Edmond Bellefroid (1893 – Maastricht – 1971)
Kunstschilder, keramist, industrieel ontwerper, monumentaal kunstenaar (keramiek), schilder, tekenaar, batikkunstenaar, keramist, ontwerper van boekbanden, boek- of stofomslagen; zelfportretten, portretten, landschappen, religie,
Guillaume Marie Edmond Bellefroid wordt op 3 juli 1893 in Maastricht geboren, op 7 januari 1971 overlijdt Edmond Bellefroid eveneens te Maastricht.
Opleiding: Staatstekeninstituut, Maastricht en Ecole St. Luc, Luik.
Tijdens zijn ULO opleiding volgt hij in de avonduren de tekenlessen van Jelinger.
In 1907 laat Graafland Bellefroid toe tot de Zondagsschool voor Decoratieve Kunsten, waar hij zijn leerlingen leert tekenen en schilderen naar model en de natuur.
Daar ontmoet Bellefroid onder anderen Henri Jonas, Jan Crégoire, de broers Pierre en Mathias Kemp en Jos Postmes.
In 1910 vertrekt Bellefroid naar Luik om teken- en schilderlessen te volgen aan de École Saint Luc.
Financiële problemen binnen het gezin roepen Bellefroid na twee jaar terug naar Maastricht en dwingen hem een kantoorbaan aan te nemen in de Usines à Cokes Hollando-Belge.
Daarnaast sluit Bellefroid zich weer aan bij de groep jonge schilders rond Rob Graafland.
Portretfoto Guillaume Marie Edmond Bellefroid.
Edmond de Bellefroid is een van de belangrijkste Limburgse schilders uit de tijd van het interbellum.
Uit de schilderijen van deze schilder kan men het tijdsbeeld destilleren: armoede, ellende, honger.
Veel van zijn werk heeft een religieuze inslag.
Reeds in de jaren twintig manifesteert zich in zijn belangstelling voor de techniek van het batikken en voor het vervaardigen en decoreren van keramische voorwerpen zijn hang naar het decoratieve.
Daarnaast ontwikkelt Bellefroid zich als vrij kunstenaar.
In zijn schilderijen getuigt hij van een somber wereldbeeld, waarin de mens als geslagene, kruipende, door de maatschappij van zijn geluk beroofde, centraal staat.
Bellefroid uit deze sombere levensvisie in de jaren dertig met expressionistische kracht, in synthetische composities, indringende, gedeformeerde vormen en sombere ombers, okers en siënna's, opgezet in dikke penseelstreken.
Maakt in de jaren twintig en dertig gebatikte stoffen.
Tafel- en schoorsteenkleden met voorstellingen in een expressionistische stijl.
Woonde in Maastricht tot 1927, daarna in Neerharen; sinds 1933 weer in Maastricht.
N.V. Kon. Sphinx-Céramique te Maastricht.
1929 De Maastrichtse schilder Edmond Bellefroid treedt als model- en decorontwerper in dienst bij de kristal en aardewerkfabriek Sphinx, waar hij tot 1946 zou blijven.
In deze periode, met uitzondering van de tweede wereldoorlog ontwerpt hij tenminste 35 serviezen, waarvan het merendeel is uitgevoerd.
Hij ontwerpt serviezen voor Sphinx maar ook voor derden als HEMA, Geubels en de Bijenkorf.
Omstreeks 1930 krijgt hij van N.V. Kristalunie Maastricht een eenmalige opdracht voor het ontwerpen van een kristallen drinkservies Straminto.
Bellefroid weet als geen ander de grenzen op te zoeken van technische mogelijkheden in de gemechaniseerde aardewerkindustrie.
Rond 1900 werden steeds meer kunstenaars door de keramische nijverheid aangetrokken.
Door de industriële groei en technische vooruitgang groeide aardewerk uit tot een massaproduct.
De uit de firma Regout (opgericht door Petrus Regout) voortgekomen Maastrichtse bedrijven Société Céramique en de Sphinx gingen zich na de Eerste Wereldoorlog toeleggen op nieuwe producten zoals sanitair en hotelporselein.
