Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

maatschappelijke organisaties tegen snorfiets

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • maatschappelijke organisaties tegen snorfiets

    In Maastricht is het kommer en knel op de fietsroutes door het toenemende aantal scooters. Scooters rijden te hard, teveel herrie en dan de stank. Bij bepaalde weersomstandigheden of op drukke routes is het gewone fietsen niet echt gezond te noemen. De stank van de scooters is bijna onontkoombaar. Maatschappelijke organisaties pleiten nu voor een verkoopverbod van de snorscooter.

    >>>

    Een alternatief zou zijn als mensen toch nog willen scooteren, als alleen nog elektrische scooters te koop zouden zijn.
    Wat gaat Maastricht doen?
    Last edited by ; 10 augustus 2013, 10:30.

  • #2
    Ja, je kunt van alles gaan verbieden omdat sommigen zich niet kunnen gedragen. De staat als moderator! In het verkeer is het geven en nemen. Er zijn voldoende handvaten om wegmisbruikers te corrigeren. Alles elektrisch? Voor vele gebruikers te duur en stroom wordt vaak ergens anders "vuil" gemaakt. Wel kun je meer eisen van de fabrikanten.

    Opmerking


    • #3
      Oorspronkelijk geplaatst door Kermit Bekijk bericht
      Wat gaat Maastricht doen?
      Het zou raar zijn om aan alle voertuigen technische eisen te stellen, maar de aan scooters gestelde eisen met de mantel der liefde te bedekken. Als automobilist sta je dan mooi in je hemd met je dure technologie onder de motorkap.
      Van de minder mileuvervuilede alternatieven rijden er in China al miljoenen rond, in veel Chinese steden heeft men al meer dan een decennium geleden het licht gezien. Nederland bevindt zich nog in de middeleeuwen.

      http://gorancson.wordpress.com/tag/china :
      "(In 2002 petrol scooters were banned in the 10 largest cities, and a mass-market for electric scooters was created almost overnight. Today there are more than 100 million electric scooters on the streets in China, and the price has dropped to 90-200 euro, depending on model. More about this another time.)"

      Opmerking


      • #4
        Mensen weten vaak niet eens het verschil tussen een snor-scooter en een snorbrommer. Maar ze hebben er vaak wel een (vaak ongefundeerde) mening over.

        Juridisch gezien is dat verschil er misschien niet, maar qua uiterlijk weldegelijk.

        Ik doe mijn werk met een snor-brommer. Dat ding kan niet eens harder dan 25 km per uur, en dat wil ik ook niet. Hard genoeg voor mij.

        Zou ik mijn werk met een fiets doen, dan zou ik nog niet de helft kunnen doen van wat ik nu doe. Gewoon omdat ik met een snorbrommer veel meer kan vervoeren. Wat ik in mijn tassen krijg, krijg ik met gemak ook bezorgd.

        De overlast wordt veroorzaakt door de opgevoerde exemplaren onder de snor-scooters. Reden die allemaal tot het maximum van wat ze MOGEN rijden, dat zou driekwart van de overlast er niet zijn.

        Ik krijg vaak te horen: het zijn vooral de fietsers en bromfietsers (lees scooterberijders), die zich nergens iets aantrekken van verkeersregels. Mijn ervaring is juist andersom. En dat uit zich vooral op en nabij rotondes als het Emmaplein en de Tongerseweg/Tongerseplein.

        Hier scheuren vaak auto's de rotonde op zonder zich maar ook een split-second te bekommeren om verkeer dat zich op die rotonde bevindt. Fietsers en bromfietsers, die daar voorrang hebben, worden er doorgaans over het hoofd gezien.

        Ja, het is makkelijker voor die laatste categorie om in de remmen te knijpen, maar ze hebben daar welegelijk voorrang.

        Met Breur ben ik het volledig eens als het gaat om die elektrische aandrijving. De uitstoot van elektrische voertuigen is er dan wel niet, maar wat heeft het gekost aan milieuvervuiling om de energie op te wekken die nodig is om 100 km elektrisch te rijden? Die uitstoot is er dus weldegelijk, alleen op een andere plek als waar het voertuig wordt gebruikt.
        I am not a complete idiot. Some parts are missing

        Opmerking


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door Haas Bekijk bericht
          Mensen weten vaak niet eens het verschil tussen een snor-scooter en een snorbrommer. Maar ze hebben er vaak wel een (vaak ongefundeerde) mening over.

