Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Groot lek in Windows!

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Groot lek in Windows!

    Lek in Windows is zeer ernstig

    Uitgegeven:11 november 2009 15:23. Laatst gewijzigd:11 november 2009 15:23

    AMSTERDAM - Een lek in besturingssysteem Windows is dermate ernstig, dat Microsoft computergebruikers oproept om geen moment te wachten met de installatie van een update die de fout herstelt.

    © Chris Heijmans

    Het softwarebedrijf stelde dinsdag bij zijn maandelijkse 'patchronde' updates beschikbaar waarmee in totaal 15 lekken werden gedicht, in zowel Windows als kantoorsoftwarepakket Office.
    Een van die lekken is volgens Microsoft zeer ernstig: de fout, die zit in de systeemkern van Windows, stelt kwaadwillenden in gelegenheid om de controle over de computer volledig over te nemen. Daarvoor hoeft een aanvaller zijn slachtoffer alleen te lokken naar een malafide website, of te verleiden om een speciaal document te openen.

    Windows 7

    Wat het lek extra gevaarlijk maakt, is dat details over de beveiligingsfout bekend zijn. Kwaadwillenden kunnen er daardoor gemakkelijk misbruik van maken. Het lek treft alle versies van Windows, met uitzondering van het pas verschenen Windows 7 en de laatste editie van Windows Server 2008.
    De updates worden sinds dinsdag verspreid via de automatische updatefunctie van Microsoft.

    © NU.nl
    ZIE OOK:
    06/11/2009Microsoft plakt pleisters op 15 lekken
    Last edited by Ingrid M.H.Evers; 11 november 2009, 23:25.

  • #2
    Ik krijg de laatste tijd van meer kanten waarschuwingen om op een bepaalde link te klikken, om zogenaamd een fout te herstellen. Pas wanneer de Waarschuwingsdienst daar melding van maakt, neem ik de waarschuwing serieus. Grote kans immers dat het Fishing-mails zijn.

    Mails dus, die bedriegelijk veel lijken op mails afkomstig van de provider, maar dat niet zijn.

    Let wel, ik zeg niet dat deze waarschuwing niet serieus is, maar de teksten in betreffende mails worden steeds professioneler, waardoor je (als je normaal gesproken alert bent op vervalsingen) er op een gegeven moment TOCH in tuint.

    Wat ik dus vreemd vind, is dat juist oudere versies een lek bevatten, je zou toch denken dat het om niet geheel uitgekristalliseerde NIEUWE versies gaat, en dat de ''lekken'' in oudere versies inmiddels toch wel verholpen zijn.
    I am not a complete idiot. Some parts are missing

    Opmerking


    • #3
      Oorspronkelijk geplaatst door olijfje
      Ik zeg niks, maar jullie weten wat ik denk
      iets met appels en peren ?
      Fallor ergo sum

      Opmerking


      • #4
        Oorspronkelijk geplaatst door olijfje
        Ik zeg niks, maar jullie weten wat ik denk
        Procentueel gezien komen er ongeveer evenveel updates voor een Mac OS als voor een Microsoft OS.
        OS=Operating System; het besturingssysteem.
        De Mac OS kent inmiddels ook diverse versies: van System 1 tot en met System 7.5; daarna Mac OS 7.6, Mac OS 8.0, Mac OS 8.1, Mac OS 8.5, Mac OS 8.6, Mac OS 9.0, Mac OS 9.1 en Mac OS 9.2.
        Deze talloze uitbreidingen hadden het systeem uiteindelijk instabiel en log gemaakt!!!!!
        Mac OS X 10.0 werd daarom door Apple in 2001 geïntroduceerd.
        De onderliggende laag van Mac OS X heet Darwin.
        Darwin zelf is een open source besturingssysteem dat gedeeltelijk gebaseerd is op FreeBSD, echter zonder windowserver of -manager.
        Inmiddels is Apple na de versies 10.0 Cheetah (2001), 10.1 Puma (2001), 10.2 Jaguar (2002), 10.3 Panther (2003), 10.4 Tiger (2005), en 10.5 Leopard (2007), aanbeland bij de huidige versie 10.6 Snow Leopard (2009).


        Ook Microsoft kent een lange geschiedenis van elkaar opvolgende en beter functionerende besturingssystemen.
        Maar niet zo talrijk, als bij Mac OS.

        Zoals er voor Microsoft diverse malware en virussen worden geschreven, komt dit fenomeen ook voor bij Mac OS.

        Lees -->> http://www.securemac.com/ .

        Bij Mac OS zullen relatief minder bedreigende scriptjes (het virus 'an sich') rondzwerven, omdat het wereldwijd minder gebruikers telt.
        Daarom is het aan te raden om ook voor een Mac OS een antivirusprogramma te installeren, net zoals dat het geval is voor een PC met een Microsoft OS (Windows in dit geval).

        http://www.sophos.com/products/enter...d-control/mac/ .
        Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
        Thomas More

        Opmerking


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door Haas Bekijk bericht
          Let wel, ik zeg niet dat deze waarschuwing niet serieus is, maar de teksten in betreffende mails worden steeds professioneler, waardoor je (als je normaal gesproken alert bent op vervalsingen) er op een gegeven moment TOCH in tuint.
          De waarschuwing die ik hierboven heb geplaatst is niet zomaar een toegezonden mailtje, maar een nieuwsbericht op www.nu.nl, een bonafide (gratis) internetkrant.

          Opmerking


          • #6
            Het is ook helemaal geen kritiek op jou hoor. Het is jammergenoeg zo dat je door de bomen het bos niet meer ziet, en je soms heel erg goed moet kijken wat nou een echte waarschuwing is, en welke een van de vele hoaxes.

            Het vernietigen van de nulsector, het gevaarlijkste virus ooit, volgens CNN, dat soort flauwekul, daar trap ik niet in, maar helaas zijn er teveel mensen die elk berichtje over een virus serieus nemen. Ze realiseren zich niet dat sdommige van dit soort berichten al 10, soms 15 jaar rondwaren.

            Mijn referentiepunt is dus de Warschuwingsdienst.

            Een indicatie kan ook zijn dat media zoals NU er aandacht aan besteden.
            I am not a complete idiot. Some parts are missing

            Opmerking


            • #7
              En de waarschuwingsdienst vinden we via onderstaande URL.

              http://www.waarschuwingsdienst.nl/ .

              Een andere waardevolle pagina die aansluit op het bovenstaande, is Virusalert.

              http://www.virusalert.nl/ .
              Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
              Thomas More

              Opmerking

              Bezig...
              X