Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Kerncentrale op 36 kilometer van Maastricht

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Ivo M
    replied
    De NOS meldt 1500 deelnemers

    'Kerncentrale Tihange moet veiliger'

    Betoging in Maastricht tegen de Belgische kerncentrale Tihange ANP
    Toegevoegd: zaterdag 12 jan 2013, 19:10
    Update: zaterdag 12 jan 2013, 19:19

    In Maastricht hebben zo'n 1500 mensen gedemonstreerd tegen de kerncentrale Tihange in België. Ze zijn verontrust over het ontbreken van Nederlandse veiligheidsmaatregelen voor Tihange.
    De kerncentrale ligt in de buurt van Luik, ongeveer 40 kilometer van Maastricht. Rond de centrale geldt een veiligheidszone van 10 kilometer. Volgens de actievoerders moet dat 80 kilometer zijn om mensen in Nederland en Duitsland te beschermen.
    Binnen zo'n veiligheidszone krijgen bewoners jodiumpillen als er straling is vrijgekomen. Ook is er een evacuatieplan. Buiten de veiligheidszone is niets geregeld.
    GroenLinks Statenlid Krabbendam vindt dat onbegrijpelijk omdat er bij problemen grote kans is op straling in Zuid-Limburg. Hij wil dat ook in Nederland jodiumpillen uitgedeeld worden en dat er een internationale rampenoefening gehouden wordt.
    Haarscheurtjes

    Een van de reactoren van Tihange is al maanden gesloten vanwege haarscheurtjes. Ook een reactor in Doel is om die reden dicht.
    Een andere reactor in Tihange werd gisteren korte tijd gesloten vanwege technische problemen met de luchtdruk.
    De kerncentrale in Borssele is volgens GroenLinks van dezelfde producent als de reactoren in Tihange en Doel. Statenlid Krabbendam snapt niet waarom de Nederlandse centrale niet is onderzocht op haarscheurtjes.
    Petitie

    Aan de demonstratie in Maastricht namen mensen deel uit Nederland, Duitsland en België. 11.000 mensen ondertekenden een petitie op internet. Burgemeester Hoes van Maastricht, die voorzitter is van de veiligheidsregio Limburg-Zuid, heeft de handtekeningen in ontvangst genomen.
    Ook PvdA-gedeputeerde Kersten en Kamerlid Fokke (PvdA) hebben de handtekeningen gekregen. De actievoerders hopen op steun in de Tweede Kamer. Vorig jaar werd een motie voor meer veiligheidsmaatregelen van GroenLinks nog verworpen.

    En nog wat videoreportages
    WDR:
    http://www.wdr.de/mediathek/html/reg...chen.xml?mo=54


    RTBF:
    http://www.rtbf.be/video/detail_mani...cht?id=1790723


    RTL (die schat 1500-2000 demonstranten)
    http://www.rtl.be/info/belgique/soci...t-a-maastricht

    Leave a comment:


  • Ivo M
    replied
    De SP Heerlen heb ik gezien.

    Leave a comment:


  • Pier
    replied
    Een grote demonstratie en hoe is het allemaal begon in Maastricht

    Oorspronkelijk geplaatst door Ivo M Bekijk bericht
    Dik 1000 deelnemers is voor Maastrichtse begrippen een grote demonstratie, dat komt zelden voor. (..)
    Ivo M heeft gelijk.
    Voor Maastrichtse begrippen was de demonstratie van vandaag een redelijk grote!
    Ik schatte het aantal deelnemers ergens tussen de 900-1000.

    Het enige minpunt aan de demo was dat men te lang wachtte op de Markt alvorens de sprekers aan het woord kwamen.
    Je zag toen sommige mensen al vertrekken. Jammer.

    Wat mij bijzonder opviel was het grote aantal Duitsers. Ik schat dat ongeveer 40% van de aanwezigen Duitsers waren. Opvallend.

    Vrijwel alle lokale politieke partijen waren aanwezig.
    Opvallende afwezigen vond ik de SP en de PVM.
    Althans IK heb geen vertegenwoordigers van die partijen gezien.

    Dat de PVM er niet was vond ik erg opvallend, omdat de PVM, i.c. Tiny Meese, (mede) aan de basis stond van het politieke bewustzijn over Tihange in Maastricht.
    Hoe het in Maastricht begon kan HIER teruggelezen worden in de thread "Stadsbestuur 2010-2014".

