Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Jaarboeken

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Breur
    replied
    Geheim Kamerheer.

    Uiteraard weet iedereen dat op het kerkhof van Sint Pieter een geheim kamerheer begraven werd ("met schop" ).



    Foto: Breur

    HIER RUST / MGR. JOZEF M.L. / KEULLER, / GEH. KAMERHEER / V.Z.H. DEN PAUS, / KANUNNIK EN OUD PROF. / A.H. GR.SEMINARIE / TE ROERMOND, / GEB. TE VENLO / 27 JAN 1852 / OVERL. TE MAASTRICHT / 28 JULI 1919

    Biografische gegevens in het gedenkboek Rolduc 1843-1943: Keuller was sinds 1897 docent moraaltheologie aan het Roermondse groot-seminarie, wat hij bleef tot 1918. In 1904 werd hij kanunnik en kreeg de eretitel van pauselijk geheim kamerheer. Hij was sinds 1905 de eerste secretaris van de St. Radboudstichting, die de oprichting van een katholieke universiteit moest voorbereiden. Deze grafplaat is ook afgebeeld in het boek van Huub Noten: Tuinen van Stilte met foto's van Paul Mellaart - Maastricht 1998.

    De plaat werd herontdekt in het gereedschapshok van het kerkhof te Sint Pieter en zal teruggeplaatst worden op het kerkhof..

    Leave a comment:


  • Pier
    replied
    Wetende dat mevr. Evers het de laatste tijd erg druk heeft, heb ik ook maar eens op wikipedia gezocht.

    "Tot Geheimkamerheer met Kap en Degen konden niet alleen leden van de pauselijke adel, maar ook leden van buitenlandse adel benoemd worden en tot Erekamerheer met Kap en Degen zelfs leken van burgerlijke afkomst. Deze functies golden als hoogst mogelijke eer voor katholieke leken. De laatste Nederlander die deze eer ten deel viel was de vroegere burgemeester van Maastricht, mr. Willem baron Michiels van Kessenich (1902-1992)."

    (Wikipedia onderwerp Pauselijk Hof)

    Leave a comment:


  • Toller
    replied
    Ik denk dat uzze Ingrid Evers hier meer over kan vertellen

    Leave a comment:


  • Pier
    replied
    Schitterend!!!

    Rijst natuurlijk wel de vraag wat ik moet verstaan onder "Buitengewoon Geheim Kamerheer met kap en degen van Zijne Heiligheid de Paus" ??

    Leave a comment:


  • Toller
    started a topic Jaarboeken

    Jaarboeken

    In de boekwinkel " 't Ezelsoor" ( www.ezelsoor.nl ) kocht ik vandaag voor een zacht prijsje twee jaargangen van Maastricht, namelijk 1955 en 1958. In de eerste stak een schitterend handgeschreven kaartje van de Baron Michiels van Kessenich. De foto's zijn het overtuigende bewijs!!



Bezig...
X