Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Kletskousen.

Sluiten
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

• Zo hé, dat was me wel het GRIEPJE.
    4 weken sinds oudejaar avond waarvan de eerste 2 weken helemaal niet geslapen.
    Dat wordt nog wat met het Carnaval en die ronddolende griepgolf.
    Het inhalen van "Prins Carlo d'n ierste" afgelopen weekeinde was al zo'n geval van veel snotteren, rochelen en hoesten in de mensen massa op de markt.

Hopelijk vat je het virus niet van iemand.
    Iets te oud voor re-educatie
    iets te jong voor afdanking
    m.a.w. een stoer Mestreechter joonk

Opmerking

• Fijn dat je er weer bovenop bent, Antonius!

Opmerking

• We hebben hier (Maastricht) weer een nieuwe afvalZAK... 😁
        bedankt John Aarts
        Click image for larger version

Name:	PMDzak.jpg
Views:	48
Size:	422,4 KB
ID:	107745
        Voor die Gemeentelijke afvalophaal dienst is nu een zak voor alle plastics , blik en doppen of kroonkurken en tetrapack, zogenaamd PMD

En warempel ik moet die apart gesorteerde afval in speciale afvalzakken buiten zetten. Ook die zakken kosten geld en zijn nog nergens beschikbaar.

Een grijze of zwarte standaard afvalzak wordt echt niet opgehaald en als men je identiteit achterhalen kan, krijg je ook nog een boete.

Ook een boete als je niet conform afval scheidt.

1 Dus restafval in een speciale zak. Kost extra geld, wit met rode ster

2 Dus nu ook PMD in een speciale zak. Kost extra geld, zie afbeelding

3 Groente of tuin afval in de groene container. Ik heb helaas geen container

4 En verpakking van karton. Tip, haal de adres stikker ervan af.

Zo en nu WOZ + de gemeentelijke belastingen waarin afval ophalen is inbegrepen.
        Worden wij zelf nu de klos van die hele verpakkingsindustrie die er wel bij vaart? En de Supermarkten die vooral liefst niets doen aan preventie van verpakkingsmateriaal?

Kijk nu toch eens naar Duitsland, daar kan ik in de Supermarkt alles uit de verpakking halen op speciale tafels en die verpakking achterlaten in de Supermarkt, hun probleem.

Of vullen ze in Maastricht de geldkist aan met onze dubbele bijdrage?

Ja U vraagt het, nog meer afvalscheiding en in de zomer allemaal ongedierte in je huis of berging? Fruitvliegjes / Drosophila's terwijl het weer duurder wordt.
        En dan maar eens in de twee weken ophalen? Het zwerfafval neemt zienderogen toe. Vindt je het gek?

​​p.s. Buitenlandse studenten kunnen niet eens lezen wat op de borden staat en dumpen alles als ze er al überhaupt heen lopen in de ondergrondse milieustations glas bij plastic en papier bij glas etc. Meestal echter in de bossages of zo op het trottoir. De Groene containers voor hun studentenkot zijn overvol met pizza dozen en plastic flessen.
        Last edited by Antonius; 10 februari 2025, 12:25.

Opmerking

• Oorspronkelijk geplaatst door Antonius Bekijk bericht

We hebben hier (Maastricht) weer een nieuwe afvalZAK... 😁
          bedankt John Aarts
          Click image for larger version

Name:	PMDzak.jpg
Views:	48
Size:	422,4 KB
ID:	107745
          Voor die Gemeentelijke afvalophaal dienst is nu een zak voor alle plastics , blik en doppen of kroonkurken en tetrapack, zogenaamd PMD

(..)

2 Dus nu ook PMD in een speciale zak. Kost extra geld, zie afbeelding
          Beste Antonius,

Waar haal je die onzin vandaan??
          Alles is gratis, de rode restzak uitgezonderd.

Hebben we hier op MO nu ook al te maken met Russische desinformatie
          Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

Opmerking

• Russische desinformatie ? ja bedankt of te weinig informatie>>>

In die brief van de Gemeente
            "beste stadsgenoten" etc.
            die bij deze eerste afvalzak kwam staat niets over de beschikbaarheid van die zakken en hoe ik dan kosteloos die andere afvalzakken voor PMD krijg.

Opmerking

(...) bij deze eerste afvalzak kwam staat niets over de beschikbaarheid van die zakken en hoe ik dan kosteloos die andere afvalzakken voor PMD krijg.
              Persoonlijk haal ik ze - GRATIS - bij het milieupark. Maar... ik realiseer me dat veel Maastrichtenaren daar niet geregeld komen.

Je kunt ze gratis afhalen in iedere winkel waar ze ook de rode restafvalzakken verkopen.
              https://www.gemeentemaastricht.nl/af...en-drinkpakken
              Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

Opmerking

• Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht

Persoonlijk haal ik ze - GRATIS - bij het milieupark. Maar... ik realiseer me dat veel Maastrichtenaren daar niet geregeld komen.

Je kunt ze gratis afhalen in iedere winkel waar ze ook de rode restafvalzakken verkopen.
                Liggen ook bij de plus naast de krantjes van de nieuwe ster . BEIDE gratis .

