Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

MestreechOnline gaat samenwerken met De Nieuwe Ster

Sluiten
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

• MestreechOnline gaat samenwerken met De Nieuwe Ster

Vanaf 1 maart 2024 werkt ons forum, MestreechOnline, samen met De Nieuwe Ster.

Click image for larger version

Name:	DNS-logo-CMYK-blauw.png?v=7945da981c.png
Views:	408
Size:	36,4 KB
ID:	106988

De drie initiatiefnemers van De Nieuwe Ster zijn gepokt en gemazeld in de lokale journalistiek.
    Peter Eberson en Maurice Ubags zijn de oprichters van het destijds razendpopulaire weekblad De Ster. Samen met Maurice van der Linden hebben ze bijna 100 jaar ervaring in de journalistiek. Aangevuld met een team van freelance journalisten en fotografen zorgen zij voor een complete krant.

De Ster, opgericht in 2004, groeide in korte tijd uit tot de grootste gratis huis-aan-huis bezorgde Gazet van Maastricht met een oplage van 68.000 exemplaren.
    Waarschijnlijk kan iedere Maastrichtenaar, die in 2004 al de krant las, zich nog wel De Ster herinneren. De Ster werd zo goed gelezen dat zelfs de (verplichte) gemeentelijke mededelingen in De Ster werden gepubliceerd.
    In 2007 werd De Ster overgenomen door de Nederlandse Weekbladen Groep (NWG) en in juli 2015 verdween de naam De Ster helemaal.

Vrijwel gelijktijdig werd in 2004 ook MestreechOnline opgezet door ons huidig bestuurslid Rubke.

De opmars van MestreechOnline ging iets langzamer……
    Begin deze eeuw schoten de forums als paddenstoelen uit de grond. Ieder zichzelf respecterende groep, buurt, organisatie en (overheids)instelling had binnen de kortste keren een forum.
    Op forums was het gebruikelijk dat iedereen zich, meestal met een nickname, kon aanmelden en dan zijn of haar mening of visie kon verkondigen.
    En dat hebben alle forums geweten. Binnen de kortste keren werd er op vrijwel alle forums vooral gescholden, geklaagd en zelfs bedreigingen geuit tegen alles en iedereen. De gemiddelde levensduur van een forum was daarom niet erg lang of men zag zich genoodzaakt het forum te sluiten.

Ook MestreechOnline kende aanvankelijk een soortgelijke ontwikkeling.
    Echter door een hele goede moderatie, het aanspreken van (anonieme) forumleden en het destijds organiseren van bijeenkomsten voor alle leden, waardoor de anonimiteit feitelijk werd opgeheven, lukte het MestreechOnline om door te gaan en tot op de dag van vandaag een forum te zijn waar iedereen (anoniem) zijn mening mag geven.
    Een belangrijke graadmeter op MestreechOnline is en blijft dat er streng gelet op het vermelden van bronnen, dan wel de redenen van wetenschap voor een bepaald feit of bewering.

Nu, twintig jaar later, hebben de wegen van (de stichting) MestreechOnline en de oprichters van De Ster zich (weer) gekruist.

Op MestreechOnline was en is naast (lokaal) nieuws, politiek en actualiteit, ook de (lokale) geschiedenis een belangrijke pijler.
    Dat blijft uiteraard zo.
    Op zich zal er dan ook inhoudelijk weinig veranderen op ons forum.

Maar vanaf gisteren, 1 maart 2024, is er dus een nieuw digitaal mediaproject, http://www.denieuwestermaastricht.nl.
    De afgelopen maanden is er met enige regelmaat nagedacht of en hoe MestreechOnline en De Nieuwe Ster elkaar kunnen versterken, maar vooral kunnen aanvullen.

Gratis registratie
    De bedoeling is dat De Nieuwe Ster, om te beginnen 2x per week, een digitale gratis krant zal publiceren.
    Een registratie bij De Nieuwe Ster is, net als bij MestreechOnline, gratis en kan ieder moment worden beëindigd.
    De leden van MestreechOnline hebben/zullen een e-mail ontvangen met een link waarop zij zich geheel vrijblijvend kunnen aanmelden voor deze nieuwe gratis Maastrichtse krant.

Er zal een duidelijke link zijn tussen De Nieuwe Ster en MestreechOnline.
    Wil iemand reageren op een artikel in De Nieuwe Ster, dan kan dit via MestreechOnline.

