Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

99 tot 100% zeker nazistisch concert in Maastricht

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • 99 tot 100% zeker nazistisch concert in Maastricht

    Op zaterdag 11 september zal er een in de avond een concert plaatsvinden van Kategorie C. Deze band, die zichzelf apolitiek noemt, heeft echter zeer sterke banden met de nazistische scene. Zo treden zij regelmatig op bij extreem rechtse demonstraties en laten zij een duidelijke afkeer tegen antifascisten en andere ‘‘tegenstanders’’ zien.

    Het concert, waarvan de precieze locatie nog geheim wordt gehouden, zal vrijwel zeker plaats vinden in Maastricht. Vanuit Aken, Duitsland, is vervoer geregeld dat naar eigen zeggen volgeboekt is. De organisatie bestaat vermoedelijk uit enkele nazistische groeperingen; Blood&Honour (B&H) Nederland en Kameradschaft Aachener Land (KAL).

    Kategorie C
    De band Kategorie C is in 1997 opgericht als uiting van de ''voorliefde'' voor voetbal door de bandleden. De naam die deze personen hanteren komt van de gelijknamige code gebruikt door de Duitse politie voor voetbalfans die enkel naar wedstrijden komen voor het geweld. Dit geweld wordt dan ook meer dan eens verheerlijkt in hun teksten.

    Zanger Hannes Ostendorf, betrokken geweest bij een brandaanslag op een vluchtelingenonderkomen in Bremen, is tevens voorman van de met Blood&Honour gelieerde band Nahkampf. Hiervan staan diverse Cd’s op de Duitse indiceringlijst, wat inhoud dat zij niet verkocht of verhandeld mogen worden vanwege het overbrengen van nazisme, opruiing of haat.

    Blood & Honour
    Deze beweging, in Duitsland sinds 14 september 2000 bij de wet verboden, staat bekend als een extreem raciale groepering. Verheerlijking van het nazisme en geweld behoren tot de kenmerken van deze wijd verspreide organisatie. Het uiteindelijke doel, zo sprak wijlen oprichter Ian Stuart Donaldson, is om een beweging te creëren die de volgens hem op komst zijnde rassenoorlog moet kunnen overwinnen. Niet verbazingwekkend is het dan ook dat bij leden van deze groepering regelmatig op grote schaal wapens worden aangetroffen.

    Kameradschaft Aachener Land
    Zoals de naam al zegt vind KAL zijn wortels in het Duitse Aken. Nog slechts een week geleden werd de 19 jarige extreem rechtse Falko Wolf, die een actief verleden heeft binnen KAL, gearresteerd wegens het voorbereiden van een bomaanslag. Hoewel de organisatie op het moment afstand probeert te doen van deze persoon, laat deze niks aan de verbeelding over. Een symbool van gewapende personen, nazistische ideologieën en een formulier waarop tegenstanders gemeld kunnen worden met naam, adres en foto geeft duidelijk weer hoe deze beweging tegenover gewelddadigheden staat.

    Hoewel het extreem rechtse karakter van dit concert duidelijk naar voren komt, is er vooralsnog niet bekend welke stappen de gemeente gaat ondernemen.

  • #2
    Oorspronkelijk geplaatst door Samantha Bekijk bericht
    Op zaterdag 11 september zal er een in de avond een concert plaatsvinden van Kategorie C. Deze band, die zichzelf apolitiek noemt, heeft echter zeer sterke banden met de nazistische scene.
    En wie is de organisator van dit optreden ?

    Opmerking


    • #3
      In Duitsland zijn dit soort concerten verboden, ook daar hadden ze een geheime locatie.
      De Horecauitbater in Duitsland had geen vergunning en op gronden daarvan heeft de Gemeente met hulp van politie de zaal ontruimd.
      Dit mag en kan de Gemeente Maastricht niet toestaan
      Last edited by parel; 9 september 2010, 11:52.
      Iedereen neemt mij zoals ik ben,.....nu ik nog

      Opmerking


      • #4
        Nou, meer reclame kan een eventueel optreden niet krijgen. En het ontruimen wordt natuurlijk een ludiek festijn op zich.
        Niet verbieden, maar negeren lijkt mij verstandiger. Laat ze hun liedjes uitschreeuwen; zijn ze snel weer verdwenen.

        Opmerking


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door Breur Bekijk bericht
          Nou, meer reclame kan een eventueel optreden niet krijgen. En het ontruimen wordt natuurlijk een ludiek festijn op zich.
          Niet verbieden, maar negeren lijkt mij verstandiger. Laat ze hun liedjes uitschreeuwen; zijn ze snel weer verdwenen.
          Nou Breur was het maar zo eenvoudig deze lieden en hun politieke mening groeit gestaag, ze hebben sterke onderlinge banden.
          Maastricht is strategisch gezien een goede plek, zo kunnen Duitsers, Belgen, Fransen en Nederlanders naar hun concert komen.
          En een geheim concert met deze politieke achtergrond zou ik niet graag in Maastricht laten optreden, het zou de stad veel schade kunnen geven
          Iedereen neemt mij zoals ik ben,.....nu ik nog

          Opmerking


          • #6
            Laat me denken aan die demonstratie van Voorpost.

            http://forum.mestreechonline.nl/showthread.php?t=773

            Ook al zo`n gedoe. Die stoere jongens en lieve meisjes liepen hier met een cordon ME door de straat. Gezellig. :(.