Opmerking

• Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht

aha, dat was voor mij ontbrekende informatie
                  bedankt Pier

Opmerking

• Zeg nooit dat er in Maastricht geen zak verandert!

Aansluitend bij die PMD-zakken: hebben jullie het gelijknamige YouTube-filmpje gezien dat de gemeente in november 2024 liet uitzenden? https://www.youtube.com/watch?v=q2_DA098yGs

Het leuke is, dat die slagzin circa 25 jaar oud is. Indertijd is die bedacht door mijn toenmalige buurman op de Akerstraat, die als ik mij goed herinner een reclamebureau had op de Heerderweg. Maastricht ging toen van zwarte vuilniszakken over op de huidige rood-witte Maastricht-zak. Een promotiefilmpje was toen nog ongebruikelijk, denk ik. Ik geloof niet dat ik zoiets eerder heb gezien.

Ik vond het toentertijd een geweldige vondst en de gemeente kennelijk ook, want ze heeft die slagzin nu opnieuw gebruikt voor de huidige PMD-zak. Ik hoop dat de bedenker er ook ditmaal voor is betaald.
                    Last edited by Ingrid M.H.Evers; 11 februari 2025, 23:59.

Opmerking

• PMD-zakken: twee soorten?

Ik breng al jaren mijn PMD-afval naar het milieupark, eigenlijk sinds ik een tip kreeg dat je op het park daar gratis zakken voor kon meenemen.

De nieuwe zakken die nu gratis bij onder meer de supermarkten mee te nemen zijn, wijken wat betreft de vormgeving af van die op het milieupark. De vraag is nu: kan ik die PMD-milieupark-zakken ook gewoon op straat laten ophalen? Ik heb nog volle rollen liggen.
                      Last edited by Ingrid M.H.Evers; 11 februari 2025, 23:57.

Opmerking

• Kijk ik heb misschien een verkeerde term gebruikt
                        het heet milieu perron waar je in die ondergrondse kliko's je gescheiden afval kan achterlaten (over het slijk en alle rotzooi van overtreders heen stappende)
                        en het zijn milieuparken (welgeteld 3 in Maastricht waar je de gratis zakken kan afhalen en ook kosteloos mag brengen)

Ook dat staat niet in hun brief. Maar dan moet je weer verder naar hun milieuApp. duh
                        Hopelijk wordt het helderderderder.

Opmerking

• Nieuw afvalbeleid van de gemeente

Die brief zit je nogal dwars, Antonius. Ik heb zoiets gehad in november, geloof ik, maar die heb ik allang weggegooid. Nog maar eens even een herhaling:

1. PMD-zakken kun je gratis afhalen bij elke winkel waar je de rood/witte restzakken kunt kopen. Die kosten dus niks. Je kunt ze volgens de afvalkalender die ook dit jaar is verzonden, elke 14 dagen buiten zetten. Maar je kunt inderdaad ook de milieu-app van de gemeente downloaden, best handig al moet je voor ruimere informatie dan de kalender even uitvinden dat er linksboven een 'menu' is voor andere wetenswaardigheden.
                          .
                          2. PMD kon je al veel langer brengen bij de drie milieustations, waar je ook al gratis zakken kreeg. Voor jou en mij is denk ik het dichtst bijzijnde Het Rondeel, terzijde van de Cabergerweg.

3. Nu die nieuwe zakken er zijn en op straat worden opgehaald, zijn op de milieuperrons in de wijken buiten het centrum de bestaande ondergrondse verzamelbakken weggehaald.

Ik lees dat de vertrouwde rood/witte restzak gaat verdwijnen. Er komen veel meer punten waar ondergrondse verzamelbakken worden geplaatst. Als de dichtheid van dat soort milieuperrons in de wijk en de frequentie van het ophaalbeleid inderdaad worden verhoogd, lijkt me dat een goed idee. We hoeven dan geen restzakken meer te kopen; we betalen via de gemeentelijke belasting sowieso al honderden euro's als jaarlijkse bijdrage aan het afvalbeleid.

Dat er meer milieustations komen is voor velen een oplossing, omdat bij slechts één keer in de twee weken ophalen van de restzakken kan er een groot ruimtegebrek ontstaan bij met name kamerbewoners en hoogbouwbewoners. Daar komt na de winter nog de overlast van stank en ongedierte bij, omdat ook de persoonlijke GFT-containers in de buitenwijken slechts om de twee weken worden geleegd.

Ik ben hoopvol gestemd. Als er hier (194 wooneenheden) een milieustationnetje wordt geïnstalleerd, wordt het afvalgedoe voor veel ouderen een stuk prettiger. Jij wijst er terecht op, dat het momenteel bij sommige milieustations in de wijk een grote bende is, waardoor je wadend door de rotzooi van anderen zelfs moeilijk je eigen afval kwijt kunt. Ik denk dat dat in de toekomst geheel zal afhangen van de frequentie waarmee de gemeente die containers gaat legen. Vijftien jaar geleden logeerde ik een week in de dichtbevolkte binnenstad van Florence. Eén straat verder was er zo'n ondergronds verzamelpunt. Ik keek mijn ogen uit: noets neet gezien. En geen rotzooi te bekennen: iedereen stopte zijn spulletjes gedisciplineerd in de goede opening. Bij navraag bleek dat de vuilniswagen elke dag langs kwam, zodat geen enkele container te vol raakte. Tja, dan wil iedereen wel meewerken om de straat schoon te houden.
                          Last edited by Ingrid M.H.Evers; 13 februari 2025, 00:09.

