Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Winterland Maastricht

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • SJEF †
    replied
    Winterland

    De organisatie van Winterland zegt haar principe vaarwel (geen alcohol op een familiefestijn) en gaat weer bier tappen in cafΓ© "Winterland" van 29 november 2008 tot 5 januari 2009.

    Leave a comment:


  • SJEF †
    replied
    Vrijthof Binnenste Buiten

    'Maastricht moet eigen evenementenregels naleven'

    De vereniging 'Vrijthof Binnenste Buiten' eist dat de gemeente Maastricht haar eigen regels rond evenementen vanaf volgend jaar strakker naleeft.
    Maastricht houdt meer evenementen op het Vrijthof dan is toegestaan.
    En daar is de vereniging het niet mee eens, zo blijkt uit een brief aan de gemeenteraad.

    In april 2008 besloot de Maastrichtse gemeenteraad dat er maximaal 60 dagen iets op het Vrijthof mag worden georganiseerd.
    Maar als alle evenementen bij elkaar worden opgeteld, komt het totaal op 79.
    Dat zijn er dus bijna twintig te veel.
    Op het Vrijthof worden onder andere Winterland, kermissen en het Preuvenemint gehouden.

    Leave a comment:


  • parel
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door olijfje
    Gisteren was weer dat ontevreden mannetje Nelissen op TV Maastricht om zijn herhaalde kritiek te spuien over de evenementen die op het Vrijthof plaatsvinden. Hij kwam met het idee om Winterland (wat hij dus he-le-maal niks vindt) maar te verplaatsen naar Heerlen, omdat het beter bij die volksaard past,.. we moeten regionaler denken opperde hij, niet alles maar op 't Vrijthof neerplanten.
    Dit uiterst vervelend manneke overspoelt de omliggende Vrijthofbewoners met mailtjes, hij is tegen ieder evenement op de Vrijthof.
    Hij draaft door, op het ziekelijke af.
    Nelissen is daar een aantal jaren geleden komen wonen, en deze evenementen waren er al, dan moet je niet op het Vrijthof gaan wonen.

    Nu is hij weer totaal tegen Holiday on ice, die een paar keer een show op de ijsbaan zullen geven.
    Zelf zie ik het eerder als een grote aanwinst en een hoger niveau voor Winterland, maar ook hier vindt Nelissen weer spijkers op laag water.

    Had hij de tijd en energie meer in het restaurant gestoken van zijn zoon, was dat misschien niet na 3 maanden failliet gegaan.
    Het restaurant Lucca gelegen op de Vrijthof heeft maar 3 maanden bestaan en een groot spoor van schulden na gelaten, vele zijn ernstig financieel gedupeerd, zo ook het personeel.

    Restaurant Lucca was de oorzaak dat, Andre Rieu in overweging nam geen concerten meer te geven op de Vrijthof.
    Lucca was net geopend, had geen eten en iedereen kon vrij plaats nemen, als er maar flink werd ingenomen, met gevolg, door de drank werden de gasten overmoedig.
    De overmoedige gasten van Lucca gingen boven het geluid van AndrΓ© Rieu, heel storend was dat.

    Heeft Piet Nelissen daar een woord over gerept?
    Nee dus, ik vind dat ook eens mag naar buiten gebracht worden.

    Leave a comment:


  • SJEF †
    replied
    Winterland; allebonneur

    Ondanks het kleine financi?le minnetje was de voorzitter van Winterland (Ger Tielemans) ("wethouder Jean Jacobs is als mens betrouwbaar") best tevreden, zette hij uiteen.
    1,2 miljoen bezoekers, ongeveer net zo veel als vorig jaar.
    Vooral het Huis van de Kerstman was een ongekend succes.
    47.000 bezoekers maar liefst!
    O ja?
    Het huis was 4 weken open, 28 dagen dus.
    Per dag 8 uur, maakt 224 uur.
    Elke rondleiding (officieel 5 minuten) konden 12 mensen mee.
    Dat zijn er 12 x 12 = 144 per uur x 224 = 32.256 in totaal.
    Maximaal!
    Dan mag geen rondleiding uitgelopen zijn, moet er voortdurend volk aan de poort hebben gestaan en is vadertje Kerstmis nooit eens wezen plassen!
    Het is dat we weten dat Ger Tielemans als mens betrouwbaar is.............

    ? Allebonneur......

