Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Quartier Amélie

Sluiten
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

Oorspronkelijk geplaatst door Ingrid M.H. Evers Bekijk bericht
    Geweldig Breur, maar wat betekent ZOM en kan ik dat ergens nalezen?
    ZOM = zicht op Maastricht. Zijn mijn eigen aantekeningen van een overleg in Centre Ceramique.
    De leefs mer eine kier .

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door Breur Bekijk bericht
      ZOM = zicht op Maastricht. Zijn mijn eigen aantekeningen van een overleg in Centre Ceramique.
      Ben aan het zoeken naar bijbehorend artikel. Moment ...
      De leefs mer eine kier .

Opmerking

Bron: Maaspost 9 - 22 juli 2009.

De leefs mer eine kier .

Opmerking

Achter de Papierfabriek

Quartier Amélie schijnt ook te zijn aangeduid als "Achter de Papierfabriek". Volgens het bevolkingsregister van Maastricht woonden mijn overgrootouders in 1893 en 1894 op het adres Quartier Amélie 57. In hun trouwboekje, zij trouwden februari 1893, staat als adres "Achter de Papierfabriek 57".

Was de buurt exclusief voor werknemers van Regout? Mijn overgrootvader heeft namelijk bij de Société Céramique gewerkt en kreeg voor zijn trouwe dienst zelfs een koninklijke onderscheiding. Het is natuurlijk mogelijk dat hij eerst bij de Sphinx heeft gewerkt voordat hij bij de Céramique begon.

Opmerking

'Achter de papierfabriek' (Quartier Amélie)

Wat een mooie aanvulling, Math N., en hartelijk welkom op MO.

De Sphinx en de Céramique waren concurrenten, dus ik vermoed dat je overgrootvader inderdaad eerst bij de Sphinx werkte. We weten nauwelijks iets over de huurvoorwaarden in het Quartier Amélie. Pierre Regout - de onaangename oudste zoon van de onvolprezen Pie Regout - had deze woningen op eigen kosten en in eigen beheer gebouwd. Hij huisvestte er aanvankelijk zijn meester-glasblazers. Werknemers die hem niet bevielen (bv. stakers in de jaren 1890) of niet langer bij hem werkten, zette hij uit. Hij stierf in 1897, dus je voorouders hebben nog met hem te maken gehad.

Is het beleid na Pierre Regouts overlijden veranderd? Bleef het Quartier Amélie in bezit van de familie of werd het verkocht aan - bijvoorbeeld - de gemeente? We weten het niet, er is nooit onderzoek naar gedaan.

Is overgrootvaders adres ook in de volgende periode van het bevolkingsregister nog altijd hetzelfde?

Opmerking

Mijn overgrootouders hebben nog geen twee jaren 'Achter de Papierfabriek' gewoond. In juni 1894 verhuisden zij naar 'Langs de Maas', daar woonden ze tot 1913. Waarom ze uit Quartier Amélie vertrokken weet ik niet. Het is goed mogelijk dat mijn overgrootvader toen bij de Céramique ging werken. Misschien deed hij dat vanwege de betere arbeidsomstandigheden bij de Céramique vergeleken met de Sphinx, waar Olijfje elders op MO naar verwijst.

Oorspronkelijk geplaatst door olijfje
              Tussen 1889 en 1894 daalde in de fabrieken van Regout het aantal werknemers met honderden.
              Oorspronkelijk geplaatst door olijfje
              Bij de Céramique, de concurrent van Regout, produceerden de arbeiders volgens dezelfde werkwijze, maar daar waren minder klachten.

Opmerking

kreije dorrep

Hierbij nog enkele foto's van kreije dorrep die ik tegen kwam uit een
                prive collectie,
                m.vr.gr., jos nelissen
                Bestanden bijvoegen

Opmerking

Foto twee is genomen vanaf de westoever van de Maas. Je ziet de fabrieken aan de Franciscus Romanusweg. Foto drie is interessant. Je ziet hier dat de Amerikanen bezig zijn een noodbrug te bouwen. De brug lag in het verlengde van de Statensingel - Franschensingel. Je ziet de resten van alle huizenblokken van het Krejjedorrep. De Amerikanen werkten dag en nacht hard door. De bevoorrading stokte en de hele Statensingel stond toen vol met vrachtauto's. De noodbrug werd beschermd door vierlingskanonnen aan beide zijden van de Maas tegen Duitse vliegtuigen.
                  Kompleminte

Toller

Opmerking

Bezig...
                  X