Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

plaquette Sphinx Boschstraat

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • plaquette Sphinx Boschstraat

    Hallo mensen, via mijn website kreeg ik de volgende vraag van Johan voorgelegd:

    Ik ben bezig met een onderzoek naar Charles Vos

    In het Eiffelgebouw is in de kelder een schuilkelder geweest in de Tweede Wereldoorlog. Na de oorlog is er een herkenningsplaquette gemaakt.
    Op Uw site staat een foto van deze plaquette. Over deze plaquette heb ik vragen.
    1. Weet U of deze plaquette door Charles Vos is ontworpen?
    2. Waar de plaquette na de sluiting van de fabriek terecht is gekomen?

    Mijn antwoord:
    Ikzelf weet het niet zeker, op de officiële Charles Vos heb ik gekeken bij particulier en openbaar bezit dat door Charles Vos is gemaakt, daar wordt wel melding gemaakt van Sphinx ‘Diverse’ of Sphinx ‘Servies’, maar niets onder ‘oorlogsmonument.

    http://www.charlesvos.nl/werken-in-a...ische-volgorde
    Misschien dat jullie hier uitkomt kunnen bieden. BvD
    Bestanden bijvoegen
    MestreechterSteerke gief um Mestreech.

  • #2
    Zit die plaquette misschien in de tunnel waarover we het in het draadje 'Timmerfabriek' gehad hebben? Zie hier. Verder weet ik er helaas niets over te vertellen.

    Opmerking


    • #3
      Interessante vraag. Ik heb geen idee en zou ook niet weten waar ik het zou moeten vinden.

      Opmerking


      • #4
        Oud-werknemers van de Sphinx ? Ik ken er een paar, zal eens informeren.

        Opmerking


        • #5
          Waarschijnlijk gaan we dit nog vaker verzuchten; maar dit was echt een vraag voor SJEF.... En dan zou ie het antwoord vinden is het welbekende tijdschrift "De Tegel" uit 1967....
          Last edited by burgemeester; 8 december 2010, 18:35.

          Opmerking


          • #6
            Hoor net dat gepoogd is 1.4 km hoogspanningskabel te stelen uit het oude fabrieksgebouw aan de Bosstraat. De dieven zijn gepakt ! Een bende Roemenen (mannen, vrouwen en kinderen). Waren dat ook de koperdieven op het kerkhof St. Pieter ?

            Het tableau:

            is nog aanwezig in Eifelgebouw De precieze locatie is mij bekend, maar ga ik hier niet prijsgeven. Waarom, dat begrijpen jullie wel.
            De maker is zeker niet Vos. Wellicht een zekere Visbeek. Binnenkort hoor ik meer.

            Opmerking


            • #7
              De plaquette wordt niet genoemd in de uitgave Limburgse monumenten vertellen, 1940-1945 (Stichting Historische Reeks Maastricht, Limburg-reeks). Wel wordt hij vermeld in het waardenstellend rapport van Res Nova over 'De Kop van de Sphinx' (zie hier). Geen gegevens over de kunstenaar. Zie ook de website van Jef Bartelet.
              Last edited by Ingrid M.H.Evers; 8 december 2010, 22:17.

              Opmerking


              • #8
                bedankt

                Voor al jullie moeite mede forumleden, het blijft spannend. Ik ben zelf in 2006 binnen geweest in de eifel en de 'gids' heeft dit waarschijnlijk ook gemeld, maar het is me in de tussentijd ontschoten..
                MestreechterSteerke gief um Mestreech.

                Opmerking


                • #9
                  plaquette schuilkelder Boschstraat

                  In het archief van de Sphinx is terug te vinden dat Charles Vos de plaquette heeft ontworpen. In zijn atelier bij de Sphinx is de plaquette vervaardigd.

                  Opmerking


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door johanpiets Bekijk bericht
                    In het archief van de Sphinx is terug te vinden dat Charles Vos de plaquette heeft ontworpen. In zijn atelier bij de Sphinx is de plaquette vervaardigd.
                    Is ook bekend wat met deze plaquette gebeurt? Blijft deze op deze plek aanwezig met grote kans op diefstal of vernieling?
                    Last edited by Breur; 12 september 2019, 11:02.

                    Opmerking


                    • #11
                      Ik weet niet wie op dit moment eigenaar van de gebouwen is.
                      Het lijkt mij verstandig om het belang van deze plaquette aan de huidige eigenaar kenbaar te maken. Het is een belangrijke herinnering aan WO II, gemaakt door een bekende beeldende kunstenaar uit Maastricht

                      Opmerking


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door Breur Bekijk bericht
                        Is ook bekend wat met deze plaquette gebeurd? Blijft deze op deze plek aanwezig met grote kans op diefstal of vernieling?
                        Dit is een late reactie op de discussie uit 2010-2011. De herdenkingsplaquette is ondanks alle brekerij en verbouwingen op en aan De Sphinx niet verloren gegaan. Een uitgebreide beschrijving werd al in de bijlage van de eerste posting gegeven, namelijk in de link naar de website van Johan Piets over de kunstenaar Charles Vos: https://www.charlesvos.nl/profaan-we...lank.htm#_ftn1. Piets kon ook op basis van bronnen duidelijk aantonen dat het een Charles Vos was.

                        Tijdens een recente rondleiding in het Eiffel-gebouw (entree via de meest westelijke ingang aan het Petrus Regoutplein) bleek mij, dat de plaquette daar in de hal op de begane grond was ingemetseld boven een trap naar de kelders. Te hoog voor een behoorlijk snapshot (en vandalen), maar nog altijd herkenbaar.

                        Opmerking

                        Bezig...
                        X