    Leave a comment:


  • SJEF †
    replied
    Winterland; 3 ingezonden brieven

    Winterland (1)
    Winterland is here to stay, hoort men hier en daar fluisteren.
    Als ik de wens uit voor een wat bescheidener en meer bij de kerstsfeer passende opzet, en mijn afkeer uitspreek over het massale karakter, word ik ? dat is kennelijk de afspraak ? direct voor elitair uitgemaakt.
    Ik vind het best, mijnheer Tielemans, dan maar elitair.
    Maastricht is een schitterende maar niet zo grote stad, en heeft een beperkte capaciteit voor het opnemen en verzorgen van toeristen en dagjesmensen.
    Dat zijn er tijdens Winterland te veel, zo simpel is dat.
    ?Meer? wordt dan irritant.
    Op zaterdagen kun je over de hoofden lopen.
    De Maastrichtse binnenstad is van ons, Maastrichtenaren.
    We willen onze mooie en kwetsbare binnenstad zo nu en dan best delen met anderen, maar haar niet laten misbruiken door de ondernemers.
    Dat dringt blijkbaar niet door tot de dames en heren horeca-, winkel- en kermisexploitanten.
    Exploitatie van Maastricht als icoon staat gelijk aan prostitutie, en dat wil ik niet, dat willen mijn medebinnenstadsbewoners niet, en dat moet u ook niet willen.
    Ga voor de aardigheid eens kijken op de Weihnachtsmarkt in Aken.
    Daar is ook van alles te doen, kleinschalig op enkele mooie pleinen en straten, maar het is niet zo?n uitpuilend gezwel in de stad als het Christmas Ghetto op ons mooie Vrijthof.

    Wim Aarts, Maastricht.

    =============================================
    Winterland (2)
    Als ik de commentaren hoor die allemaal geuit worden tegen Winterland, dan heb ik de spontane neiging om te braken.
    Typisch weer een speciaal soort Maastrichtenaren die ? door jaloezie en afgunst ? het niet kunnen verteren dat er in deze mooie stad nog genoeg mensen zijn die iets durven te organiseren met zulke geweldige resultaten.
    Het reuzenrad dient te verdwijnen, zegt men.
    Dit rad heeft duizenden mensen plezier gegeven en dat ook bij slecht weer.
    Het Huis van de Kerstman krijgt vijftigduizend euro subsidie, dat is niet nodig, want het zijn vrije ondernemers, zegt men.
    Maar deze notoire kankeraars vergeten dat deze vrije ondernemers in de zeven stille weken miljoenen euro?s voor de zaken en de stad opbrengen.
    De gehele binnenstad is voor honderd procent v??r Winterland.
    Drie maanden het Vrijthof bezet, laten we eens tellen: ??n week opbouw, ??n week afbreken, zeven weken Winterland.
    Dat maakt bij elkaar negen weken.
    Op de lagere school leerden we dat drie maanden twaalf weken zijn.
    Volgens mij is er niets veranderd sinds die tijd.
    Vanaf deze plaats wil ik de bestuursleden van Winterland een grote pluim geven.
    Ga alstublieft zo door!

    Jo Loontjens, Maastricht.

    ============================================
    Winterland (3)
    Al maanden erger ik mij aan de schandalige manier waarop met Winterland wordt omgegaan.
    Iedere stad zou trots zijn om zo?n evenement te hebben, maar Maastricht lijkt ervan af te willen.
    De ?overlast? van Winterland is heel wat minder dan die van bijvoorbeeld Andr? Rieu, terwijl Winterland 1,2 miljoen bezoekers trekt en Andr? Rieu hooguit tienduizend.
    Objectief gezien moet Andr? Rieu dus eerder van het Vrijthof af dan Winterland.
    Sterker nog: het ontbreekt in Maastricht aan evenementen voor de jeugd, dus mijn voorstel is om de schaatsbaan in de hele winterperiode te laten liggen.
    Minimaal drie maanden dus in plaats van inkrimping van de tijden.
    De afbraak van Winterland past in de trend die onze gemeente in heeft gezet.
    De ?beste? sporthal die we hebben, ligt in Randwijk, dus die moet worden afgebroken; het ?beste? zwembad dat we hebben is de Dousberg, dus dat moet worden gesloten.
    Als we nu ook nog speeltuin Fort Willem nog sluiten, dan kan de jeugd het beste verhuizen naar Parkstad.

    John Hufkens, Maastricht.

    gazet De Limburger; 10-01-2008.

