Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Sillebergweg Maastricht

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Ingrid M.H.Evers
    replied
    In het op internet in Excell beschikbare straatnamenregister is de wijkindeling nogal verwarrend. Er wordt daar naast de Sillebergweg ook gesproken van een Sillebergvoetpad (nrs. 1247 en 1248 ). Gesuggereerd wordt dat het voetpad het onderwerp van het raadsbesluit uit 1920 zou zijn geweest.

    Ik denk dat dit een latere interpretatie is, omdat Jägers/Berns zeer zorgvuldig te werk gingen. Zij fotokopieerden al de relevante raadsbesluiten. Als het om een Sillebergvoetpad ging, zouden zij geen Sillebergweg geschreven hebben. Tot mijn spijt kan ik het niet nazien, omdat ik die besluiten pas heb vanaf 1934.

    Dat wordt dus na de kerst voor iemand een tochtje naar bibliotheek of archief, waar de raadsnotulen en -besluiten ter inzage zijn.
    Last edited by Ingrid M.H.Evers; 24 december 2012, 13:09. Reden: aanvulling

    Leave a comment:


  • Ingrid M.H.Evers
    replied
    Sillebergweg

    Volgens het gemeenteraadbesluit van 15 maart 1920 hoort de Sillebergweg thuis in de wijk Bosscherveld. Hij is vernoemd naar de hoeve Silleberg, die daar gelegen was.

    Het gaat dus niet om een 'berg' of heuvel. 'Silleberg' is onder andere een Duitse familienaam. Mogelijk is dat de herkomst van de naam van de hoeve geweest.

    Literatuur:
    Goswin Jägers en Odilo Berns, Maastricht, 'n straat en 'n naam, Maastricht (Veldeke) 1989, pag. 264.
    Last edited by Ingrid M.H.Evers; 24 december 2012, 10:56. Reden: redactie

    Leave a comment:


  • JaDo
    started a topic Sillebergweg Maastricht

    Sillebergweg Maastricht

    Hallo dames, heren

    Ik ben op zoek naar informatie over de sillebergweg.
    Deze ligt langs het kanaal, ongeveer ter hoogte van borgharen,
    Maar langs het gerenoveerde spoor naar hasselt.

    Vragen,
    Bij welke wijk hoort deze straat?
    Heeft er vroeger echt een berg / heuvel gelegen (en daarmee bedoel ik niet het oude stort :-)
    Heeft iemand foto's van vroeger daarvan?

    Graag hoor ik er meer over
    Alvast bedankt voor iedere input
Bezig...
X