Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Chambille de Beaumont

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Chambille de Beaumont

    Wie kan meer vertellen over Paul (Pol) Chambille de Beaumont [1889-1968]?

    Chambille de Beaumont was directeur van De Leeuw Brouwerij in Valkenburg en schreef teksten/liedsjes in de Mestreechter Toal. Wie weet meer over het wedervaren van deze man? Weet iemand waar deze man woonde in Maastricht? Heeft iemand meer teksten dan gegeven worden op onderstaande link?

    http://li.wikipedia.org/wiki/Paul_Chambille_de_Beaumont

    Mijn dank is wederom groot!

  • #2
    Oorspronkelijk geplaatst door burgemeester Bekijk bericht
    Wie kan meer vertellen over Paul (Pol) Chambille de Beaumont [1889-1968]?

    Chambille de Beaumont was directeur van De Leeuw Brouwerij in Valkenburg en schreef teksten/liedsjes in de Mestreechter Toal. Wie weet meer over het wedervaren van deze man? Weet iemand waar deze man woonde in Maastricht? Heeft iemand meer teksten dan gegeven worden op onderstaande link?

    http://li.wikipedia.org/wiki/Paul_Chambille_de_Beaumont

    Mijn dank is wederom groot!
    1. Paulus Carolus ( Pol) CHAMBILLE

    De ouders van Paulus Carolus CHAMBILLE zijn:

    2. Hendricus Carolus CHAMBILLE werd geboren op 11 augustus 1863 te Maastricht. Hendricus huwde Antoinette Marie Hubertine Lambertine VAN AUBEL 31 mei 1887 te Maastricht. Hendricus overleed 20 juni 1906 42 jaar oud te Maastricht.
    3. Antoinette Marie Hubertine Lambertine VAN AUBEL werd geboren op in 1864 te Maastricht. Antoinette huwde Hendricus Carolus CHAMBILLE 31 mei 1887 te Maastricht. Antoinette overleed 20 september 1951 87 jaar en 6 maanden oud Nieuwenhofstraat 1 te Maastricht. Antoinette werd begraven 24 september 1951 te Maastricht.
    Pol werd geboren op 11 oktober 1889 te Maastricht.
    Pol huwde Virginie Alexandrine Marie DE BEAUMONT (de dochter van Henricus Josephus Hubertus DE BEAUMONT en Eugénie Marie Léonie JOFFROY) 6 november 1917 te Maastricht.
    Pol en Virginie kregen de volgende kinderen:

    4. i. Antoinette Charlotte Marie Henriette CHAMBILLE Antoinette overleed 18 januari 1921 te Maastricht.
    5. ii. Dieudonnée Marie José Therèse CHAMBILLE Don(nij) huwde J.J. BANNIER 27 november 1956 (kerkelijk huwelijk) te Maastricht.
    6. iii. Henri CHAMBILLE
    7. iv. Eugenie Josephine Marie Theresia CHAMBILLE
    8. v. Marie José Thérèse CHAMBILLE
    9. vi. J. CHAMBILLE
    Pol overleed 6 januari 1968 78 jaar oud St. Gerlachusweg 13 b te Maastricht.
    Pol werd begraven te Maastricht.
    De Leeuw. Ereburger van de stad Maastricht en Ridder in de Orde van Sint Silvester. Bestuurslid van Sint Joezep.

    Zie verder: http://www.breurhenket.com/G/Vakg.htm#Bannier

    Opmerking


    • #3
      Paul (Pol) Chambille

      De auteur die Chambille beschreef op de Limburgse Wikipedia blijkt ene Maurits G. te zijn uit Blerick. Chapeau voor zijn bijdrage , die inhoudelijk prima in elkaar zit. Over de kwaliteit van zijn Maastrichts kan ik niet oordelen, maar ook daarop lijkt mij als niet-mestreechse weinig aan te merken.

      Naar ik begrijp heeft G. vooral belangstelling voor de literaire kant van Chambille. Op diens dagelijkse werkkring na blijven veel biografische gegevens buiten beeld. Breur heeft hierboven Chambilles genealogie geplaatst (hulde), maar ook daarmee is burgemeester natuurlijk nog niet tevreden gesteld.

      Persoonlijk kan ik slechts aanvullen dat Pol Chambille lid was van de Momus. Naar ik meen heeft hij verschillende teksten geschreven in het jaarlijks uitkomende Momus Almanak veur 't jaor... (klik hier).

