Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Vraag Wilhelminasingel - Clermontlunet

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Vraag Wilhelminasingel - Clermontlunet

    Hallo!
    ff een vraagje tussen door.
    wie weet hoe die villa heette die bij het tegenwoordige kruispunt van de wilhelminasingel/clermontlunet lag?(tegenover daan smit)(vlak voordat je de tunnel ingaat)Het stond achter een grote,lange muur.
    alvast bedankt vh meedenken! misschien heeft iemand ook nog een foto ervan?
    groetjes!

  • #2
    Oorspronkelijk geplaatst door peetje Bekijk bericht
    Hallo!
    ff een vraagje tussen door.
    wie weet hoe die villa heette die bij het tegenwoordige kruispunt van de wilhelminasingel/clermontlunet lag?(tegenover daan smit)(vlak voordat je de tunnel ingaat)Het stond achter een grote,lange muur.
    alvast bedankt vh meedenken! misschien heeft iemand ook nog een foto ervan?
    groetjes!
    Dat was de villa van Lengersdorff, directeur van de Société Céramique van 1902 tot 1915. Na het vertrek van Lengersdorff werd het huis jarenlang gebruikt voor de vergaderingen van de Raad van Bestuur. In de jaren vijftig werd de villa ingericht voor de commercieel directeur Van Hindeloopen Labberton. Na de fusie met de Sphinx heeft de centrale Personeelsdienst er gezeteld.

    Bron: Société Céramique Maastricht, een industrieel archeologische verkenning, Werkgroep Industriële Archeologie Maastricht 1989.

    PS 1: In dit boekje staat een foto van de voorgevel van de villa en een detail van een tegeltableau boven een raam. Helaas functioneert mijn scanner niet meer, anders had ik de foto's bij dit bericht geplaatst.

    PS 2: Het boekje staat geregeld bij boekhandel De Slegte in de kast bij de 2e hands boeken over Maastricht.
    Last edited by Minckeleers; 5 februari 2009, 19:04.
    If the doors of perception were cleansed, every thing would appear to man as it is: infinite

    Opmerking


    • #3

      Plattegrond van het voormalige fabrieksterrein van de Société Céramique.




      Villa Lengersdorf; komt overeen met nr. 47 op de plattegrond.

      Aan het einde van de Wilhelminasingel woonde aanvankelijk directeur Lengersdorff, voor wie deze villa werd gebouwd.
      De villa aan de Akerstraat kreeg op wens van Lengersdorff een wat hij noemde "keramische Anstrich" in de vorm van de tegeltableaus boven de ramen aan de buitenzijde en een tegeltableau in de garderobe.
      Volgens archivaris Visbeek zijn deze tegeltableaus gemaakt door Breedveld.
      Ook de tegeltableaus boven deuren en ramen van de beambtenwoningen aan de Hoogbrugstraat naast het St. Gilleshospitaal zijn van zijn hand.
      De kunstenaar woonde in Maastricht en maakte ontwerpen voor de Société Céramique, waarvan nog voorbeelden zijn bewaard in de aardewerkcollectie.



      Na het vertrek van Lengersdorff werd het huis jarenlang gebruikt voor de vergaderingen van de Raad van Bestuur, die maandelijks plaatsvonden.
      De Belgische leden, die op grotere afstand van Maastricht woonden, konden hier desgewenst overnachten.
      In de jaren vijftig werd de villa ingericht voor de nieuwe commercieel directeur, Mr K. van Hinloopen Labberton.
      Na de fusie met de Sphinx heeft de Centrale Personeelsdienst onder leiding van Mr L.M. Soeters hier jaren gezeteld.
      Daarna is het verhuurd aan een ontwikkelingsbureau, totdat het gesloopt werd.
      Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
      Thomas More

      Opmerking


      • #4
        Een tweetal woonhuizen is in het tweede decennium van de 20ste eeuw voor het leidinggevend personeel van de Société Céramique gebouwd.
        Hier woonden onder meer commercieel directeur J.H. Defesche en technisch directeur Ir. H. van Mark.


        De twee woonhuizen voor de directieleden; zie nr. 48 op plattegrond.


        Hieronder zien we een foto uit 1948.
        Vanuit de Akerstraat kijken we naar de Hoogbrugstraat.
        Links op de foto zien we een gedeelte van de bakstenen muur die het fabrieksterrein van de Céramique ommuurde.
        Rechts op de foto zien we de plek waar de Wilhelminasingel aansluit op de Akerstraat - Hoogbrugstraat.