De Nieuwe Ster en MestreechOnline zijn redactioneel onafhankelijk van elkaar, maar zullen wel hun artikelen – met bronvermelding – kunnen uitwisselen.

Bestanden bijvoegen
    Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

Even een wetenswaardigheid.

Als men zich gratis registreert bij http://www.denieuwestermaastricht.nl krijgt men ter bevestiging een link toegestuurd van De Nieuwe Ster {IMMX} naar het opgegeven e-mailadres.
    De kans is groot dat deze link in de Spambox / Ongewenste e-mailbox terecht komt.
    Als je dus, na het aanmelden bij De Nieuwe Ster, niet per ommegaande ziet dat je een bericht hebt ontvangen van De Nieuwe Ster {IMMX} kijk dan even in de spambox cq ongewenste e-mailbox.

Opmerking

Wat een ontwikkelingen! Ik ben benieuwd Pier, Rubke, Sjefke en Co.

Opmerking

Ik mis de verwijzing naar de nieuwe ster.?

Opmerking

https://www.denieuwestermaastricht.nl/
          klik en maak het een favoriet op uw bladwijzers
          makkelijker gaat niet
          Iets te oud voor re-educatie
          iets te jong voor afdanking
          m.a.w. een stoer Mestreechter joonk

Opmerking

Dat is geen probleem ik vraag me af of er nog samenwerking is .?

omdat het niet meer vermeld staat.

MestreechOnline gaat samenwerken met De Nieuwe Ster

Opmerking

Beste Ton en forumleden,

Middels dit korte bericht willen we jullie informeren dat de samenwerking met DNS idd. is beëindigd.
              Dit besluit is in goed onderling overleg genomen.

Mvg.
              Bestuur Stichting MestreechOnline

Logic will get you from A to Z,
              Imagination will get you everywhere !

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door Sjefke Bekijk bericht
                Beste Ton en forumleden,

Middels dit korte bericht willen we jullie informeren dat de samenwerking met DNS idd. is beëindigd.
                Dit besluit is in goed onderling overleg genomen.

Mvg.
                Bestuur Stichting MestreechOnline

Mijn dank voor de inlichting .
                mijn mening,,, sins Pier hier geen nieuws meer plaats omtrent
                Maastrichtse politiek. en de DNS.
                is hier het belangrijkste nieuws over Maastricht verdwenen.

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door Ton.2014 Bekijk bericht
                  Sinds Pier hier geen nieuws meer plaatst omtrent Maastrichtse politiek en de DNS.
                  is hier het belangrijkste nieuws over Maastricht verdwenen.
                  Tja Ton, helemaal ongelijk heb je niet, als het de huidige gemeentepolitiek betreft. Maar tenslotte is De Nieuwe Ster 'de snelst groeiende (gratis!) krant van Maastricht' en is Mestreech Online geen nieuwsblad. Ik denk dat we Pier, als we zowel DNS (waar hij af en toe op publiceert) en zijn alter ego (Pier-van-MO) wat tijd gunnen, er toch wel weer wat heet-van-de-naald-postings van hem komen op MO. Maar er spelen wel wat dingen mee.

Als forum heeft Mestreech Online bestaansrecht. Als de postings daar leiden tot een journalistieke uitdaging voor DNS: prima! Ik kijk op MO dus uit naar bijvoorbeeld Piers persoonlijke reportages van de gemeenteraadsvergaderingen, maar lees op DNS het commentaar van een eindredacteur, mogelijk afgezet tegen een bredere regionale of nationale context.

Waar het echter bij al deze zaken om gaat is, dat het geweldig veel tijd vraagt om verantwoorde teksten te schrijven. En net als andere actievelingen op deze site, wordt ook Pier een dagje ouder. Ik denk dat het vaak een afweging is: doe ik dit, of doe ik dat? Het gebrek aan directe respons, dat Mestreech Online sinds enige tijd parten speelt (jouw bijdragen niet te na gesproken), zal zeker een meespelende factor zijn. Het werkt demotiverend als niemand lijkt staan te wachten op je observaties. Ik moet wat Piers postings over de gemeentelijke politiek de hand in eigen boezem steken: ik reageer(de) zelden. Ik vond het amusant om te lezen, maar omdat het voor mij meestal een ver-van-mijn-bed-show was, nam ik zijn stukken voor kennisgeving aan. Mea culpa!

