Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Rooilijn Helmstraat

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Rooilijn Helmstraat

    We hebben het op dit forum al eens vaker gehad over de verbreding van de Helmstraat in de tweede helft van de negentiende eeuw. Het is mij eigenlijk nog steeds niet duidelijk welke kant van de straat nu werd afgebroken, of dat misschien aan beide zijden huizen verdwenen. In elk geval verdween het restant van een stadspoort (zie het draadje met het huis In de Winkel).

    Wie heeft hier al dan niet met kadasterkaarten een duidelijk antwoord op?

  • #2
    Hoi Ingrid,

    Logischerwijs zou ik veronderstellen dat de kant van de Entre Deux is afgebroken om de aanleg van de HBS daar mogelijk te maken, aan die kant stond ook eerst het klooster der Dominicanen.

    Ik ben benieuwd naar oude foto's en dergelijke

    Opmerking


    • #3
      Ziet er tegenwoordig toch heel anders uit.

      Ook opmerkelijk: aan de westzijde (huidige AH) stonden helemaal geen huizen.

      Met de afbraak van dat pand op de hoek Vrijthof /Helmstraat (ongeveer hotel Du Casque) ben je er ver, maar dat heb ik niet gechecked. Ik zou zeggen: puzzelen maar.



      Omgeving Helmstraat, Minuutplan ca. 1830.
      Bron: www.watwaswaar.nl
      Last edited by burgemeester; 23 februari 2012, 12:58.

      Opmerking


      • #4
        De twee grote percelen op het minuutplan (sectie A, blad 07) met de nummers 608 en 609 zijn volgens de OAT (oorspronkelijk aanwijzende tafel) in respectievelijk 1863 en 1850 gesplitst.
        Het perceel 609 kreeg als nieuwe nummers 1132 en 1133, de grootte staat is veranderd van 21,50 in 10,75. Het perceel 608 kreeg als nieuwe nummers 1742 en 2615, ook hier staat nog maar de helft van de grootte vermeld: 17,20 ipv 34,40. Ietwat merkwaardig. Bijzonder is ook dat tussen de nummers 2615 en 1742 (ze staan boven elkaar), als ik het goed lees, geschreven staat: straten.
        We hebben eigenlijk de SAT (suppletoir aanwijzende tafel) nodig, maar die vind ik niet bij watwaswaar of kijk ik slecht?

        Opmerking


        • #5
          Op de kaart van Larcher D'Aubancourt voor de maquette [ca. 1748] is de situatie zeer te vergelijken.


          Omgeving Helmstraat, Larcher d'Aubancourt, ca. 1748.

          Opmerking


          • #6
            Onteigening

            In het staatsblad nummer 105 van 1866 staan de te onteigenen percelen 'ten behoeve der verbetering van de rooijing der Helmstraat genoemd.
            Deze wijsheid heb ik hier vandaan (Rotterdamsche Courant 25 juni 1866):
            http://kranten.kb.nl/view/article/id...3Ap006%3Aa0085

            Nu het staatsblad nog....

            Opmerking


            • #7
              Wet 11 juni 1866

              Bij wet van 11 juni 1866 werd de onteigening tot algemeen nut verklaard:



              Opmerking


              • #8
                handelingen Tweede Kamer

                In de handelingen Tweede Kamer worden geen perceelsnummers genoemd, in de Memorie van toelichting (bijvoorbeeld hier ) wordt steeds gesproken over de hoek Helmstraat/Grote Staat. Aannemelijk is dan dat aan die kant van de Helmstraat de wijziging heeft plaatsgevonden. De nummers van de onteigende percelen zullen in stukken van de gemeente staan.

                Een tweede aanwijzing is een bouwtekening uit 1877 (http://www.rhcl.nl/page.asp?id=1443&...mstraat#tmirec) waar een plan op staat voor een woning op perceel 2615, zie hier http://forum.mestreechonline.nl/show...73&postcount=4
                Last edited by hermanw; 23 februari 2012, 18:07.

                Opmerking


                • #9
                  Wow, Herman, die links zijn zo lang dat ik er bijna niet op durf te klikken! Toch aardig als je met een verwijzinkje in de tekst zou werken. Ergens moet dat toch uitgelegd worden, maar ik weet niet waar...

                  Anyway, ik zet ook mijn geld op de westzijde.


                  Noordzijde Vrijthof, www.maastricht.lu

                  Ik tel hier vanaf het huidige theater 7 panden, terwijl op de de plattegronden 8 panden te tellen zijn. Dat hoekpand is daarnaast ook nog eens zo'n typisch gevalletje: je zou dat net zo goed kunnen aantreffen aan de zuidkant van de Maastrichter Brugstraat. Past mooi in de 'rooi'-tijd.

                  Die website www.maastricht.lu is toch een heerlijke site, he. Hoevaak ik daar even kijk....

                  Opmerking


                  • #10
                    Kijkend naar de kaart van burgemeester en een google screenshot, zie ik een rare knik in de Helmstraat en ter hoogte van de Grote Staat.



                    Mij lijkt het alsof de omcirkelde panden zijn verdwenen incl het hoekpand.

                    Dus aan aan weerszijden is de lijn recht "gemaakt"...

                    Opmerking


                    • #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door olijfje
                      is dat niet gewoon de slagschaduw van Hout-Brox ?
                      Nee, dat bedoel ik niet, ik heb het over de panden an sich.

                      Opmerking


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door burgemeester Bekijk bericht
                        Wow, Herman, die links zijn zo lang dat ik er bijna niet op durf te klikken! Toch aardig als je met een verwijzinkje in de tekst zou werken. Ergens moet dat toch uitgelegd worden, maar ik weet niet waar...
                        Ik heb het gevonden! Er is dus nog enige hoop voor mij .....
                        Het ergste was trouwens dat de oorspronkelijke link niet werkte

                        Opmerking


                        • #13
                          Herman,. De posts worden hierdoor visueel een stuk aantrekkelijker!

                          @ Equinokske.... Dat pand op de hoek Grote Staat / Helmstraat staat er toch nog gewoon? Onlangs hadden we het er nog over in deze discussie. Op deze homepage is de geschiedenis van het pand beschreven vanaf de 16de eeuw. Met het pand aan de andere kant van de straat ben ik het eens.

                          Als je je ingetekende straat iets meer opschuift naar het westen klopt het denk ik beter. Je hoeft dan ook niet zoveel panden af te breken. Ook zit er een knikje in de Helmstraat. Als je dat knikje intekent kom je op ongeveer het volgende - mijn visie in groen.



                          Loco heeft een boek over de ruimtelijke ontwikkelingen in Maastricht (Opkomst van de moderne stad). Daar moet het toch instaan?
                          Last edited by burgemeester; 23 februari 2012, 18:59.

                          Opmerking


                          • #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door burgemeester Bekijk bericht
                            De posts worden hierdoor visueel een stuk aantrekkelijker!
                            Ging dat bij mijzelf ook maar zo gemakkelijk

                            In de handelingen eerste en tweede kamer is ook nog een slepende procedure te vinden. Twee personen hadden bezwaar aangetekend, een werd zonder meer terzijde geschoven. De andere, van de heer Kirsch, werd wat uitgebreider behandeld. Hij had een alternatief voorgesteld zodat zijn huis niet afgebroken hoefde te worden. Ik kan deze heer Kirsch in de OAT niet vinden, dat zou ook te gemakkelijk zijn. Iemand een idee waar deze heer woonde?

                            Opmerking


                            • #15
                              Had je ook al gezocht op de Grote Gracht?

                              Opmerking

                              Bezig...
                              X