          Met Breur ben ik het volledig eens als het gaat om die elektrische aandrijving. De uitstoot van elektrische voertuigen is er dan wel niet, maar wat heeft het gekost aan milieuvervuiling om de energie op te wekken die nodig is om 100 km elektrisch te rijden? Die uitstoot is er dus weldegelijk, alleen op een andere plek als waar het voertuig wordt gebruikt.
          Het is waar dat een gefundeerde mening ontbreekt omdat de producten als niet-kenner en gebruiker moeilijk van elkaar te onderscheiden zijn. Stank en overlast daar let ik als fietser op en helaas de meeste scooters zijn voor mij in de stad een bron van ergernis en vervuiling. Bij stoplichten probeer ik scooters zoveel als mogelijk te ontwijken, anders sta ik letterlijk achter de uitlaat en wat daar uit komt.

          De luchtkwaliteit in dichtbevolkte steden en zeker in Maastricht is al erg slecht dit heeft een directe invloed op de gezondheid. Het opwekken van electriciteit kan op velerlei manieren. Het is maar hoe de elctriciteit wordt opgewekt. Gebeurd dit op een redelijk schone manier of met vervuilende achterhaalde kolencentrales. Verder is het zeker nog niet hosanna w.b. alles wat op electriciteit beweegt, maar dit neemt niet weg dat elke verbetering telt. Het is krom om een heleboel geld te investeren in lage emissie vervoer, terwijl je een bepaalde categorie vervoer ongemoeid laat omdat het zo makkelijk en handig is. Dan heb je uiteindelijk nog niet bereikt wat mogelijk is.
          Last edited by ; 11 augustus 2013, 07:53. Reden: link

          Opmerking


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door Haas Bekijk bericht
            Ik doe mijn werk met een snor-brommer. Dat ding kan niet eens harder dan 25 km per uur, en dat wil ik ook niet. Hard genoeg voor mij.
            Helaas voor jou toont het onderzoek aan dat ook of zelfs vooral de afgeknepen exemplaren sterk vervuilen. Door het afknijpen wordt de verbranding namelijk erg onvolledig. (lees: een deel van de brandstof wordt direct naar buiten gekieperd)

            Opmerking


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door Lenfite Bekijk bericht
              Helaas voor jou toont het onderzoek aan dat ook of zelfs vooral de afgeknepen exemplaren sterk vervuilen. Door het afknijpen wordt de verbranding namelijk erg onvolledig. (lees: een deel van de brandstof wordt direct naar buiten gekieperd)
              Als dat juist is, moet je bij de fabrikanten zijn. En bij de Nederlandse regering natuurlijk.

              Opmerking


              • #8
                Algemene overlast en specifiek geluidoverlast en stank

                Vooral de tweetakt snorfietsen gaat het over als ik de diverse berichten lees.
                Over het Probleem van overlast algemeen en speciefiek heeft men reeds geklaagd toen ik zelf nog Brommer reed. Ja bijna 30 jaar geleden alweer.
                Er is dus enkel nieuwe MEDIA Aandacht voor het probleem.

                Ik vind het behoorlijk unfair omdat de fietsersbond nu zomaar het woord neemt en in eigen gelederen niet eens de zaken op orde kan krijgen.
                Wielrenners contra Tourfietsers die mekaar van de weg dringen.
                De nieuwsberichten staan er vol van in binnen en buitenland.

                Bovendien vind ik, om deze fietsersbond ook nog een maatschappelijke organisatie te noemen is juist koren op de molen van de journalistiek en de debatologen.
                Ja wederom een debat welles nietes. Een lobby tegenover de andere lobby.

                Want, er is een wetgeving inzake geluidoverlast en een inzake de uitstoot van milieuschadelijke verbrandingsgassen en reststoffen.

                Echter niemand wil ze toepassen en handhaven. Juist handhaven ontbreekt.
                Op de rollenbank en doormeten die rommel.
                Ook die extreem luidruchtige motoren en auto's welke opvielen de laatste tropische nachten met open raam.

                Toen ik nog brommer reed had je de Bef, een Motoragent in Maastricht. Die zorgde ervoor dat elke technisch ondeugdelijke of opgevoerde brommer door de collega's van de technische afdeling zonder scrupules tot schroot werd samengeperst.

