Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Maastrichtenaren Gebroeders Vermin

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Maastrichtenaren Gebroeders Vermin

    Beste Lezers,

    Wie heeft informatie over deze Maastrichtenaren. Dit zijn ooms van mij waarvan ik niet zoveel weet. Informatie over hun ouders, natuurlijk ook van harte welkom.

    Henri Vermin MCJ, 22 februari 1896- 25 juli 1964
    Jerôme Vermin MCJ, 1899-1960
    Vic Vermin, overleden op 31-12-1976 op 73-jarige leeftijd.

    Alle informatie is van harte welkom.

    Alvast mijn hartelijke dank!
    Joep Janssen.

  • #2
    Mathieu Vermin was hier een bekende naam in verband met de MABI-bioscoop. Klusje voor onze genealogen?

    Wat betekent MCJ achter de namen?
    Last edited by Ingrid M.H.Evers; 16 augustus 2013, 16:27.

    Opmerking


    • #3
      Oorspronkelijk geplaatst door Ingrid M.H. Evers Bekijk bericht
      Mathieu Vermin was hier een bekende naam in verband met de MABI-bioscoop. Klusje voor onze genealogen?

      Wat betekent MCJ achter de namen?
      Missionaris Coração de Jesus, in het Portugues. In het Latijn weet ik niet, maar in het Nederlands, Missionaris van het H. Hart van Jezus.

      MABI-Bioscoop, ok...

      Dank je!

      Opmerking


      • #4
        Henri Vermin

        Google books:


        Meer informatie

        Zoekresultaten
        1. Pater Jules Chevalier: stichter der Missionarissen van het Heilig ...



          books.google.nl/books?id=2xzKHAAACAAJ
          Henri Vermin, ‎Agnes (Zuster.) - 1964 - ‎Geen voorbeeld



        2. Onze Lieve Vrouw van het Heilig Hart vereerd te Sittard



          books.google.nl/books?id=c3xGtwAACAAJ
          Henri Vermin, ‎Aartsbroederschap van O.L.Vrouw van het Heilig Hart - 1942 - ‎Geen voorbeeld



        3. Le Père Jules Chevalier: fondateur des missionnaires du ...




        Opmerking


        • #5
          Pater Henri Vermin

          Jan Helder, zich nuttig maken

          Jan Helder is in 1930 in Maastricht geboren. Hij had geen enkel idee om priester te worden, totdat een Jezuïet hem in de biechtstoel vroeg of hij daar ooit over gedacht had. Die vraag zette iets op gang. Grote voorbeelden als pater Damiaan in Molokai en de Duitse pastor/arts/musicus, Albert Schweitzer, en de nasleep van de oorlog, waar hij nog levende slachtoffers van de kampen ontmoette, bracht hem op het idee een steentje te willen bijdragen aan een betere wereld. Na enkele kontakten met pater Henri Vermin (hij vond Una Sancta Werk heel interessant!) ging hij in augustus ‘51 naar het MSC-noviciaat in Berg en Dal. Uiteindelijk werd hij na zijn studie gevraagd om naar Brazilië te gaan. Het werd de Braziliaanse provincie van San Paulo. Hij dacht daar wel iets goeds te kunnen doen.