    Leave a comment:


  • SJEF †
    replied
    Een tip van mijn kant; uit ervaring wijzer geworden.
    Als ik een behoorlijk omvangrijk of belangrijk stuk tekst wil plaatsen, doe ik het voorwerk in Kladblok of Wordpad (simpele tekstverwerkers als Windows onderdelen).
    Dan lees ik het na, corrigeer eventueel de foutjes, kopieer het geheel, en plak het in het invoegveld hier op het forum.
    Mocht er dan iets mis gaan bij het versturen, dan heb je nog altijd de tekst in Kladblok of Wordpad tot je beschikking.

    Leave a comment:


  • parel
    replied
    Dank Rubke, misschien morgen,

    Leave a comment:


  • Rubke
    replied
    heel soms heb ik dat ook, dan is het een kwestie van op "back" drukken, tekst op clipboard copieren en opnieuw proberen...

    Leave a comment:


  • parel
    replied
    :(Hier schreef ik een 3 kwartier lang mijn eigen ervaring als naaste bewoner van het Vrijthof, let wel ingelogd.
    Ik klik op versuur het bericht, komt te voorschijn u moet inloggen, ik zie dat ik NOG ingelogd ben, dus klik weer op versturen.
    Juist ja, komt weer u moet inloggen weg mijn bericht met mijn eigen ervaring en visie, maar goed ik heb mijn hart kunnen luchten.

    Leave a comment:


  • SJEF †
    replied
    Betoog Simona Maassen over Winterland

    Maastricht, waak voor Veneti?-effect

    Maastricht moet niet alleen kiezen voor ?sjiek?, want dan dreigt het in de Veneti?-val te trappen.
    Dit betoogt VVD-raadslid Simona Maassen.

    SIMONA MAASSEN, RAADSLID IN MAASTRICHT.

    OPINIE RAADSLID: JAAG MENSEN NIET DE STAD UIT MET TE VEEL NADRUK OP ?SJIEK?

    Het huidige college draagt Winterland geen warm hart toe.
    De eerste tekenen werden een half jaar geleden al zichtbaar.
    Toen presenteerde wethouder Jean Jacobs zijn discussienota voor een toekomstig evenementenbeleid; een vaag stuk waarin tussen de
    regels door de discussie over Winterland werd uitgelokt.
    En die discussie kwam er, niet in de raadzaal, maar in de krant en op straat.
    In de raad weigerde de wethouder het evenement Winterland bij de naam te noemen, waardoor de raad niet kon meedoen aan het debat.
    De VVD heeft toen desondanks al duidelijk gesteld dat Winterland wat haar betreft op het Vrijthof moet blijven.
    Het is een evenement dat enorm veel mensen trekt en vooral erg populair is bij grote groepen Maastrichtenaren.
    Ik snap niet waarom dit college aan een succesvol evenement wil gaan sleutelen en op de stoel van de ondernemer zitten.
    Het wordt hoog tijd dat het college zijn eigen motto ?meer voor de mensen? nu eens geloofwaardig vorm gaat geven.
    En dat betekent de moed hebben om te kiezen voor de belangen van onze inwoners.
    De laatste jaren zijn in Maastricht prachtige projecten neergezet zoals Markt- Maas, Mosae Forum en de vernieuwde Entre Deux.
    Onze inwoners hechten echter meer belang aan een bereikbare binnenstad, betaalbare parkeertarieven, een wekelijkse rustdag, goede voorzieningen in de wijken et cetera.
    De balans lijkt zoek en de mensen klagen.
    Terecht.
    We hebben een half jaar geleden, in relatie tot de Winterlanddiscussie, al gewaarschuwd voor het ?Veneti?-effect?.
    Dit treedt op als de populariteit van een stad zo groot is dat deze zich tegen de stad keert en de inwoners de stad uit drijft.
    Tijdens mijn studie woonde ik in de gondelstad en ik heb daar met eigen ogen de gevolgen van verkeerde keuzes gezien.
    Zodra de toeristen vertrokken zijn, is er geen Venetiaan te zien: de straten zijn leeg en de stad is statisch en sfeerloos.
    Dat is toch niet wat we voor ogen hebben met Maastricht?
    Een van de belangrijkste redenen voor de populariteit van Maastricht is de rijke lokale cultuur.
    Dat schept een sfeer van gezelligheid en bourgondisch leven die mensen aantrekt.
    Maar als de Maastrichtenaren zich door het ?Veneti?-effect? steeds minder thuis voelen in eigen stad, verdwijnt het fundament.
    Het fundament waarop ook de aantrekkingskracht voor bezoekers is gebaseerd.
    Het is dus zaak om te zorgen dat Maastricht ook bij Maastrichtenaren populair blijft.
    Lokale evenementen die uiting geven aan onze cultuur, de Mestreechter Geis, zijn bindend voor de Maastrichtenaren en geven levendigheid aan onze stad.
    Cijfers wijzen uit dat Winterland populair is bij grote groepen Maastrichtenaren.
    Het lijkt erop dat het college een doorgeschoten nadruk legt op kwaliteit door Winterland kleiner, exclusiever en sjieker te willen maken.
    Misschien kan aan de bestaande kernwaarden ?internationaal, kwaliteit en allure? de kernwaarde ?Mestreechter Geis? worden toegevoegd, zodat we in het stadhuis maatregelen nemen die de lokale cultuur en identiteit promoten.
    Dat is dringend nodig, ook al vindt niet iedereen dat sjiek.