                Het in handen geven van een deel der handhaving der milieuwetten in deze aan de handelaar en gebruiker is kompleet onzinnig. zie ook APK voor auto's en motoren.

                met groet
                Iets te oud voor re-educatie
                iets te jong voor afdanking
                m.a.w. een stoer Mestreechter joonk

                Opmerking


                • #9
                  Naar Dotremont met de afgekeurde voertuigen (ook fietsen)! De prijzen van metaal zijn niet slecht de laatste tijd.

                  Opmerking


                  • #10
                    Er kunnen heel wat maatregelen genomen worden:
                    Controle op import.
                    De vervuilenste categorie verbieden , helaas.
                    Handhaving op snelheid, geluidsniveau en emissie/technische staat
                    Mensen bewegen meer te gaan fietsen of de aanschaf van een electrische variant.
                    Geen reclame meer, het zgn flitsend imago, jong en sportief, blabla, je wordt er nml. alleen maar vetter op.
                    Verbieden vervuilend scooterverhuur die in karavaan door het heuvelland trekken.
                    De vervuiler laten betalen, waardoor electrisch rijden goedkoper wordt.
                    Dan hebben we nog de 'oorlog' op de fietspaden. Dit wordt niet eenvoudig. Fietspaden in NL zijn vaak aan de krappe kant, of anders brommers en scooters op de rijweg. (dit wil de ANWB niet)

                    Welke partij wil hiermee aan de slag, de PVV ?
                    Welke locale politicus wil definitief zijn carrière hieraan opofferen?
                    Welk politiecorps gaat hier zijn fte's insteken?
                    Welke belangenclub neemt maatschappelijke verantwoordelijkheid?
                    Last edited by ; 11 augustus 2013, 19:24.

                    Opmerking


                    • #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door Lenfite Bekijk bericht
                      Helaas voor jou toont het onderzoek aan dat ook of zelfs vooral de afgeknepen exemplaren sterk vervuilen. Door het afknijpen wordt de verbranding namelijk erg onvolledig. (lees: een deel van de brandstof wordt direct naar buiten gekieperd)
                      Het is mij volstrekt om het even of mijn snorbrommer een ''afgeknepen'' exemplaar is.

                      Het is voor mij de manier om mijn werk te kunnen (blijven) doen. Een brommer met helmpicht wil ik helemaal niet, die zuipt veel meer benzine dan mijn Tomos, en gaat me gewoon veel te hard. Het ding is voor mij niet beheersbaar. Vandaar dat ik blij ben met mijn snor-brommer.

                      Ik gaf al aan dat ik een route die ik nu met de snor-brommer doe, absoluut niet met een fiets zou kunnen overbruggen.

                      NU kan ik werken voor mijn geld, en heb er een redelijk salaris door. Als ik thuis zit, moeten anderen voor mijn inkomen opdraaien.


                      Over ''afgeknepen'' gesproken: ook een brommer die 45 kan, is afgeknepen. Zonder die beperking zou er maar 1 type zijn, dat snelheden van wel 90 tot 100 km kan halen. Zit iemand hier daarop te wachten?
                      I am not a complete idiot. Some parts are missing

                      Opmerking


                      • #12
                        Haas zegt: Het is voor mij de manier om mijn werk te kunnen (blijven) doen. Een brommer met helmpicht wil ik helemaal niet, die zuipt veel meer benzine dan mijn Tomos, en gaat me gewoon veel te hard. Het ding is voor mij niet beheersbaar. Vandaar dat ik blij ben met mijn snor-brommer.
                        Ik gaf al aan dat ik een route die ik nu met de snor-brommer doe, absoluut niet met een fiets zou kunnen overbruggen.
                        NU kan ik werken voor mijn geld, en heb er een redelijk salaris door. Als ik thuis zit, moeten anderen voor mijn inkomen opdraaien.
                        Iedereen heeft wel plausibele redenen om te willen of mogen snorren. En daarbij houdt Haas zich nog binnen de regels, dat is mooi. Maar heeft Haas ook wel eens aan een alternatief gedacht? Wat is er voor nodig om over te stappen op 'elektrisch'? Zoef.....

                        Opmerking


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door Kermit Bekijk bericht
                          De vervuilenste categorie verbieden , helaas.
                          De berichten gaan er over dat de vervuilendste categorieën al lang verboden ZIJN en maakt duidelijk dat het hier niet om een kleinigheid gaat.

