Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Quartier Amélie

Sluiten
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

• Quartier Amélie

In 1881 opende Pierre Regout (1828-1897), de zo slecht bekend staande oudste zoon van Petrus (Pie) Regout (1801-1878 ), het Quartier Amélie. Het buurtje met 59 eengezinswoningen besloeg vier (vijf?) achter elkaar liggende huizenrijen met halverwege een noordzuidverbinding en telde enkele waterputten. Bij het luchtbombardement van 18 augustus 1944 werd het dermate vernield dat van een herbouw werd afgezien.

Over het Quartier Amélie (of Krejjedörrep) weet ik maar heel weinig. Hoe heetten die straatjes bijvoorbeeld? Hoe zag het straatbeeld er precies uit? Wie heeft nog foto's van de bewoners? Beeldmateriaal is al even moeilijk te vinden als andere gegevens. Er bestaat een kleurenfoto van Edmond Hustinx, in oorlogstijd genomen van een brand bij de KNP, waarop enkele straatjes te zien zijn, en in de HEM is een z/w-foto afgedrukt uit ca. 1934. Maar daarmee houdt het wel zo'n beetje op. Heeft iemand meer gegevens?

Op deze luchtfoto (eerder hier geplaatst) is het buurtje goed te zien. Misschien kan Breur dat nog eens in detail naar voren halen?
    Last edited by Ingrid M.H.Evers; 2 november 2020, 23:08.

Op onderstaande plattegrond uit 1885 is het Quartier Amélie al aangegeven. Straatnamen intekenen was toen nog niet gebruikelijk, zo te zien.

Ik heb nog de luchtfoto van hierboven in een iets beter resolutie (800px).
    Op te halen met deze link:
    http://www.theobakker.net/forum/spoorbrug.jpg

Heeft iemand het jubileumboek van de KNP met de geschiedenis van Lhoest? Ik meen dat op een foto in dat boek het dorp te zien is. Anders moet ik bij een gepensioneerd KNP-er op bezoek.

Over het bombardement heeft Breur Henket zo het een en ander geschreven in:
    http://www.grafmonumentensintpieter.nl/Meijer.htm
    Daarin staan aan beide oevers diverse straatnamen vermeld (Roed dörrep en Quartier Amélie) maar er wordt niet steeds duidelijk gemaakt welke oever precies. Volgens Breur zelf staan er twee foto's van het Kraaiendorp op die pagina.
    In de fotomachien pagina's ontspint zich over hetzelfde onderwerp een hele discussie.
    http://www.mestreechonline.nl/forum/...t=1464&page=68
    Last edited by Theo Bakker; 23 maart 2011, 17:44.

Opmerking

Uitsnede Quartier Amélie en een bewoonster aan de Franschensingel.
      Bestanden bijvoegen
      Last edited by Breur; 23 maart 2011, 17:45.
      De leefs mer eine kier .

Opmerking

De gespaarde huisjes van het Quartier-Amélie.

Bron: Honderd Jaren Papierfabriek 1850-1950 - Maastricht 1950.
        Bestanden bijvoegen
        De leefs mer eine kier .

Opmerking

Op www.frerejean.org staan nog wat foto's van Kraaiendorp

Last edited by Theo Bakker; 23 maart 2011, 18:34.

Opmerking

Vogelvluchtfoto K.L.M. uit het zuiden

En nog deze luchtfoto in ruil voor een volle aflaat.

Bron: Honderd Jaren Papierfabriek 1850-1950 - Maastricht 1950.
            Bestanden bijvoegen
            De leefs mer eine kier .

Opmerking

Dit stond in een publicatie van de KNP over het Krejje dörrep:

http://papiergeschiedenis.net/docs/W...Maastricht.pdf

Vlak naast de Franschensingel lag Ouartier Amélie, een wijk met arbeidershuisjes. Deze grond met huisjes was in het bezit van de Sphinx en de naam Amélie is afkomstig van de echtgenote van de zoon van Petrus Regout, Pierre II Regout. De woningen stamden uit
              1880 en werden in die tijd gebouwd voor de glasblazers en hun gezinnen, in de volksmond beter bekend als het "Krejjedörrep", genoemd naar de aaneengebakken sintels.
              De aankoop van de grond met de huisjes van het Ouartier Amélie [door KNP, red.] heeft echter op zich laten wachten tot na het WOII bombardement in augustus 1947, waarbij ook twee van onze [papierfabriek, red.] personeelsleden omkwamen. De huisjes van dat "Krejjedörrep" werden bijna allemaal weggebombardeerd in een minder geslaagde poging van de geallieerden om de spoorbrug te raken. Er konden slechts 11 huisjes (twee blokjes van 5 en 6 huisjes) worden gered. Zij stonden aan de rand van de Franschensingel. Tot vlak voor de bouw van de PM6 en de WKC hebben deze huisjes als huisvesting dienst gedaan, waarna ze werden geruimd samen met het voetbalveld van de Maasvogels.