        Voor meer informatie, bezoek dan het RHCL
        Last edited by SJEF †; 15 februari 2009, 12:09.
        Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
        Thomas More

        Opmerking


        • #5
          waar komt de foto vandaan?

          "Een tweetal woonhuizen is in het tweede decennium van de 20ste eeuw voor het leidinggevend personeel van de Société Céramique gebouwd.
          Hier woonden onder meer commercieel directeur J.H. Defesche en technisch directeur Ir. H. van Mark." Nummer 48 op de plattegrond.

          Dit zijn de woningen Akerstraat 21 en 23. Op nummer 23 (rechts op de foto) heeft Soeters gewoond. Op nummer 21 (linker huis) heb ik gewoond van, ik dacht, 1963 tot 1969.

          Nu is mijn vraag, waar komt deze foto vandaan en zijn er nog meer foto's of films van dit huis, behalve die op RHCL staan?

          Zijn er foto's/films van de Martinusschool op de lage barakken? op die school heb ik gezeten en heb wat klassefoto's gevonden maar niet van de gebouwen, waar ik juist zo in ben geinteresseerd .

          Mijn dank alvast.

          Opmerking


          • #6
            link verwijderd.

            Deze foto heeft SJEF eens geplaatst in een ander topic, het is de voormalige Aloysius Jongensschool aan de Lage Barakken:

            "Architecten: Boosten, A.J.N. / 1923; Ritzen, J. / 1923.
            De broeders van de Onbevlekte Ontvangenis van Maria gaven de opdracht voor de Aloysiusschool in het oude stadsdeel Wijck.
            De bakstenen gevel langs de straat vertoonde een breed, vierkant front.
            Op beheerste en sobere wijze is door geringe accenten in het metselwerk, verspringingen en richels, plasticiteit bereikt.
            Een 'open' reeks gekoppelde ramen bekroonde het front.
            De klaslokalen lagen schuin achter de gevel en vormden met de muur langs de straat een afgesloten schoolplein.
            Het gebouw is omstreeks 1970 afgebroken ten gunste van woningbouw."


            Dit is dus niet de Martinusschool, maar wellicht heb je er wat aan!
            Last edited by Breur; 25 september 2014, 09:51.
            If the doors of perception were cleansed, every thing would appear to man as it is: infinite

            Opmerking


            • #7
              lage barakken

              mijn dank voor deze info.

              weet jij waar die foto van de akerstraat 21/23 vandaan komt?

              de aloysiusschool: als het goed is dan heeft deze school naast de martinusschool gelegen. zoiets kan ik mij herinneren. en aan de andere kant lag de mariaschool of in ieder geval een meisjesschool. klopt dat?
              ik zag op google maps dat er daar nieuwbouw is gepleegd.

              waar ik ook naar op zoek ben is tot welke orde de broeders van de martinusschool, verbonden aan de martinuskerk, waren. is dat dezelfde orde als die van de aloysiusschool?

              ik ga verder zoeken, maar als je aanwijzingen hebt, heel graag.

              nogmaals mijn dank.

              Opmerking


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door dwes Bekijk bericht
                ......Dit zijn de woningen Akerstraat 21 en 23. Op nummer 23 (rechts op de foto) heeft Soeters gewoond.
                Op nummer 21 (linker huis) heb ik gewoond van, ik dacht, 1963 tot 1969.

                Nu is mijn vraag, waar komt deze foto vandaan en zijn er nog meer foto's of films van dit huis, behalve die op RHCL staan?

                Zijn er foto's/films van de Martinusschool op de lage barakken? op die school heb ik gezeten en heb wat klassefoto's gevonden maar niet van de gebouwen, waar ik juist zo in ben geinteresseerd .

                Mijn dank alvast.
                De foto's zijn gescand en komen uit het boek (pagina 86):

                Société Céramique Maastricht
                Een industrieel-archeologische verkenning.
                Deelrapport 3 van de Stichting Werkgroep Industriële Archeologie Maastricht.
                1989.

                De namen van de maker(s) van de foto's ontbreekt.
                Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
                Thomas More

                Opmerking


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door dwes Bekijk bericht
                  Weet jij waar die foto van de akerstraat 21/23 vandaan komt?
                  De foto staat op bladzijde 86 in het boekje "Société Céramique Maastricht - een industrieel-archeologische verkenning", Deelrapport 3 van de Stichting Industriële Archeologie Maastricht, een uitgave uit 1989.

                  De foto van de Villa Lengersdorf staat op dezelfde bladzijde, zie eerder in dit topic.

                  Edit: SJEF is mij voor ...
                  If the doors of perception were cleansed, every thing would appear to man as it is: infinite

                  Opmerking

                  Bezig...
                  X