      Ik stel voor dat onze burgemeester zijn wandelingen eens wat verder uitstrekt dan het Jekerkwartier en een bezoekje brengt aan de Stadsbibliotheek in het Centre Céramique. De kaart(!)catalogi van de Documentatie Limburg op de vierde verdieping zullen hem nog veel kunnen vertellen. Ik bedoel dus niet de via Google bereikbare digitale catalogus (tien titels op naam van Paul Beaumont, niet geheel corresponderend met Wikipedia, klik hier), maar de twee grote blokken kaartenbakken met litertuurfiches, de eerste gebaseerd op vermeldingen in boeken en tijdschriften, de tweede idem in kranten. Er moeten voor deze mestreechteneer tal van necrologieën zijn verschenen, en in de bakken 'literatuur' zijn waarschijnlijk nog meer 'werken' gedocumenteerd.
      Last edited by Ingrid M.H.Evers; 15 november 2010, 15:21. Reden: aanvulling met weblink

      Opmerking


      • #4
        Oorspronkelijk geplaatst door Ingrid M.H. Evers Bekijk bericht
        Ik stel voor dat onze burgemeester zijn wandelingen eens wat verder uitstrekt dan het Jekerkwartier en een bezoekje brengt aan de Stadsbibliotheek in het Centre Céramique.
        Ik zal dat op een goede dag zeker eens doen. Maar gefreubel met eigen boeken blijf ik het leukst vinden.... Daarom toog ik vandaag naar een antiquariaat in de Rechtstraat waar een boekje op me lag te wachten: 'De bierfabricatie in de eerste 10 jaren van de 20-ste eeuw te Maastricht, door P.C. de B." Zojuist heb ik het boekje bestudeerd, en ik ben reuzeblij met de aankoop.

        Chambille de Beaumont beschrijft in dit boekje zijn jonge jaren bij Brouwerij de Hoop, destijds gevestigd op Grote Looiersstraat 19. In een voorwoord geeft Chambille aan misschien af en toe wat saai te zijn, maar dat hij voor de volledigheid toch maar alles wilde vertellen. Monsieur Chambille De Beaumont, had dit nog maar 15 maal zo uitgebreid gedaan!

        Het boekje gaat grotendeels over de daadwerkelijke fabricage van bier. Dat interesseert me eerlijk gezegd niet zo. Maar P.C. de B. laat niet na om ook af en toe een kijkje te geven in het leven van de medewerkers bij de brouwerij in het begin van de twintigste eeuw. We weten allemaal dat het leven van de Maastrichtse arbeider rond die tijd verschrikkelijk was (zie o.m. hier), maar Chambille weet er af en toe een idyllisch feestje van te maken.

        Vooral het verhaal over de zakkendragers wil ik jullie niet onthouden. Deze mannen brachten het gerst van de Maas, waar het per boot aangeleverd werd, naar de brouwerij. De dragers waren niet vast in dienst van de brouwerij, maar werden altijd per vier tegelijk ingehuurd vanaf hun vaste plek op de Maasbrug.
        De mannen kregen een goed loon, zo schrijft Chambille. Maar het mooiste is toch wel dat de mannen vrij bier kregen. Ik citeer: "(...) 't werd hen echter zo verstrekt dat het werk er niet onder te lijden had. Bij de aanvang van het werk, gewoonlijk kwamen zij tegelijk met de eerste vracht om 7 uur, kregen zij een koperen ketel met 10 liter bier, waarmee ze tot het middaguur (!) moesten toekomen". Let op, we zitten tegen het middaguur dus op ca. 12 glazen per man...
        We vervolgen onze weg. De mannen aten tussen de middag een stevige maaltijd. Het spek werd gebraden op de achterkant van een schep boven het vuur. "Om het hele geval af te spoelen kregen ze een ketel met 10 liter bier." Nu zitten we dus op ca. 25 glazen. Maar zo kon je onze dragers natuurlijk niet laten vertrekken. Tegen 7 uur vertrokken ze met hun loon op zak "(...) ieder nog een bierglas vol jenever, omdat ze meestal erg bezweet waren van de inspanning, en nog een ketel van 10 liter bier". Dan zitten we dus op tegen de 40 glazen!!