    ? gazet de Limburger 09-01-2008

    Leave a comment:


  • SJEF †
    replied
    Winterland motivatie van Jean Jacobs

    Jacobs: Winterland-motivatie heeft klap gekregen

    Het enthousiasme van wethouder Jean Jacobs (PvdA) om het publieksevenement Winterland een kwaliteitsslag te laten maken, heeft wat hij zelf noemt ?een flinke opsodemieter? gekregen.
    En wel door de manier waarop het bestuur van Winterland zijn goede naam te grabbel heeft gegooid.
    ?Jammer, niet echt flink?, zegt Jacobs over het Winterlandbestuur.
    ?Maar het is ook verhelderend omdat we nu zien welk vlees er in de kuip zit.?
    Door het optreden van het Winterlandbestuur is volgens de wethouder een ?scheef beeld? ontstaan van wat er nu werkelijk aan de hand is.
    ?Ik voel voortdurend de hete adem in mijn nek van al degenen in de stad die zeggen: ?Wethouder, doe eens iets aan dat Winterland.?
    Als ik daarbij optel wat ik de afgelopen weken over me heen heb gekregen ? ze hebben me zelfs ?onbetrouwbaar? genoemd ? dan is mijn enthousiasme weg.?
    Volgens de wethouder is er nog geen enkele beslissing genomen over de vraag of de vijf weken durende publieksevenement op het Vrijthof kleiner moet of juist groter.
    ?Er ligt geen enkel besluit.
    Op het Vrijthof of juist door de stad verspreid.
    Het komt allemaal aan de orde bij de vaststelling van het evenementenbeleid in de gemeenteraad.
    Winterland is een prima evenement, maar het zal zich wel moeten ontwikkelen binnen dat beleid.?

    Het bestuur van Winterland liet op 18 december tegenover deze krant weten zich geschoffeerd te voelen door wethouder Jacobs.
    Deze zou zijn bestuursadviseur op pad hebben gestuurd met de boodschap dat het vanaf de editie 2008 allemaal anders moet.
    ?Dat is de interpretatie die Winterland eraan geeft.
    Wat gezegd is, is dat ook Winterland er goed aan zou doen om mee te denken.
    Als voorbeeld daarbij is genoemd de lelijke rij houten blokhutten die met de achterkant naar het Vrijthof stonden.
    Die zouden naar de Kesselskade kunnen.?
    Ook de toegankelijkheid van het Vrijthof is volgens Jacobs even ter sprake geweest.
    ?Winterland zal hoe dan ook de Hoofdwacht moeten plooien in de organisatie.
    Verder zijn we bezig het Spaans Gouvernement te ontwikkelen tot een museum van wereldklasse.
    Dat heeft onvermijdelijk gevolgen voor de opbouw van Winterland.
    Vandaar dat is gezegd: Denk er alvast over na.
    Als stad streven we naar een kwaliteitsverhoging.
    Dat is iets anders dan elitair.?
    Dat hij nu voor een deel van de buitenwacht te boek staat als onbetrouwbaar, vindt Jacobs vervelend.
    ?Het gaat me niet om mijn persoon ? ik bepaal zelf wel door wie ik me beledigd voel ? maar om mijn functie.
    Als je zegt dat een wethouder onbetrouwbaar is, breng je het ambt schade toe.
    Maar laten we hiermee ophouden.
    Ik heb geen zin in een mastodontenbotsing.?

