Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Kletskousen.

Sluiten
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

• kranten art .....Maastricht -

Paul Rutten (76) had een dochter met luchtwegproblemen, Math Korpershoek (73) ontdekte als schooldirecteur hoe slecht de lucht in Maastricht was. Na twintig jaar bonken op de deuren van de macht stopt Rutten met Klaor Loch. Een terugblik.

Siebrand Vos​.

20 jaar vechten tegen de bierkaai . je wordt ziek van dit beleid .

Opmerking

• Merci voor die extra informatie uit eerder jaren over Maastricht, toen was ik elders woonachtig.
      Iets te oud voor re-educatie
      iets te jong voor afdanking
      m.a.w. een stoer Mestreechter joonk

Opmerking

• 5 november 2024..... de wereld houdt zijn adem in

Begin van het einde
        5 November 2024 zal de geschiedenis ingaan als een datum dat de hele wereld met spanning toekijkt.
        Het is een dag waarop veel gelijktijdig gebeurt.
        Zo zijn er verkiezingen in de Verenigde Staten, waarvan de uitkomst allerminst vaststaat. De kans dat er vanaf morgen enorme rellen, protesten en volksoproeren uitbreken is daarentegen wel zeer waarschijnlijk. Een wereldmacht die begint aan haar definitief verval ten gevolge.

Media-concurrentie
        Verder is vandaag bekend gemaakt dat De Nieuwe Ster en Wat is loos in Mestreech!? voorbereidingen treffen om de jarenlange hegemonie van RTV Maastricht naar de troon te stijgen.
        RTV Maastricht, dat van maandag t/m vrijdag nieuws brengt dat gegenereerd wordt tijdens kantooruren, slurpt al jaren enorme subsidies op en voelde nooit enige druk om dat te veranderen. Er was namelijk geen concurrentie en alles meanderde lekker voort in Maastricht.
        Daar is nu een einde aan gekomen. Er is nu een serieuze concurrent voor de zendmachtiging van RTV Maastricht. Ik denk dat in het gebouw aan de Bankastraat nu lichtelijke paniek heerst en dat men al de telefoon heeft gegrepen richting het gemeentelijke bestuur voor ondersteuning. Want zonder gemeentelijke steun zou RTV Maastricht allang zijn verdwenen en is er voor hun geen toekomst.
        Dat men het uitgerekend nu moet opnemen tegen De Nieuwe Ster en Wat is loos in Mestreech!? - twee nieuwsmedia die niet drijven op subsidies, maar succesvol zijn dankzij hun eigen (commerciële) kracht - is daarbij extra pijnlijk.
        Maar dankzij deze concurrentie zullen de Maastrichtenaren wellicht nu ook in het weekend iets horen van de nieuwe zendgemachtigde. Wie dat ook mag worden!

Ademloos afwachten....
        Maar bovenstaande items vallen natuurlijk in het niets met hetgeen de wereld sinds gisteravond rond 21.40 uur bezighoudt.
        Dat is de vraag of Johan Derksen nu wel of niet vanavond terugkeert aan de tafel van VI. De spanning is om te snijden, toch?
        Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

Opmerking

• ​Ik begreep dat het repair café een inloop dag op zaterdag heeft in 'st Pieter.
          ( voor die niet weten wat een repair café is; je kan er voor een kleine "eigen bijdrage" huishoudelijke apparatuur laten repareren die anders op de vuilnisstapel komen )

Dus milieu vriendelijk initiatief om meer te recycleren / hergebruiken.

Kent iemand dit?
          https://www.repaircafe.org/bezoeken/

met de Ctrl toets en de muis scroll toets kun je inzoomen op jouw regio

Click image for larger version

Name:	Screenshot_6.png
Views:	89
Size:	208,3 KB
ID:	107655

Opmerking

• Ik las zo iets van Maastricht geeft fout(en) toe, einde aan strijd over kloosterwoningen, inzake de bouwplannen in het Kommel kwartier. (achter een betaalmuur van de Limburger)
            Nu had ik verwacht dat alle registers zouden worden open getrokken om ons forumleden dat eens haarfijn uit te leggen zonder die betaalmuur van dat nieuwsblad.