De in 1929 door de Sphinx in dienst genomen kunstschilder Edmond Bellefroid is als geen ander verantwoordelijk voor de erkenning van het vak van keramisch ontwerper.
Bellefroid kreeg tot taak om oude modellen te restylen en nieuwe serviezen te ontwerpen.
Zijn veelzijdigheid spreekt uit de drie serviezen die hij vóór de Tweede Wereldoorlog heeft ontworpen.
Bellefroid ontwikkelde het servies Maas in 1932 in opdracht van warenhuis De Bijenkorf.
Het weglaten van oren aan de suikerpot had niet alleen een artistieke achtergrond, maar betekende tevens een besparing op de productiekosten.
De theepot werd als één geheel gegoten.
Theepot model Thea-1934.
Model Thea (1934) kenmerkt zich door de strakke vormgeving in de trant van Bauhaus en Nieuwe Zakelijkheid.
Het servies Recamier dat hij in 1939 ontwierp richtte zich op het koopkrachtige publiek met een traditionele smaak.
Bellefroid houdt zich ook na de Tweede Wereldoorlog bezig met het ontwerpen van verschillende soorten servies, onder andere voor Sphinx.
Zoals bijvoorbeeld het servies Wilma uit 1958.
Edmond Bellefroid was ook leermeester van Pierre Daems.
Daems werd in 1931 bij de Sphinx de vaste modelleur van Edmond Bellefroid.
1933 Eerste tentoonstelling.
Omdat Bellefroid zijn werk bij de Sphinx tijdens de oorlog niet kon uitvoeren heeft hij in die tijd veel zelfportretten gemaakt.
Nadat tijdens de Tweede Wereldoorlog Bellefroids zoon Marcel Bellefroid (1922-1944) overleden is, maakt het expressionistische geweld plaats voor bittere berusting en aanvaarding van het leven als noodlot, uitgevoerd in vereenvoudigde, decoratieve composities en vormen en met harmonieuze kleuren.
Ondanks de tegenslagen van de afgelopen oorlog ziet Bellefroid toch weer het licht opdagen.
De oorlog was voor Bellefroid een zeer slechte tijd, ook omdat hij zich niet wilde aanmelden bij de "Kulturkammer".
1946-1950 Artistiek leider op klei-atelier in Brunssum.
In 1946 verliet Edmond Bellefroid de Sphinx om het Klei-Atelier der Staatsmijnen te Brunssum (Nikema) te leiden.
In januari 1950 werd Daems artistiek leider en ontwerper van het Nikema atelier door vertrek van Edmond Bellefroid naar de porseleinfabriek "Mosa".
Affiche tentoonstelling 1966.
1950-1968 Esthetisch adviseur en industrieel ontwerper bij de N.V. MOSA porselein- en tegelfabrieken, Maastricht.
Maakt serieproducten en unica Sinds 1964 ook de tegeldecors.
Hij maakt ontwerpen van een uitmuntende kwaliteit.
Bellefroid streeft altijd nar een goede vorm, een product dat in de eerste plaats praktisch is in het gebruik en degelijk wat betreft uitvoering.
Decoratie ziet hij ale een overbodige toevoeging og hooguit als iets dat in latere instantie aan het product kan worden toegevoegd.
Met het servies Noblesse gaat hij het verst; de uitgerekte vormen van de koffiepot, -kan en -kopjes met het schuitvormige suikerpotje behoren tot de mooiste industriele producten van Nederland.
Op 72-jarige leeftijd ontwerpt Bellefroid een van zijn laatste ontwerpen voor MOSA, het mokkaservies Aristo.
Servies 'Art Deco'-Mosa-45 delig.
Op 7 januari 1971 overlijdt Edmond Bellefroid te Maastricht.
Was ereburger van de stad Maastricht en Ridder van Oranje Nassau.
Gaf les aan de Stadsacademie in Maastricht.
Volgens sommigen was hij een charismatische en autoritaire persoonlijkheid.
Gaf les aan o.a. Lou Heynens.
Grafmonument Edmond Bellefroid - begraafplaats Tongerseweg Maastricht.