Opmerking

Mooie vondst, die stadsplattegrond. Zij laat duidelijk zien dat het Quartier Amélie aan de Maas lag, vanaf de noordzijde van de Fransensingel (dus buiten het voormalige vestinggebied) tot aan de spoorbaan. De Fransensingel behoorde op dit punt dus tot het bewuste buurtje.

De straten waren oost-west gericht, met een tussengang (noord-zuid) tussen de eerste vier gevelrijen. De vijfde gevelrij lag met de rug naar de spoorbaan en werd niet onderbroken. De door Breur gegeven detailfoto van de luchtfoto uit 1940 lijkt dit te bevestigen.

Het jubileumboek van de KNP onderstreept Theo Bakkers opmerking dat een deel van het Quartier na de oorlog werd hersteld. Dat is een mooie aanvulling op de HEM. Breur heeft hierboven reeds de foto van dat huizenrijtje geplaatst. Het KNP-boek (1950) vermeldt dat deze 'gespaard gebleven rij van elf huizen aan de Fransensingel', met terreinen ter grootte van 6.011 vierkante meter - naar ik aanneem de rest van Quartier Amélie tot aan de spoorbaan -, in 1947 aan de KNP werden verkocht (pag. 166).
                Last edited by Ingrid M.H.Evers; 2 november 2020, 23:09.

Opmerking

Lieve help, het gaat hard hier. Dank voor alle bijdragen, al blijf ik me aanbevolen houden voor verdere aanvullingen!

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door Ingrid M.H. Evers Bekijk bericht
                    Over het Quartier Amélie (of Krejjedörrep) weet ik maar heel weinig. Hoe heetten die straatjes bijvoorbeeld? Hoe zag het straatbeeld er precies uit? Wie heeft nog foto's van de bewoners? Beeldmateriaal is al even moeilijk te vinden als andere gegevens. Er bestaat een kleurenfoto van Edmond Hustinx, in oorlogstijd genomen van een brand bij de KNP, waarop enkele straatjes te zien zijn, en in de HEM is een z/w-foto afgedrukt uit ca. 1934. Maar daarmee houdt het wel zo'n beetje op. Heeft iemand meer gegevens?
                    Minstens één bewoner kent u toch wel, mevrouw Evers. Getuige uw opgave in de rubriek "Wie ben ik?" pag.19
                    Hoe zet u steeds de links naar een ander bericht in uw bericht?

Opmerking

Lieve help, het gaat hard hier. Dank voor alle bijdragen, al blijf ik me aanbevolen houden voor verdere aanvullingen!
                      Die MO-ers kun je om een boodschap sturen!

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door Theo Bakker Bekijk bericht
                        Minstens één bewoner kent u toch wel, mevrouw Evers. Getuige uw opgave in de rubriek "Wie ben ik?" pag.19
                        Geen idee waar u op doelt? Aha, gevonden. Ja, ons eerste vrouwelijk gemeenteraadslid heeft daar gewoond in haar jonge jaren.
                        Oorspronkelijk geplaatst door Theo Bakker Bekijk bericht
                        Hoe zet u steeds de links naar een ander bericht in uw bericht?
                        Volgens mij staat dat hier uitgelegd in de rubriek Uitleg forum..

Opmerking

Deze foto geeft mijns inziens de situatie weer na het opblazen van de brug in 1940. De huizen zijn nog ongeschonden.

Opmerking

Nog even naar de door Breur op mijn verzoek geplaatste luchtfoto uit 1950. Ik vind hem zo interessant omdat mij de situering van een aantal zaken ineens veel duidelijker is. Rechtsboven zien we de resterende huizenrij van het Q.A. aan de Fransensingel. Daarachter de nieuwe loods die de KNP na 1947 heeft gebouwd ten zuiden van de spoorbaan.

Links van het midden van de foto zien we aan de waterkant met de kopse kant naar voren de noord-zuid georiënteerde affuitenloods aan het Bassin. Sjef plaatste op BOE ooit een rijtje huizen dat kennelijk in die omgebouwde loods was gerealiseerd. Elders werden ze betiteld als ´de witte huisjes´. Ze waren al voor 1941 weer uitgebroken om te dienen als sport- en toneelaccomodatie voor de KNPers, en de ruimte diende nog weer later als schaftlokaal.

Duidelijk is mij nu dat beide witgeverfde locaties niets met elkaar te maken hadden.

Bijgaand nog een bij Breur gevonden foto van het Quartier Amélie in 1939, nog niet wit geverfd.
                            Bestanden bijvoegen
                            Last edited by Ingrid M.H.Evers; 24 maart 2011, 00:18.

Opmerking

.... in de HEM is een z/w-foto afgedrukt uit ca. 1934. Maar daarmee houdt het wel zo'n beetje op. ....
                              Als ik de foto in de HEM bekijk bekruipt me het gevoel dat die niet van 1934 zal zijn maar van 1944 of later. De huisjes zijn namelijk nogal beschadigd.

Opmerking

Bezig...
                              X