Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

kleipijpenindustrie Maastricht

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Clio
    replied
    Oorspronkelijk geplaatst door Josengelen Bekijk bericht
    De getoonde pijp heeft de afbeelding van hertog Jan van Brabant en aan de andere zijde de Prins Bisschop van Luik, symboliserend de Tweeherigheid
    Ik zie twee koppen zonder enig symbool waaruit blijkt dat zij respectievelijk de hertog van Brabant of de bisschop van Luik, en dus de tweeherigheid van de stad zouden weergeven. Niet alleen papier blijkt geduldig.

    Leave a comment:


  • Josengelen
    replied
    Expositie Maastricht

    Klopt, in Centre Ceramique met als titel Pottemennekes
    De getoonde pijp heeft de afbeelding van hertog Jan van Brabant en aan de andere zijde de Prins Bisschop van Luik, symboliserend de Tweeherigheid

    Leave a comment:


  • Clio
    replied
    Ik meen me te herinneren dat er enkele jaren geleden in Maastricht een tentoonstelling is geweest rond de kleipijpenindustrie. Op de website van het Centre Céramique kan ik geen retrogegevens vinden (maar heb misschien niet goed genoeg gezocht?). Kan het een expositie in het Natuurhistorisch Museum geweest zijn? Ik heb er een brochure in kleur van (gehad?), maar die is natuurlijk weer even niet te vinden. :(

    Leave a comment:


  • SJEF †
    started a topic kleipijpenindustrie Maastricht

    kleipijpenindustrie Maastricht

    Wat weten we over de kleipijpenindustrie in Maastricht?

    Bij het woord kleipijp denken we (on)bewust meteen aan Goudse kleipijpen.
    Maar ook Maastricht kende gedurende een aantal eeuwen een heuse kleipijpenindustrie.
    De heer J.P.A.M. Engelen van de Pijpelogische Kring Nederland, publiceerde in februari 2003 zijn onderzoeksresultaten.

    In de inleiding schrijft de heer Engelen het volgende:

    "Tot op heden is er slechts fragmentarisch over de kleipijp in Maastricht gepubliceerd (vgl: bibliografie).
    Intensief archiefonderzoek door Thomas Baas in de jaren negentig, de verwerving van een collectie Maastrichtse bodemvondsten van dhr.H.Huveneers door het Limburgs Museum in Venlo in 1995, het ontsluiten van de collectie bodemvondsten van dhr.P.Hoogers en die van de Dienst Stadsontwikkeling en Grondzaken in Maastricht en de talrijke bodemvondsten die gedaan werden in de jaren tachtig en negentig van de vorige eeuw op diverse opgravingsterreinen maken het thans verantwoord het reeds bekende aan te vullen met tal van nieuwe items en te proberen een redelijk compleet beeld te schetsen van de Maastrichtse kleipijpenindustrie door de eeuwen heen."

    Het gehele onderzoek (42 pagina's A4) is als PDF bestand te lezen c.q. te downloaden.

    ++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

    Wat daarop aansluit, is de beschrijving van een archeologische vondstmelding van een beerput in de Gubbelstraat in november 2006, waarbij een flink aantal gebroken kleipijpjes en pijpenkopjes werden gevonden.
    Dit 4 pagina's tellend document is ook weer als PDF bestand beschikbaar.

    Bron:
    Tijdschrift 'De Bongerd'
    http://www.debongard.nl/ .
    Auteur: Rob Scholl
    Jaargang 20 - 2008 nummer 3.
    ============================================
    Last edited by Toller; 16 december 2014, 17:43.
Bezig...
X