    Leave a comment:


  • Gast
    Gast antwoordde
    Manon Fokke zal al deze handtekeningen meenemen en aanbieden in Den Haag.
    Burgemeester Onno Hoes heeft de petitie met handtekeningen ontvangen

    Burgemeester Onno Hoes (voorzitter van de Veiligheidsregio Zuid-Limburg) gaf aan dat bij eventuele problemen in Tihange de overheid jodiumpillen gaat verstrekken. Jodiumpillen kunnen voorkomen dat radioactieve stoffen in de schildklier gaan zitten. De pillen welke nu nog opgeslagen liggen in Zoetermeer komen binnenkort richting Limburg. “Er zijn indien nodig voldoende pillen aanwezig en deze zullen gratis verstrekt worden”, aldus burgemeester Hoes. Het antwoord van de demonstranten was eenduidig, “We willen geen pillen, wij willen sluiting van Tihange.”
    Na het aanbieden van deze handtekeningen werd de bühne vrijgemaakt voor de laatste spreker van de dag Léo Tubbax (Nucléaire-Stop-Kernenergie).
    Ondertussen was de warme soep gearriveerd en velen maakten graag gebruik van dit aanbod, want een temperatuur van rond het vriespunt deed verlangen naar iets warms.
    Niet alleen demonstranten maar ook veel internationale pers was aanwezig op de Markt om verslag te doen van deze demonstratie. Op en rond het podium, waar morgen de “Groete Oonbekinde” aan het volk van Maastricht wordt gepresenteerd, wemelde het van mensen met camera’s en microfoons en het gerucht ging dat diezelfde “Groete Oonbekinde” zich onder het persvolk begaf om zodoende stiekem al een soort generale repetitie te

    ///////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////
    weinig aan toe te voegen. Bron Maastricht Aktueel 12-01-2013

    Leave a comment:


  • Ivo M
    replied
    Is een heel mooi opiniestuk.

    Leave a comment:


  • Gast
    Gast antwoordde
    [OPINIE + Video] pillen genoeg als Tihange ontploft

    | 12 januari 2013 Door Peter Eberson, dichtbijredacteur
    MAASTRICHT - Bizar. De Maastrichtse burgemeester Onno Hoes is voorzitter van de Veiligheidsregio Zuid-Limburg. Dat zijn de lokale overheden die - de naam zegt het al - over de veiligheid van de inwoners gaat. Tot voor enkele maanden kwam het woord kerncentrale Tihange niet voor in alle veiligheidsplannen die van achter mooie bureaus zijn bedacht. De veiligheidsregio houdt op bij de grens. Radio-actieve straling doet dat niet

    Leave a comment:


  • Gast
    Gast antwoordde
    Hoes toonde een fors staaltje takt door te benadrukken dat er genoeg jodiumpillen waren. Dat kwam hem op forse kritiek van de toehoorders te staan.

    Ja ik slaap vannacht een stuk rustiger

    En morgen zal het wel drukker worden

    Leave a comment:


  • Ivo M
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Ton Bekijk bericht
    De opkomst op de markt viel me zwaar tegen.
    Dik 1000 deelnemers is voor Maastrichtse begrippen een grote demonstratie, dat komt zelden voor. De tellingen lopen in de diverse media nogal uiteen, dik 1000 bij de Limburger, 1000 bij L1 en 500 bij het Belgische journaal. Ik ga uit van dik 1000, kijkend naar hoe lang de demonstratie zich uitstrekte. De kop was al in de Hoenderstraat toen de staart nog halverwege de Servaasbrug was. Ik kan me wel voorstellen dat niet iedereen alle toespraken op de markt volgde. Hoes toonde een fors staaltje takt door te benadrukken dat er genoeg jodiumpillen waren. Dat kwam hem op forse kritiek van de toehoorders te staan.

    Leave a comment:


  • Gast
    Gast antwoordde
    De opkomst op de markt viel me zwaar tegen.