            Opmerking


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door Samantha Bekijk bericht
              (..)
              Hoewel het extreem rechtse karakter van dit concert duidelijk naar voren komt, is er vooralsnog niet bekend welke stappen de gemeente gaat ondernemen.
              Wat kan de gemeente dan ondernemen?
              Spreken we hier over een groot bezoekersaantal, dus een groot concert, of is het in een of andere boerenschuur in bijvoorbeeld Itteren waar 25-30 idioten wat liederen schreeuwen?

              Als het een groot evenement is dan moet het toch opvallen lijkt mij.
              Last edited by Pier; 9 september 2010, 20:51.
              Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

              Opmerking


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
                (...) of is het in een af andere boerenschuur in bijvoorbeeld Itteren waar 25-30 idioten wat liederen schreeuwen?


                Ik zag op de website van Categorie C dat ze dit jaar al eerder in 'Holland' opgetreden hebben. Niks van gehoord. Breuriaans doodzwijgen is het beste.

                Laat ze hun liedje orgelen und tjuss.

                Opmerking


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door Breur Bekijk bericht
                  En wie is de organisator van dit optreden ?
                  Hallo,

                  De organisatie bestaat, zoals vermeld, uit twee groeperingen. De eerste is de extreem geweldadige Blood&Honour, en de andere uit Kameradschaft Aachener Land (in Aachen maakt de nazistische scene gebruik van onder andere bommen om politiek tegenstanders uit de weg te ruimen. Tevens proberen groepen nazi's daar regelmatig met wapens woningen en/of centrums van politieke tegenstanders binnen te dringen om aldaar iedereen eens flink aan te pakken.


                  Natuurlijk zou het makkelijkste zijn hen dood te zwijgen, er geen aandacht aan besteden, doen alsof het probleem niet bestaat. Het klopt dat hoe meer aandacht hun krijgen, hoe liever...

                  Probleem is daarbij wel dat indien men deze groeperingen negeerd, deze des te meer kans krijgt om aansluiting te krijgen van (vooral) jongeren die zich niet geaccepteerd voelen in de maatschappij en het gaan afgeven op personen met andere nationaliteiten, of in de scene terecht komen via vrienden.

                  De pers dingt helaas maar al te graag naar sensatie, en daar valt extreem-rechts/nazi's nou eenmaal ook onder. Daarom is het misschien een beter idée ervoor te zorgen dat ze, waar ze ook hun nazistisch gedachtegoed proberen te verspreiden, een soort van tegengeluid krijgen te horen (zoals bijvoorbeeld een persbericht), dan dat ze zomaar hun gangetje kunnen gaan zodat ze kunnen blijven groeien en groeien en groeien....

                  Opmerking


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
                    Wat kan de gemeente dan ondernemen?
                    Spreken we hier over een groot bezoekersaantal, dus een groot concert, of is het in een of andere boerenschuur in bijvoorbeeld Itteren waar 25-30 idioten wat liederen schreeuwen?

                    Als het een groot evenement is dan moet het toch opvallen lijkt mij.
                    wat er bekend is zijn er bus(sen) geregeld vanuit duitsland naar het concert. Inmiddels zijn ook 2 andere acts bekend, die ook ieder hun aanhang meeneemt. Er zal dus geheid een (vrij) groot publiek op afkomen :(

                    Opmerking


                    • #11
                      Gewoon vergunning intrekken klaar.
                      Don't PRESS me....

                      Opmerking


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door elvis Bekijk bericht
                        Gewoon vergunning intrekken klaar.
                        De oud-Burgemeesters Houben en Baeten waren daar idd tamelijk snel klaar mee. Het is iets van de laatste jaren dat extreem rechts zomaar van alles mag in Maastricht.

                        Opmerking


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door Ivo M Bekijk bericht
                          De oud-Burgemeesters Houben en Baeten waren daar idd tamelijk snel klaar mee. Het is iets van de laatste jaren dat extreem rechts zomaar van alles mag in Maastricht.
                          Blijft natuurlijk de vraag, wie maakt uit wat b.v. extreem links of extreem rechts is. Wat is de definitie, wat is wenselijk of niet gewenst in een samenleving en wie bepaalt dat, op grond van wat ?
                          Meestal is "het goede" wat een meerderheid mensen denkt dat goed is voor een samenleving. En als die meerderheid nu eens mis zit ? Voorbeelden genoeg in de historie, maar oordelen achteraf is makkelijk.

                          Opmerking


                          • #14
                            Ja, misschien moeten we daar eerst een projectgroep opzetten.....
                            Don't PRESS me....

                            Opmerking


                            • #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door Breur Bekijk bericht
                              Blijft natuurlijk de vraag, wie maakt uit wat b.v. extreem links of extreem rechts is. Wat is de definitie, wat is wenselijk of niet gewenst in een samenleving en wie bepaalt dat, op grond van wat ?
                              Meestal is "het goede" wat een meerderheid mensen denkt dat goed is voor een samenleving. En als die meerderheid nu eens mis zit ? Voorbeelden genoeg in de historie, maar oordelen achteraf is makkelijk.
                              Er zijn een aantal internationaal breed aanvaarde documenten hierover, VN declaratie etc.

                              Opmerking

                              Bezig...
                              X