Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Einde vlam Minckeleers?

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Einde vlam Minckeleers?

    Deze discussie is gevoerd van 27 mei 13.39 uur tot 29 mei 17.55

    Olijfje

    Op "Antwoord en Vraag" zijn we er al uitgebreid op ingegaan, maar misschien hebben anderen ook zo hun gevoelens bij dit bericht:

    Als voor 1 juli geen geldschieter wordt gevonden, wordt de vlam van het standbeeld van Jan-Pieter Minckeleers op de Markt zo goed als zeker gedoofd.

    Essent heeft het stadsbestuur laten weten te stoppen met sponsoring van het beeld van de Maastrichtse uitvinder van het lichtgas. Aangezien het stadsbestuur nog geen nieuwe geldschieter heeft gevonden die het benodigde bedrag van 40.000 euro wil ophoesten, dreigt nu het einde voor de 'eeuwig brandende vlam'. Maastricht wil volgende week met een voorstel komen om de vlam te redden. Het is zo goed als zeker dat het stadsbestuur zelf geen geld steekt in het beeld. Reden daarvoor zijn de bezuinigingen die Maastricht moet doorvoeren.
    ©De Limburger: 25.05.11

    Het bedrag van € 40.000,- lijkt ons aan de (zeer)hoge kant. Maar wie weet 'n leuke oplossing voor het probleem? En kom niet aanzetten met 'n nepvlam.
    Last edited by elletje; 28 juli 2011, 16:43.
    Ik ben bij vlagen geniaal, alleen is het nu windstil!

  • #2
    Wigo

    Inderdaad zijn bepaalde MO leden bij ‘Antwoord en vraag’ al ingegaan op ‘Het einde van de vlam Minckeleers’.
    Zelf heb ik ook gereageerd, toch wil ik hier graag nogmaals reageren.
    Misschien is dit dubbelop, maar ik denk dat het wel bij het onderwerp past, tot nadenken aanzet en/of hopelijk tot een oplossing leidt.

    Een gemiddeld huishouden gebruikt jaarlijks 3.500 kilowattuur stroom en 1.600 kubieke meter gas.
    De gasprijs is € 0,6311 per kuub en het vastrecht is ca. € 90,00 per maand.
    Ervan uitgaande dat de vlam van Minckeleers even veel gas verbruikt als een gemiddeld huishouden dan zijn de kosten:
    Voor het gas: 1.600 x 63,11 = 1009,76 afgerond € 1010,00 per jaar
    Voor het vastrecht: 12 x 90,00 = € 1080,00 per jaar
    Totaal dus: € 2090,00 per jaar.

    Een zeer groot verschil met het genoemde, niet meer te subsidiëren, bedrag van € 40.000,00
    Met andere woorden: Waar hebben wij het eigenlijk over !
    Is er werkelijk geen mogelijkheid om dit ‘klein’ bedrag ergens vandaan te halen ?
    Ligt hier ook niet een taak voor de Gemeenteraad om nog eens serieus naar dit onderwerp te kijken en tevens om de berekening die tot het bedrag van € 40.000,00 leidt, nog eens goed te bekijken en na te rekenen ?

    Of maak ik ergens een denk- en/of rekenfout ?
    Ik ben bij vlagen geniaal, alleen is het nu windstil!

    Opmerking


    • #3
      Olijfje

      Goed gedaan Wigo, want ik zat er al over te denken dat stukje rekenwerk naar hier te verplaatsen.

      Op het artikel in de Limburger komen ook nogal wat (uiteraard "rare" reacties) maar deze wil ik graag naar hier kopiëren:

      Er is 40.000 € nodig is omMinckeleers vlam een jaar te laten branden.
      Ik kon het bijna niet geloven.
      Omdat veel mensen "slecht" rekenen wil ik het wel eens precies weten.
      1 kubieke meter gas kost 0,40 €.
      Voor 40.000,- € krijg ik dus makkelijk 100.000 kuub gas.
      Honderd duizend delen door 365
      is 270 kuub per dag als de vlam een jaar lang dag én nacht brandt.
      Ik verbruik in een halfvrijstaande woning met 3 personen zo'n 8 kubieke meter gas per dag voor de C.V. douchen en koken. Vreemd toch!
      Ik ben bij vlagen geniaal, alleen is het nu windstil!