          Bron: http://www.misacor.nl/jubilarissen-2...elder-msc.html

          Opmerking


          • #6
            Victor Vermin

            Victor Vermin

            Geboren 6 mei 1903, Maastricht
            Gestorven 31 december 1976, Maastricht
            Biografie
            Victor of Vic Vermin was dirigent, pianist, componist, schrijver en bioscoopdirecteur.
            Vermin studeerde piano aan het Conservatorium in Luik. Hij kreeg daarnaast theorieles van de Maastrichtenaar Carl Smulders. Daarna studeerde hij in Aken aan de Kirchenmusikschule.
            Hij dirigeerde het vrouwenkoor Deo Gloria in Meerssen en de Maastrichtse Zangvereniging Lauwerkrans. Hij zou ook hafa-dirigent geweest zijn.
            In het dagelijks leven was Vermin vanaf 1931 tot 1968 mededirecteur van de Mabi, de Maastrichtse bioscoop aan de Kleine Gracht 24 (nu Mabi Hotel. Hij kwam in de bioscoopwereld terecht omdat er in de muziek geen droog brood te verdienen was in de crisistijd van de jaren dertig. Met zijn gezin woonde hij boven de Mabi. De andere mededirecteur was zijn oudere broer Mathieu Vermin. Deze was geboren op 22 juni 1898 in Maastricht en overleed op 58 jarige leeftijd op 25 maart 1956 in Amstelveen. Mathieu, directeur van een ijzergieterij en electrohandel, liet de bedrijfsleiding van de bioscoop over aan Vic.
            De familie Vermin was zeer katholiek. Drie broers van Vic Vermin waren lid van de Congregatie Paters van het H. Hart (m.s.c.). Daardoor was er een zeer directe band met het bisdom. De films, die in de Mabi vertoond werden, ondergingen naast de gebruikelijke keuringen door het rijk en de katholieke filmkeuring, ook nog de persoonlijke keuring door de familie Vermin. ‘Vic Vermin controleerde hoogstpersoonlijk reclamefoto’s en posters. Als een decolleté naar zijn smaak te diep was, maakte hij dat gewoon zwart.’
            De Mabi had een eigen bioscooporkest. Voor het toneel was een orkestbak waar het Mabi-orkest onder leiding van René Fontaine musiceerde.
            Vermin was getrouwd met Wies van Can en had acht kinderen. Hij werd op 4 januari 1977 begraven op het kerkhof aan de Tongerseweg.
            Werkenlijst
            Schrijver en vertaler
            Vic Vermin publiceerde gedichten onder het pseudoniem Louis Mincan. Dit pseudoniem is een samenstelling van Louis als voornaam van zijn schoonvader, Min als laatste gedeelte van zijn eigen achternaam en can als familienaam van zijn vrouw Wies van Can.
            Publicaties onder het pseudoniem Louis Mincan zijn:
            - Triptiek der bevrijding. Geïllustreerd door Jerôme Goffin. N.a.v. de bevrijding van Maastricht op 14 september 1944.
            - Mastreechter Ballade. Maastricht: Leiter Nypels, 1955. Illustraties Stef Kleyn. Omslagtekening Jean Nelissen.
            - Wat iech in gediechte gedach höb. Maastricht, 1978.
            Vermin vertaalde in 1916 het lied Vae victus geschreven en gecomponeerd door Carl Smulders uit het Frans in het Nederlands. Een geplande uitvoering van dit lied in Sittard op 24 februari 1916 kon om politieke redenen niet doorgaan. De tekst werd strijdig geacht met de Nederlandse neutraliteit.
            Composities
            Het muzikale oeuvre van Vermin weerspiegelt duidelijk zijn katholiek achtergrond. Hij moet heel wat kerkliederen, koorwerken en kinderliedjes geschreven hebben. Daarvan zijn nu bekend:
            Orkestwerk
            Titel onbekend. Een geplande uitvoering in mei 1940 in het kader van de Limburgse avonden van Henri Hermans en het Maastrichts Stedelijk Orkest ging niet door.
            Cantate / passie
            - Kerst-Cantate voor gemengd koor, soli en orkest. Gedicht P.D.ster. Eerste uitvoering op 15 januari 1922 door Avanti-kapel, Dameskoor- Zangkoor ‘Deo Gloria’ en solisten.
            - Feest-Cantate der Maastrichtsche Maria-congregaties (1927). Tekst: J. de Vreese s.j. Bezetting: vijf solisten en koor. Tekstboekje in 1927 verschenen bij Van Aelst Maastricht.
            - Passiespel voor Passiespelen Tegelen 1940. Nieuwe tekst: Jacques Schreurs. Nieuwe muziek: Victor Vermin. Uitgevoerd door het Tegels orkest Mignon (het latere Tegelse Symfonie Orkest) onder leiding van Jacques Penninx.
            Liederen voor stem en piano
            - Lied voor den nieuwen kruistocht. Tekst Jacques Schreurs. Uitgave zonder plaats en datum. 1 p.
            - Paaschhymne. Tekst J.Fr. Uitgave zonder plaats en datum. 1 p.
            - Kerstlied der armen. Tekst H.M. Uitgave zonder plaats en datum, uitgever. Uit een krant? 1 p.
            - Christmas in Holland. Poem by F.A. Brunklaus. Dedicated to our three American friends Bill, Jack and Roby. Maastricht: Leiter-Nypels [1944]. Componist aangegeven als Fermin.
            - De jonge wacht. Tochten lied van de jonge wacht. Tekst: Pater Jac. Schreurs m.s.c. Gepubliceerd in: Aanvulling van De Karekiet 1940 p. 24-25
            Koorwerken
            - Les Enfants voor gemengd koor (circa 1924). Tekst: Henry de Warnery.
            - Frühlingsfahrt voor gemengd koor (circa 1924). Tekst: Joseph Freiherr von Eichendorff.

