Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Overdosis Jo Coenen

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Overdosis Jo Coenen



    Bovenstaande geschreven door John Hoofs, gaf antwoord op de vraag, die ik mij al jaren geleden stelde, maar echt beantwoordt is ze nog niet!
    Waarom heeft Maastricht voor alle ontwerpen, alleen Jo Coenen?
    Hij laat door heel Maastricht zijn architectonische sporen na, heeft Maastricht alleen Jo Coenen?
    Wellicht kan hier iemand iets meer over vertellen, maar een overdosis is het wel geworden, of niet?
    Iedereen neemt mij zoals ik ben,.....nu ik nog

  • #2
    overkill

    Oorspronkelijk geplaatst door olijfje
    Tja, dat vond ik ook al toen ik 't las in de gazet.. Alsof het allemaal niet op kan, overal mag hij z'n neus in steken..
    Zo geweldig vind ik trouwens niet alles wat hij heeft neergezet, maar ja, zo gaat dat in Maastricht,.. als je tot de 'vriendenclub' behoort kun je geen kwaad meer doen en is je kostje gekocht.

    Inderdaad. Maar het is aan toekomstige generaties om te oordelen. Als architect heeft Coenen veel weg van Romeinen die maar al te graag de kunst van de Oude Grieken kopieert, kortom een neo-architect.
    -H- Maastricht culturele hoofdstad 2018 -H-

    Opmerking


    • #3
      Overdosis Jo Coenen

      Ik vind dat er helemaal geen overdosis Jo Coenen-architectuur is.
      Als je kijkt wat er de laatste 20 jaar aan nieuwbouw is gepleegd in Maastricht, maar ook aan wat er verbouwd is, en je verdiept je in de architectuurprojecten die daadwerkelijk zijn uitgevoerd, dan kom ik makkelijk aan een rijtje van zo'n 35 verschillende architecten; uit binnen- en buitenland.
      Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
      Thomas More

      Opmerking


      • #4
        Overdosis Jo Coenen

        Ook Minckeleers vind niet dat er een overdosis Jo Coenen is!

        Als ik vanaf mijn sokkel op de Markt naar links kijk, zie ik het Pièce de résistance van Jo Coenen, de Noordelijke helft van het Mosae Forum. Schitterend! Het zuidelijke deel van Bruno Albert kan ik ook zeer waarderen, het ensemble is een fraai voorbeeld van samemwerking tussen twee architecten, de twee delen contrasteren maar zijn toch perfect in harmonie met elkaar.

        In mijn tijd was Mathias Soiron de bekendste architect van de stad, net als ik geboren in 1748. Toen werd ook geklaagd over een overdosis Soiron, maar daar hebben we toch een heleboel mooie gebouwen aan overgehouden, als ik vanaf mijn sokkel schuin naar rechts kijk zij ik de panden Markt 14 en Markt 18 van Soiron, nu onderdeel van de SNS-bank. Andere bekende gebouwen van Soiron zijn het kanunnikenhuis voor zijn broers André en Guillaume aan de Grote Gracht 82 en het wachthuisje bij de Onze Lieve Vrouwepoort.

        Terug naar het heden en Jo Coenen, ik ben zeer gecharmeerd van alle gebouwen die hij in Maastricht neergezet heeft, het begon met de voormalige Kamer van Koophandel aan de Maasboulevard, en toen volgden de aula van de Universiteit bij de Tongersestraat, het Centre Céramique, de Maaskantoren van Vesteda aan het Plein 1992, het gebouw van Beluga, de inrichting van de Maasoevers met de paviljoens van Bonhomme en Stiphout en als absolute hoogtepunt het Mosae Forum. Van mij mag Jo Coenen ook een standbeeld krijgen, dan denk ik aan het plein voor het Mosae Forum bij de Maas of op Plein 1992!

        En als ik dan toch standbeelden aan het uitdelen ben, geef Wiel Arets een beeld op het Herdenkingsplein, en Jo Janssen een beeld bij de Boschcour...
        If the doors of perception were cleansed, every thing would appear to man as it is: infinite

        Opmerking


        • #5
          Hallo luitjes,
          ben nieuw hier, dus what do I know?
          Maar toch, Coenen-bashing gaat me aan het hart. Het is te hopen dat Maastricht zich ooit nog eens zal realiseren hoeveel het aan die man te danken heeft
          Coenen is een goeie architect en die zijn er niet zoveel. Hij heeft ervoor gezorgd dat Maastricht het niet alleen van haar historische binnenstad hoeft te hebben, maar ook wat te bieden heeft aan moderne architectuur. Niet alleen door zijn eigen gebouwen, maar ook door het binnenhalen van goeie buitenlandse architecten. Vergeet niet dat hij het was die in Céramique architecten als Rossi, Botta en Siza heeft binnengehaald.
          Amsterdam, mijn woonplaats, is trots op de erfenis van Berlage. Hilversum heeft Dudok (oa het mooiste moderne raadhuis van Nederland), Heerlen heeft Peutz en Maastricht heeft Coenen! Wees dankbaar, ondankbaar volk
          Jammer trouwens dat dit (hieronder) waarschijnlijk niet doorgaat (zie subforum Boschstraatkwartier). Was een mooie aanvulling voor het rijtje Coenens op de linker Maasoever geweest...

          Opmerking


          • #6
            @ El Loco,

            Leuk dat je op dit forum reageert in deze discussie, en met je reactie ben ik het helemaal eens!
            In een vorig bericht heb ik reeds gepleit voor een standbeeld voor Jo Coenen bij het Mosae Forum, dat heeft hij meer dan verdient na alles wat hij voor Maastricht gedaan heeft.

            Vorige maand ben ik in Amsterdam gaan kijken naar de Openbare Bibliotheek van Coenen.
            Daarvan had ik al veel lovende verhalen gehoord en nu weet ik waarom; wat een aanwinst voor Amsterdam !
            De buitenkant is al heel fraai, maar het interieur is ronduit sensationeel.
            Hier heeft Coenen zichzelf overtroffen:
            Last edited by Toller; 16 december 2014, 19:11.
            If the doors of perception were cleansed, every thing would appear to man as it is: infinite

            Opmerking


            • #7
              ^^
              Ben het niet helemaal met je eens wat OBA betreft. De buitenkant is aardig, maar het interieur met die lange roltrappen en die felle lichtbakken erboven vind ik teleurstellend. Wat de OBA echt sensationeel maakt is het uitzicht vanaf alle verdiepingen op de Amsterdamse binnenstad. Vanaf het terras van het La Place restaurant bovenin ligt de complete binnenstad aan je voeten met aan de horizon Schiphol en de Zuidas.

              Maar goed, het gaat hier niet over A'dam, het gaat hier even over M'tricht En jullie hebben toch wel echt de mooiere bieb gekregen! De vormgeving van Centre Céramique is net wat beter geproportioneerd, de afwerking is net iets luxueuzer, en binnen zijn de vide ruimtes en het trappenhuis net iets monumentaler. Bovendien is CC een vrijstaand gebouw op een mooi plein, met vrij uitzicht op de Maas; OBA wordt helaas aan de achterkant door een kantoorgebouw (ook van Coenen) van het IJ afgeschermd en wordt mettertijd opgenomen in een saaie wand van tamelijk nietszeggende panden.

              Of Coenen een standbeeld verdient, lijkt me meer iets voor het nageslacht. Hij verdient nu in elk geval het respect van iedere Mestreechteneer en elk boertje van buten

              Opmerking

              Bezig...
              X