        Wat deden de mannen dan na hun werk....? Juist! "Binnen 10 minuten was alles leeg en togen ze naar hun stamcafe in de Stokstraat (bij de Kromme Sjang), waar de vrouwen hen opwachtten om `n deel van het geld op te strijken, uit angst, dat ze anders alles opmaakten".

        De bijnamen van deze mannen zijn een soort van 'Oh Oh Cherso' avant la lettre. Onder meer: Pie de Bokkem, Flup de Kooystaart, De Sjeelen Hakke en Lamber d'n Oosgenger.

        De vaste medewerkers van de brouwerij hadden al helemaal niet te klagen volgens P.C. de B. Daarover later meer!
        Last edited by burgemeester; 20 november 2010, 10:28.

        Opmerking


        • #5
          Heerlijk verhaal!!
          Ik ben bij vlagen geniaal, alleen is het nu windstil!

          Opmerking


          • #6
            Bier en bier is twee. Was dit geestrijk vocht niet zeer laag alcoholhoudend? Niet de nu gebruikelijke acht tot dertien procent, maar eerder rond de twee procent?

            Opmerking


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door Clio Bekijk bericht
              Niet de nu gebruikelijke acht tot dertien procent, maar eerder rond de twee procent?
              Daar dacht ik ook aan. Hebben we geen historische bierdeskundige hier? Chambille geeft helaas geen promillages in zijn boekje....

              Overigens weet ik niet welk bier jij gebruikelijk drinkt, Clio, maar een normaal pilsje bevat hedendaags circa 5 % alcohol. De bieren tussen 8 en 13 % zijn speciaalbieren (Dubbel, Tripel).

              Hoe het ook zij: we gaan eens kijken naar de arbeiders in de brouwerij. Volgens Chambille de Beaumont waren er vier arbeiders werkzaam. Er lag een vat onder de keldertrap, waar een kraan ingeslagen was. Een koperen pot met een inhoud van een liter stond ernaast. Deze werd door alle arbeiders gebruikt - omspoelen werd niet gedaan. Op een gemiddelde doordeweekse dag dronken de mannen 12 tot 15 liter per man(!). Maar het allermooiste is: de arbeiders werden nooit ziek! P.C. de B. geeft hier een mooi voorbeeld van. Een arbeider moest ieder uur een lepel van een bepaald medicijn innemen. "(...) hij vergat de lepel medicijn in te nemen en kwam toch naar de brouwerij. Toen hij `s avonds weer een pijnaanval kreeg, dacht hij aan zijn medicijn en dronk ze ineens leeg". De dokter trof de man niet thuis aan en stond voor een raadsel; hoe kon deze man weer aan het werk zijn?

              Dezelfde arbeider werd jaren later 85 (natuurlijk!) en Chambille de Beaumont besloot hem te gaan opzoeken. Hij zat thuis, samen met twee andere oudere arbeiders van 78 en 76 jaar (om nog maar eens de gezondheid van het werk te onderstrepen) oude verhalen op te halen.
              Hoe trof hij de man aan? Natuurlijk! "In een leunstoel met een grote pot bier voor zich".


              Is de herinnering van P.C. de B. wellicht wat rozer gekleurd dan de werkelijkheid was? Volgens de auteur zelf niet. In het voorwoord stelt hij: "Alles wat ik u zal trachten te vertellen is de zuivere waarheid, humoristische voorvallen berusten op geen enkele fantasie mijnerzijds."
              Last edited by burgemeester; 20 november 2010, 10:37. Reden: toevoeging

              Opmerking


              • #8
                Maastrichts bier

                Oorspronkelijk geplaatst door burgemeester Bekijk bericht
                Overigens weet ik niet welk bier jij gebruikelijk drinkt, Clio, maar een normaal pilsje bevat hedendaags circa 5 % alcohol. De bieren tussen 8 en 13 % zijn speciaalbieren (Dubbel, Tripel).
                Wat Clio drinkt weet ik niet, maar ik persoonlijk heb een voorkeur voor speciaalbieren. Al naar gelang mijn stemming een trappist of een Duveltje. En horen die Chimay's van olijfje daar ook niet bij?

