Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Geschiedenis van de Firma Petrus Regout en haar opvolgers

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • El Loco
    replied
    Aanvulling verloren data server-crash 25-7-2011

    Dank voor de reconstructie van dit draadje, Clio.

    Hier de drie YouTube filmpjes, die door olijfje op 26-06-2011 gepost werden:







    Last edited by Pier; 21 oktober 2023, 13:58.

    Leave a comment:


  • Clio
    replied
    [reconstructie van een door de servercrash verloren gegane bijdrage van Ingrid M.H. Evers (zondag 19 juni 2011, 11:11)]:

    Hierboven heeft olijfje een mooi overzicht van de ondernemerszin van Petrus Regout en zijn opvolgers neergezet, zoals dat vermeld wordt op de website van de Koninklijke Sphinx BV. Wat daarin ontbreekt zijn de stappen volgens welke de evolutie van het Kristal-, Glas- en Aardewerkfabrieken 'Petrus Regout' zich in de negentiende eeuw binnen de familie Regout voltrok:

    1826/1827
    Petrus Laurentius (Pie) Regout (1801-1878 ) richt een handmatig glas- en kristalslijperijtje op, waar halffabricaten uit Luik worden afgewerkt; vier employees.

    1834 najaar
    Oprichting van een stoomslijperij met 88 slijpers voor glas en kristal, onder de naam 'Petrus Regout'.

    1836 zomer
    Oprichting fabriek voor aardewerk; ca. 60 werklieden.

    1838 najaar
    Oprichting Kristal- en Glasblazerij en -slijperij, enerzijds omdat de aanvoer van halffabricaten door Belgische tegenwerking stagneert en anderzijds door de ongunstige handelspolitiek van Nederland, waardoor het in 1826/27 gestichte slijperij-trafiekje dreigt weg te kwijnen.

    1834-1870
    'Petrus Regout' is en blijft een 'eenmanszaak': de oprichter is de baas. Alle vijf zonen werken echter vanaf hun 16e (3) of 18e (2) mee in de fabriek, zij het dat de jongste, Gustave, op zijn dertigste een andere weg kiest:

    1. Pierre (Petrus Alexander, * 1828 )
    kristal- en glasfabriek (1844-1898 )

    2. Eduard (* 1829)
    grondstoffenbeheer en faiencerie (1845-1878 ); zal in 1878 op 49-jarige leeftijd overlijden door silicose, de nog niet onderkende pottemennekeskrankdeVoetnoten

    Literatuur:
    A.J.F. Maenen, Petrus Regout, 1801-1878, een bijdrage tot de sociaal-economische geschiedenis van Maastricht, Nijmegen 1959. (Dissertatie Katholieke Economische Hogeschool Tilburg).
    Last edited by Clio; 8 oktober 2019, 10:40.

    Leave a comment:


  • Clio
    replied
    Kinderarbeid bij Regout?

    Ingrid M.H. Evers (
    woensdag 15 juni 2011, 03:44):

    Citaat, oorspronkelijk geplaatst door Hermanw:

    'De Courier de la Meuse meldt dat de heer Regout te Maastricht het besluit genomen heeft om geen kinderen meer in zijne fabriek op te nemen die hunne eerste H. Communie nog niet gedaan hebben.'
    Last edited by Clio; 4 oktober 2019, 10:07. Reden: aanvulling

    Leave a comment:


  • Clio
    replied
    Kinderarbeid bij Regout?

    hermanw (
    dinsdag 14 juni 2011, 21:02):

    Het dagblad Mercurius van 29 januari 1870 schrijft:

    'De Courier de la Meuse meldt dat de heer Regout te Maastricht het besluit genomen heeft om geen kinderen meer in zijne fabriek op ie nemen die hunne eerste H. Communie nog niet gedaan hebben. Wij juichen dit voor ouders en kinderen zoo belangrijk besluit van ganscher harte toe en hopen dat dit voorbeeld in de verschillende steden van ons rijk navolging zal vinden.'