      Opmerking


      • #4
        Clio

        De vlam is natuurlijk wel een beetje groter dan die van mijn geijser, maar zou het kunnen liggen aan een verouderde 'brander'?

        We zijn met zijn allen al decennia lang bezig zuiniger hoog-rendementketels en verbeterde gaskookstellen te gebruiken (om van lampen nog maar niet te spreken). Maar wie 'denkt' er eigenlijk voor Minckelers. Zit die nog altijd vast aan een systeem uit 1904 ?
        Ik ben bij vlagen geniaal, alleen is het nu windstil!

        Opmerking


        • #5
          Olijfje

          zou daar niet over nagedacht zijn toen ze het beeld verplaatsten onlangs? Essent lijkt me 't aangewezen bedrijf om iets zuinigs te kunnen bedenken voor die vlam
          Ik ben bij vlagen geniaal, alleen is het nu windstil!

          Opmerking


          • #6
            Clio

            Je zou er ook een regelrechte toeristische attractie van kunnen maken, een beetje vergelijkbaar met de knikengel van vroeger, de verlichting in sommige kerken, of de stofzuigerautomaat bij de autowasserette: een euro erin en Minckelers spuwt een minuut lang vuur! Geen euro, geen vlam!
            Ik ben bij vlagen geniaal, alleen is het nu windstil!

            Opmerking


            • #7
              Wacht morgen de Limburger af, althans als het artikel erin staat!
              Ik ben bij vlagen geniaal, alleen is het nu windstil!

              Opmerking


              • #8
                Clio

                En dit meldt de krant vandaag:

                SPM: betalen voor vlam Minckelers


                De Seniorenpartij Maastricht (SPM) stelt voor mensen te laten betalen om de vlam van Minckelers te laten branden.

                Maastricht

                Van onze verslaggever

                Via een muntautomaatje of het sturen van een sms-bericht kunnen passanten en toeristen de vlam laten branden, stelt de partij voor.
                Behalve dat dit idee geld moet opleveren, denkt SPM dat het de ‘interactiviteit’ van Minckelers vergroot.


                Last edited by Toller; 16 december 2014, 19:03.
                Ik ben bij vlagen geniaal, alleen is het nu windstil!

                Opmerking


                • #9
                  Wigo

                  Clio, had je een vooruitziende blik ?
                  Of heb je Ed Sabel van de SPM iets ingefluisterd ?
                  Ik ben bij vlagen geniaal, alleen is het nu windstil!

                  Opmerking


                  • #10
                    Clio

                    Ja, ik sta zelf ook een beetje verbaasd...
                    Ik ben bij vlagen geniaal, alleen is het nu windstil!

                    Opmerking


                    • #11
                      Pier

                      Met enige verbazing heb ik het voorstel van SPM gelezen.
                      Als ik zoiets lees begin ik altijd gelijk te rekenen.
                      (Ik ben ook nog van de generatie die vrijwel parmanent alle prijzen terugrekent naar de prijs in guldens...... al word ik daar zelf vaak gek van. Maar enfin...)

                      Even terug naar mijn rekensommetje.

                      De vlam kost nu jaarlijk € 40.000,-
                      De installatiet die SPM wil kost (ik schat) minimaal € 10.000,- per jaar. Ik denk zelfs, inclusief onderhoud en andere bijkomende kosten, misschien nog wel meer.
                      Kortom, met het plan van de SPM kost "de vlam" minstens € 50.000,- per jaar.

                      Nu even naar de praktijk.
                      Om het interessant toe houden kun je niet meer vragen dan € 0,50 per keer.
                      Stel de vlam brandt dan 5 minuten.
                      Dat levert op een uur, als de vlam constant aan is, € 6,00 op.
                      Er vanuit gaande dat na 23.00 uur wellicht het uitgaanspubliek interesse toont in een brandende vlam en/of dat de plaatselijke drugsrunner er een lichtpunt bij wil hebben, en de vlam dus ook 's nachts en in de vroege ochtend wordt gevoerd met muntjes, levert het 24 x € 6,00 = € 144,00 per dag op.

                      We hebben hardnekkige drugsrunners, veel toeristen en ook veel verwende kindertjes, dus dit herhaalt zich iedere dag. Dus 365 x € 144,00 = € 52.560,00 op.