Veel lezers realiseren zich niet dat sommige postings dagen, zo niet weken vrije tijd hebben opgeslurpt. Zeker, wij die posten, doen dat deels ook voor ons eigen plezier. Maar als niet blijkt dat de vele lezers (kijk maar eens een keer op 'wie is online': momenteel 109 gebruikers) het ook interessant vonden, droogt op zeker moment de energie op. Er zijn meer dingen in het leven dan schrijven op Mestreech Online.
                  Last edited by Ingrid M.H.Evers; 21 januari 2025, 18:53.

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door Ingrid M.H.Evers Bekijk bericht
                    (..)

Waar het echter bij al deze zaken om gaat is, dat het geweldig veel tijd vraagt om verantwoorde teksten te schrijven. En net als andere actievelingen op deze site, wordt ook Pier een dagje ouder. Ik denk dat het vaak een afweging is: doe ik dit, of doe ik dat? Het gebrek aan directe respons, dat Mestreech Online sinds enige tijd parten speelt (jouw bijdragen niet te na gesproken), zal zeker een meespelende factor zijn. Het werkt demotiverend als niemand lijkt staan te wachten op je observaties. Ik moet wat Piers postings over de gemeentelijke politiek de hand in eigen boezem steken: ik reageer(de) zelden. Ik vond het amusant om te lezen, maar omdat het voor mij meestal een ver-van-mijn-bed-show was, nam ik zijn stukken voor kennisgeving aan. Mea culpa!

Veel lezers realiseren zich niet dat sommige postings dagen, zo niet weken vrije tijd hebben opgeslurpt. Zeker, wij die posten, doen dat deels ook voor ons eigen plezier. Maar als niet blijkt dat de vele lezers (kijk maar eens een keer op 'wie is online': momenteel 109 gebruikers) het ook interessant vonden, droogt op zeker moment de energie op. Er zijn meer dingen in het leven dan schrijven op Mestreech Online.
                    Het schrijven op MO over al hetgeen ik zie en hoor voor-, tijdens- en na gemeenteraadsvergadering is hartstikke leuk. Althans vind ik (nog steeds).
                    Ik noem het niet zelden een gratis cabaretvoorstelling.

Maar bovenstaande quote van Ingrid Evers klopt helemaal.
                    Vergis je niet. Een posting over een raads- of domeinvergadering vergt - inclusief de voorbereiding en het bezoeken van de vergaderingen - ongeveer 6 tot 8 uur. Soms zelfs een paar uurtjes meer.
                    Dat is op zich niet erg. Het is een vrije keuze en een soort van hobby.
                    Je kunt ook zien - bij benadering - hoe vaak een (nieuwe) posting gelezen wordt. Dat varieerde de laatste tijd tussen de 30 en 60 keer. Daarnaast was - in de laatste maanden - erg weinig respons. Maximaal 2 of 3 reacties.

Als je dan de kans krijgt om deels te participeren in een nieuw en ontzettend snel groeiend medium, De Nieuwe Ster, is de afweging vrij simpel.
                    Dat neemt niet weg dat het posten op MO minstens zo leuk as en is.
                    Mijn politieke posting op MO beschreven de feiten, het relaas van mijn observaties, verwoordden een opinie en sloten vaak af met een analyse.
                    Alles in 1 of 2 opeenvolgende postings.

Dat is journalistiek gezien een doodzonde, zo heb ik nu begrepen.
                    Je maakt of een artikel over de feiten en het relaas, of een opiniestuk of een analyse. Alles in een artikel kan dus niet volgens de wetten van de moderne journalistiek
                    Nu heb ik nooit gepretendeerd dat ik op MO journalistiek bedreef. Het was hooguit het werk van een chroniqueur met (vaak) een (niet kloppende) analyse.
                    Maar het is en was wel leuk om te doen.

Feit is echter dat reacties op MO uitblijven en er geen discussie op gang kwam of komt.
                    Idealiter zouden reacties op artikelen van DNS als een soort ingezonden brief aan DNS geplaatst kunnen worden op MO.
                    Dat is in het begin ook geprobeerd, maar dat kwam niet van de grond, omdat de artikelen van DNS nauwelijks inhoudelijk werden besproken. Als er al een reactie kwam ging het hoofdzakelijk over de (vermeende) (extreem-)rechtse opvattingen van DNS.
                    Zo ontving ik mails dat DNS vergeleken moest worden met de omroep 'Ongehoord Nederland'. Een vergelijking met de (rechtse) Telegraaf was nog wel het minste.
                    Linkse geluiden zouden helemaal genegeerd worden. Dat is echt aantoonbaar onjuist. Kijk maar eens hoe vaak bijvoorbeeld de SP, de PvdA , GroenLinks en de PvdD positief besproken en geciteerd worden.
                    Daarnaast worden rechtse partijen en standpunten ook aangepakt, maar ook soms positief besproken en geciteerd.
                    In die zin durf ik best te stellen dat er een evenwicht is.

