Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Hoge Maas: Evacuaties in Itteren en Borgharen

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Hoge Maas: Evacuaties in Itteren en Borgharen

    Hoge Maas: Evacuaties in Itteren en Borgharen

    Enkele tientallen inwoners in Itteren en Borgharen zijn in de nacht van vrijdag op zaterdag geëvacueerd en overgebracht naar zorgcentra in de regio in verband met het wassende water in de Maas. Dit gebeurt op last van het regionale beleidsteam (RT van de hulpdiensten in Zuid-Limburg.


    ANP

    Het gaat om mensen die hulpbehoevend zijn. Dat liet een woordvoerder van de hulpdiensten weten. De toegangswegen naar de dorpen lopen langzaam onder.

    De hulpdiensten laten de zieken en andere zorgbehoevenden uit voorzorg evacueren. Als de nood aan de man is, kunnen hulpdiensten hen door het hoge water niet meer bereiken. Bewoners van de dorpen worden opgeroepen hun auto direct weg te rijden naar een parkeerplaats bij Maastricht. Ze worden daarna met vrachtwagens teruggebracht. Daarna worden de onderlopende toegangswegen naar beide dorpen afgesloten. Vanaf dan kan niemand de dorpen nog in of uit.


    De hulpdiensten hadden eerder vrijdagavond voor het stroomgebied van de Maas in Zuid-Limburg groot alarm geslagen omdat het water in de Maas sneller stijgt dan aanvankelijk verwacht. Eerder vrijdag verwachtten de beleidsteams dat de Maas een maximale waterafvoer van 2000 kubieke meter per seconde zou bereiken en dan zou gaan dalen.

    Eerder vrijdag verwachtten de beleidsteams dat de Maas een maximale waterafvoer van 2000 kubieke meter per seconde zou bereiken en dan zou gaan dalen. Maar om 21.00 uur was de afvoer al 2000 kubieke meter. Rijkswaterstaat verwacht dat de piek in de nacht van vrijdag op zaterdag rond de 2250 kuub komt te liggen.

    Het operationeel beleidsteam voor Zuid-Limburg heeft nu een zogenoemde GRIP-4-situatie uitgeroepen, eenzelfde hoge alarmeringsfase als enkele dagen geleden bij de grote brand in Moerdijk. Het beleidsteam is onder voorzitterschap van burgemeester Sjraar Cox van Sittard-Geleen bijeengekomen om te kijken welke extra maatregelen nodig zijn.

    Een woordvoerster van Rijkswaterstaat benadrukte vrijdagavond dat bij een afvoer van 2250 kuub geen grote problemen verwacht worden. Het groot alarm is mogelijk uit voorzorg geslagen en om de coördinatie te regelen. De alarmeringsfase wordt afgekondigd als een situatie dreigt die niet langer door afzonderlijke gemeenten kan worden aangepakt, maar waarbij de coördinatie regionaal of provinciaal moet worden georganiseerd.

    Er hoeft geen sprake te zijn van een ramp, het kan ook gaan om een dreigende situatie. De inwoners van gemeenten langs de Maas kunnen voor informatie terecht bij een speciaal telefoonnummer (043-350 50 25). Rijkswaterstaat publiceert de actuele standen van de Maas via NOS Teletekstpagina 724.

    Rond 4 uur zaterdagochtend wordt bij Maastricht de hoogste stand van de Maas verwacht. De waterafvoer bij Sint Pieter in Maastricht bedraagt dan naar verwachting 2250 kubieke meter per seconde. Daarna zou de Maas weer gaan dalen en hebben noordelijker gelegen delen van Limburg te maken met stijgend Maaswater.

  • #2
    Ben ik even blij dat ik nu niet ben benaderd door de werkleiding om in Itteren of Borgharen de ''brandbrief'' te bezorgen.

    De laatste keer dat het moest, was met kerstmis 1995. Toen presteerde mijn werkleiding het om me op tweede kerstdag 's avonds om half elf op te bellen toen ik op bezoek was bij mijn moeder en broer. Ik had een paar glazen wijn op, had daar overigens geen last van, maar ik durfde eigenlijk geen nee te zeggen.

    Uiteindelijk hadden we de flyers pas ruim na middernacht, we kregen ze in het schooltje bij de Sterckenbergweg in Itteren, en vanaf half een begonnen we te lopen. Dat het regende, deerde me niet. Maar verreweg de meeste bewoners hadden echter allang hun maatregelen genomen, en stonden met elkaar in de kroeg het actuele nieuws te volgen.

    We werden overal vriendelijk ontvangen, op 1 collega na, die met geweld van het terrein van de bewoner gejaagd werd. Die man heeft daar overigens een fikse boete voor gekregen.

    De meest gehoorde klacht van toen: waarom kwam de gemeente niet eerder met die brief, was er nu klaarblijkelijk ook. Een bewoner gaf aan: de meeste mensen gaan om een uur of elf slapen, en zien de flyer pas de volgende morgen.

    Jammer, gemiste kans, hadden ze in het draaiboek van 1995 kunnen zien.
    I am not a complete idiot. Some parts are missing

    Opmerking

    Bezig...
    X