Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

kloosterregister

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • kloosterregister

    Is er in Maastricht een mogelijkheid om uit te vinden wie in t klooster is ingetreden? Is er n register te raadplegen, t liefst online? Ik vermoed dat er 1 of meer kinderen van t gezin dat we uit zoeken is ingetreden. Het gaat om Veraart . Graag lees ik uw reactie!

  • #2
    Registratie van kloosterlingen

    Het hangt er een beetje van af naar welke tijd u vraagt. De 'bevolking' van een aantal kloosters is geregistreerd toen de kloosters werden opgeheven in de Franse Tijd (1796-1797).

    Het bevolkingsregister en de burgerlijke stand, die beide dateren van na de Franse Tijd, bevatten gegevens over waar iemand naartoe verhuisde. Aan de hand van dat adres kan vaak worden geconcludeerd dat het een intrede in een klooster betrof. Ik meen dat er ook aparte negentiende-eeuwse registers bestaan voor kloosters c.q. kloosterlingen, vergelijkbaar met de registers voor dienstpersoneel.

    Voor al deze gegevens geldt dat zij alleen te raadplegen zijn bij het Regionaal Historisch Centrum Limburg (Pieterstraat 7, Maastricht).

    Opmerking


    • #3
      Oorspronkelijk geplaatst door Ingrid M.H. Evers Bekijk bericht
      Het hangt er een beetje van af naar welke tijd u vraagt. De 'bevolking' van een aantal kloosters is geregistreerd toen de kloosters werden opgeheven in de Franse Tijd (1796-1797).

      Het bevolkingsregister en de burgerlijke stand, die beide dateren van na de Franse Tijd, bevatten gegevens over waar iemand naartoe verhuisde. Aan de hand van dat adres kan vaak worden geconcludeerd dat het een intrede in een klooster betrof. Ik meen dat er ook aparte negentiende-eeuwse registers bestaan voor kloosters c.q. kloosterlingen, vergelijkbaar met de registers voor dienstpersoneel.

      Voor al deze gegevens geldt dat zij alleen te raadplegen zijn bij het Regionaal Historisch Centrum Limburg (Pieterstraat 7, Maastricht).
      Dank Ingrid. Het betreft de periode v.a. 1885. Nu is t probleem dat ik boven Groningen woon. Mocht iemand willen helpen door de archieven te doorzoeken, dan wordt dat zeer gewaardeerd!

      Opmerking


      • #4
        Beste Onnky,

        Uiteraard zijn er op MO altijd mensen die graag willen helpen.
        Laat ik voor mezelf spreken dat ik best een poging wil wagen om e.e.a. uit te zoeken.
        Ik stel voor dat je een mail stuurt aan MO, dan wel aan mij (zie je P-bericht), waarin je zoveel mogelijk informatie zet.
        Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

        Opmerking


        • #5
          kloosterlingen

          hallo Onnky,

          ongetwijfeld is er in het RHCL iets te vinden over kloosterlingen.

          m.i. biedt het Katholiek Documentatie Centrum in Nijmegen ook wel wat.

          daarover stuur ik je een privé-bericht.

          Opmerking


          • #6
            privebericht

            Ik heb je een P berichtje gestuurd. Sorry voor mijn late reactie!

            Opmerking

            Bezig...
            X