Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Bodega gezocht

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Bodega gezocht

    huidige restaurant van die naam, dat in de Platielstraat ligt.
    Last edited by Ingrid M.H.Evers; 8 oktober 2018, 14:26.

  • #2
    IJsclub en hoog bezoek

    Enkele snippers informatie:

    Uit een artikel in de Maas en Roerbode van 28 oktober 1900 blijkt dat de IJsclub er zijn jaarvergadering hield:
    http://roermond.x-cago.com/kranten/a...%20grot%20stat

    En, gewoon leuk, in de Bodega logeerde in ieder geval een zeer bekend iemand: Wilhelm Voigt. (Limburger Koerier 24-03-1933):
    http://kranten.kb.nl/view/article/id...3Ap010%3Aa0195

    Opmerking


    • #3
      Last edited by Ingrid M.H.Evers; 8 oktober 2018, 14:26.

      Opmerking


      • #4
        Cinema Royal

        Dit artikel uit de Limburger Koerier van 8 december 1938 gaat over het 25-jarig jubileum van de Cinema Royal:
        http://kranten.kb.nl/view/article/id...3Ap004%3Aa0080

        Bij het artikel staat een foto van de cinema, daar zal, voor een ter plekke beter bekende, de ligging wel af te leiden zijn.

        Aanvulling naar aanleiding van de reactie van Olijfje, ik vond bij de Scouting ook die aanduiding.

        Opmerking


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door olijfje
          Waar net "Kruitvat" in de Grote Staat is

          opening 06-12-1913 • sluiting 26-06-1985

          Aanvankelijk aangekondigd als "Witte Bioscoop".
          zaalcapaciteit: 750 zitplaatsen in 1913 • 240 zitplaatsen in 1985

          Publicatie: Jansen, Frank, Bewegend beeld: bioscopen in Maastricht vanaf 1897 (Maastricht, 2004).
          Het is wellicht niet hetgeen wordt gezocht, maar voor de duidelijkheid betreft het, getuige onderstaande poster, het pand aan de Grote Staat 55 te Maastricht.

          Last edited by Pier; 15 februari 2012, 21:28.
          Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

          Opmerking


          • #6
            Kadastraal

            Het object heeft momenteel het objectnummer 3870, sectie B. Aan het hoge nummer is te zien dat dit niet het oorspronkelijke nummer is.
            In de OAT moet het te vinden zijn onder sectie B, blad 9. Ik ken de situatie ter plekke niet goed genoeg om het perceel zo te vinden. Misschien iets voor een inboorling: http://watwaswaar.nl/#bA-24-7-eq-1v-1-3jLE-9Y0

            Opmerking


            • #7
              Belastingboekje

              Kan Burgemeester even in het belastingboekje van 1906 kijken? In de scans die hij in dat draadje heeft geplaatst, staat de Grote Staat maar tot nr 32.

              Opmerking


              • #8
                Reuze bedankt, allemaal. Met die watwaswaar-site kan ik niet goed uit de voeten, maar misschien heeft onze burgervader nog wat informatie?

                Opmerking


                • #9
                  Grote Staat 55

                  Als ik de ligging van nr 55 via Google maps refereer aan de OAT kom ik uit op het oorspronkelijke nummer: 1036, sectie B. Een groot perceel waarbij het nummer in de OAT ook doorgehaald is, wat een latere splitsing en dus een hoger nummer waarschijnlijk maakt.

                  De eigenaar was toen Lodewijk Chambille, banketbakker

                  Opmerking


                  • #10
                    Op Grote Staat 55 stond in 1906 Jos. Severens geregisteerd. Beroep: 'koffiehuishouder'. Ik hoop dat jullie er iets aan hebben.

                    Opmerking


                    • #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door hermanw Bekijk bericht

                      De eigenaar was toen Lodewijk Chambille, banketbakker
                      Dat is de OAT van rond 1838, he?

                      Op nummertje 53 tref ik in 1906 Wed. F. Chambille aan (Comm. Venootsch. firma Chambille). Mischien een overerving?

                      Opmerking


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door burgemeester Bekijk bericht
                        Dat is de OAT van rond 1838, he?

                        Op nummertje 53 tref ik in 1906 Wed. F. Chambille aan (Comm. Venootsch. firma Chambille). Mischien een overerving?
                        Waarschijnlijk, Lodewijk had ook de nummers 1034 en 1035 in zijn bezit.

                        Opmerking


                        • #13
                          Deze foto is volgens de website uit 1900; opschrift 1906. Hier zou dan toch de gezochte uitspanning op moeten staan...? Jammer dat de afbeelding onduidelijk is - de reclames zijn niet goed te lezen.



                          Bron: www.maastricht.lu

                          Opmerking


                          • #14
                            Ik denk dat je het net niet kunt zien, ergens helemaal achteraan links. Le Matador, rechts voor, is nummer 36

                            Opmerking


                            • #15
                              Taverne Joseph

                              Blijkens een advertentie in de Roermondenaar van 18 september 1909 had Jos Serevens (ook) een 'Restaurant 1e rang' aan het Vrijthof nummer 6, Taverne Joseph:
                              http://roermond.x-cago.com/kranten/a...-19090918-4002

                              Opmerking

                              Bezig...
                              X