Maar helaas mocht het allemaal niet werken op ons forum
                    Enkele, redelijk invloedrijke MO-leden keerden zich vanaf het begin af tegen de aangekondigde samenwerking tussen MO en DNS. Zeker na een berichtgevingen in DNS over de gewezen GroenLinks fractievoorzitter Gert-Jan Krabbendam.
                    Ze wilden niets meer met ons forum te maken hebben. Sommige eisten zelfs dat al hun postings van MO werden verwijderd.
                    Sommige van die (oud) MO-leden zijn nu geabonneerd op DNS en onlangs schreef iemand zelfs een opiniestuk in de door hem/haar eerst verfoeide De Nieuwe Ster.
                    Het kan dus verkeren.......

Last edited by Pier; 23 januari 2025, 00:21.

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
                      Enkele, redelijk invloedrijke MO-leden keerden zich vanaf het begin af tegen de aangekondigde samenwerking tussen MO en DNS. Zeker na een berichtgevingen in DNS over de gewezen GroenLinks fractievoorzitter Gert-Jan Krabbendam.
                      Ze wilden niets meer met ons forum te maken hebben. Sommige eisten zelfs dat al hun postings van MO werden verwijderd.
                      Sommige van die (oud) MO-leden zijn nu geabonneerd op DNS en onlangs schreef iemand zelfs een opiniestuk in de door hem/haar eerst verfoeide De Nieuwe Ster.
                      Het kan dus verkeren.......
                      Mooie en duidelijke reactie, Pier.
                      Wat betreft je laatste regels die ik hierboven citeer: Zoals ik al schreef, is Mestreech Online geen krant, en ja, de journalistiek stelt andere eisen aan een tekst dan een forum, waar eenieder op zijn manier zijn mening kwijt kan. Ik hoop dat enkelen van de (oud-)MO-leden hier nog weer eens terugkeren, nu de (tijdelijke) samenwerking met De Nieuwe Ster al langere tijd is vervallen en beide partijen hun eigen weg gaan.

Opmerking

Een mooi stuk zowel van Mevr M.H.Evers als van Pier
                        hieruit blijkt dat enkele van die ex leden de kat in het duister knijpen

Dan een kleine tip voor hun ,zaterdag komt De nieuwe ster uit
                        geniet ervan.
                        En zeker het clubje ((ons kent ons )) Waar Maastricht onder gebukt gaat..

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht

Maar helaas mocht het allemaal niet werken op ons forum
                          Sommige van die (oud) MO-leden zijn nu geabonneerd op DNS en onlangs schreef iemand zelfs een opiniestuk in de door hem/haar eerst verfoeide De Nieuwe Ster.​
                          Neen U hebt hier zelf, dat DNS bericht van Ubachs over Krabbendam, als voldongen feit "herhaald" en één feit welke nog steeds niet was en of is bewezen.
                          Maar laat ik u het voordeel van de twijfel geven. Dat U onpartijdig, van het cabaret in de gemeenteraad, verslag doet.

Er valt bitter weinig te lachen inzake de ernst van de thema's maar genoeg omtrent het amateurisme van de politieke vertegenwoordiging.
                          Iets te oud voor re-educatie
                          iets te jong voor afdanking
                          m.a.w. een stoer Mestreechter joonk

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door Ton.2014 Bekijk bericht
                            (..)
                            Dan een kleine tip voor hun ,zaterdag komt De nieuwe ster uit
                            geniet ervan.
                            (..)
                            Het nieuwe DNS magazine ligt al bij diverse zaken, o.a. in de Brusselsepoort
                            Click image for larger version

Name:	image.png
Views:	76
Size:	638,6 KB
ID:	107732

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door Antonius Bekijk bericht
                              Neen U hebt hier zelf, dat DNS bericht van Ubachs over Krabbendam, als voldongen feit "herhaald".
                              Ik stel er prijs op er hier op te wijzen, dat de naam van de betreffende redacteur niet Ubachs is, maar Ubags.

Opmerking

Bezig...
                              X