Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Kunst Carnaval Vastelaovend

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Kunst Carnaval Vastelaovend

    Is er een relatie tussen carnaval c.q. vastelaovend en schilderkunst?
    Ja, die is er terdege.

    Laat ik nu eens beginnen met de jongste generatie kunstenaars in Maastricht.
    En wel met twee leerlingen van de Bernard Lievegoedschool.
    Terecht mogen jullie openen in deze eregallerij van kunstenaars die de 'Mestreechter vastelaovend' met papier en potlood, of linnen en verf weergeven.
    De toekomst is aan jullie en ligt helemaal open.
    Hulde eigenlijk aan alle klas- en schoolgenoten van de Bernard Lievegoedschool die hebben deelgenomen en hun kunstwerk hebben ingestuurd.


    Casper van Wersch-10 jaar-Bernard Lievegoedschool.


    Luce Franken-10 jaar-Bernard Lievegoedschool.

    Chapeau voor hetgeen jullie getekend en gekleurd hebben.
    Het geeft precies de sfeer van carnaval weer, zoals jullie het zien en ook wel zullen beleven.
    En naar ik hoop ook menig volk; al dan niet 'oet Mestreech'.

    De volgende afbeelding is er een van mezelf.
    In het verleden had ik als hobby, het fotograferen van 'gekke poppetjes'.
    Het meeste deed ik via een diafilm en met mijn oude maar o zo getrouwe Olympus OM-2 camera.
    De dia is geprojecteerd, en via de tegenwoordige digitale camera gefotografeerd.
    Daarna omgezet in grijswaarden en heb als volgende stap de neus rood ingekleurd via PSP-X2.
    Ook SJEF goes digital!


    Clown-01

    De volgende afbeelding is van Francois Louis Lanfant De Metz.
    Overige gevens ontbreken mij.
    We zien wel elementen terug van het bespottende; iets wat jaarlijks terugkeert bij carnaval c.q vastelaovend.


    Carnaval.
    Last edited by SJEF †; 21 februari 2009, 21:06.
    Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
    Thomas More

  • #2
    Kunst Carnaval Vatelaovend

    De volgende tekening is gemaakt door een oom van mij; momenteel lijdend aan een ernstige vorm van slechtziendheid.
    In het verleden beoefende hij de tekenkunst puur als hobby.
    Hij gaf mij in vertrouwen een stapel van zijn tekeningen uit de late jaren zestig van de 20ste eeuw.
    Mensen met een visuele handicap hebben om onverklaarbare wijze een natuurlijk wantrouwen ontwikkeld.
    Zeker wanneer de handicap zich op latere en oudere leeftijd gemanifesteerd heeft.
    Onderstaand zien jullie een kunstwerkje dat ik gescand heb en weergeeft zijn visie omtrent carnaval.
    Namelijk dat na de carnaval, het uitbundig feestvieren, de periode van soberheid en vasten aan zal breken.


    En daar zit ik dan na de carnaval!
    En hoe nu verder?



    Frederick Hendrik Kaemmerer; 1839-1902-carnavalsdag.


    Pierre Bergaigne - carnavalsbal.


    Pierre Bergaigne - carnavalsparade met gemaskerde mensen.
    Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
    Thomas More

    Opmerking


    • #3
      Kunst Carnaval Vastelaovend

      Pieter Brueghel de Jonge was een aardje naar zijn vaartje.
      De beroemde Pieter Bruegel de Oude had verscheidene kinderen die ook schilderden.
      Pieter Brueghel de Jonge was de oudste.
      Toen de vader stierf te Brussel in 1569, was zijn zoon nog maar vijf jaar oud.
      Toch zou zijn kunstenaarsloopbaan in hoge mate worden bepaald door de artistieke erfenis van zijn vader.
      Hij zou trouwens zelf sterk meewerken aan de verspreiding van die erfenis door het vervaardigen van kopieën naar diens werken.
      Die kopieën zijn echter vaak meer dan slaafse navolgingen en ze leren ons zelfs onbekende aspecten van het werk van de oude Bruegel kennen.
      Het schilderij "Het gevecht tussen Carnaval en Vasten" in de verzamelingen van de Koninklijke Musea voor Schone Kunsten van België is daar een sprekend voorbeeld van.
      Carnaval en Vasten was het gevecht tussen vrome hongerlijders en liederlijke feestvierders.
      In de wereld waarin Pieter Bruegel leefde was de strijd voor het bestaan een dagelijkse zorg.
      Op de vraag wat we morgen zullen eten was dan ook niet zo eenvoudig een antwoord te vinden.
      Vlees was geen dagelijkse kost en bleef, zeker bij de lagere klassen, meer uitzondering dan regel.
      Het is dan ook goed te begrijpen dat de drang naar voedsel en drank zeer sterk was en extreme vormen kon aannemen.
      Buitenlandse bezoekers gaven in hun boeken en brieven geregeld afkeurende commentaren op de uitspattingen van eet- en drinkgelagen in Bruegels tijd.
      Om dat alles een beetje binnen de perken te houden, speelde de Kerk toen een belangrijke regelende rol.
      Het kerkelijke jaar zorgde voor een geordende afwisseling van feestdagen en periodes waarin grote matigheid geboden was.
      De langdurigste van die sobere periodes was de vastentijd, veertig dagen voor Pasen.
      En die werd dan weer voorafgegaan door carnaval, waar de magen nog eens goed werden gevuld en de kelen flink gespoeld vooraleer de buikriem werd toegesnoerd en de vrome vasten begon.
      Dat aanhalen van de buikriem was niet zo leuk en ging niet zonder slag of stoot.
      Ook voor de meest vrome ziel bleef het een innerlijke strijd tussen de voorgeschreven strenge vasten en de voortdurende bekoring van spijs en drank.


