Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Eerste auto in Maastricht

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Eerste auto in Maastricht

    Ik zal in deze rubriek ook eens 'n vraag stellen en waar ik tot nu toe geen antwoord op heb kunnen vinden; ondanks bestudering en doorneming van diverse boeken.

    Ooit moet er in Maastricht een eerste automobiel hebben rondgereden.
    Dat moet toentertijd toch een bezienswaardigheid van jewelste zijn geweest.
    Mijn vragen zijn aldus:
    • Wat voor een merk of type auto was dat?
    • Wie was de eigenaar van dat voiture?
    • En via welke straten werd deze eerste automobiel via een 'pronkrit' aan de Mastreechterneren getoond?

    Bij voorbaat mijn dank.
    SJEF.
    Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
    Thomas More

  • #2
    Eerste auto in Maastricht

    De bierbrouwer W.M.J. van Aubel, wonende aan de Oeverwal 4 te Wijk-Maastricht, was een van de eersten, zo niet de eerste, die hier een auto had. Hij ontwikkelde zelfs een eigen fabricaat, de Aubel. Achtereenvolgens reed hij in een wagen met het (landelijke) nummerbord Nr. 553 (toewijzing per 29 november 1901), waarvan het merk niet bekend is, maar waarvan wordt aangenomen dat het de Aubel was. Daarna volgden een Renault 10 pk met het nr. 1038 (22 mei 1903) en een De Dion Bouton 6 pk. met het nr. 1181 (31 oktober 1903). Bij de invoering van de provincienummers kreeg Van Aubel het eerste volgnummer toegewezen: P-1.

    Opmerking


    • #3
      Met grote dank aan Ingrid Evers voor het geven van de informatie.
      Ik neem aan dat de bierbrouwer van Aubel (Oeverwal 4 te Wyck) dezelfde is van de bekendere brouwerijnaam "De Ridder".
      Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
      Thomas More

      Opmerking


      • #4
        Oorspronkelijk geplaatst door SJEF Bekijk bericht
        Met grote dank aan Ingrid Evers voor het geven van de informatie.
        En bovenal voor de HEM! Wat een geweldig boekwerk blijft dat toch! Hulde.

        Opmerking


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door Ingrid MH Evers Bekijk bericht
          De bierbrouwer W.M.J. van Aubel, wonende aan de Oeverwal 4 te Wijk-Maastricht, was een van de eersten, zo niet de eerste, die hier een auto had.
          Volgens mijn 'belastingboekje' woonde Van Aubel (bierbrouwer) op nummer 3. Leuk is wel om zijn inkomen (volgens de gemeente) te melden. Een bedrag van 10.400 gulden. Een echte notabele dus!

          Ik meen ook eens ergens iets gelezen te hebben over het eerste auto ongeluk van Maastricht. In mijn hoofd heb ik dat dat op de Meerssenerweg is gebeurd. Ik heb wat in mijn boeken lopen rommelen, maar vind het niet.

          Opmerking


          • #6
            De Meerssenerweg zegt mij niet meteen iets. Wel verschenen er in Maastricht enkele foto/prentbriefkaarten van een militaire parade op de Markt op 24 september 1901. In het opschrift wordt gerefereerd aan de op de foto zichtbare automobiel van een militaire bevelhebber, die na afloop in Valkenburg - ik meen bij een stadspoort onder aan de Cauberg - verongelukte (geen remmen?). Het schijnt de eerste keer te zijn geweest dat hier in de regio zoiets gebeurde en het maakte diepe indruk. De handelsgeest van de fotograaf werd er duidelijk door aangesproken.
            Bestanden bijvoegen
            Last edited by Ingrid M.H.Evers; 6 oktober 2009, 19:39.

            Opmerking


            • #7
              Volgens de limburger het eerste auto ongeluk van Nederland.

              http://www.limburger.nl/article/2009...ENNU/128549428#

              Opmerking


              • #8
                Nog een foto van de wagen voordat hij verongelukte. Luitenant Van Asbeck die het ongeluk dus niet overleefde, had in garnizoen gelegen in Naarden toen daar de kruitfabriek ontplofte. Voor zijn moedig optreden had hij recent de versierselen van ridder in de (pas ingerichte) Orde van Oranje-Nassau gekregen. Gezien het verhaal van zijn dodemansrit had hij een teveel aan moed!
                Bestanden bijvoegen
                Last edited by Ingrid M.H.Evers; 19 november 2018, 17:24.

                Opmerking


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door burgemeester Bekijk bericht
                  Volgens de limburger het eerste auto ongeluk van Nederland.

                  http://www.limburger.nl/article/2009...ENNU/128549428#
                  Beetje ambitieus. Tilburg claimt een botsing tussen auto en paard en wagen op 12 januari 1901 en zulke gebeurtenissen zullen er ongetwijfeld meer geweest zijn. 'Valkenburg' schijnt wel het eerste ongeluk met dodelijke afloop te zijn geweest.
                  Last edited by Ingrid M.H.Evers; 7 oktober 2009, 01:00.

                  Opmerking


                  • #10
                    De eerste autobezitters in Maastricht/Limburg

                    Vivinus (een Belgisch fabricaat) kreeg het nummer 31. Lhoest woonde op de Blekerij te Sint Pieter en dat was toen nog geen Maastricht. Dus als we recht in leer willen zijn was de directeur van de "pannenfabriek", M. du Moulin (Dumoulin), de eerste geregistreerde gemotoriseerde Maastrichtenaar. Hij reed vanaf eind mei 1899 rond in een Benz met het nummerbord 68. De vroegst geregistreerde eigenaar in Limburg buiten Sint Pieter/Maastricht was mr. I.H. Tassel, advocaat-procureur te Roermond, die eveneens een Benz reed (rijksnr. 53, registratie 23 maart 1899).
                    [Met late dank aan Hans Waldeck, die mij op het juiste spoor zette.]
                    Last edited by Ingrid M.H.Evers; 19 november 2018, 17:27.

                    Opmerking

                    Bezig...
                    X