Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Via Regia

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Via Regia

    In het gras naast de rotonde aan de Via Regia - Porceleinstraat - Nobellaan staat in het Van der Vennepark een obelisk, geflankeerd door laag muurtje aan weerszijden gebouwd in een hoek van 90 graden. Op de obelisk staat geen tekst. Welk doel dient dit?
    Bestanden bijvoegen
    Kompleminte

    Toller

  • #2
    Oorspronkelijk geplaatst door Toller Bekijk bericht
    In het gras naast de rotonde aan de Via Regia - Porceleinstraat - Nobellaan staat in het Van der Vennepark een obelisk, geflankeerd door laag muurtje aan weerszijden gebouwd in een hoek van 90 graden. Op de obelisk staat geen tekst. Welk doel dient dit?
    Een verwijzing naar de Koningsweg volgens mij.

    Opmerking


    • #3
      Waar lag de Koningsweg dan?
      Kompleminte

      Toller

      Opmerking


      • #4
        Oorspronkelijk geplaatst door Toller Bekijk bericht
        Waar lag de Koningsweg dan?
        Deze loopt parallel aan de Koninginweg
        Iedereen neemt mij zoals ik ben,.....nu ik nog

        Opmerking


        • #5
          links of rechts daarvan?
          Kompleminte

          Toller

          Opmerking


          • #6
            Kan ook een wegwijzer zijn voor analfabeten, een monument voor de landmeter, een versteende galg, een pispaaltje voor grote honden of een non interpretabel kunstobject. Zelfs een monument voor het zo onderschatte kollefitsje is mogelijk. Gevallen van een vrachtauto en nooit opgeraapt, sluit ik uit; daarvoor ligt en staat alles te netjes.

            Opmerking


            • #7
              Lijkt wat op de paal bij het schaftlokaal van de Koninklijke Nederlandse Papierfabriek uit 1941.

              Opmerking


              • #8
                obelisk

                Oorspronkelijk geplaatst door Breur Bekijk bericht
                Een verwijzing naar de Koningsweg volgens mij.
                Allé, een beetje serieus, zunne. Ik heb er een paar boeken en ites op nagelezen, maar deze obelisk nog niet gevonden. Mysterium magnum est. Misschien iemand bij de gemeente lastig vallen?

                Opmerking


                • #9
                  Ik weet het ook niet, maar zou het misschien, gelet op de naam Via Regia (Koningsstraat of Koninginnenstraat), misschien een symbolische pilaar zijn voor het aanleggen van een belangrijke Heerbaan.

                  In het verleden behoorde een Via Regia toe aan de Koning of Keizer en stond een dergelijke Heerbaan onder bijzonder toezicht.
                  De Heerbaan verbond belangrijke (Romeinse) steden met elkaar.
                  Maastricht lag in de Romeinse tijd aan een dergelijke Heerbaan tussen Boulogne-sur-Mere en Colonia Claudia Ara Agrippinensium (CCAA), oftewel het huidige Keulen.

                  Afgaande op deze symboliek zou Maastricht wellicht de pilaar kunnen zijn en de beide weglopende "muurtjes" de Heerbaan naar Tongeren en Coriovallum (Heerlen), de beide meest nabij gelegen plaatsen in de Romeinse tijd.

                  Tussen Tongeren en Heerlen wordt bij Maastricht weliswaar geen hoek van 90 graden gemaakt, maar een hoek van naar schatting 135 graden.
                  Maar in de symboliek moet dit kunnen.

                  Bovendien is het maar een idee mijnerzijds......
                  Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                  Opmerking


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door Pier Bekijk bericht
                    Bovendien is het maar een idee mijnerzijds...
                    Si non è vero, è ben trovato.

                    Opmerking


                    • #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door Ingrid M.H. Evers Bekijk bericht
                      Si non è vero, è ben trovato.
                      Dank!
                      (..... al heb ik moeten googlen om de betekenis te vinden. Wel weer iets geleerd! )
                      Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                      Opmerking


                      • #12
                        Vanmorgen heb ik de gemeente gebeld en deze verwezen mij door naar het belastingkantoor.
                        He he we weten het de obelisk betekent gewoon een middelvinger omhoog, staat zo aardig voor de belasting betaler aldus de directeur.
                        Gewoon netjes, strak niet storend een ode aan de belastingbetaler, beter kunnen ze het niet doen, ook niet leuker
                        Iedereen neemt mij zoals ik ben,.....nu ik nog

                        Opmerking


                        • #13
                          Vindt het verhaal van Pier een stuk interessanter. Een duur kunstwerk als je de belasting moet geloven
                          Kompleminte

                          Toller

                          Opmerking

                          Bezig...
                          X