Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Wat is dat? - Telefoontorens Maastricht

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Wat is dat? - Telefoontorens Maastricht



    Ik heb deze deze kaart ergens op het net gevonden.
    http://www.maastricht.lu

    Een vraagje, waar voor diende die stalen mast?
    Last edited by Toller; 28 december 2014, 17:23.
    Ik kwam en zag en ben nu weer weg

  • #2
    Wat is dat?

    Volgens mij is dat een houten steiger, en geen stalen mast.

    En volgens mij wisten die "Amsterdamse" fotograven het verschil niet tussen de Wycker Brugstraat en de Stationsstraat
    Last edited by Caesar; 16 juli 2009, 15:01.
    Ik kwam en zag en ben nu weer weg

    Opmerking


    • #3
      A prima vista zeg ik: het is een telefoontoren.
      Over twee uurtjes vanaf nu gerekend krijgen jullie meer informatie; incl. exclusieve afbeeldingen (die ik nog moet scannen).
      Last edited by SJEF †; 16 juli 2009, 16:36.
      Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
      Thomas More

      Opmerking


      • #4
        Wat is dat?

        De eerste proefneming met de telefoon, 'een telegraphisch spreekwerktuig verleden zomer in de Verenigde Staten uitgevonden', werd te Maastricht op 1 december 1877 gedaan.
        In dezelfde maand demonstreerde en verkocht rijkstelegrafist Bemelmans telefoons.
        De eerste telefoonverbinding werd aangelegd tussen de winkel van Maussen in de Wycker Brugstraat en het winkelmagazijn in de Rechtstraat (ca. 1880).
        In 1880 namen de politie en brandweer de telefoon in gebruik.

        Maastrichtse Telephoon-Maatschappij (MTM).
        Firma opgericht door Pie Regout II, E. Houtappel, J,P, Boots en Th. Janssen.
        De MTM exploiteerde een particulier telefoonnet, waarvoor de gemeente voor 20 jaar concessie verleende (1891).
        De MTM voldeed niet door gebrekkige werking en verouderde apparatuur.
        In 1901 trok de gemeente de concessie in.

        Gemeente Telephoon.
        De gemeentelijke telefoondienst startte met 100.000 gld. grondkapitaal op 1 januari 1902.
        De twaalf in de stad te plaatsen zogenaamde opstijgtorens voor de telefoonverbindingen leverde een Luikse firma.
        Tijdens onweer mocht er niet worden getelefoneerd.
        De centrale bleef gevestigd in het daarvoor ongeschikte Dinghuis.
        Een nieuwe centrale werd geplaats op het adres: Achter het Vleeshuis nr. 102 (1917-1926).
        In mei 1926 werd de concessie beΓ«indigd door de overdracht aan het Rijk (PTT).

        Telefoontorens van beton, metaal of hout, zijn onder andere nog te zien in de dunbevolkte delen in de Voerstreek en delen in Frankrijk.
        Last edited by Toller; 28 december 2014, 17:24.
        Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
        Thomas More

        Opmerking


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door Minckeleers Bekijk bericht
          Volgens mij is deze foto gemaakt vanaf de Ezelmarkt richting Tongersestraat, het straatje links naar boven is dan de Minderbroedersberg, en dan is de straat naar rechts dus het eerste stukje Tongersestraat richting Lenculenstraat.
          Ik heb de gegevens van het onderschift van de foto letterlijk overgenomen.
          Deze gegevens staan in het boek 'Maastrichtse Monumentenzorg in zwart-wit' en wel op pagina 30 en is uitgegeven door de 'Stichting Historische Reeks Maastricht' en werd samengesteld door Drs. Ingrid Evers.
          De foto is gemaakt door of afkomstig van: G. Banser.
          Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
          Thomas More

          Opmerking


          • #6
            Als we onze JP Minckeleers toch niet hadden...
            Hartstikke bedankt voor de correctie en het plaatsen van een foto anno 2009.
            Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
            Thomas More

            Opmerking


            • #7
              Wat is dat?

              Olijfje, SJEF en Minckeleers hartelijk bedankt voor de informatie
              Ik kwam en zag en ben nu weer weg

              Opmerking


              • #8
                Wat is dat?

                Nog een "Opsteigtoren" gevonden.

                Ik kwam en zag en ben nu weer weg

                Opmerking


                • #9
                  Ik trof die telefoontoren, die "opstijgtoren" elders op een foto van de Wycker Grachtstraat aan bij seniorplaza.nl <daar stond ook een tekst 1930 op> ??????

                  Op een foto waar de stoombrouwerij de Keyzer op staat.
                  { ik was echter al zoekende naar de naamgeving inzake de brouwerij de Keyzer en de Ridder }

                  Ik was dus verrast dat dergelijke torens in Maastricht stonden en dus zocht ik verder, met als resultaat dat je toch weer bij Mestreech Online terug komt.

                  Er lijkt een Ooievaar op te staan, eerst dacht ik een Adelaar embleem van de keyzer...
                  Der Deutsche Kaiser

                  bron: BertBolle . com
                  de WERELDTENTOONSTELLING 1883

                  Na de maaltijd werden er heerlijke sigaren gekocht in de speciale sigarenkiosk op het terrein en het bier dat de heren daarna nuttigden bij de Koninklijke Nederlandsche Beiersch-Bierbrouwerij sloot prima bij de stevige Duitse maaltijd aan, al kostte dat bier wel een dubbeltje per glas. Bij de Maastrichtse Bierhal stonden de mensen in dikke rijen te wachten, maar daar kostte het bier dan ook slechts vijf cents.
                  De telefoon van Alexander Graham Bell bracht echter een ware schok teweeg. Tijdens de opening had de keizer van BraziliΓ« de hoorn tegen en zijn oor gehouden en het meteen uit zijn handen laten vallen onder de verschrikte uitroep: β€˜Mijn God, het prÑÑt!’ Toch kwam de telefoon in die pioniersdagen niet verder dan een spraakmakende curiositeit waar men het nut niet echt van inzag. Dat veranderde overigens razendsnel, want omstreeks 1900 had een op de vijftig Amerikanen al telefoon in huis.
                  Over de MTM, Maastrichtse Telefoon Maatschappij kon ik eerst niet echt veel vinden
                  tot dat je weer hier uitkomt

                  Die torens maakten deel uit van het stadsbeeld en dus het aanzicht van Maastricht.
                  En als het juist is qua datering van foto's al 40 jaar lang.
                  Vreemd dat ik mijn ouders er nooit over heb horen spreken.


                  Ik was overigens zeer verbaasd dat er radiografische telefonie nog gebruikt werd in 1930
                  1920 eerste bovengrondse leidingen
                  1922 het Bell 7A systeem in Nederland
                  bron: The Dutch Online Telephone Museum > telefoonmuseum.com

                  Het lijkt erop dat er meer is in zake de telefonie en die torens in Maastricht, waar nog wat vraagtekens over blijven bestaan.

                  met vriendelijke groet,
                  Iets te oud voor re-educatie
                  iets te jong voor afdanking
                  m.a.w. een stoer Mestreechter joonk

                  Opmerking

                  Bezig...
                  X