Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Galerie Noortman zelf achter diefstal doeken

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Galerie Noortman zelf achter diefstal doeken

    'Galeriebaas liet doeken verdwijnen'
    SCHIN OP GEUL - Een team van de nationale recherche heeft acht meesterwerken van zeventiende-eeuwse topschilders als Willem van der Velde, Jan Brueghel de Jonge en David Teniers achterhaald bij een inval in een woning in het Zuid-Limburgse Schin op Geul. De doeken verdwenen 22 jaar geleden onder dubieuze omstandigheden.

    De schilderijen, met een geschatte waarde van 15 miljoen euro, verdwenen in 1987 uit de galerie van Robert Noortman in Maastricht. Noortman zou zelf bij de verdwijning betrokken zijn geweest.

    Bij de inval werden drie personen gearresteerd. Het gaat om de 66-jarige bewoner, de 45-jarige Duitser Eckhardt P., een topmanager van de Frankfurter Messe in Duitsland, en zijn 62-jarige moeder. Justitiewoordvoerder Wim de Bruin verklaarde gisteravond: "De drie verdachten zijn aangehouden op verdenking van witwassen en heling."

    Het rechercheteam kwam de doeken op het spoor dankzij een tip van de bekende Limburgse privédetective Ben Zuidema.

    Detective Ben Zuidema, die in 1987 door Noortman in dienst werd genomen om de doeken op te sporen, was bijzonder verbaasd toen hij later opdracht kreeg zijn werkzaamheden te staken.

    "Dat heb ik altijd vreemd gevonden", verklaart Zuidema, "want wie zijn spullen kwijt is, wil ze toch wel terug. Begin december vorig jaar werd ik gebeld door een man uit Frankfurt, die zich als detective uitgaf. Hij bleek te weten waar de schilderijen waren en wilde mij inzetten om de familie af te persen met een notarieel vastgelegde verklaring van drie Limburgers over het verleden van de kunsthandelaar.

    In die verklaring stond ook dat Noortman zelf betrokken was bij de verdwijning.

    Hij zou de doeken aan het drietal hebben meegegeven om te verbranden, maar dat is dus niet gebeurd. Een paneel van Hobbema heeft hij volgens die verklaring zelf vernietigd. Dit heeft de man uit Frankfurt mij verteld in het bijzijn van een getuige. Ik kreeg het voorstel om voor een miljoen euro de verklaring aan de familie Noortman te verkopen. Dat is natuurlijk pure chantage en daar ben ik niet op ingegaan. Ik heb de politie ingeschakeld en aangifte tegen de zogenaamde detective gedaan die met het voorstel kwam."

    Uit de galerie van de twee jaar geleden overleden Robert Noortman verdwenen indertijd negen schilderijen, waaronder ook een van Meindert Hobbema. Dit meesterwerk is nog steeds spoorloos. Hij kocht het stuk voor ongeveer 80.000 euro, maar verzekerde het later voor 1 miljoen euro. Verzekeringsmaatschappij Lloyd's betaalde in totaal een bedrag van 5 miljoen gulden uit.
    Don't PRESS me....

  • #2
    Dus best een schokkend bericht. Wat nu te doen met de bronzen kop en moet hij nu zijn medaille van de stad Maastricht postuum teruggeven?
    De geruchten gingen natuurlijk al sinds de diefstal, en we kunnen hem nooit meer vragen of dit nu echt waar is. Doeken verbranden.... dat kan een echte kunstminnaar toch niet over zijn hart verkrijgen of wel?
    Don't PRESS me....

    Opmerking


    • #3
      en daar werd vorig jaar, of wanneer was het dat ie stierf, nog aandacht aan besteed via het carillon ook. Nou ja, kon Frank Steijns ook niet weten.

      Ik denk wel dat er stemmen op zullen gaan om hem posthuum die eretekenen af te nemen. Wat een prutser, zeg.
      I am not a complete idiot. Some parts are missing

      Opmerking


      • #4
        Geen onderzoek? Dan zal de familie de krant (en zuidema) toch op zijn minst voor smaad aanklagen. Ik heb me er ernstig over verbaasd dat iemand zulke ernstige beschuldigingen (hij smeet een schilderij in de haard) in een krant mag doen, zonder hoor en wederhoor (wat ook wel lastig is bij een dode). Dat roept toch veel vragen op. Kun jij je voorstellen dat een kunstliefhebber, wat Noortman toch echt wel was, een oude meester in de haard gooit??? Ik kan, als lezer, nog niet eens een boek in de prullenbak gooien. Ik kan het me echt niet voorstellen. En wie beweren dat? Een stelletje criminelen?
        Last edited by elvis; 9 maart 2009, 13:45.
        Don't PRESS me....

        Opmerking


        • #5
          Heeft iemand dat gezien en weet je er iets over te melden ?
          Ik ga nu meteen de uitzending bekijken via uitzending gemist.
          Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
          Thomas More

          Opmerking


          • #6
            Ik lees net ergens dat de uitzending morgen om half 11 wordt herhaald.
            Don't PRESS me....

            Opmerking


            • #7
              Ik vergat erbij te zeggen: morgenOCHTEND.
              Op www.reporter.kro.nl (geloof ik) kun je de video ook kijken.
              Don't PRESS me....

