Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Buurtvoetbal

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Buurtvoetbal

    Na de oorlog hadden wij in het Roet Dörrup een voetbalclub op de Griend met de naam VCG.
    Enkele namen zijn: Eddy Bouvrie, Johnie Mennen, Nico Brandts en Leon Paes (beiden helaas overleden), Pieter en Frans Verbeek, Jos Jansen, Tonie Houbrechts, "de Witte" Gordijn.
    Dit zijn zo een paar namen die ik buiten me zelf nog snel kan herinneren.
    Ik zou het leuk vinden om met deze mensen weer eens contact te hebben om de oude tijd weer op te halen.
    Wie kan me hiermee helpen ?

  • #2
    Het feit dat de namen hier staan, zal allicht in de loop der tijd reacties gaan opleveren, Harry. Veel mensen zijn toch wel zo ijdel om af en toe hun eigen naam te googelen en dan komen ze hier vanzelf terecht. Wel belangrijk om elke naam goed te spellen dus.

    Opmerking


    • #3
      Buurtvoetbal

      Heb even getwijfeld waar dit te plaatsen maar gezien de titel van dit topic, lijkt 't me het beste om mijn artikeltje dan maar hier te plaatsen...

      Nu Mestreech nog steeds verder gaat in de vaart der volkeren ( Belverdere, de A2 tunnel), moest ik n.a.v. enerzijds een heel oude foto van mijn vader die met enkele jongens uit de buurt (zo rond 1930 - 1935 ) in een elfal op een veldje ergens in Maastricht voetbalde en anderzijds het totaal verdwijnen van de "verloren" wielerbaan bij de A2 aan onze voetbalvelden denken aan...

      En vooral die, die er niet meer zijn... waar toch menigeen (waaronder ikzelf) toch met plezier als "gamin" speelde!

      Zeker als je vlak na je eerste Heilige Communie eindelijk lid worden van de locale wijk Eff See en je vol trots het tenu kreeg. Bij mij was dat midden jaren 60 en door de succes van us MVVke, later gevolgd (jaren 70) door het internationaal succes van de club uit de andere Maasstad Feyenoord, het grote Ajax en "ons"Oranje, steeg het voetbal in aanzien en populariteit met als gevolg: de buurtclubs kregen veel nieuwe aanwas bij de jeugd.

      Maar nu...? Verdwenen zijn de vele velden; het Standaard terrein (knollenveld achter het klooster en de Mulo van de Zusters), het RKVVL veld aan de Focadentstraat in Malpertuis ( de oude houten keet met een ouderweste houten WC met 4 planken eneen gat erin, waar je nog niet ingedaalde ballen er 's winters afvroren), het altijd of tenminste zeer vaak mooie veld van Caberg ( jammer dat zie die "feiselikke" geelzwarte kleur ooit hebben gekozen) en zo zijn er nog veel, veel meer.
      Last but not least ..de door Math Niël bezongen Boschpoort!



      Mijn vraag en vriendelijk verzoek aan iedereen is om hier foto's te plaatsen van deze niet meer bestaande velden.
      Is toch een stuk geschiedenis van onze mooie stad waar menigeen veel plezier beleefd heeft ...

      Opmerking


      • #4
        MVV kampioen aspiranten 1942-1943

        Last edited by Breur; 3 november 2011, 10:02.

        Opmerking


        • #5
          Dag Harry, dank voor het plaatsen van deze foto! Mooi!

          Hoe moet ik me nu orienteren? Die villa, links naast het voetbalveld, waar heeft die gestaan...ik neem toch aan dat die afgebroken is?! En in welk jaar is deze foto gemaakt?