    ? Maarten van Laarhoven; gazet De Limburger

    Leave a comment:


  • Rubke
    replied
    Enqu?te: 'Winterland moet anders'

    Winterland moet anders, vindt 63 procent van de 399 mensen die reageerden op een stelling van D66 in Maastricht.

    De niet-representatieve peiling is afgelopen weekeinde gehouden. De oppositiepartij speelde met de enquete in op de al weken durende polemiek over het Vrijthofevenement.
    Volgens D66 vinden veel mensen die reageerden dat Winterland meer Kerstmis dan kermis moet zijn.
    Daarnaast ontmoet de lange duur van het evenement brede kritiek. Een meederheid vindt de periode tussen Sinterklaas en nieuwjaarsdag lang genoeg. Vijf procent wil dat het evenement verdwijnt omdat het niet past bij het imago van Maastricht.

    bron : http://www.limburger.nl/article/2008...801070396/1007

    Leave a comment:


  • SJEF †
    replied
    Winterland sluit met licht verlies

    "Winterland 2007/2008 sluit met een licht verlies".
    "De omzet was hoger dan de vorige editie".
    "De ondernemers en exploitanten waren dik tevreden".
    "De onkosten vielen lager uit, omdat 'het Huis van de Kerstman' volledig is gesponsord en kan worden hergebruikt".
    "Winterland moet weer 6 weken i.p.v. 5 weken duren".
    Dat laat voorzitter Ger Tielemans van Winterland door een journalist optekenen.

    Ik ben dan geen boekhouder of accountant, maar bovenstaande kan ik moeilijk vatten.
    Afsluiten met licht verlies, ondanks hogere omzetten en minder investeringskosten (sponsoring); hoe kan dat nou?

    Wat mij betreft moet Winterland gewoon een gezellige kerstmarkt worden op het Vrijthof.
    En wel van 6 december tot en met 28 december.
    Drie weken is meer dan voldoende.
    Maar dan zonder gokspellen, reuzenrad, carrousel en glijbaan.
    Maar wel met kraampjes waar je leuke en exclusieve kerstspullen kunt kopen.
    En een spiegelpaleis om gezellig met een kop koffie en gebak, even bij te komen van een ochtend of middag winkelen.

    En de schaatsbaan combineren met een skatebaan/trapveldje; liefst verdeeld over twee locaties in de stad.
    Maastricht is toch bezig met het herstructuren van alle sportaccommodatie's.
    Als men in staat is om een compleet voetbalveld in een stadion in- en uit te schuiven, dan kan men ook twee pleintjes geschikt maken voor straatvoetbal/skaten in de zomer en schaatsen in de winter.

    Leave a comment:


  • SJEF †
    replied
    Citybranding Maastricht.

    Het Bourgondische Mekka van de laaglanden.

    Steden zijn allang niet meer louter een verzameling van huizen en bedrijfspanden gevestigd op een willekeurige handelspost.
    Uiteenlopende belanghebbenden, zoals politici, de toeristenbranche, landbestuurders of particuliere ondernemers, weten allen dat steden tot op zichzelf staande merken zijn verworden.
    Wil je je stad (figuurlijk) op de kaart plaatsen dan vraagt dat om een uitgekiend citymarketingplan.
    De stad is een merk, wat automatisch imaginaire connotaties moet opwekken bij de benoeming van diens naam.
    Specifieke beelden en gevoelens moeten onbewust in het hoofd van de buitenstaander ontspringen en vervolgens op het netvlies gebrand blijven.

    Steden kunnen verschillende belangen hebben bij het doelbewust cre?ren van een imago en de profilering als op zichzelf staand merk, maar zeker is dat een dergelijke strategie geld in het laatje brengt.
    Gemeente en provinciale besturen zien hun geldvoorraad aardig bijgespekt worden door het profileren van hun stad volgens een specifiek imago.
    Herkenbaarheid van de stad binnen het scala aan stedelijke trekpleisters vraagt om een onderscheidende, unieke identiteit.
    Deze presentatie van de stad zal voor alle gebieden van het stadleven een positieve uitwerking kunnen hebben.
    Zo maakt de toeristenbranche meer omzet, zal meer belangstelling van buitenaf het bedrijfsleven een enorme stimulans kunnen opleveren en kan een stad zich op de (landelijke) politieke agenda plaatsen.
    Genoeg reden tot imagebranding.