                      Ik denk niet dat het plan van SPM levensvatbaar is.......
                      Of zie ik het verkeerd?
                      Ik ben bij vlagen geniaal, alleen is het nu windstil!

                      Opmerking


                      • #12
                        Breur

                        Velen ergeren zich al jaren lang aan het weggooien van afval op de stoep of andere plekken waar dit afval niet thuishoort: friteszakjes, voedselresten, kauwgum, papierenzakdoekjes, blikjes, condooms en ga nog maar een kwartier door.

                        Als toezicht dit intensiever gaat beboeten b.v. Euro 40,00 per overtreding, kan men per dag gemakkelijk 100 boetes - en dan zit ik nog laag in aantal - uitschrijven zijnde 4000,00 Euro. Omgerekend naar 365 dagen is dat 1.460.000 Euro. Stel de kosten van dit alles op 50%. Dan hou je nog zo'n 730.000 Euro over: gas kan weer branden en de grote ergernis als gevolg van de gooi-maar-op-de grond mentaliteit opgelost.
                        Ik ben bij vlagen geniaal, alleen is het nu windstil!

                        Opmerking


                        • #13
                          Pier

                          Citaat:
                          Oorspronkelijk geplaatst door Breur
                          Velen ergeren zich al jaren lang aan het weggooien van afval op de stoep of andere plekken waar dit afval niet thuishoort: friteszakjes, voedselresten, kauwgum, papierenzakdoekjes, blikjes, condooms en ga nog maar een kwartier door.

                          Als toezicht dit intensiever gaat beboeten b.v. Euro 40,00 per overtreding, kan men per dag gemakkelijk 100 boetes - en dan zit ik nog laag in aantal - uitschrijven zijnde 4000,00 Euro. Omgerekend naar 365 dagen is dat 1.460.000 Euro. Stel de kosten van dit alles op 50%. Dan hou je nog zo'n 730.000 Euro over: gas kan weer branden en de grote ergernis als gevolg van de gooi-maar-op-de grond mentaliteit opgelost.


                          Grappige gedachte Breur, maar gelukkig gaat het zo niet in een gezonde democratie.

                          Daar hebben ze zelfs een term voor uitgevonden in de (bestuurs)rechtspraak:
                          détournement de pouvoir
                          Ik ben bij vlagen geniaal, alleen is het nu windstil!

                          Opmerking


                          • #14
                            Breur

                            Citaat:
                            Oorspronkelijk geplaatst door Pier
                            Grappige gedachte Breur, maar gelukkig gaat het zo niet in een gezonde democratie.

                            Daar hebben ze zelfs een term voor uitgevonden in de (bestuurs)rechtspraak:
                            détournement de pouvoir.


                            Hè, wat jammer nu Pier. Maar nu heb je wel nieuwsgierig gemaakt. Hoe verlopen de geldstromen van de geïncasseerde parkeerboetes?
                            Ik ben bij vlagen geniaal, alleen is het nu windstil!

                            Opmerking


                            • #15
                              Breur

                              Citaat:
                              Oorspronkelijk geplaatst door Breur
                              Hè, wat jammer nu Pier. Maar nu heb je wel nieuwsgierig gemaakt. Hoe verlopen de geldstromen van de geïncasseerde parkeerboetes?

                              We dwalen, zoals wel vaker op MO, af maar dat maakt het ook weer leuk

                              Je opmerking begrijp ik Breur, maar daarvoor moet je naar de
                              "Beleidnota parkeren Maastricht" uit 2007.

                              En dan moet ik je teleurstellen, want wat staat dan onder punt 7.4?
                              "De parkeercontrole en – handhaving is thans zo’n 65%
                              kostendekkend. Gestreefd wordt naar een meer – zo mogelijk
                              100% - kostendekkende parkeercontrole en -handhaving."

                              Dus m.a.w., in tegenstelling tot je "handhavingsplannetje" rond de vlam van Minckeleers, legt de gemeente jaarlijks geld toe op het incasseren van parkeerboetes......

                              Anderzijds, met jouw plannetje zou ook de handhaving op de parkeerboetes plotseling kostendekkend kunnen zijn
                              Ik ben bij vlagen geniaal, alleen is het nu windstil!

                              Opmerking

                              Bezig...
                              X