          Opmerking


          • #6
            De foto dateert uit 1946 maar aangezien ik de Boschpoort zelf niet heb gekend en mijn vader er niet meer is om eventueel bij na te vragen, kan ik hier geen antwoord over geven maar slechts gissen.
            Wel heb ik een andere (onderstaande) foto met dezelfde villa die misschien wat opheldering kan geven. Op de bovenstaande foto staat op de voorgrond een gebouw van de NV staalwerken de Maas. Misschien kan deze link verder helpen :
            http://www.mestreechtersteerke.nl/pa...en_de_maas.htm





            allemaol oet d'n tied wie dees jonges us roed en witte gladiatoore waore:
            1946-1947
            Kampioenselftal
            Wittelings
            Van Kerkoerle, Van Bun
            Nicolai, Vlieks, Kaanen
            Berkhof, Penders, Westerhuis, Tap, Verdonschot
            Last edited by ; 2 november 2011, 23:44.

            Opmerking


            • #7
              en nog een met de villa:

              Opmerking


              • #8
                een foto uit de beginjaren van RKVVL:



                Bron:
                http://red.mgl.nl/tussenkerkengeloof...try.php?id=227

                Opmerking


                • #9
                  Standaard Maastricht 1952 met op de achtergrond....
                  Bestanden bijvoegen

                  Opmerking


                  • #10
                    Voetbalvereiniging Mestreechse Boys aan de Statensingel

                    Op de achtergrond hoek Capucijnenstraat, Statensingel en de gashouder aan het Lindenkruis.


                    Opmerking


                    • #11
                      Even wat ik me zo kan herinneren...

                      Enkele opgeheven clubs:


                      - Maastrichtse Boys - terrein Statensingel.
                      - VNB Borgharen - gefusseerd met SV Itteren in 2003. Nu spelend op De Bos te Itteren
                      - VV Sint Pieter - gefuseerd, oude terrein boven op de berg, naast het voetbalterrein van Enci. Nu opgegaan in SC Jekerdal, en spelend aan de Mergelweg,
                      - RHC, sportpark Geusselt,
                      - White Star - sportpark Geusselt,
                      - Amelie - sportpark Geusselt,
                      - MKC - sportpark Malberg, momenteel speelt VV Standaard daar. Standaard speelde voorheen op het terrein bij de Ravelijn en later op sportpark West (naast Polaris).
                      - MVV'02 - de afgesplitste amateurtak van MVV.
                      - FC Vinkenslag - heeft zichzelf opgeheven, dit jaar. Eerst spelend op Vinkenslag, later op de terreinen van VV De Heeg.

                      Gefuseerd:
                      RKVVL/Polaris. Momenteel spelend op sportpark West. RKVVL had vroeger ook een veld op Caberg nabij de velden van SC Caberg.

                      Toekomstige fusie: Rapid en WVV; gaan verder op sportpark Geusselt als één vereniging.

                      Nog bestaand (kan er vergeten, maar vul aan)
                      - RKASV - Amby
                      - RKVCL - Limmel
                      - RKBFC - Bosscherveld
                      - RKHSV - Heugem
                      - DBSV - Studenten/Heugem
                      - SV Leonidas - Wolder
                      - Rapid - Geusselt/WVveld
                      - WVV - Geusselt/WVveld
                      - VV Scharn - Scharn
                      - RKVV Heer - Heer
                      - VV De Heeg - De Heeg
                      - RKVVL/Polaris - Malberg
                      - Standaard - Malberg
                      - Willem 1 - Geusselt/WVveld
                      - SC Jekerdal - St Pieter/Jekerdal
                      - VV Daalhof - Daalhof
                      - IBC'03 - Borgharen/Itteren

                      Opmerking


                      • #12
                        M.k.c.

                        Opgeheven: Voetbalvereniging Kimbria uit Maastricht: de voorloper van MKC.
                        Sv Maasvogels: Maastricht 4-6-1939 heette tot 1941 K.N.P.sv 1945
                        Limburg fuseerde in 1965 met Kimbria tot M.K.C.
                        shirt wit/rood/blauw
                        broek:blauw

                        Zij speelden in de Kompe op de huidige plek van het hoofdbureau Politie Maastricht.