    Bron: Het blad Mercurius is te vinden op de site van het Euregionaal Historisch Centrum Sittard-Geleen: http://ehc.sittard-geleen.eu/ (http://ehc.sittard-geleen.eu/), klikken op 'kranten'.
    Last edited by Clio; 4 oktober 2019, 09:26. Reden: Toevoeging kop

    Leave a comment:


  • Clio
    replied
    Twee borstbeelden in Londen (1851)

    Hermanw (dinsdag 14 juni 2011, 20:55):

    Het dagblad Mercurius, week- en advertentie-blad voor Sittard en omstreken,burgemeester (dinsdag 14 juni 2011, 21:02):

    Die borstbeelden... Toch sprake van zelfverheerlijking? Zie hier (http://forum.mestreechonline.nl/show...p?t=788&page=3), vanaf post 53 t/m 57.
    Last edited by Clio; 4 oktober 2019, 09:21. Reden: herstel diakritische tekens

    Leave a comment:


  • Clio
    replied
    Sleuteljaren in de geschiedenis van de Sphinx

    Olijfje: Van de website van Koninklijke Sphinx BV heb ik onderstaande geschiedenis gekopieerd:

    "Geschiedenis Sphinx1834 startte hij met eigen productie in een stoom-glasfabriek
    Last edited by Clio; 4 oktober 2019, 09:18. Reden: Waar mogelijk herstel van de diakritische tekens

    Leave a comment:


  • Clio
    replied
    Breur: Lees ik hier een verzoek ?

    El Loco:
    Is al geweldig dat het subforum nu "Ambachten & Bedrijfsleven" heet (of was dat al eerder gebeurd?) en dat dit draadje daar een plekje heeft gevonden. Bedankt, Breur. Dit draadje zou dan meer specifiek "Geschiedenis Firma P. Regout/Sphinx" kunnen heten, maar misschien heeft olijfje daar andere ideeën over?

    Ingrid M.H. Evers: Ik secondeer graag dit voorstel en ik denk dat olijfje geen bezwaren heeft. Nog een kleine aanpassing graag, beste moderatoren...

    Leave a comment:


  • Clio
    replied
    Citaat, oorspronkelijk geplaatst door Olijfje:

    Ik ben al 'n kwartier aan 't zoeken naar de juiste plek om dit neer te zetten, nou, hier dan maar.


    El Loco (maandag 13 juni 2011, 19:01):

    Ja, dat komt omdat we nog steeds geen subforum "Economie, bedrijfsleven en ambachten" hebben, waar ik al een paar keer voor gepleit heb...

    Zo'n prijscourant brengt echt een verdwenen wereld tot leven. Alleen dat handschrift al, de krullen, de tekeningen - alles zo secuur.
    Last edited by Clio; 28 juli 2011, 00:47.

    Leave a comment:


  • Clio
    replied
    Olijfje (maandag 13 juni 2011, 17:51):

    dat weet ik niet, ik zit niet in "zaken"
    Wat ik 'n leuk woord vind is "Brekage" voor rekening van de ontvanger

    Leave a comment:


  • Clio
    replied
    Ingrid M.H. Evers (maandag 13 juni 2011, 17:26):

    Mooi, olijfje, ik wist niet dat we zulke oude gegevens hadden van onze vroegste fabrieken.

    Wat ik leuk vind is de opmerking dat de prijzen, indien binnen een maand betaald, minus 2% zijn. Ik herinner mij uit mijn jeugd dat mijn vader een dikke eeuw later op zondagmiddag altijd zijn overschrijvingen deed en dan automatisch 2% korting berekende. Ik vond het heel vreemd dat dat zo maar kon. Zou die stilzwijgende afspraak met de leverancier nog steeds bestaan?

    Leave a comment:


  • Geschiedenis van de Firma Petrus Regout en haar opvolgers

    Dit draadje is via Google cache gereconstrueerd nadat de server op 26 juli was gecrashet. Wat niet te realiseren was, was de kolom links. Daar staat steeds de naam Clio, terwijl de postings van anderen zijn. Ik heb dat in de tekst proberen te verduidelijken door de naam van originele poster af te drukken, zoals dat elders door anderen ook al was gedaan.

    -----------------------------------

    Olijfje (maandag 13 juni 2011, 16:34):

    Ik ben al 'n kwartier aan 't zoeken naar de juiste plek om dit neer te zetten, nou, hier dan maar.

    Ik heb momenteel een poster in huis naar aanleiding van een expositie in de Eurohal ter gelegenheid van het 150 jarig bestaan van de NV Koninklijke Sphinx, op de achterkant van dat affiche (heel lastig te scannen gezien het grote formaat) staat een facsimile van de tot nu toe oudst bekende prijscourant (gedateerd 1848 ) van Petrus Regout. Herkomst Archief NV Koninklijke Sphinx

    Een heel klein stukje hiervan kan ik laten zien:

    Last edited by Clio; 28 juli 2011, 00:54.
Bezig...
X