Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Berenkuil Maastricht

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Berenkuil Maastricht

    Beste MO 'ers,

    Sinds 2007 heb ik, naar aanleiding van vragen van deelnemers aan de Kunsttour 2007 ’De Beer is los !’ en ook uit eigen interesse, 'onderzoek' gedaan naar de Maastrichtse Berenkuil.
    Het resultaat is te zien c.q. te lezen op:

    Maastricht Berenkuil

    Zijn er nog leden die foto’s en/of informatie hebben ?
    Ik meen mij te herinneren dat iemand ca. 2 jaar geleden in MO een artikel plaatste met informatie over het loslaten van Max en/of Pol.
    Weet iemand wie dit was en/of waar dit artikel nog te vinden is ?
    Zelf heb ik al dagen gezocht, echter tot op heden zonder resultaat.
    Bij voorbaat dank voor de reacties.
    Mestreechter Geis mage beleve
    en dat door te kinne geve.
    God, wat is dat sjiek ! © Wigo

  • #2
    Geweldig Wigo! Zoveel informatie, zoveel foto's, wat een werk!

    Opmerking


    • #3
      Wel Wigo ik heb (nog) niets aan te vullen. Beschouw dit maar als een kompliment. Kan je wel de bron geven van bijgaande foto: Breur Henket.
      Bestanden bijvoegen

      Opmerking


      • #4
        Oorspronkelijk geplaatst door Wigo Bekijk bericht
        Zijn er nog leden die foto’s en/of informatie hebben ?
        Ik heb wel enige informatie over het afgeketst voorstel om in de berenkuil wasberen te huisvesten. In de tijd dat dit voorstel gedaan werd was ik lid van de verantwoordelijke raadscommissie en heb ik mij ingezet om dit te voorkomen.

        Opmerking


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door Ivo M Bekijk bericht
          Ik heb wel enige informatie over het afgeketst voorstel om in de berenkuil wasberen te huisvesten. In de tijd dat dit voorstel gedaan werd was ik lid van de verantwoordelijke raadscommissie en heb ik mij ingezet om dit te voorkomen.
          Gelukkig dat er iemand heeft opgelet indertijd. Dank je wel Ivo M!

          Opmerking


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door Breur Bekijk bericht
            Wel Wigo ik heb (nog) niets aan te vullen. Beschouw dit maar als een kompliment. Kan je wel de bron geven van bijgaande foto: Breur Henket.
            Merci Breur voor de aanvullende info: De bron is aangepast.

            @ Ivo M: Prima werk Ivo.
            Alle aanvullende/nieuwe informatie is welkom.
            Mag ook gestuurd worden naar: wigosite@home.nl
            Mestreechter Geis mage beleve
            en dat door te kinne geve.
            God, wat is dat sjiek ! © Wigo

            Opmerking


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door Ivo M Bekijk bericht
              Ik heb wel enige informatie over het afgeketst voorstel om in de berenkuil wasberen te huisvesten.
              Wasberen! Waarom niet meteen panda's?

              Opmerking


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door El Loco Bekijk bericht
                Geweldig Wigo! Zoveel informatie, zoveel foto's, wat een werk!

                Ik heb naar aanleiding van onze bijeenkomst nogmaals je site nagekeken, en ik moet zeggen, Wigo, dat stuk over de Berenkuil is ongelofelijk! Ik ben het helemaal eens met El Loco!

                Overigens las ik niet lang geleden een boekje over de Berenkuil door Rosalie Sprooten. Is dat verhaal nou helemaal 'waargebeurd'?

                Opmerking


                • #9
                  Rosalie Sprooten, De Heerenkuil

                  Dat boekje heet De Heerenkuil.

                  Volledige titelbeschrijving:

                  Rosalie Sprooten, De Heerenkuil, een Maastrichtse geschiedenis, Maastricht (Vereniging Literaire Activiteiten Maastricht) 2000. 48 pp.
                  Last edited by Ingrid M.H.Evers; 6 februari 2011, 13:52. Reden: aanvulling

                  Opmerking


                  • #10
                    Jep! Dat had ik niet gezien!

                    Opmerking


                    • #11
                      Sjiek 'stökse'

                      Hallo Wigo, ik kan me helemaal terugvinden in je stuk over de berekoil. Als kind sta je ernatuurlijk niet bij stil, ik vond de beren gewoon sjiek. Een geweldig stuk informatie aangevuld met geweldige foto's, wat wil je nog meer.
                      Chapeau
                      MestreechterSteerke gief um Mestreech.

                      Opmerking


                      • #12
                        Wigo bedankt het was meer dan genieten, schitterend
                        Iedereen neemt mij zoals ik ben,.....nu ik nog

                        Opmerking


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door burgemeester Bekijk bericht
                          Overigens las ik niet lang geleden een boekje over de Berenkuil door Rosalie Sprooten. Is dat verhaal nou helemaal 'waar gebeurd'?
                          Het boek ’De Heerenkuil’ heb ik gelezen, maar dat is alweer 2 - 3 jaar geleden.
                          Roselie haar gegevens berusten voornamelijk op ’het Gemeentelijk archief’, dus ga ik ervan uit dat haar verhaal (grotendeels) klopt.
                          En wie ben ik dan om te oordelen dat haar verhaal niet ’waar gebeurd’ is ?
                          Alhoewel ik tijdens het lezen hier en daar toch mijn vraagtekens had.
                          Men kan zich hooguit afvragen: Welke gegevens werden toentertijd in het Gemeentelijk archief opgeslagen en wat werd hiervan voor haar verhaal gebruikt ?

                          Mijn gegevens berusten voornamelijk op de jaarverslagen en de notulen van (bestuurs) vergaderingen van de ’Maastrichtse Vereeniging Stadsverfraaiing’ (vanaf ca. 1930 ’Vereniging Dierenpark’ genoemd en in oktober 1956 weer omgezet in ’Stichting Dierenpark’).
                          Met ’het onderzoek’ ga ik door en dus is alle informatie meer dan welkom, waarbij ik natuurlijk altijd bereid ben om het verhaal, daar waar nodig, bij te stellen.

                          @ Ingrid: Kleine correctie, het boek heet niet De Herenkuil, maar De Heerenkuil.

                          @ Ivo en Breur: Bedankt voor de persoonlijke mails (foto’s).

                          @ Allemaal: Merci voor de leuke reacties en complimenten.
                          Mestreechter Geis mage beleve
                          en dat door te kinne geve.
                          God, wat is dat sjiek ! © Wigo

                          Opmerking


                          • #14
                            Film van/over de Stichting Dierenpark Maastricht

                            Oorspronkelijk geplaatst door Wigo Bekijk bericht
                            @ Ingrid: Kleine correctie, het boek heet niet De Herenkuil, maar De Heerenkuil.
                            Ik had het al aangepast, Wigo, en een volledige titelbeschrijving gegeven. Je 'berensite' is een mooi overzicht geworden, compleminte.

                            Overigens geloof ik dat er in de filmcollectie van het gemeentearchief een 16 mm film zat over of van de Stichting Dierenpark Maastricht. Die collectie is naar ik meen omstreeks 2004 verhuisd naar het LiFVA [Limburgs Film- en Video Archief] bij het Limburgs Museum in Venlo (betere bewaarcondities).
                            Last edited by Ingrid M.H.Evers; 6 februari 2011, 14:09.

                            Opmerking


                            • #15
                              Wigo,

                              Ik kan mij alleen maar aansluiten bij de al gegeven complimenten.
                              Hartstikke leuke informatie!
                              En dat van die zwijnenjacht in 1946 wist ik helemaal niet.
                              Ik ben wel "duizend keer" voorbij die steen gelopen, zonder ooit de betekenis te hebben geweten.
                              Een prachtig historisch document heb je geschapen.

                              En wat lees ik nog meer......

                              Oorspronkelijk geplaatst door Ivo M Bekijk bericht
                              Ik heb wel enige informatie over het afgeketst voorstel om in de berenkuil wasberen te huisvesten. In de tijd dat dit voorstel gedaan werd was ik lid van de verantwoordelijke raadscommissie en heb ik mij ingezet om dit te voorkomen.
                              Ik kan me helemaal vinden in het feit dat de wasberen niet gehuisvest werden in de voormalige berenkuil.
                              Maar persoonlijk vind ik de huidige bestemming met dat "halfautomatisch troostmeisje" van de Heerlense kunstenaar Michel Huisman ook geen schot in de roos.
                              Dus Ivo M, ik weet niet of je daar ook bij betrokken was!?!
                              Zo ja, hoor ik het graag en ben ik ook wel benieuwd naar de motivatie.
                              Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd

                              Opmerking

                              Bezig...
                              X