              Opmerking


              • #8
                Ik heb de uitzending via de PC bekeken, en ik moet zeggen dat Robbie Noortman geen lieverdje was in de jaren zestig van de vorige eeuw.
                En het wordt inderdaad dinsdag 9 juni 2009 herhaald, van 10:30 uur tot 11:10 uur via Nederland-2.
                Kijken dus, voor hen die het gemist hebben.
                Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
                Thomas More

                Opmerking


                • #9
                  Zeg nou zelf: Noortman heeft een moeilijke jeugd gehad.
                  Vader politie-agent; moeder die zichzelf doodt met het dienstwapen; aantal jaren in bittere armoede geleefd en plotseling veel geld en er niet mee om kunnen gaan.
                  Zijn dat de basis ingrediënten om crimineel gedrag te vertonen, ook al leef je in weelde en rijkdom?
                  Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
                  Thomas More

                  Opmerking


                  • #10
                    Het zal er allemaal niet positief aan hebben bijgedragen, maar een excuus om oude meesters in de fik te steken en verzekeringspenningen te innen en mensen te bedreigen is het natuurlijk nooit! En volgens mij had hij pas 'plotseling veel geld' na de hele affaire.
                    Don't PRESS me....

                    Opmerking


                    • #11
                      Galerie Noortman

                      Kunsthandel Noortman weg uit Maastricht

                      Noortman Master Paintings, de voormalige galerie van de veel besproken kunsthandelaar Rob Noortman, gaat na meer dan
                      vijfentwintig jaar weg uit Maastricht.
                      Noortmans zoon William bevestigt dat hij in september een nieuwe vestiging van Master Paintings in Amsterdam-Zuid opent.
                      Volgens William gaat het om 'een zakelijk besluit dat al meer dan een jaar geleden is genomen'.
                      "In Amsterdam zitten we dichter bij onze klanten.
                      Vijf minuten van het Rijksmuseum, vijf minuten van het veilinghuis en dicht bij Schiphol."
                      De jonge galeriehouder bestrijdt dat hij Maastricht de rug toekeert vanwege de recente commotie rond zijn inmiddels overleden vader Rob Noortman.
                      In maart 2009 doken acht schilderijen op die in 1987 zouden zijn gestolen uit de kunsthandel van Noortman.
                      Meerdere betrokkenen uit die tijd beweren dat Noortman senior zelf achter de verdwijning van de kunstwerken zat en dat hij de verzekering heeft opgelicht.
                      Verzekeringsmaatschappij Lloyds onderzoekt die aantijgingen.
                      William wil geen commentaar geven op de kwestie en de impact ervan op hem en de rest van de familie.
                      "Ik was vijf jaar toen de diefstal van die schilderijen speelde.
                      Ik weet daar niets van.
                      Ik richt me nu op het voorzetten van een betrouwbare kunsthandel."
                      Het pand aan de Van Eeghenstraat in Amsterdam is half zo groot als de galerie aan het Vrijthof in Maastricht.
                      Maar volgens Noortman heeft dat geen invloed op de totale collectie.
                      Afgelopen week werd het contract voor het nieuwe pand getekend.
                      Grote exposities zoals in Maastricht zijn verleden tijd.
                      Noortman Master Paintings wordt voortaan een besloten kunsthuis met bezichtiging op afspraak.

                      © Niki van der Naald
                      gazet De Limburger
                      01-07-2009
                      Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
                      Thomas More

                      Opmerking


                      • #12
                        Jammer voor maastricht.
                        Ik denk wel dat het met de aantasting van de naam te maken heeft. 'Die kunsthandel uit maastricht', heeft toch een bijklank gekregen.
                        De Van Eeghenstraat is prachtig, trouwens. Naast het Vondelpark, maar een beetje uit de loop (van het kunstkwartier).
                        Don't PRESS me....

                        Opmerking


                        • #13
                          Onzin natuurlijk, wat zoontje Noortman beweert. In Amsterdam is nauwelijks een markt voor oude kunst. Sotheby's sluit dit jaar haar Amsterdamse vestiging. En het Rijksmuseum gaat echt niet een schilderij kopen omdat de tussenhandelaar zo lekker dichtbij om de hoek zit.

                          De naam Noortman is bezoeldeld en bij kunstaankopen gaat het juist om het vertrouwen in de reputatie van de verkopende partij. Serieuze kunstkopers zullen dat risico met Noortman niet gauw meer willen nemen.

                          Ik ben benieuwd of Noortman Master Paintings op de volgende TEFAF aanwezig zal zijn.

                          Opmerking


                          • #14
                            Sotheby's krimpt wel drastisch in (van 65 naar 15 werknemers) en ze verhuizen wel van de De Boelelaan, maar ze verlaten Amsterdam toch niet?? Hoewel als je zo klein wordt, is het praktisch een sluiting.
                            Don't PRESS me....

                            Opmerking


                            • #15
                              "Ik was vijf jaar toen de diefstal van die schilderijen speelde.
                              Ik weet daar niets van.
                              Ook al was zoon William vijf jaar tijdens bovenstaand gebeuren, daar zal in de familie toch zeker over gepraat zijn in de loop der jaren?
                              Dus dat argument heeft voor mij nul tot generlei waarde, eerlijk gezegd.
                              Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
                              Thomas More

                              Opmerking

                              Bezig...
                              X