                Overigens moeten die percentages toch ergens te vinden zijn. Ik zal eens fluks een blik werpen in het allereerste deeltje van de reeks Maastrichts Vierkant: Ruud Philips, Mestreechs Aajt, de geschiedenis van de Maastrichtse brouwers en hun bier (1982).
                Last edited by Ingrid M.H.Evers; 20 november 2010, 11:31. Reden: aanvulling titel

                Opmerking


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door Ingrid M.H. Evers Bekijk bericht
                  Wat Clio drinkt weet ik niet, maar ik persoonlijk heb een voorkeur voor speciaalbieren. Al naar gelang mijn stemming een trappist of een Duveltje. En horen die Chimay's van olijfje daar ook niet bij?
                  Mag ik je dan ook eens een Karmeliet adviseren? Niet teveel van drinken!


                  Ik heb een emailtje gestuurd naar www.cambrinus.nl; daar staat ontzettend veel over bier. Wellicht dat dit wat meer info oplevert.
                  Het genoemde boek bezit ik niet.

                  Opmerking


                  • #10
                    Aajt Mestreechs

                    Noets neet vaan gehuurd neet vaan dee karmeliet!

                    Het boekje is al jááren uitverkocht, dus spoed je naar die meneer in de Rechtstraat (of De Slegte), want er staan niet alleen lange citaten van Pol Chambille in, maar ook van de negentiende-eeuwse beschrijvers Van der Noorda, Schumacher en anderen.

                    Ik kan overigens zo gauw ook niets vinden over percentages. Misschien was dat afhankelijk van het brouwsel? Al ik het goed begrijp werd dat dik-, middel- en dunnebier allemaal gemaakt van één en hetzelfde brouwsel. Dan krijg je natuurlijk wel een steeds minder krachtig drankje. (Vergelijk het met een theezakje dat je keer op keer gebruikt voor wéér een kopje thee!)
                    Last edited by Ingrid M.H.Evers; 21 november 2010, 20:46. Reden: aanvulling

                    Opmerking


                    • #11
                      Inmiddels heb ik een reactie ontvangen van www.cambrinus.nl, waarvoor dank!

                      "De lager bieren in die tijd waren van een laag alcoholpercentage als we dit vergelijken met het heden, namelijk zo’n 3 à 4 procent"

                      Lager dan nu dus, maar 10 liter van dat spul zal toch nog een behoorlijke kater opleveren, lijkt me!

                      Opmerking


                      • #12
                        Was deze Pol Chambille ook niet DE grote man bij fanfare St. Joep ? (Sint Zoep)

                        Oorspronkelijk geplaatst door Ingrid M.H. Evers Bekijk bericht
                        De auteur die Chambille beschreef op de Limburgse Wikipedia blijkt ene Maurits G. te zijn uit Blerick. Chapeau voor zijn bijdrage , die inhoudelijk prima in elkaar zit. Over de kwaliteit van zijn Maastrichts kan ik niet oordelen, maar ook daarop lijkt mij als niet-mestreechse weinig aan te merken.

                        Naar ik begrijp heeft G. vooral belangstelling voor de literaire kant van Chambille. Op diens dagelijkse werkkring na blijven veel biografische gegevens buiten beeld. Breur heeft hierboven Chambilles genealogie geplaatst (hulde), maar ook daarmee is burgemeester natuurlijk nog niet tevreden gesteld.

                        Persoonlijk kan ik slechts aanvullen dat Pol Chambille lid was van de Momus. Naar ik meen heeft hij verschillende teksten geschreven in het jaarlijks uitkomende Momus Almanak veur 't jaor... (klik hier).

                        Ik stel voor dat onze burgemeester zijn wandelingen eens wat verder uitstrekt dan het Jekerkwartier en een bezoekje brengt aan de Stadsbibliotheek in het Centre Céramique. De kaart(!)catalogi van de Documentatie Limburg op de vierde verdieping zullen hem nog veel kunnen vertellen. Ik bedoel dus niet de via Google bereikbare digitale catalogus (tien titels op naam van Paul Beaumont, niet geheel corresponderend met Wikipedia, klik hier), maar de twee grote blokken kaartenbakken met litertuurfiches, de eerste gebaseerd op vermeldingen in boeken en tijdschriften, de tweede idem in kranten. Er moeten voor deze mestreechteneer tal van necrologieën zijn verschenen, en in de bakken 'literatuur' zijn waarschijnlijk nog meer 'werken' gedocumenteerd.

                        Opmerking

                        Bezig...
                        X