Opmerking

• Nou dwars?
                            Ik vind dat men veel beter moet communiceren naar ons stadsgenoten toe en ook die tijdelijke bewoners of bezoekers van deze stad die absoluut geen Nederlands verstaan en of kunnen lezen.
                            Ook voor die Belgen die op weg naar hun werk hun Belgisch afval onbetaald dumpen op de milieu perrons.

Een duidelijk bord aan elk milieu perron met een QR code erbij die verwijst naar de website (iedereen heeft een smartphone) en dan kun je hopelijk eerst op taal selecteren als je de site open hebt na het scannen. Zodat ook studente Alessandra uit Florence in haar taal kan lezen dat we hier in Maastricht het netjes houden en correct scheiden dat afval.

Ik kom er elke dag langs en er staan zelfs toiletpotten op het deksel van de ondergrondse vuilopvang of zelfs flessen afgewerkt frituur olie die dan lekken en het pad spekglad maken.
                            Ik zag een welbekende uit de buurt er zelfs zijn kubel overgebleven stukadoor mortel er in gieten met een emmer en dat lukte natuurlijk niet. Ergo rommel op het pad en op die Kliko.
                            Of die Engelstalige studente die Pizza dozen in de PMD container probeerde te proppen en ik er echt iets van moest zeggen over welke container voor papier en karton was. Dat soort dingen zit me dwars.
                            Gebeurt altijd in het donker die grove overtredingen of voor 8 uur als mensen net onderweg zijn naar winkel of werk.

Prima die veranderingen als het maar duidelijk gecommuniceerd wordt aan alle bewoners van Maastricht die meebetalen aan dat beleid en de uitvoering ervan via die Gemeentelijke belastingen.

Inzake jouw bevindingen in Florence met de ondergrondse opvang van afval.
                            In Amsterdam noord waar ik jaren woonde heb je die ondergrondse opvang voor afval allemaal met een chipkaartbediening op naam en daar stond ook NOOIT iets naast van rommel of niet passend afval.
                            Dat komt ook omdat men de afvalscheiding in alle diverse soorten van materialen veel effectiever kon regelen in de afvalscheidingsinstallatie van de Gemeente en dus jij thuis helemaal niet hoefde te scheiden. En grof vuil ophaaldienst kwam elke maand met een bakwagen en kraan voorbij om die meubels, toiletpotten of oude vloerbedekking af te voeren.
                            Zo blijven de straten schoon.

Er zijn studies over gemaakt wat efficiënt beleid is in deze. En men heeft die efficiëntie ook gemonitord ( dus tijd lang bekeken en geanalyseerd ) alsmede een feedback gegeven aan de beleidsmakers.
                            Als ik nu over het aantal jaren dat ik hier woon een analyse maak is mij opgevallen dat het steeds smeriger wordt en ik redelijk oplettend als ik ben, pas 2 keer handhaving of BOA's heb gezien in mijn buurt.

Het milieustation aan de Cabergerweg (ook voor mij dichtstbijzijnde) kost geld voor bepaalde materialen en/of hoeveelheden die men brengt. En er zijn er dus steeds meer mensen die dergelijke kosten niet meer willen betalen en het dumpen.
                            Zodra de ongelijkheid toeneemt qua inkomsten en levensomstandigheden zie je het restafval dumpen ook toenemen. Ik ken dit uit diverse steden waar ik gewoond en geleefd heb.

zo weer eens wat anders
                            koffie

Opmerking

• P.s.
                              Belastingsamenwerking Gemeenten en Waterschappen

voor een badkamer handdoek grote woning kwam gisteren de 13e de rekening
                              591,43€
                              schokkend

Opmerking

591,43€ schokkend
                                Tja, die berekening kreeg ik ook, Antonius. We mogen al blij zijn dat we niet meer als driepersoons-huishouden worden aangemerkt, maar ik geloof dat ik toch eens moet studeren op die berekening. Waarom moet ik bijvoorbeeld waterverbruik betalen als ik voor het water betaal via de servicekosten? Ik heb immers geen eigen watermeter (om maar iets te noemen).

Heerlijk, die in vet gedrukte regel: 'U hoeft verder niets te doen'. Behalve dan tien maanden lang controleren of het bij die automatische afschrijving van € 59,143 blijft. Ik vind het eigenlijk een aansporing om in de touwen te klimmen.

En waarom eigenlijk tien maanden in plaats van twaalf? Dat zou bijna een tientje per maand kunnen schelen: €49,285.
                                Last edited by Ingrid M.H.Evers; 15 februari 2025, 14:36.

Opmerking

Bezig...
                                X