Kunstschilder, keramist, industrieel ontwerper, monumentaal kunstenaar (keramiek), schilder, tekenaar, batikkunstenaar, keramist, ontwerper van boekbanden, boek- of stofomslagen; zelfportretten, portretten, landschappen, religie,
Guillaume Marie Edmond Bellefroid wordt op 3 juli 1893 in Maastricht geboren, op 7 januari 1971 overlijdt Edmond Bellefroid eveneens te Maastricht.
Opleiding: Staatstekeninstituut, Maastricht en Ecole St. Luc, Luik.
Tijdens zijn ULO opleiding volgt hij in de avonduren de tekenlessen van Jelinger.
In 1907 laat Graafland Bellefroid toe tot de Zondagsschool voor Decoratieve Kunsten, waar hij zijn leerlingen leert tekenen en schilderen naar model en de natuur.
Daar ontmoet Bellefroid onder anderen Henri Jonas, Jan Crégoire, de broers Pierre en Mathias Kemp en Jos Postmes.
In 1910 vertrekt Bellefroid naar Luik om teken- en schilderlessen te volgen aan de École Saint Luc.
Financiële problemen binnen het gezin roepen Bellefroid na twee jaar terug naar Maastricht en dwingen hem een kantoorbaan aan te nemen in de Usines à Cokes Hollando-Belge.
Daarnaast sluit Bellefroid zich weer aan bij de groep jonge schilders rond Rob Graafland.
Portretfoto Guillaume Marie Edmond Bellefroid.
Edmond de Bellefroid is een van de belangrijkste Limburgse schilders uit de tijd van het interbellum.
Uit de schilderijen van deze schilder kan men het tijdsbeeld destilleren: armoede, ellende, honger.
Veel van zijn werk heeft een religieuze inslag.
Reeds in de jaren twintig manifesteert zich in zijn belangstelling voor de techniek van het batikken en voor het vervaardigen en decoreren van keramische voorwerpen zijn hang naar het decoratieve.
Daarnaast ontwikkelt Bellefroid zich als vrij kunstenaar.
In zijn schilderijen getuigt hij van een somber wereldbeeld, waarin de mens als geslagene, kruipende, door de maatschappij van zijn geluk beroofde, centraal staat.
Bellefroid uit deze sombere levensvisie in de jaren dertig met expressionistische kracht, in synthetische composities, indringende, gedeformeerde vormen en sombere ombers, okers en siënna's, opgezet in dikke penseelstreken.
Maakt in de jaren twintig en dertig gebatikte stoffen.
Tafel- en schoorsteenkleden met voorstellingen in een expressionistische stijl.
Woonde in Maastricht tot 1927, daarna in Neerharen; sinds 1933 weer in Maastricht.
N.V. Kon. Sphinx-Céramique te Maastricht.
1929 De Maastrichtse schilder Edmond Bellefroid treedt als model- en decorontwerper in dienst bij de kristal en aardewerkfabriek Sphinx, waar hij tot 1946 zou blijven.
In deze periode, met uitzondering van de tweede wereldoorlog ontwerpt hij tenminste 35 serviezen, waarvan het merendeel is uitgevoerd.
Hij ontwerpt serviezen voor Sphinx maar ook voor derden als HEMA, Geubels en de Bijenkorf.
Omstreeks 1930 krijgt hij van N.V. Kristalunie Maastricht een eenmalige opdracht voor het ontwerpen van een kristallen drinkservies Straminto.
Bellefroid weet als geen ander de grenzen op te zoeken van technische mogelijkheden in de gemechaniseerde aardewerkindustrie.
Rond 1900 werden steeds meer kunstenaars door de keramische nijverheid aangetrokken.
Door de industriële groei en technische vooruitgang groeide aardewerk uit tot een massaproduct.
De uit de firma Regout (opgericht door Petrus Regout) voortgekomen Maastrichtse bedrijven Société Céramique en de Sphinx gingen zich na de Eerste Wereldoorlog toeleggen op nieuwe producten zoals sanitair en hotelporselein.
