Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Info Miséricorde

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Info Miséricorde

    Ik ben student aan de Technische Universiteit Delft. Voor mijn afstudeeropdracht moet een herbestemming voor het Miséricordecomplex achter de Capucijnenstraat worden gevonden en uitgewerkt. Ik ben op zoek naar oude foto's, vooral van het interieur. Ook verhalen van voormalige gebruikers en andere informatie zijn van harte welkom.

  • #2
    Ik begrijp de vraag niet helemaal. Het Misericordeterrein is toch jaren geleden al heringericht? Misschien kunt u met een plattegrond aangeven waar het precies om gaat?

    Opmerking


    • #3
      Het City-Centrum is al enige tijd uit het gebouw verdwenen en het complex is momenteel grotendeels ongebruikt. Het gebied waar ik het over heb is het complete terrein; de huizen aan de Capucijnenstraat, de twee kapellen, de twee kloostervleugels en het tuinhuisje. De gemeente is op zoek naar een nieuwe invulling, net als wij, een aantal studenten. Mijn vraag ging echter over foto's en verhalen van bewoners en gebruikers.

      Opmerking


      • #4
        Info Miséricorde

        Een mer à boire. U zou kunnen beginnen met op deze en andere sites te zoeken op naam van het City-centrum, de betreffende kapellen en de kloostercongregatie. Misschien dat ook de delen Maastricht van de Monumenten voor Geschiedenis en Kunst nog specifieke bouwtechnische gegevens opleveren. Voorts vindt u in de Historische Encyclopedie Maastricht, Zutphen 2005 (Ubachs/Evers) toepasselijke lemmata, waar tevens verdere literatuur wordt opgegeven.

        Er is meen ik een brochure over het City-centrum verschenen met foto's van de toenmalige jeugdsoos. Daarvoor kunt u terecht bij de Stadsbibliotheek in het Centre Céramique. De catalogus staat overigens op Internet. In de krantendocumentatie van de Stadsbibliotheek kunt u gericht zoeken naar krantenartikelen tot ca. 1990. De kranten staan goeddeels niet op de Delpher-krantenbank, maar zijn op microfiche te raadplegen. Bij het Regionaal Historisch Centrum Limburg (Sint Pieterstraat 7, Maastricht) beschikt over een grote beeldbank, die maar voor een klein deel op internet te vinden is.

        Als u hier (op Mestreech Online) antwoord zoekt op uw vraag, kunt u het beste gericht om inlichtingen c.q. verhalen vragen over onderdelen van het gebied. Bv. een draadje openen over het City-centrum en een ander over een ander onderdeel. Wel graag eerst kijken of zo'n draadje niet al bestaat op Mestreech Online. Het Huis in de Tuin heeft zeker een link. Ik heb even gezocht met 'City Centrum' en voilà: u krijgt al een aanzet met bijgaande link. (Gebruik de bovenste tekstregel)
        Last edited by Ingrid M.H.Evers; 24 februari 2016, 07:48.

        Opmerking


        • #5
          Ik dacht toch dat ik een redelijk behapbare vraag stelde.

          Vorige week hebben we Maastricht bezocht. Gezien de tijd hebben we aan archiefonderzoek alleen een enkele dag in het RHCL kunnen doorbrengen. Bouwtekeningen vanaf de 19e eeuw tot (ik meen) 1985 waren makkelijk te vinden, alleen was de medewerker die het fotomateriaal beheert niet aanwezig. Vandaar mijn vraag naar foto's.

          In een (kaas)winkeltje aan de St. Pieterstraat spraken we een voormalig leerling van het klooster. De persoonlijke verhalen of anecdotes die mensen zoals zij kunnen vertellen zijn hoogstwaarschijnlijk niet in archieven te vinden en daarom voor ons van toegevoegde waarde.

          Over ongeveer twee weken zijn we weer in het Zuiden, dan zullen we zeker de bibliotheek en weer het RHCL bezoeken.

          Mijn dank voor de doorverwijzingen.

          Opmerking


          • #6
            RHCL

            De medewerker fotocollecties kent zijn plaatjes van haver tot gort, dus dat is een geweldige hulp. Anderzijds is een groot deel van de fotocollectie van het GAM (het vroegere gemeentearchief) tegenwoordig in de studiezaal van het RHCL digitaal te bekijken op een stand alone-computer. Alle ca. 40.000 beschrijvingen zijn erin opgenomen en de meeste foto's zijn al aan dat bestand gekoppeld. Mocht u beschrijvingen tegenkomen zonder foto, dan helpt de omschrijving toch om te beslissen of u de betreffende foto desondanks wilt zien. Het gemakkelijkste zoeken is (in mijn optiek) op straatnaam, dus persoonlijk zou ik elke aanpalende locatie intypen. Maar er zijn ook andere zoekmethoden. Er ligt geen gebruiksaanwijzing bij dit systeem, maar de studiezaal-medewerkers zouden u op weg moeten kunnen helpen. Als men u niet op deze mogelijkheid heeft gewezen, is dat een gemiste kans geweest.

            Opmerking


            • #7
              Daar werden we inderdaad op gewezen (de stand alone-computer), aan het eind van een lange dag. Toen de baliemedewerkster er zelf niet uitkwam zonk ons de moed alleen een beetje in de schoenen. Zo hebben we in ieder geval nog iets om naar uit te kijken.

              Opmerking

              Bezig...
              X