Oorspronkelijk geplaatst door Antonius
Bekijk bericht
Wat een geweldige tip, Antonius. Ik wist dat er ooit zoiets werd georganiseerd in het Patronaatshuis bij Sint Pieter Beneden, maar ik weet niet of dat nog bestaat. En van dat Werkhuis op Ursulinenweg 4 heb ik ook nog nooit gehoord. Vroeger las je zoiets in De Trompetter of De Maaspost. Ik heb enkele dingen die ik maar niet kan wegdoen, maar die wel kaduuk zijn. Voor deze zaterdag 9 november heb ik dit te laat gelezen, maar zaterdag 14 december heb ik genoteerd in mijn agenda. Een gratis kop koffie bij het bezoek is nooit weg!
Overigens heb ik ook nooit geweten dat hier zo'n grote organisatie achter zat. Ik ken de term 'Repairshop' van een Brits en nu ook Vlaams televisieprogramma. Het 'Repair Café' was mij onbekend. Ik dacht dat die term algemeen was, zoals bijvoorbeeld 'kringloopwinkel'. Niet dus, het is een initiatief dat zich in 15 jaar tijd als een olievlek wereldwijd heeft verspreid.. Onderstaand de links naar niet één, maar twéé initiatieven in Maastricht.
Daarmee is (de vrijwilligerswereld van) Maastricht best bijzonder. Tussen Maastricht en Roermond zijn er nog enkele vestigingen te vinden, maar het is opvallend dat in de steden een Repair Café ontbreekt. Noch Sittard/Geleen, Heerlen, Kerkrade of Roermond geven thuis. Het ontspullen wordt er wel georganiseerd (kringloopachtige ondernemingen), en ongetwijfeld kunnen witgoed, computer, oude telefoons en dergelijke worden ingeleverd bij het milieupark, zodat ze niet op de vaalt terecht komen, maar iets laten repareren voor een nieuw en gelukkiger lang leven schijnt niet daar nog niet bedacht te zijn.
PS. Laat je bij het aanklikken van onderstaande twee links niet van de wijs brengen door de openingsfoto. Dat is een afbeelding die voor de gehele website van www.repaicafe.org wordt gebruikt. Gewoon even naar beneden scrollen en je krijgt de gegevens van het café dat je zoekt.
https://www.repaircafe.org/cafe/repa...t-sint-pieter/ (Ursulinenweg 20 Sint Pieter Boven)
https://www.repaircafe.org/cafe/repair-cafe-maastricht/ (Hunnenweg 4, Wittevrouwenveld)
Opmerking