    Leave a comment:


  • Breur
    replied
    Bron vrt nieuws:

    za 12/01/2013 - 16:27 In Maastricht, in Nederlands-Limburg, is een internationale betoging tegen de kerncentrale van Tihange aan de gang. Een 1000-tal mensen neemt eraan deel, onder wie ook betogers uit Duitsland en ons land. De betoging is georganiseerd door de Nederlandse politieke partij GroenLinks.
    De partij wil dat Tihange sluit en dat er in afwachting daarvan betere veiligheidsplannen voor iedereen in de regio komen. De stad Maastricht ligt op zo'n 45 kilometer van Tihange, bij Hoei.
    Afgelopen zomer besloot onze regering dat de centrale open mag blijven tot 2025. De voorbije jaren waren er verschillende kleine incidenten in Tihange. Gisteren nog werd Tihange 3 stilgelegd na problemen met de perslucht.

    Leave a comment:


  • Clio
    replied
    Ik denk niet dat een kerncentrale een levend organisme is dat bedenkt dat zondag 13 januari wel een erg handig moment is om wat van zich te laten horen. Maar wie weet maakt die demonstratie iets wakker?

    Leave a comment:


  • Roserije
    replied
    Ook door mij ondertekend.

    Op zaterdag 12 januari 2013 is er een demonstratie tegen Tihange in Maastricht en worden de verzamelde handtekeningen aan bestuurders overhandigd met een protesttocht van het station naar de Markt.

    Hetgeen mij toch wel doet denken aan zondag 13 januari 2013, als de Groete Oonbekinde eveneens in stoetvorm van de stasie naar de Merret trekt.

    Demonstratie “Stop Tihange” in januari 2013 – petitie richting 7.000 handtekeningen di 27 nov 2012, 17:47u - Roos-Marie Bal




    Op initiatief van de Zuid-Limburgse gemeenteraadsfracties en de Provinciale Statenfractie van GroenLinks wordt op 12 januari 2013 in Maastricht een internationale demonstratie tegen de kerncentrale van Tihange georganiseerd. Na een mars vanaf het station naar de Markt zullen de handtekeningen van de petitie worden aangeboden aan de Veiligheidsregio Zuid-Limburg en aan de Tweede Kamer.


    “Bijna 7.000 mensen uit Zuid-Limburg en de Euregio steunen de oproep dat er veiligheidsplannen moeten worden gemaakt in verband met de risico’s van de kerncentrale van Tihange”, aldus Statenlid Gert-Jan Krabbendam en raadslid Rob Hoenen namens GroenLinks. “We willen bereiken dat er plannen voor schuilen, evacuatie en uitdelen van jodiumpillen komen tot 80 kilometer van de potentiële rampplek.



    Daarnaast willen we grensoverschrijdende kernrampoefeningen en spoedige sluiting van de tikkende tijdbom Tihange. De Zuid-Limburgse oproep aan Den Haag om eindelijk eens van woorden daden te maken als het om de veiligheid van de Limburgse bevolking gaat, wordt steeds luider.”


    De demonstratie start op zaterdag 12 januari 2013 om 14:00 uur op het station van Maastricht. De route gaat via de binnenstad naar de Markt. “Iedereen aan wie een kernenergieveilige toekomst voor zijn of haar kinderen en kleinkinderen aan het hart gaat, is van harte uitgenodigd om mee te lopen. Het gaat om een serieus probleem, maar we houden de toon ludiek”, aldus de GroenLinksers.


    Burgemeester Hoes van Maastricht heeft als voorzitter van de Veiligheidsregio Zuid-Limburg zijn deelname toegezegd. Daarnaast zijn de gouverneur en woordvoerders uit de Tweede Kamer uitgenodigd om de petitie in ontvangst te nemen.


    Voor meer informatie:
    Gert-Jan Krabbendam, Statenlid GroenLinks Limburg
    Rob Hoenen, raadslid PvdA-D66-GroenLinks Eijsden-Margraten

    Leave a comment:


  • Clio
    replied
    Ik heb die petitie ook getekend én doorgestuurd. Kreeg zelfs een mailtje van iemand met de mededeling dat hij al eerder via andere weg benaderd was én had getekend. Hulde aan een bekend MO-lid.

    Leave a comment:


  • Gast
    Gast antwoordde
    Oorspronkelijk geplaatst door james Bekijk bericht
    Teken deze petitie Tihange dicht, Limburg veilig! hier
    is gebeurd
    gr klaas..

    Leave a comment:


  • parel
    replied
    Petitie Tihange dicht

    Teken deze petitie Tihange dicht, Limburg veilig! hier

    Leave a comment:

Bezig...
X