Opmerking

• Oorspronkelijk geplaatst door Antonius Bekijk bericht
              Ik las zo iets van Maastricht geeft fout(en) toe, einde aan strijd over kloosterwoningen, inzake de bouwplannen in het Kommel kwartier. (achter een betaalmuur van de Limburger). Nu had ik verwacht dat alle registers zouden worden open getrokken om ons forumleden dat eens haarfijn uit te leggen zonder die betaalmuur van dat nieuwsblad.
              Vestig uw hoop op De Nieuwe Ster?

Opmerking

• Afgezien van hoop hebben of hoop vestigen, nog twee maandjes en het Rondeel "de vief köp" is weer klaar. De walmuur die was ingestort is reeds opgeleverd sinds weken geleden.
                Er waren meerdere rondleidingen op de bouwlocatie en informatieve filmpjes op internet.

Ik vraag me echter af; of het Lunet ook wordt hersteld voor het Rondeel i.p.v. het vijverwater weer tot aan de muur laten komen?

Opmerking

• Oorspronkelijk geplaatst door Antonius Bekijk bericht
                  Ik vraag me echter af; of het Lunet ook wordt hersteld voor het Rondeel i.p.v. het vijverwater weer tot aan de muur laten komen?
                  Ik vraag het mij ook af. Tenslotte is het al meer dan tweeëneenhalve eeuw of meer verdwenen?

Opmerking

• Dat klopt, maar het water, de vijver heeft ook een deel van de schade veroorzaakt aan die vestingwerken.
                    Ik vraag nog eens bij de architect die het allemaal heeft onderzocht, geanalyseerd, meerdere voorstellen heeft ontworpen en de restauratie heeft begeleid met de verschillende disciplines en vakmensen op locatie. Bij een van de rondleidingen werd er namelijk ook over de functie van een Lunet gesproken defensie technisch.

Als je dan al kunt gaan kijken straks hoe dat deels gereconstrueerd rondeel er uitzag is zo'n samenhang met het ervoor gelegen lunet best interessant. Dat zou een mooie aanwinst kunnen zijn voor weetgierige bezoekers.
                    Bovendien wordt daarmee het parklandschap indien het lunet terugkomt veel spannender en veelzijdiger.

Opmerking

• Ravelijn vóór De Vijf Koppen

Onderstaand een tekening van Philippe van Gulpen (1792-1862) die de situatie weergeeft zoals hij voor het graven van het Kanaal Luik-Maastricht (1845-1850 eruit moet hebben gezien. Op de voorgrond het rondeel De Vijf Koppen met het lunet ervoor. Links daarachter slecht zichtbaar het rondeel Haat en Nijd. De aansluitende muur liep naar de Sint Pieterspoort die twee flankerende torens had en een waterpoort die nog te zien is als je op de brug tussen Hubertuslaan en Pieterstraat staat.

Click image for larger version  Name:	image.png Views:	0 Size:	157,9 KB ID:	107691 HCL, Collectie Van der Noorda, nr. 179.​​

Vanaf 1847 begon men het kanaal te graven op Nederlandse gebied. Het liep voor De Vijf Koppen en de rechtermuur langs, dus volgde eigenlijk min of meer de Jeker. Deze meest zuidelijke tak van de Jeker liep buiten de stadsmuren door De Kommen (nu park) en stond nog in rechtstreekse verbinding met de Maas, daarna met het kanaal.

Toen in 1886 dwars door de Jeker de Sint Pieterskade en de nieuwe Poort Waarachtig werden aangelegd, heft men het riviertje met drie duikers onder kade en kanaal doorgeleid naar het oosten/de Maas. De Jekertakken die bij Waterpoort De Reek en waterpoort Pieterstraat de stad binnen kwamen, werden uiteindelijk samengevoegd en doken met een syfon/annex duiker onder het kanaal door (de beruchte Bloodbak) en stroomden terzijde van het kanaal naar het noorden.

Wanneer dat lunet precies is weggegraven, is me nog steeds niet helemaal duidelijk. De tekening is traditioneel gedateerd op ca. 1840, maar Van Gulpen liep toen al tegen de vijftig. Het is niet onmogelijk dat de tekening vroeger is gemaakt.
                      Last edited by Ingrid M.H.Evers; 2 december 2024, 18:36. Reden: Kopje toegevoegd; afbeelding verplaatst

Opmerking

• Bedankt Ingrid M.H. Evers,
                        nog een aardige rapportage van L1 over het rondeel (en iets verder omlaag een op die website korte video van het binnenleven van de kazemat en rondeel)

https://www.l1nieuws.nl/nieuws/27900...hiedenis-bloot

Opmerking

Bezig...
                        X