Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Grachtstraat/pompenstraat

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Grachtstraat/pompenstraat

    Hallo,

    Als eerste een compliment met dit geweldige forum!

    Maar ik ben hier terecht gekomen op mijn zoektocht naar historie..

    Ik ben op zoek naar foto's en/of informatie over de Maastrichter Grachtstraat.
    Mijn vader heeft gewoond op de hoek van de grachtstraat/pompenstraat in de jaren '40 en '50. Heeft iemand foto's van dit gebied ? Ik heb de meeste boekjes over maastricht (in het jaar 'xx) fotoboekjes etc uitgepluisd maar niks nuttigs kunnen vinden.

    Tevens informatie over de verschillende handelaren/fabriekjes in deze omgeving zou geweldig zijn!

    Met voorbaat dank!

    Tom Ramakers

  • #2
    Welkom Tom,

    Weet je namen van die fabriekjes/handelaren bijvoorbeeld?
    Dat is makkelijker zoeken!
    Ik ben bij vlagen geniaal, alleen is het nu windstil!

    Opmerking


    • #3
      Oorspronkelijk geplaatst door elletje Bekijk bericht
      Welkom Tom,

      Weet je namen van die fabriekjes/handelaren bijvoorbeeld?
      Dat is makkelijker zoeken!

      Hallo,

      Weet alleen dat er een ijsfabriekje (grote ijsblokken om mee te koelen) lag, helaas heb ik voor de rest geen informatie..

      Opmerking


      • #4
        We gaan gewoon zoeken! Kan wel even duren, maar er komt geheid resultaat!
        Ik ben bij vlagen geniaal, alleen is het nu windstil!

        Opmerking


        • #5
          Mijn herinnering is er een uit de jaren 1975 t/m 1978.

          In die jaren liep de Maastrichter Grachtstraat als een soort verlengde van ''Achter de Barakken'' door tot de Van Hasseltkade, ik meen tenminste dat dat hele deel de Maastrichter Grachtstraat was. Ik fietste vanuit Oud Caberg en Caberg met een groep leerlingen naar school, en de straat maakte deel uit van onze route. Voor zover ik me herinner, stonden er op de T-splitsing Maastrichter Grachtstraat-Van Hasseltkade verkeerslichten.

          Bij gebrek aan fotomateriaal tot nu toe, zul je het even met mijn herinnering moeten doen. Die geeft echter bij mijn weten wel de ''oude'' situatie weer. Of in dat deel toen nog veel van de oude bebouwing overeind stond, ik durf het niet te zeggen.
          I am not a complete idiot. Some parts are missing

          Opmerking


          • #6
            Welkom op MO Tom.

            Normaliter ben je hier bij MO goed als je op zoektocht bent naar ‘de historie vaan Mestreech’.
            Over de geschiedenis van Maastricht is veel geschreven, hetgeen hier dus ook te vinden is.

            Zo ook als je op zoek bent naar oude foto’s van ‘vergeten plekjes’ in Maastricht.
            Toch zijn er nog de nodige oude plekjes van ‘us aajd Mestreech’ die iets moeilijker en niet zomaar te vinden zijn.

            Hieronder alvast een foto van de kruising Achter de Barakken – Boschstraat van ca. 1965.


            Achter de Barakken – Boschstraat van ca. 1965 (bron: Archief www.wigosite.nl)

            Naar foto's van de Maastrichter Grachtstraat ga ik nog op zoek.

            Zoals Elletje al schreef, zou het inderdaad makkelijker zoeken zijn wanneer je namen weet van de fabriekjes
            en/of de handelaren waar je informatie over zoekt.
            Mestreechter Geis mage beleve
            en dat door te kinne geve.
            God, wat is dat sjiek ! © Wigo

            Opmerking


            • #7
              Een kleine zoektocht door de Historische kranten leverde het volgende op:

              Click image for larger version

Name:	1355403154.jpg
Views:	2
Size:	87,9 KB
ID:	90310

              Click image for larger version

Name:	1355403516.jpg
Views:	2
Size:	87,0 KB
ID:	90312

              Mijn vader heeft in de vijftiger jaren als een van zijn bijbaantjes in de ijsfabriek gewerkt. Hij moest de cafes bevoorraden met stangen ijs. Een zwaar werkje, want deze stangen wogen 25 kilo. Dit deden ze met paard en wagen.
              Bestanden bijvoegen
              Kompleminte

              Toller

              Opmerking


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door tomramakers Bekijk bericht
                Hallo,

                Weet alleen dat er een ijsfabriekje (grote ijsblokken om mee te koelen) lag, helaas heb ik voor de rest geen informatie..
                Ik ben nog drie zaken tegengekomen in de Raamstraat:
                J. Micheels, Raamstraat 24, groentezaak, Veritas 13-12-1944
                F. de Vroege, Raamstraat 46-48, melkproducten, Veritas 19-05-1945
                Lazerus Foyer, Raamstraat 6, slagerij 10-02-1830

                Danszaal "Au Grand Salon" aan de M. Grachtstraat, Veritas 1939. Deze danszaal dateerde van 28 oktober 1895.
                Kompleminte

                Toller

                Opmerking


                • #9
                  A. Vincken, Maastrichter Grachtstraat 46, winkelier in 1923
                  Mestreechter Geis mage beleve
                  en dat door te kinne geve.
                  God, wat is dat sjiek ! © Wigo

                  Opmerking


                  • #10
                    Tussenstand...

                    Alvast bedankt voor de snelle reacties, mijn vader is geboren in '51. Zijn ouders woonden al langere tijd in dat huis. Tegen de jaren '60 zijn ze verhuisd naar de mariabastion.

                    Foto's en meer info zie ik uiteraard graag tegemoet.

                    Opmerking


                    • #11
                      Dag Tom,

                      Er is wel een studie bekend van het Boschstraatkwartier van de hand van Thijs van Vugt. Wellicht interessant voor je. Even googeleen en je vind het. Ik meen op een andere computer een powerpointpresentatie met allemaal foto's van het Boschstraatkwartier te hebben. Geef me even tijd.

                      Opmerking


                      • #12
                        Nog foto's gevonden ?

                        Heeft er iemand in de afgelopen maand toevallig nog foto's gevonden ??

                        Groeten Tom

                        Opmerking

                        Bezig...
                        X