Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Wikipedia

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Wikipedia

    Net als vorig jaar opent elke pagina van Wikipedia in dit seizoen met een link naar een schrijven van Jimmy Wales. Jawel, een bedelbrief. Maar waar zouden we zijn zonder Wales' idee voor deze encyclopedie? Toegegeven: niet alles is altijd honderd procent juist, maar de graad van betrouwbaarheid is zeer hoog, niet in de laatste plaats doordat zo velen kunnen bijsturen. Wikipedia: hebben we er niet geweldig veel plezier van?
    In de hoop dat het de uitgangspunten van deze site (geen reclame) geen geweld aandoet, beveel ik onderstaande brief van harte in uw aandacht aan. Mocht dit toch te ver gaan, dan stel ik voor dat ons 'Rubke' alles onder de streep schrapt. U allen zou ik willen vragen: klik eens op de prominente link boven aan de pagina als u dezer dagen wikipediaat. Bedenk dat naast regen veel kleine (!) stroompjes Maas en Rijn voeden.
    -----------------------------------------

    “Stel u voor dat iedere mens op aarde kan delen in vrije en complete toegang tot alle menselijke kennis.”
    — Jimmy Wales, grondlegger van Wikipedia
    Een oproep van Jimmy Wales, de oprichter van Wikipedia

    Vandaag roep ik u op Wikipedia te steunen met een donatie.
    Ik ben in 2001 met Wikipedia begonnen en in de afgelopen acht jaar heb ik me laten verbazen door de honderdduizenden vrijwilligers die mij hebben geholpen de grootste encyclopedie in de geschiedenis samen te stellen.
    Wikipedia is geen commerciële website. Het is een gemeenschappelijk werk - niet alleen geschreven, maar ook bekostigd door mensen zoals u. Meer dan 340 miljoen mensen raadplegen maandelijks Wikipedia, dat is ongeveer een derde van alle mensen met toegang tot internet. U maakt deel uit van onze gemeenschap.
    Ik geloof in ons. Ik geloof dat Wikipedia steeds beter wordt. Dit is het hele concept: iemand schrijft een artikel, iemand anders verbetert dat een beetje - en het wordt steeds beter. Vindt u Wikipedia vandaag nuttig, stelt u zich dan voor wat we kunnen bereiken in vijf, tien of twintig jaar.
    Wikipedia draait om het vermogen van mensen zoals wij om buitengewone dingen tot stand te brengen. Mensen zoals wij schrijven Wikipedia, woord voor woord. Mensen zoals wij bekostigen Wikipedia. Het laat zien dat we samen de wereld kunnen veranderen.
    We moeten de ruimte waarin dit belangrijke werk gestalte krijgt beschermen. We moeten Wikipedia beschermen. We willen Wikipedia gratis en reclamevrij houden. We willen Wikipedia open houden - u kunt de informatie op Wikipedia gebruiken op elke manier die u wilt. We willen Wikipedia blijvend laten groeien, overal kennis verspreiden en iedereen aanmoedigen om mee te doen.
    De Wikimedia Foundation is de niet-commerciële organisatie die ik in 2003 heb opgericht om Wikipedia te begeleiden, te laten groeien, te stimuleren en te beschermen. Met een begroting van 10 miljoen dollar (minder dan 7 miljoen euro) per jaar en minder dan 35 werknemers beheert ze de op vier na meest bezochte website ter wereld. Ik vraag uw hulp, zodat we ons werk kunnen voortzetten.
    Stelt u zich een wereld voor waarin iedereen op aarde vrije toegang heeft tot alle menselijke kennis. Dat is ons doel. En met uw hulp zullen we dat doel bereiken.
    Dank u voor uw bezoek aan Wikipedia. U maakt er deel van uit: doneer alstublieft vandaag.
    Jimmy Wales
    Oprichter Wikipedia
    Last edited by Ingrid M.H.Evers; 26 december 2009, 15:14. Reden: tekstcorrecties

  • #2
    Oorspronkelijk geplaatst door Ingrid M.H. Evers Bekijk bericht
    (...) Maar waar zouden we zijn zonder Wales' idee voor deze encyclopedie? Toegegeven: niet alles is altijd honderd procent juist, maar de graad van betrouwbaarheid is zeer hoog (...)
    Voor de sceptici:

    http://www.wired.com/culture/lifesty.../2005/12/69844

    Persoonlijke noot:
    Veel docenten bij mij op school vinden verwijzigingen naar wikipedia per definitie verkeerd. 'Nature' en ik denken daar anders over.

    Opmerking


    • #3
      Internet en bruikbaarheid: het draait om bronvermelding

      Stripverhalen mochten vroeger ook niet in bibliotheek en klas. Maar ikzelf had er begin jaren 1970 veel profijt van dat ik alles wist van Kuifje, Asterix en Obelix en andere strips. Geweldig om een klas middelbare scholieren chronologie bij te brengen (soms aantoonbaar onjuist in A+O, bv. het album 'Noormannen'), evenals historische (on-)waarheden en historisch verantwoorde tijdsbeelden (Kuifje) en algemeen aanvaarde clichés (beide).
      Bronvermelding is essentieel voor een beoordeling van de betrouwbaarheid c.q. geloofwaardigheid van internetsites. Bij Wikipedia ontbreekt het daar vaak niet aan, in tegenstelling tot particuliere websites, oudere pagina's van www.mestreechonline.nl niet uitgesloten. Sinds enige tijd zijn ook de vaste medewerkers van 'mestreechonline' aanmerkelijk bewuster geworden van de onrechtvaardigheid tegenover de oorspronkelijke auteur of kunstenaar (en van een wettelijke strafbaarheid) bij het niet noemen van herkomstgegevens. Die onrechtvaardigheid geldt echter ook de vele scholieren e.a. die door een ontbrekende bronopgave (is het een overgenomen tekst of het resultaat van eigen kennis/onderzoek?) niets kunnen met het geplaatste stuk. Het verklaart een gerechtvaardigde sepcis bij docenten en vakgenoten en dat is onnodig en knap jammer.
      Last edited by Ingrid M.H.Evers; 27 december 2009, 16:02. Reden: tekstcorrectie

      Opmerking


      • #4
        Een weetje van Encyclo, een online encyclopedie

        8 Januari 2010

        'Deze dag in de geschiedenis:
        In 1835 is de nationale schuld van de Verenigde Staten voor de eerste -en laatste- maal 0 dollar. Tegenwoordig is Amerika’s nationale schuld meer dan 9 triljoen dollar. Dat is $9.000.000.000.000, genoeg om Buckingham Palace 9000 keer te kopen. Amerika moet iedere dag $2 miljard lenen om de rente over de schulden te betalen. President Bush heeft meer geld uitgegeven dan ALLE voorgaande 43 presidenten bij elkaar opgeteld.'
        Last edited by Toller; 15 december 2014, 19:23.

        Opmerking

        Bezig...
        X