                        Opmerking


                        • #13
                          Voetbal in de jaren 1940-1945

                          Ik voetbalde in 1943 en 1944 bij FCM. Die hadden toen hun voetbalveld helemaal nog voorbij begraafplaats Oostermaas in het Witte Vrouwenveld.
                          De Frankenstraat dus helemaal af.
                          Moesten we op zaterdagmiddag thuis voetballen dan moesten eerst de koeien van het veld gejaagd worden. Er stond als kleedlokaal een houten keet op het terrein met daar vlak bij een waterpomp.
                          Een verzorger kwam voor de wedstrijd met een kist op willietjes aangereden met daarin oude voetbalschoenen. Soms waren het een setje van 2 schoenen, dus een paar, of als je geluk had en je was links- of rechtsbenig kreeg je daar een voetbalschoen voor.
                          Was de wedstrijd gespeeld dan kwamen aluminium schalen te voorschijn en dan maar naar de waterpomp om de schalen te vullen met water dat uit de pomp kwam, als je geluk had. Het gebeurde ook wel dat er geen water kwam en dan waste je je maar thuis.
                          Het is NU allemaal heel anders geregeld. Toch was het toen die tijd toch gezellig onder mekaar.

                          Opmerking


                          • #14
                            verdwenen voetbal clubs

                            FCM (Footbal Club Martinus, of Maastricht i.p.v. Martinus dat weet ik niet meer precies)
                            RKVVM (hier geldt voor de M precies hetzelfde als bij FCM

                            Oorspronkelijk geplaatst door Equinox Bekijk bericht
                            Even wat ik me zo kan herinneren...

                            Enkele opgeheven clubs:

                            - Maastrichtse Boys - terrein Statensingel.
                            - VNB Borgharen - gefusseerd met SV Itteren in 2003. Nu spelend op De Bos te Itteren
                            - VV Sint Pieter - gefuseerd, oude terrein boven op de berg, naast het voetbalterrein van Enci. Nu opgegaan in SC Jekerdal, en spelend aan de Mergelweg,
                            - RHC, sportpark Geusselt,
                            - White Star - sportpark Geusselt,
                            - Amelie - sportpark Geusselt,
                            - MKC - sportpark Malberg, momenteel speelt VV Standaard daar. Standaard speelde voorheen op het terrein bij de Ravelijn en later op sportpark West (naast Polaris).
                            - MVV'02 - de afgesplitste amateurtak van MVV.
                            - FC Vinkenslag - heeft zichzelf opgeheven, dit jaar. Eerst spelend op Vinkenslag, later op de terreinen van VV De Heeg.

                            Gefuseerd:
                            RKVVL/Polaris. Momenteel spelend op sportpark West. RKVVL had vroeger ook een veld op Caberg nabij de velden van SC Caberg.

                            Toekomstige fusie: Rapid en WVV; gaan verder op sportpark Geusselt als één vereniging.

                            Nog bestaand (kan er vergeten, maar vul aan)
                            - RKASV - Amby
                            - RKVCL - Limmel
                            - RKBFC - Bosscherveld
                            - RKHSV - Heugem
                            - DBSV - Studenten/Heugem
                            - SV Leonidas - Wolder
                            - Rapid - Geusselt/WVveld
                            - WVV - Geusselt/WVveld
                            - VV Scharn - Scharn
                            - RKVV Heer - Heer
                            - VV De Heeg - De Heeg
                            - RKVVL/Polaris - Malberg
                            - Standaard - Malberg
                            - Willem 1 - Geusselt/WVveld
                            - SC Jekerdal - St Pieter/Jekerdal
                            - VV Daalhof - Daalhof
                            - IBC'03 - Borgharen/Itteren

                            Opmerking


                            • #15
                              RKVVM is uit Margraten en hoort niet thuis hier . N.a.v. mijn latere post aangepast. RKVVM: de M is dus van Sint Martinus ofwel Maastricht

                              FCM kende ik niet en is MFC.
                              Last edited by ; 10 april 2012, 09:07. Reden: aanpaasing n.a.v. opgedane kennis.

                              Opmerking

                              Bezig...
                              X