            Bron:
            http://www.maastrichtsecomponisten.eu/?page_id=435

            Opmerking


            • #7
              Nu stop ik even. Wellicht heeft Joep dit allemaal al gevonden

              Opmerking


              • #8
                Beste Breur,

                Wat een informatie komt er naar boven!! Nee, ik wist er niks van. Ik moet dit allemaal nog eens goed doorlezen!!

                Maar ik dank je alvast hartelijk voor de informatie die je naar boven hebt weten te halen. Ik kan maar een woord bedenken over dit alles "GEWELDIG!!"

                Hartelijke groeten!
                Joep.

                Opmerking


                • #9
                  Voorouders Vermin

                  En de voorouders vind je terug via Vermin-Crans op http://www.cs.vu.nl/~matty/Divers/Pe...rminCrans.html

                  Opmerking


                  • #10
                    Nederlands provincialaat MSC

                    Oorspronkelijk geplaatst door J.W. Ramakers en Zonen Bekijk bericht
                    Missionaris Coração de Jesus, in het Portugues. In het Latijn weet ik niet, maar in het Nederlands, Missionaris van het H. Hart van Jezus.
                    De missionarissen van het H. Hart van Jezus (m.s.c.: Missionarii Sacratissimi Cordis Jesu) hadden tot 2010 hun thuisbasis aan de Bredaseweg in Tilburg. Het klooster is verkocht en door een projectontwikkelaar omgebouwd tot deels bedrijfs-, deels woonruimte (Rooi Harten).

                    De Puis-almanak 2012 heeft de volgende gegevens:
                    Het provincialaat is nog altijd ergens aan de Bredaseweg gevestigd (nr. 204-A), 5038 NK Tilburg, 013-543.05.65; E: provincialaatmsc@misacor.nl. Provinciaal: pater J.J. Bol m.s.c.; missieprocuur: pater P. van Mensvoort m.s.c. en C. Vergouwen m.s.c.

                    Ik denk dat zich daar ook het ordearchief bevindt en men er dus wel wat gegevens over de familie kan krijgen. Overigens was er in 2012 nog één Nederlandse pater werkzaam in Brazilië. Daar is echter sinds jaren een autonome provincie ontstaan, die wordt geleid door plaatselijke, dus Braziliaanse m.s.c.-ers.
                    Last edited by Ingrid M.H.Evers; 17 augustus 2013, 10:16. Reden: aanvulling

                    Opmerking


                    • #11
                      Fam. Vermin

                      Hallo, ik ben Charles Vermin een kleinzoon van Matthieu Vermin.
                      Mijn opa was inderdaad directeur van de mabi, hebios, lux 1 en 2 en ze hadden nog een bioscoop in Meerssen.
                      Ook was hij oprichter en directeur van de Fonderie Millen een ijzergieterij in Bosscherveld.
                      Hij was ook voorzitter van de nederlandse filmbond.
                      Mijn vader (Paul Vermin) nam deze functies van hem over na zijn dood.
                      Ik heb zelf als gieterijtechnicus hier ook nog 20 jaar gewerkt.
                      Ik heb 2 broers (Matthieu en Paul) en mijn oudste broer is na verkoop nog lang bedrijfsleider van de mabi geweest.
                      Vic was een broer van mijn opa en nog 3 anderen waaronder Jerome en Twain zaten in de missie.
                      Ik ga verder info opvragen bij mijn moeder (Miety Vermin-Nijst) en zij weet alles over de Verminnen.

                      Opmerking


                      • #12
                        Hallo Charles,

                        Welkom op MO!
                        Ook familie van Thijs-Vermin? Mijn oude buurmeisje?
                        Ik ben bij vlagen geniaal, alleen is het nu windstil!

                        Opmerking


                        • #13
                          Hoi Charles,

                          Welkom op ons forum!
                          Geweldig dat je zo snel reageert
                          Binnen 3 uur is er in MestreechOnline weer een op het eerste oog moeilijke vraag opgepakt die vrijwel zeker snel wordt opgelost en beantwoord met een persoonlijke herinnering.
                          Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                          Opmerking


                          • #14
                            Komt me bekend voor, ik ga het bij mijn oudste broer en moeder navragen.
                            Groetjes Charles Vermin.
                            Ut is miech un femilie.......

                            Opmerking


                            • #15
                              Welkom Charles en meteen de oudste voorouder zoals bekend te Maastricht:

                              Bron: Geneanet
                              Johannes (Jan) Fermin
                              • Geboren circa 1627
                              • Overleden op 24 maart 1688 - Wijk Maastricht , leeftijd bij overlijden: mogelijkerwijze 61 jaar oud
                              • Soldaat
                              Huwelijken en kinderen

                              Opmerking

                              Bezig...
                              X