Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Foto Villapark

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Foto Villapark

    Bijgaande foto is van Theodor Weijnen. Ik heb een beetje moeite met de beschrijving die zegt, dat hij genomen is over de vijver van het Stadspark heen. Is dat juist, of zien we een stukje Maas?

    Ik heb eigenlijk geen idee van wat ik zie, behalve dat er wat huizen uit het Villapark opstaan. Maar welke dan precies, en staan ze er nu nog? Kan iemand met behulp van bv. Google Earth, Bing of zo iets een exactere beschrijving formuleren?
    Bestanden bijvoegen

  • #2
    Sjieke foto Ingrid, ik zal straks een zoekpoging wagen.
    Mestreechter Geis mage beleve
    en dat door te kinne geve.
    God, wat is dat sjiek ! © Wigo

    Opmerking


    • #3
      Ingrid, zoals beloofd:




      De originele afbeelding, ‘het zoekplaatje’.




      Zicht vanuit de Sint Pieterstaat.




      Zicht vanaf Stadswal bij Poort Waarachtig.




      Uitsnede van bovenstaande afbeelding met vooraan de Zwanenvijver.


      De foto is dus inderdaad genomen over de vijver van het Stadspark heen.
      Veel succes ermee !
      Mestreechter Geis mage beleve
      en dat door te kinne geve.
      God, wat is dat sjiek ! © Wigo

      Opmerking


      • #4
        Wigo, sjiek gedaan bedankt
        Iedereen neemt mij zoals ik ben,.....nu ik nog

        Opmerking


        • #5
          En daarom even pauzeren met een liedje en beelden:

          [ame]http://www.youtube.com/watch?v=U-wQgCya7vE[/ame]

          Opmerking


          • #6
            Ouch sjoen gedaon Breur
            Iedereen neemt mij zoals ik ben,.....nu ik nog

            Opmerking


            • #7
              En zo zien de villa’s er tegenwoordig uit:



              Villa hoek Van Heylerhoflaan – Sint Lambertuslaan linker zijde.



              Villa hoek Van Heylerhoflaan – Sint Lambertuslaan rechter zijde.
              Mestreechter Geis mage beleve
              en dat door te kinne geve.
              God, wat is dat sjiek ! © Wigo

              Opmerking


              • #8
                Fotobeelden You tube

                Geweldig aardige reportage Breur, maar zou je hem niet ook willen plaatsen op in een draadje met meer van dit soort reportages? Of tenminste een herkenbare titel geven aan die posting? Ik ben bang dat hij anders wegzakt in het MO-moeras.

                Opmerking


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door Clio Bekijk bericht
                  Geweldig aardige reportage Breur, maar zou je hem niet ook willen plaatsen op in een draadje met meer van dit soort reportages? Of tenminste een herkenbare titel geven aan die posting? Ik ben bang dat hij anders wegzakt in het MO-moeras.
                  Laat maar wegzakken. Is niet belangrijk. Was een pleziertje.

                  Opmerking


                  • #10
                    Brug in villapark

                    Hartelijk dank voor alle info Wigo (en anderen). Ik geloof dat we er uit zijn. Het water op de voorgrond lijkt me eerder de eendenvijver die westelijk van de Pieterskade ligt. En dat brengt me bij mijn tweede zoekplaatje, nl. dit:



                    Gezien de door Wigo gegeven locatie van de hoekpanden is deze brug de huidige brug in de Hubertuslaan/Sint Pieterstraat (soms de Rode Brug genoemd). Wel is de hoofdweg naar rechts (het westen) verlegd. De oude situatie verklaart waarschijnlijk de 'doorsteek' die het langzaam verkeer tegenwoordig nog naar de Lambertuslaan kan maken.

                    Twee zoekplaatjes in één keer opgelost! Hartelijk dank.
                    Last edited by Ingrid M.H.Evers; 4 november 2012, 15:49. Reden: aanvulling en correctie

                    Opmerking


                    • #11
                      De Rode Brug.

                      Vergelijk (we kijken wel de andere kant, richting Sint Pieterstraat op):


                      Last edited by Breur; 4 november 2012, 14:45. Reden: edit.

                      Opmerking


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door Ingrid M.H. Evers Bekijk bericht
                        Hartelijk dank voor alle info Wigo (en anderen). Ik geloof dat we er uit zijn. Het water op de voorgrond lijkt me eerder de eendenvijver die westelijk van de Pieterskade ligt. En dat brengt me bij mijn tweede zoekplaatje, nl. dit:



                        Gezien de door Wigo gegeven locatie van de hoekpanden is deze brug de huidige brug in de Hubertuslaan/Sint Pieterstraat (soms de Rode Brug genoemd). Wel is de weg naar rechts (het westen) verlegd. De oude situatie verklaart waarschijnlijk de 'doorsteek' die het langzaam verkeer tegenwoordig nog naar de Lambertuslaan kan maken.

                        Twee zoekplaatjes in één keer opgelost! Hartelijk dank.
                        Geen dank, heel graag gedaan.

                        Misschien nog even ter verduidelijkking:



                        In de bovenste gele cirkel de plaats waarvan de foto is genomen.

                        In de onderste gele cirkels de locatie van de villa’s.

                        Zoals op deze afbeelding nog een beetje te zien is, liep de weg vroeger rechtdoor.
                        Mestreechter Geis mage beleve
                        en dat door te kinne geve.
                        God, wat is dat sjiek ! © Wigo

                        Opmerking


                        • #13
                          Wigo's luchtfoto maakt de situatie heel duidelijk. De foto van de brug is zoals hij aangeeft, genomen ter hoogte van de boom die nu midden op de weg de splitsing tussen Sint Pieterstraat en Nieuwenhofstraat markeert.

                          Wat betreft het oorspronkelijke zoekplaatje met de waterpartij op de voorgrond: gezien de hoek waaronder de foto is genomen stond de fotograaf op wat nu de Begijnengang wordt genoemd. Het water is de huidige eendenvijver, niet de verder naar rechts gelegen Zwanengracht.

                          De Van Heylerhofflaan loopt van links naar rechts en is nog bijna geheel onbebouwd. De huizen op de achtergrond zijn hoekpanden bij de rotonde aan de Lambertuslaan / Prins Bisschopsingel. Nu loopt daar de afrit / oprit van de Kennedybrug.
                          Last edited by Ingrid M.H.Evers; 5 november 2012, 08:56.

                          Opmerking


                          • #14
                            Villapark

                            Bijgaand een prentbriefkaart van het Villapark. Kan iemand precies aangeven wat we zien? Wat is dat voor huizenrij op de achtergrond?
                            Last edited by Clio; 17 juni 2013, 11:05.

                            Opmerking


                            • #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door Clio Bekijk bericht
                              Bijgaand een prentbriefkaart van het Villapark. Kan iemand precies aangeven wat we zien? Wat is dat voor huizenrij op de achtergrond?
                              Wat moeilijk zichtbaar Clio. Wellicht helpt deze uitsnede van een kaart (GAM 1112 voor 1891) bij de oriëntatie:


                              Opmerking

                              Bezig...
                              X