    Een stukje Bourgondi? onderaan het land.
    Het unieke imago waar de bestuurders van Maastricht voor hebben gekozen berust op het eeuwenoude beeld van Limburg als on-Hollands aanhangsel van het nuchtere Nederland.
    Een stukje buitenland dat zich tegen het calvinistische Holland wilt afzetten door middel van diens Bourgondische levenswijze.
    Limburg moet associaties oproepen van het lekkere leven, zoals we dat van onze Franse buren kennen.
    Genietend van het leven onder het genot van een goed glas wijn en een culinaire versnapering.

    Citymarketing van Maastricht.
    Hoe graag de Maastrichtenaren zich met hun Franse ?mede-levensgenieters? willen associ?ren, blijkt wel uit de overkomsten herkenbaar in de city branding van Parijs en Maastricht.
    Beide steden kennen een eeuwenoude culturele geschiedenis met aanverwante tradities, die als symbolen gebrandmerkt zijn op de stadsidentiteit.
    Waar Parijs bekent staat om haar unieke aanbod van wijken, ieder met hun eigen specifieke karakter, tracht ook Maastricht diens diversiteit in stadswijken onder de aandacht te brengen.
    Zo profileert men bijvoorbeeld de wijk Wittevrouwenveld maar al te graag als multiculturele wijk (in plaats van inzoomen op diens veelvoorkomende criminaliteit), verbeeldt de wijk Centre C?ramique de moderne kant van de stad en staat Wyck voor de artistieke beleving van de stad.

    Wyck als het Montmartre van Maastricht.
    Stadsdeel Wyck profileert zich graag als het artistieke hart van de stad.
    Talloze galerie?n en expositiemogelijkheden bieden ruimte aan de vele kunstenaars die deze stad rijk is.
    Ook voor de financieel minder bedeelde kunstliefhebber is er hoop, want iedere week wordt in de Stationstraat een antiek- en curiosamarkt georganiseerd.
    Maastricht als geheel lift gretig mee op de verreikende faam van dit stadsdeel.
    Zo wordt eenmaal per jaar de stad een verzamelplaats voor kunstliefhebbers uit alle omstreken van de wereld.
    Maastricht organiseert jaarlijks het fine art evenement de TEFAF.
    Met topstukken van Cartier of meesterschilders als Rembrand of Dali, weet het betrekkelijk kleine stadje zijn fysieke grootte te overstijgen en zich wereldwijd op de kaart te zetten.

    Ook aan chique winkelstraten geen gebrek in Maastricht.
    De Stokstraat is wel de bekendste straat en doet voor het aanbod aan topontwerpers niet onder voor zijn Franse evenknie.
    Het verschil in wijken komt tevens terug in het onderscheid tussen de twee bekendste terrassen.
    Het Vrijthof is meer voor de toeristen gereserveerd, maar het Onze Lieve Vrouwenplein is d? plek waar je de echte ?Mestreechteneer? zal aantreffen, waar deze het glas zal heffen op diens prachtig (gebrande) stad.


    Bovenstaande tekst kwam ik tegen op een of andere weblog.

    Leave a comment:


  • SJEF †
    replied
    Opinie

    HUUB SMEETS VAN VESTEDA: MAASTRICHT MOET WINTERLAND SCHRAPPEN EN WEER STAD WORDEN OM IN TE LEVEN.

    Overdaad aan toeristen vormt bedreiging.

    Maastricht moet weer meer een stad worden om ?in te leven? dan om ?v?n te leven.?
    Het aantal toeristen is te groot geworden en werkt op termijn negatief.
    Dat betoogt Huub Smeets, de baas van projectontwikkelaar Vesteda.


    De Maastrichtse gemeenteraad behandelt op 22 januari de horecanotitie, terwijl daarnaast discussie wordt gevoerd over de toekomst van Winterland.
    Centrale vraag daarbij is: kiezen we voor kwantiteit, voor de korte termijn en willen we de binnenstad als melkkoe gebruiken ten koste van duurzaamheid en leefbaarheid?
    Of kiezen we voor kwaliteit, versterken we de identiteit van de stad Maastricht en weten we zo de aantrekkingskracht van de stad in zijn totaliteit te verzilveren, niet alleen voor de horeca en winkelbranche, maar ook voor de huidige en toekomstige bewoners?

