloverwogen beslissing, blijkt wel uit het feit dat deze ‘nieuwe’ elementen door middel van decoratieve ornamenten nadrukkelijk werden geaccentueerd.


                                Kistenmakerij
                                Deze verzakelijking wordt nog verder doorgevoerd bij het slechts één jaar later (1911) gebouwde kistenmakerij. Hier is geen enkele sprake meer van gevelornamentatie en wordt de vormgeving volledig bepaald door de constructie. Er is sprake van een bijzonder vroeg voorbeeld van een Hennebique-systeem, waarbij de grenzen van de constructiemethode werden opgezocht (zeer ranke kolommen en geen verbreding waar kolom en balk elkaar ontmoeten).
                                Het complex van industriële gebouwen, opgericht in een periode van slechts zes jaar hebben behalve een intrinsieke waarde op pandniveau, een hoge ensemblewaarde. Het feit dat binnen deze gebouwen op bijzondere wijze uiting wordt gegeven aan de manier waarop in het begin van de twintigste eeuw veranderingen in de (industriële) architectuur plaatsvonden, draagt in hoge mate bij aan de esthetische en wetenschappelijk waarde die aan de gebouwen wordt toegekend.
                                Het onderzoek naar de Kop van de Sphinx is uitgevoerd namens Res nova, een adviesbureau en kennisnetwerk op het gebied van cultuurhistorie en ruimtelijke ordening, in opdracht van de gemeente Maastricht.


                                Daarnaast:

                                Res novae
                                Het onderzoek heeft onder meer de volgende zaken aan het licht gebracht:
                                • door de kaartprojecties is duidelijk geworden op welke wijze de onderliggende structuur van de vestingwerken en de stadsmuur op die plek heeft moeten wijken voor de industriële uitleg
                                • de architectuur van kantoor en magazijn combineert twee typen in de utiliteitsbouw uit de periode 1890-1910 die gescheiden wel, maar in combinatie met elkaar nauwelijks bekend zijn. De typologie van kantoor, toonzaal én magazijn is in deze combinatie in de vakliteratuur niet terug te vinden en kent in deze regio een antwoord met de inbouw van een toonzaal op de binnenplaats van het complex Cillekens-Dreessens in Roermond in 1917/18
                                • de architect van kantoor en magazijn blijkt beïnvloed te zijn door de opvattingen van Viollet-le-Duc over de materiaaleigen toepassing van gietijzer in monumentale architectuur, zelfs in die mate dat op een van de tekeningetjes uit de Entretiens vrij gevarieerd is bij het ontwerpen van de Schauseite van het magazijn
                                • de elektrische centrale is een van de laatste of het enige resterende voorbeeld van een dergelijk gebouw uit de periode 1890-1915. In deze periode werd de typologie voor dergelijke centrales elders in Nederland ontwikkeld door ontwerpers als de Delftse hoogleraar Jakob J. Klinkhamer en (ingenieur) A.L. van Gendt
                                • ook de architect van machinehal heeft zich — al dan niet direct — laten inspireren door de ideeën van Viollet-le-Duc. Dit vertaalt zich in de wijze waarop stalen balken in gevel zijn verwerkt en decoratief zijn benadrukt
                                • het magazijn huisvest een uniek voorbeeld van een glaswand (op zich al een 'modern' fenomeen in 1905) met een zeer vroege stalen roedeverbinding. Voor zover bekend is dit het enige resterende voorbeeld in Nederland
                                • niet alleen is bij de kistenzagerij sprake van een vroeg voorbeeld van een betonconstructie volgens het Hennebique-systeem, tevens zijn hier de grenzen van die constructiemethode opgezocht (zeer ranke kolommen en geen verbredingen waar kolom en balk elkaar ontmoeten, constructie aan gevel).

                                Bron: http://www.rackhams.nl/gebouw_kop_sphinx.html
                                en http://forum.res-nova.nl/fora/viewtopic.php?t=578
                                Bestanden bijvoegen

                                Opmerking

                                Bezig...
                                X