Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Archeologie in Maastricht

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • #16
    Oudste stad van Nederland

    Volgens Wikipedia is Nijmegen gesticht in het jaar 5 en is Nijmegen nu, in 2013, dus 2008 jaar oud.

    Over Maastricht wordt op wikipedia gezegd dat er al twintig eeuwen in ieder geval permanente bewoning is.
    Daarbij zijn al resten van menselijke bewoning op Belvédère aangetroffen die 250.000 (!!) jaar oud zijn.

    Jammer dat er toen nog geen afdeling bevolking bestond waar ze de burgerlijke stand keurig bijhielden.....

    Vraag is welke criterium men wenst te gebruiken voor de titel "Oudste stad van Nederland", maar wij weten precies welke stad het oudste is, toch?
    Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

    Opmerking


    • #17
      Is (Op)Kanne (Luiks) Maastricht?

      Opmerking


      • #18
        Neeeeee, Brabants gebied
        Kompleminte

        Toller

        Opmerking


        • #19
          Oorspronkelijk geplaatst door Toller Bekijk bericht
          Neeeeee, Brabants gebied
          Klopt, maar veel later. Ik betwijfel of bandkeramiekers die termen al kenden.

          Opmerking


          • #20
            Zouden die bandkeramiekers geen last hebben gehad van het Navo-centrum dat zich pal onder hun voeten bevond?
            I am not a complete idiot. Some parts are missing

            Opmerking


            • #21
              @Pier
              Tuurlijk is Maastricht ouder. Toen de Romeinen naar Nijmegen gingen zouden ze dan eerst Nijmegen hebben gesticht en dan van daar uit naar het zuiden zijn getrokken om zich dan bij een overgang bij de Maas te vestigen? Of zouden ze eerst de gebieden waar ze door heen trokken consolideren om het rijk steeds verder naar het noorden uit te breiden? Want deden ze dat niet dan had je een grote kans dat je in je rug werd aangevallen of dat je aanvoerlijnen werden doorgesneden.
              Maastricht is dus ouder!

              Opmerking


              • #22
                Ouder?

                Misschien is deze tekst wel nuttig bij de discussie?

                Opmerking


                • #23
                  Wel grappig, die rekenfout die toenmalig burgemeester Michiels van Kessenich heeft gemaakt. Nog afgezien van het feit dat je het jaar nul niet eens moet meetellen (die fout maakt met tot op heel erg hoog niveau), had men dat 2000-jarig bestaan niet in 1952 maar in 1948 moeten vieren.

                  Immers: 52 VOOR Christus kun je beschouwen als 52 jaar VOOR een eeuwwisseling.

                  Anders gezegd: als je het jaar 2000 neemt, en daar 52 van aftrekt, kom je op 1948 uit, en niet in 1952.
                  I am not a complete idiot. Some parts are missing

                  Opmerking


                  • #24
                    Oorspronkelijk geplaatst door Breur Bekijk bericht
                    Is (Op)Kanne (Luiks) Maastricht?
                    Volgens mij zijn zowel Op- als Neercanne Luiks gebied. Opcanne was bezit van de abdij van Saint-Jacques in Luik en Neercanne was een vrije allodiale heerlijkheid in het prinsbisdom Luik.
                    In de gemeente Riemst zijn er twee (oorspronkelijk) Luikse dorpen: Kanne en Millen.

                    Opmerking


                    • #25
                      Oorspronkelijk geplaatst door Paul Vrijens Bekijk bericht
                      Volgens mij zijn zowel Op- als Neercanne Luiks gebied. Opcanne was bezit van de abdij van Saint-Jacques in Luik en Neercanne was een vrije allodiale heerlijkheid in het prinsbisdom Luik.
                      In de gemeente Riemst zijn er twee (oorspronkelijk) Luikse dorpen: Kanne en Millen.
                      Toller?

                      Last edited by Breur; 20 augustus 2013, 17:36. Reden: afbeelding toegevoegd.

                      Opmerking


                      • #26
                        Paul Vrijens heeft zijn gegevens voor een deel van de website van Riemst. Over de eigendom van Op- en Neerkanne valt nog wel wat meer te zeggen, maar ik zou wel weten weten over welke periode het hier nu precies gaat. Mooi kaartje overigens, Breur. Waar hebt gij het gevonden?

                        Opmerking


                        • #27
                          Oorspronkelijk geplaatst door Ingrid M.H. Evers Bekijk bericht
                          Paul Vrijens heeft zijn gegevens voor een deel van de website van Riemst. Over de eigendom van Op- en Neerkanne valt nog wel wat meer te zeggen, maar ik zou wel weten weten over welke periode het hier nu precies gaat. Mooi kaartje overigens, Breur. Waar hebt gij het gevonden?
                          Op een van mijn eigen sites . Afkomstig uit:
                          P.J. Debouxhtay en F. Dubois: Histoire de la Seigneurie de Nivelle-sur-Meuse et de L’ancienne paroisse de Lixhe - Luik 1935.

                          Opmerking


                          • #28
                            Oorspronkelijk geplaatst door Ingrid M.H. Evers Bekijk bericht
                            Paul Vrijens heeft zijn gegevens voor een deel van de website van Riemst. Over de eigendom van Op- en Neerkanne valt nog wel wat meer te zeggen, maar ik zou wel weten weten over welke periode het hier nu precies gaat. Mooi kaartje overigens, Breur. Waar hebt gij het gevonden?
                            Ik heb de gegevens gehaald uit de verschillende publicaties van J. Vanheukelom uit de eerste helft van de 20e eeuw. Zijn werken o.a. Toponymie van Kanne, in Verzamelde Opstellen, 18, 1937 werden in het boek "Riemst en zijn verleden (1991)" gebruikt als basis voor het gedeelte over Kanne (p.90-121). De website van de gemeente steunt op "Riemst en zijn verleden".
                            Ik vermeldde in mijn opmerking dat Saint-Jacques eigenaar was van Opkanne; dat is onjuist. Saint-Jacques was eigenaar van Caestert vanaf 16 december 1424 door een schenking van Bertrand II van Liers, heer van o.a. Neercanne en Emael. Opcanne behoorde door een schenking van de Luikse bisschop vanaf 965 tot de goederen van Saint-Martin. Opcanne en Neercanne bleven aparte heerlijkheden tot de Franse revolutie, toen zij door de Fransen tot één gemeente werden samengevoegd: Canne. De naam werd in 1932 "vernederlandst" tot Kanne.

                            Opmerking


                            • #29
                              Eerste Archeologiedag groot succes

                              24 november 2013 Hans van Eijsden, redacteur gezien Maastricht:





                              In het Centre Céramique werd vandaag de eerste Archeologiedag georganiseerd waarbij ruimte was voor informatie, rondleidingen, een archeologisch spreekuur en veel workshops voor de kinderen. Na de opening door wethouder Gerdo van Grootheest kon het publiek na aanmelding mee op ontdekkingstocht richting het grote archeologisch depot gelegen onder Centre Céramique. In de hal vertelde ‘Romein’ Jos Cremers hoe en met welke middelen men…

                              Meer op ....

                              Opmerking

                              Bezig...
                              X