Het is een klassieke misvatting dat een wethouder een bestuurder is.
Ik wil daarmee helemaal niets af doen aan de taken en status van een wethouder, maar feitelijk is hij een uitvoerder van een beleid dat wordt vastgesteld of gewijzigd door een meerderheid van de gemeenteraad.
Nu is het wel zo dat er - goddank - door de meerderheid van de raad een (meerjaren-)beleid is bepaald, al dan niet op details aangepast binnen een coalitieakkoord bij de vorming van een nieuw college van B&W na gemeenteraadsverkiezingen cq na de val van een eerdere coalitie.
De wethouder voert 'zijn' beleid uit in overeenstemming met het (meerjaren-)beleid.
Ik wil daarmee helemaal niets af doen aan de taken en status van een wethouder, maar feitelijk is hij een uitvoerder van een beleid dat wordt vastgesteld of gewijzigd door een meerderheid van de gemeenteraad.
Nu is het wel zo dat er - goddank - door de meerderheid van de raad een (meerjaren-)beleid is bepaald, al dan niet op details aangepast binnen een coalitieakkoord bij de vorming van een nieuw college van B&W na gemeenteraadsverkiezingen cq na de val van een eerdere coalitie.
De wethouder voert 'zijn' beleid uit in overeenstemming met het (meerjaren-)beleid.
Als de gemeenteraad nieuwe inzichten heeft, hetgeen incidenteel kan gebeuren, mag men coalitie en oppositie natuurlijk laten beslissen. Dat is helemaal juist.
https://www.raadsleden.nl/het-raadsl...-gemeenteraad/
Maar jullie spannen het paard achter de wagen. Als je een meer jaren beleid van een coalitie niet wilt en/of niet meer ondersteunt, moet je het bij je volgende verkiezing stemming tot uitdrukking brengen of opstappen. Coalitie opgeheven, nieuwe verkiezingen.
Als ik niet meer met iemand door dezelfde deur kan, verbreek ik de samenwerking. En zoek andere deuren.
In het nationale politieke speelveld is dat ook zeer recent gebeurd en daarom kun je als gemeenteraad ofwel een wethouder naar huis sturen of je coalitie ontbinden omdat er moverende redenen zijn die een dergelijke samenwerking belemmeren
De huidige coalitie is echter veel te BANG om op te stappen want die partijen zullen geen van allen die hoeveelheid stemmen meer krijgen PUNT
Leave a comment: