Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Panden Capucijnenstraat voor bouw brandweerkazerne.

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Panden Capucijnenstraat voor bouw brandweerkazerne.

    In verband met een onderzoek naar de historie van de Capucijnenstraat ben ik op zoek naar afbeeldingen van de panden welke afgebroken werden t.b.v. de bouw van de voormalige brandweerkazerne in de Capucijnenstraat. Mijn belangstelling gaat vooral uit naar het voormalig huisnummer 23 zijnde het huis van de familie Hombergen.

    N.b. krantenarchieven en telefoonboeken heb ik al doorgespit.

  • #2
    Is deze vraag niet al eens eerder gesteld? Ik meen dat er toen iets boven water is gekomen...

    Opmerking


    • #3
      Ik heb in het archief van MO niets kunnen vinden over dit stukje straatzijde Capucijnenstraat voor de bouw van de voormalige brandweerkazerne. Wel kan ik mijn zelf nog iets herinneren, maar het lukt mij niet deze herinneringen fotografisch vast te leggen.
      In 1950 was de straat nog in de oude toestand. Daar moeten toch foto's van "rondzweven" ?

      Opmerking


      • #4
        Had je al in het boek Energiek Maastricht gekeken (in de ramsj bij De Slegte)? Daar staan onderstaande foto's in. Lijkt mij de achterkant van de gezochte panden aan de Capucijnenstraat op de linkerfoto.. Geen foto's van de voorkant helaas. Wel nog een aantal foto's van de afgebroken huizen langs de Maagdendries. Let me know if you need them.

        Binnenterrein gemeentebedrijven. Links jaren '50, rechts ca.1961. Bij de pijl hetzelfde huis aan de even kant van de Capucijnenstraat. Bron: M.J.M. Put, Energiek Maastricht. Anderhalve eeuw Nutsvoorzieningen 1850-2000. Maastricht, 2001.

        Hier een plattegrond van de gemeentebedrijven rond 1945 uit hetzelfde boek:

        Opmerking


        • #5
          Voor de duidelijkheid een uitvergroting van de bewuste hoek.

          Het huis met de fraaie serre zou volgens de plattegrond rond 1945 toebehoord hebben aan ene Weltens. Het pand van Dirks, links ernaast, is niet zichtbaar doordat het op de foto aan het oog wordt onttrokken door het witte pand (van ene Danser, of zou het Banser zijn?). Het braakliggend terrein daarnaast is volgens de plattegrond eveneens in particulier bezit.
          Last edited by El Loco; 21 januari 2011, 15:10.

          Opmerking


          • #6
            Dank je wel El Loco. Energiek Maastricht had ik ook al geraadpleegd. Inmiddels heb ik wel de bidprentjes met foto van de bewoners van het huis nr. 23 gevonden. Een foto is nog "onderweg", de foto van de dochter, indertijd onderwijzeres aan de Ursulinenmeisjesschool in de Capucijnenstraat. Deze juffrouw heb ik nog gekend; ik was er kind aan huis; zij is een onderwijzeres van mijn moeder geweest en verzamelde alles over Maastricht, maar helaas overleed zij in eenzaamheid en werd "die zooi" naar het stort gebracht. Als kind heb ik nog enkele boeken en andere zaken kunnen redden. Mijn moeder had nog een klassefoto uit die tijd, omtrent 1915 gemaakt. Helaas heeft mijn moeder in haar dementieperiode deze foto in kleine stukjes verscheurd en weggegooid.

            Opmerking


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door olijfje
              Geen foto's, maar m'n moeder wist wel te melden dat 't niet Danser, maar Banser was, Annie Banser was namelijk haar vriendinnetje.
              Ook herinnert ze zich een politieman Huygens die daar woonde, zodra nieuwe namen komen bovendrijven noteert ze die op het papier dat ik daartoe heb neergelegd.
              Dank je wel olijfje en mam-olijfje !

              Opmerking


              • #8
                Limpens kan ik mij nog wel herinneren, het "menneke" (nr. 37) was een sigarenhandel en links (nr. 35) hiervan een snoepwinkeltje.

                Opmerking


                • #9
                  Van Jules Bonnet, (waarvoor dank je wel) ontving ik een foto van Capucijnenstraat 15:
                  Bestanden bijvoegen

                  Opmerking


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door olijfje
                    Ik heb er meteen een afdruk van gemaakt, eens zien of dat iets losmaakt bij m'n moeder zometeen
                    Fijn. Zien jullie die gevelsteen? Kwam terecht bij Openbare Werken en is volgens mij herplaatst.

                    Opmerking


                    • #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door Breur Bekijk bericht
                      Zien jullie die gevelsteen? Kwam terecht bij Openbare Werken en is volgens mij herplaatst.
                      Ik zie 'm. Mooi. Wat zou 't voorstellen? Een scheepje met zeil of een kruis op een berg?

                      Zelfs als de gevelsteen gered is, toch zonde van de rest van de gevel, die is echt heel mooi, 17e eeuws denk ik. En nog met de originele hardstenen raamverdeling op de eerste verdieping.

                      Opmerking


                      • #12
                        Gevelsteen Capucijnenstraat

                        Precies: een kruis op een berg(je). De steen dateert uit 1737 en ligt al jaren in de opslag van het Bonnefantenmuseum.

                        Als hij herplaatst is, dan is het op de site van Bartolet en consorten nog niet vermeld of bekend (creƫer met control F een zoekvenster en zoek dan met de term 'kruis'). Het zou me ook verbazen, want uit de link blijkt dat de steen in de opslag nog slechts voor de helft aanwezig is. De rechterhelft is eraf gehakt. :(

                        Opmerking


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door Ingrid M.H. Evers Bekijk bericht
                          De rechterhelft is eraf gehakt. :(
                          Dat niet alleen. De steen heeft waarschijnlijk buitengelegen en is nu dusdanig verweerd dat ook het onderschrift onleesbaar is geworden. Iets met 'Signo Crucis Ex' (het teken van het kruis uit...)?

                          Opmerking


                          • #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door El Loco Bekijk bericht
                            Dat niet alleen. De steen heeft waarschijnlijk buitengelegen en is nu dusdanig verweerd dat ook het onderschrift onleesbaar is geworden. Iets met 'Signo Crucis Ex' (het teken van het kruis uit...)?
                            Ik lees Signo Grusis. Ex 1732? Signo Crusis = het kruisteken. De berg staat symbool voor de Calvarieberg en is tevens de verankering van het kruis.

                            Bron http://www.maastrichtsegevelstenen.n...20adressen.htm
                            Bestanden bijvoegen
                            Last edited by Breur; 2 februari 2011, 16:45. Reden: foutje verbeterd.

                            Opmerking


                            • #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door olijfje
                              Moeten we Sjef Bartelet niet even waarschuwen, zodat die op z'n achterste poten kan gaan staan ?
                              Sjef kent deze steen.

                              Opmerking

                              Bezig...
                              X