      Het gevecht tussen Carnaval en Vasten.
      Pieter Brueghel de Jonge.


      Die strijd is hier door Brueghel uitgebeeld als een gevecht tussen de twee werelden van Carnaval en Vasten.
      Midden op het voorplan gaan zij elkaar te lijf met hun gevolg, als in een steekspel.
      De vette, vadsige Carnaval met zijn dikke buik, links zittend op een bierton, trekt ten strijde tegen de graatmagere oude vrouw van de Vasten.
      Rechts en links staan hier, zoals in vele culturen nog steeds het geval is, voor Goed (rechts) en Kwaad (links).
      Denken we maar aan het oude vooroordeel tegen het gebruik van de linkerhand of het idee dat de duivel altijd op de linkerschouder zit en een engel op de rechter.
      Diezelfde dualiteit is in het gehele schilderij van Brueghel doorgetrokken.
      De linkerhelft geeft de verwerpelijke wereld van het carnaval weer (die velen nu misschien juist aantrekkelijk vinden), met uiterst links een herberg, oord van verderf, terwijl de rechterhelft integendeel staat voor de wereld van de vasten (wellicht erg somber en vervelend naar onze maatstaven), met uiterst rechts een kerk, toevluchtsoord voor de vrome ziel.
      Ook de natuur heeft deel aan die dualiteit met links de winter (de bomen zijn er kaal) en rechts de lente (daar dragen ze het frisse groen van hun bladerkroon).

      De talrijke taferelen die 'het gevecht' begeleiden betreffen stuk voor stuk ceremonieën of gewoonten eigen aan het ritueel van het carnaval en de vasten, die elkaar opvolgen tussen Driekoningen en Pasen.
      Op de voorgrond staan twee vijandige groepen op het punt een burlesk steekspel te beginnen.
      De linkse stoet wordt aangevoerd door de dikke Carnavalsfiguur, de rechtse door de uitgemergelde Vasten.
      Het gaat hier om de tegenstelling tussen smullen en vasten, winter en zomer (de bomen links zijn kaal, de bomen rechts staan in blad), volkse vrolijkheid en christelijke liefdadigheid, de herberg als plaats van verderf en de kerk als toevluchtsoord voor de gelovige ziel.
      Pieter Bruegel de Oude genoot reeds tijdens zijn leven een uitstekende faam, maar na zijn dood (1569) werden zijn schilderijen nog meer geëerd.
      Deze constante vraag zette de oudste zoon van de beroemde schilder, die in 1584/85 meester werd in de Antwerpse gilde, er waarschijnlijk toe aan zich te specialiseren in het kopiëren van de werken van zijn vader.
      "Het gevecht tussen Carnaval en Vasten", waarvan het oorspronkelijk exemplaar zich in het museum van Wenen bevindt, is daarvan een sprekend voorbeeld.
      De vloeiend opgebrachte verf en het rijke kleurengamma, alsook de subtiliteit van de tonen en de uiterste zorg waarmee elk detail is uitgewerkt, maken dat het schilderij van Brueghel de Jonge heel wat meer is dan zomaar een kopie.
      Naast zijn wezenlijke kwaliteiten heeft het werk ook grote waarde als getuigenis van hoe het origineel er aanvankelijk uitzag: verschillende motieven zijn op het schilderij te Wenen uit schroom later weggewerkt.


      Hierboven ziet u een artistieke weergave van Willem Duyster
      Carnaval Clowns uit 1620.


      Elk jaar tekent onze welbekende Guus van Eck een fraaie tekening voor de UM.
      De Mestreechse Universiteit
      Hieronder zijn bijdrage voor 2009.

      .... en dat gebäört allein mer hei...

      Ik besluit deze reeks met een kunstwerk van een bekende Mestreechteneer; ons aller Pieke Dassen.
      Hij had een zeer eigen stijl en wist als geen ander de Mestreechter Vastelaovend en de Mestreechter Geis op het linnen te vereeuwigen met verf en penseel.
      Vastelaovend Same!

      Last edited by SJEF †; 21 februari 2009, 21:16.
      Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
      Thomas More

      Opmerking

      Bezig...
      X