                          Dat er alternatieven zijn is geen vraag. In veel andere landen is de situatie al meer dan een decennium heel anders en daar zijn er alternatieven. Ze zijn niet alleen voorhanden maar ze rijden ook in miljoenenvoud op straat.
                          Dat ze hier niet op de markt zijn tegen een redelijke prijs zal van de ene op de andere dag veranderen als Nederland een beetje met de tijd meegaat.

                          Opmerking


                          • #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door Ton
                            Ik kan en mag niet voor Haas spreken,
                            Maar in mijn geval is het in ieder geval een kostenplaatje.
                            Ik heb ook een snor scooter wil hem direct inleveren als onze regering er aan mee werkt.
                            Een onder andere de prijs van zooo,n elektrische.
                            en twee misschien een vorm van subsidie op inruil.

                            Er wordt in dit land met miljoenen euro's subsidie gesmeten.
                            Waarvan je tenen krullen ..
                            En waar nodig ??? zeg het me maar.

                            Verder werk ik dan wel mee aan het denkbeeld schoner milieu ,
                            en iets verder op waar de stroom wordt op gewekt,
                            hoe dat gaat zal iemand worst wezen..:(
                            Er is al langer een mentaliteitsverandering gaande over de energiecentrales en Nederland heeft verplichtingen w.b. terugdringen van CO2. Kloar Loch -Toch?
                            Electrisch snorren en gesubsidieerd zonnepaneeltje erbij en je rijdt brandschoon door de stad.... laat de vervuiler van 'schone' lucht daarbij maar iets meer betalen. Leg verantwoordelijkheden ook bij de mensen zelf. Elke keuze heeft zo zijn prijs.

                            Opmerking


                            • #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door Kermit Bekijk bericht
                              Er is al langer een mentaliteitsverandering gaande over de energiecentrales en Nederland heeft verplichtingen w.b. terugdringen van CO2. Kloar Loch -Toch?
                              Electrisch snorren en gesubsidieerd zonnepaneeltje erbij en je rijdt brandschoon door de stad.... laat de vervuiler van 'schone' lucht daarbij maar iets meer betalen. Leg verantwoordelijkheden ook bij de mensen zelf. Elke keuze heeft zo zijn prijs.
                              Subsidies werken prijsopdrijvend dus afschaffen > kijk bijv naar pc privé, doordat werknemers een forse vergoeding/subsidie kregen waren de pc prijzen erg hoog en deden fabrikanten niks om die prijs lager neer te zetten, waarom zouden ze ook, de werknemers kochten toch wel als de werkgever betaalde. PC prive afgeschaft en de pc prijzen daalden tot minstens de helft.

                              Er is geen stuurmiddel om artikelen lager geprijsd te krijgen als deze worden 'overgesubsidieerd'. En fabrikanten doen zich geen enkele moeite om vraag en aanbod op een natuurlijke methode tot stand te laten komen, en daarmee doen ze zich ook geen enkele moeite om innovaties toe te passen. "Het wordt toch betaald en we krijgen toch onze winstmarges"

                              Als er inderdaad vervuilende factoren zijn op de huidige snor/scooters en er is een alternatief voor handen die wel milieubewust is maar duurder dan zou een accijns - door fabrikanten te betalen! - op de vervuilende scooters meer helpen. Dan gaan fabrikanten vanzelf kijken naar oplossingen en komt de prijs vanzelf in evenwicht voor de milieuvriendelijke varianten.

                              Mbt energie komt overal vandaan, steeds meer en meer komt van windenergie, waterkrachtenergie etc. Ook de bestaande centrales worden steeds milieubewuster.

                              Het is van de zotte dat een diesel SUV 'schoner' is dan een 1persoons brommertje.
                              Er zal altijd wel een brommer vervuilender zijn dan de andere, dus laten we svp dit 'issue' landelijk zoniet Europees aanpakken. Haas heeft gelijk als hij zegt dat zijn brommer hem te werk stelt en voor hem de beste oplossing is. Ik ben ervan overtuigt dat als Haas een milieuvriendelijkere variant had kunnen kopen voor eenzelfde prijs hij dat had gedaan.

                              Schandelijker is dat handhaving Maastricht milieuvervuilendere Dacia's heeft gekocht ipv schonere auto's die ook voor handen zijn. Maar ja met deze opmerking dwaal ik af van het eigenlijke topic.
                              Last edited by ; 12 augustus 2013, 13:02.

                              Opmerking

                              Bezig...
                              X