    Enkele feiten op een rij:
    Wonen.
    Minister Ella Vogelaar heeft recent de lat voor de komende woningproductie lager gelegd: van 100.000 naar 83.000 woningen per jaar (t/m
    2011) naar inmiddels 70.000 woningen (2011 t/m 2015) als streefcijfer.
    Realistische productiecijfers komen nog circa 10.000 woningen per jaar lager uit.
    Het streefcijfer van 25-40% daarvan voor bouwen in de binnenstad blijft gehandhaafd.
    In Maastricht loopt het inwonertal gestaag terug, van 122.500 vijf jaar geleden tot ca. 118.000 anno nu.
    De Maastrichtse binnenstad, van oudsher een populaire woonstek, is de laatste twee jaar circa 500 inwoners kwijtgeraakt.

    Winkelen.
    De geplande winkelruimte in Nederland is volgens recente cijfers van Vastgoedmarkt Research gestegen naar 2,2 miljoen vierkante meter,
    een stijging van 29 procent in vijf jaar.
    Nieuwbouw van winkels is in 2006 met 17 procent gestegen ten opzichte van het jaar ervoor.
    Het winkelvolume in Maastricht is in dezelfde periode met plusminus 25.000 vierkante meter gestegen, vooral met zaken in het midden- en lagere segment.
    Tegelijkertijd zijn er plannen om het horecabestand uit te breiden in de binnenstad en zijn plannen in voorbereiding voor een grootschalig casino, musical- en leisurecentrum.

    Werken.
    Op dit moment is bijna drie miljoen vierkante meter kantoorruimte twee jaar of langer ongebruikt.
    Tegelijkertijd blijkt uit het Neprom onderzoek Nieuw Commercieel Vastgoed 2007 een grote behoefte aan nieuwe, kwalitatief hoogwaardige kantoorgebouwen.
    Leegstaande kantoorgebouwen in binnensteden omzetten naar woningen zou een goede stap zijn.
    Vesteda doet dat onder meer in Amsterdam en in Maastricht (voormalig WML-gebouw).

    Recre?ren.
    De toeristische druk op historische steden neemt toe.
    In Maastricht bijvoorbeeld nam vorig jaar het toerisme toe met 9 procent (+ 527.000 bezoekers) tot 6,5 miljoen toeristen in 2006.
    De zakelijke markt nam nauwelijks toe (+ 8.000 bezoekers).
    De bezettingsgraad van de hotels daalde naar een laagterecord van 60 procent.

    Tegen die achtergrond ben ik geen voorstander van Winterland: 1,3 miljoen bezoekers naar hartje Maastricht halen voor een product dat qua uitstraling sterk ter discussie staat, is vragen om problemen.
    De bereikbaarheid van het centrum staat al sterk onder druk.
    Mijns inziens is het maximum aantal toeristen dat de stad aan kan, reeds langer bereikt.
    Ondanks Winterland gaat het niet goed met de hotelbezetting in Maastricht.
    Meer aandacht voor de zakelijke markt, het MECC en voor culturele activiteiten kan een structurele oplossing bieden.
    De stad, met name de historische binnenstad, wordt steeds meer om ?v?n te leven in plaats van in te leven?.
    De winkel- en leisurefunctie krijgt de overhand.
    Het maken van aantrekkelijke woonmilieus heeft te weinig prioriteit, zowel in termen van geld, bestuurlijke aandacht als marktoptimalisatie.
    Identiteit, authenticiteit en herkenbaarheid zijn geweldige marktfactoren!
    Historische steden hebben grote economische waarde voor winkelnering, toerisme, horeca en leisure, maar ook om er te wonen of te investeren.
    Echter: grote, ongebreidelde winkel- en toerismestromen vermorzelen deze authenticiteit.
    Uiteindelijk gaat het ons allen, overheid, bedrijven ?n inwoners, om goed functionerende (binnen) steden.
    Daarbij moeten we de balans vinden tussen kwaliteit en kwantiteit.
    En tussen inwoners ?n bezoekers.
    In de Horecanotitie en bij de discussie over Winterland wordt nu te veel geredeneerd vanuit kwantiteit.
    De moraal: het behouden of zelfs versterken van identiteit en karakter van een stad als Maastricht moet voorop blijven staan.
    Dat is ons erfgoed, ons thuis ?n onze inkomstenbron.
    En daar moeten we duurzaam mee omgaan.

    ? De Limburger 05012008.

    Leave a comment:

Bezig...
X