De in 1929 door de Sphinx in dienst genomen kunstschilder Edmond Bellefroid is als geen ander verantwoordelijk voor de erkenning van het vak van keramisch ontwerper.
Bellefroid kreeg tot taak om oude modellen te restylen en nieuwe serviezen te ontwerpen.
Zijn veelzijdigheid spreekt uit de drie serviezen die hij vóór de Tweede Wereldoorlog heeft ontworpen.
Bellefroid ontwikkelde het servies Maas in 1932 in opdracht van warenhuis De Bijenkorf.
Het weglaten van oren aan de suikerpot had niet alleen een artistieke achtergrond, maar betekende tevens een besparing op de productiekosten.
De theepot werd als één geheel gegoten.
Theepot model Thea-1934.
Model Thea (1934) kenmerkt zich door de strakke vormgeving in de trant van Bauhaus en Nieuwe Zakelijkheid.
Het servies Recamier dat hij in 1939 ontwierp richtte zich op het koopkrachtige publiek met een traditionele smaak.
Bellefroid houdt zich ook na de Tweede Wereldoorlog bezig met het ontwerpen van verschillende soorten servies, onder andere voor Sphinx.
Zoals bijvoorbeeld het servies Wilma uit 1958.
Edmond Bellefroid was ook leermeester van Pierre Daems.
Daems werd in 1931 bij de Sphinx de vaste modelleur van Edmond Bellefroid.
1933 Eerste tentoonstelling.
Omdat Bellefroid zijn werk bij de Sphinx tijdens de oorlog niet kon uitvoeren heeft hij in die tijd veel zelfportretten gemaakt.
Nadat tijdens de Tweede Wereldoorlog Bellefroids zoon Marcel Bellefroid (1922-1944) overleden is, maakt het expressionistische geweld plaats voor bittere berusting en aanvaarding van het leven als noodlot, uitgevoerd in vereenvoudigde, decoratieve composities en vormen en met harmonieuze kleuren.
Ondanks de tegenslagen van de afgelopen oorlog ziet Bellefroid toch weer het licht opdagen.
De oorlog was voor Bellefroid een zeer slechte tijd, ook omdat hij zich niet wilde aanmelden bij de "Kulturkammer".
1946-1950 Artistiek leider op klei-atelier in Brunssum.
In 1946 verliet Edmond Bellefroid de Sphinx om het Klei-Atelier der Staatsmijnen te Brunssum (Nikema) te leiden.
In januari 1950 werd Daems artistiek leider en ontwerper van het Nikema atelier door vertrek van Edmond Bellefroid naar de porseleinfabriek "Mosa".
Affiche tentoonstelling 1966.
1950-1968 Esthetisch adviseur en industrieel ontwerper bij de N.V. MOSA porselein- en tegelfabrieken, Maastricht.
Maakt serieproducten en unica Sinds 1964 ook de tegeldecors.
Hij maakt ontwerpen van een uitmuntende kwaliteit.
Bellefroid streeft altijd nar een goede vorm, een product dat in de eerste plaats praktisch is in het gebruik en degelijk wat betreft uitvoering.
Decoratie ziet hij ale een overbodige toevoeging og hooguit als iets dat in latere instantie aan het product kan worden toegevoegd.
Met het servies Noblesse gaat hij het verst; de uitgerekte vormen van de koffiepot, -kan en -kopjes met het schuitvormige suikerpotje behoren tot de mooiste industriele producten van Nederland.
Op 72-jarige leeftijd ontwerpt Bellefroid een van zijn laatste ontwerpen voor MOSA, het mokkaservies Aristo.
Servies 'Art Deco'-Mosa-45 delig.
Op 7 januari 1971 overlijdt Edmond Bellefroid te Maastricht.
Was ereburger van de stad Maastricht en Ridder van Oranje Nassau.
Gaf les aan de Stadsacademie in Maastricht.
Volgens sommigen was hij een charismatische en autoritaire persoonlijkheid.
Gaf les aan o.a. Lou Heynens.
Grafmonument Edmond Bellefroid - begraafplaats Tongerseweg Maastricht.
Opmerking