Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Boe is dit in Mestreech?

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Boe is dit in Mestreech?

    Misschien een voor jullie een bekende afbeelding maar ik ben het spoor even bijster. Dus, waar is dit?
    Bestanden bijvoegen

  • #2
    Volgens mij is het geen foto uit Oud Maastricht, ondanks het bijschrift.
    Ik baseer me op de gegevens uit het boek "Maastrichtse Monumentenzorg'.
    Daarin zijn de foto's in opgenomen die Alexander Simays maakte tussen 1912 en 1940.
    Ik vermoed dat de kerk op de achtergrond de "Sint Jan" uit Den Bosch is.

    Is het mogelijk dat Robboxxx wat meer gegevens vermeldt?
    Waar is de foto van afkomstig?
    Indien het een gescande postkaart is (wat ik dus vermoed), welke gegegevens staan er op de achterzijde van de kaart (naam uitgever en/of drukker, etc.).
    Last edited by SJEF †; 10 juli 2009, 18:05.
    Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
    Thomas More

    Opmerking


    • #3
      Oorspronkelijk geplaatst door olijfje
      Ow, ik dacht al half en half dat het om de Kruisherenkerk ging (op de achtergrond)....
      Ik vermoed dat het niet de Kruisherenkerk is.
      De kerk op de foto met het bijschrift "Oud-Maastricht" is opgetrokken uit bakstenen, terwijl de Kruisherenkerk is opgetrokken uit mergelblokken.

      Tevens is er een duidelijk verschil te zien in de raampartijen.

      Ter vergelijking plaats ik beide foto's.




      Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
      Thomas More

      Opmerking


      • #4
        Ik heb nog een foto uit 1916 gevonden.
        In die tijd deed het Kruisherencomplex (kerk en klooster) dienst als landbouwproefstation.
        In het kerkgedeelte zijn de ramen grotendeels dichtgemetseld; zowel aan de binnen- als ook aan de buitenzijde.
        Zie de foto hieronder.




        Tevens vond ik een foto van de Sint-Jan in 's Hertogenbosch uit ongeveer dezelfde periode (1916); zie hieronder en let vooral op de verticale verdeling en indeling van de ramen.

        Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
        Thomas More

        Opmerking


        • #5
          St.-Janskerk in Gouda

          Deze foto is niet gemaakt in Maastricht. De uitgever Van Dijck (Grote Staat) heeft er wat betreft de te naam stelling van foto's er wel vaker met de pet naar gegooid. Jaren geleden is dit puzzeltje opgelost door twee bezoekers van het tien jaar geleden door het Haags Gemeentearchief als eerste 'zoekplaatjessite' in Nederland op poten gezette www.zoekplaatjes.nl. De kerk bleek te staan in Gouda.

          'Zoeken op onderstande link met de zoektermen "gouda janskerk" levert op pagina 3, vierde plaatje (stamnummer 50971) het gezochte bewijs. Overigens de uitgave van de jaren zestig (kaarten van de jaren vijftig hebben een witte rand), maar de foto zelf is veel ouder: het bewijsplaatje is van de jaren dertig, en toen was er al duchtig gerestaureerd.'

          Website: http://groenehart.pictura-dp.nl/
          Datum: Donderdag 1-6-2006 15:19:52
          Last edited by ; 26 juli 2009, 17:45. Reden: typefouten

          Opmerking


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door olijfje
            Alleen jammer dat de link naar 'groene hart' niet werkt.
            De geplaatste URL is van een zogenaamde viewer, waar dus een nummer van de betreffende afbeelding achter dient te staan.

            Probeer onderstaande URL eens.

            http://groenehart.pictura-dp.nl/viewer/11100 .

            De meer algemene URL is de volgende:

            http://www.groenehartarchieven.nl/ .
            Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
            Thomas More

            Opmerking


            • #7
              Jelinger

              Ik heb een schilderij van Han Jelinger dat vanuit precies hetzelfde gezichtspunt is geschilderd. Je ziet dat de schilder de vrijheid heeft genomen om, gebruik makend van dezelfde contouren, de op de voorgrond afgebeelde huizen van een extra verdieping te voorzien. Daardoor krijgt het kerkgebouw op de achtergrond schijnbaar gigantische afmetingen. Jelinger "speelde" in dit opzicht wel vaker met de werkelijkheid.

              De ansichtkaart met het foute bijschrift "Maastricht" had ik al eens eerder gezien, en ik heb me altijd afgevraagd waar foto en schilderij dan wel gemaakt zouden kunnen zijn. Ik had een vermoeden van Antwerpen, maar nu blijkt het dus Gouda te zijn.
              Bestanden bijvoegen

              Opmerking


              • #8
                Gouda vs. Maastricht

                Als je bij Google Afbeeldingen zoekt op de termen "janskerk gouda koor" (zonder de quotes) dan krijg je onder andere dit plaatje van de Sint Janskerk in Maastricht te zien...

                Er zijn dus meer mensen die zich vergissen in de plaatsnaam.
                Bestanden bijvoegen

                Opmerking


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door Vincent Grummer Bekijk bericht
                  Als je bij Google Afbeeldingen zoekt op de termen "janskerk gouda koor" (zonder de quotes) dan krijg je onder andere dit plaatje van de Sint Janskerk in Maastricht te zien...
                  Schijn bedriegt.
                  De zoekmachine weet namelijk niet of een bepaalde tekst nu bij de afbeelding erboven of eronder hoort.
                  Open onderstaande webpagina.

                  http://www.dbnl.org/tekst/fock001dui...01_01_0023.htm .

                  Maak gebruik van de zoekfunctie (via Ctrl+F) en vul achter zoeken in: Gouda.
                  Je ziet dan de tekst "90. Gouda, St Janskerk, koor." met erboven de afbeelding van het koor van de St. Janskerk in Gouda.
                  En eronder staat de afbeelding met de tekst: "91. Maastricht, St Janskerk."

                  Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
                  Thomas More

                  Opmerking


                  • #10
                    Zo zie je maar weer... mensen zijn slimmer dan computers.

                    Opmerking

                    Bezig...
                    X