Aankondiging

Sluiten
No announcement yet.

Raadskelder?

Sluiten
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

  • Raadskelder?

    Als Vin1 geen zoekplaatjes meer heeft, dan ik nog wel:



    Het onderschrift lijkt duidelijk, maar dit is volgens mij niet het stadhuis. Het Dinghuis misschien, ten tijde van het historisch museum? Of gewoon niet in Maastricht?

  • #2
    Ik heb deze volgens mij ook al eens ergens anders op dit forum gezet, maar hier kan die weer...
    Bestanden bijvoegen

    Opmerking


    • #3
      Raadskelder

      De uit Den Bosch afkomstige bakker Piet Hendrix, richtte in 1930 in het Dinghuis een zogenaamde raadskelder in.
      Voor de inrichting van het café in de kelder, dat ook in verbinding stond met de kelderruimte van het naastgelegen pand in de Kleine Staat, werden de wanden met oudhollandse tegeltjes bekleed.
      De muren droegen schilderingen uit de stadsgeschiedenis, vervaardigd door Piet Koppens en Jan Grégoire.
      Van Vollenhoven's bierbrouwerij NV uit Amsterdam trad als huurder op.
      Het plan van Piet Hendrix was om van de raadskelder een ontmoetingscentrum voor de burgerij te maken, maar die opzet mislukte.

      In 1937 werd de R.K. Werkgemeenschap 'De Brug' opgericht; een werkgemeenschap voor kunstenaars en intellectuelen.
      Dat was tevens het einde van de raadskelder in het Dinghuis.

      Bron:
      Het Dinghuis
      Maastrichts silhouet 21
      W.A.A. Mes
      Eerste druk; 1986

      PS: morgen scan ik nog drie afbeeldingen van de betreffende raadskelder.
      Voor nu: .
      Last edited by SJEF †; 18 september 2010, 08:24. Reden: toevoeging URL in de tekst
      Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
      Thomas More

      Opmerking


      • #4
        Sjef zit helemaal goed en al die details had ik moeten weten. Maar ja, meer boeken in de kast dan gelezen...

        Opmerking


        • #5

          Opening van de raadskelder in 1930.


          Raadskelder: interieur met schouw op de eerste verdieping; ca. 1935.


          Prentbriefkaart van het interieur met vaag op de achtergrond de beschilderde muur; ca. 1935.


          In het pand Kleine Staat 3-5, zie je bij binnenkomst aan de linkermuur die grenst aan het Dinghuis,
          nog restanten van de historische schilderingen, die ooit deel uitmaakten van de Raadskelder in het Dinghuis.
          (Met dank aan olijfje, die de foto maakte.)


          Lees meer over het Dinghuis via onderstaande URL:

          http://www.mestreechonline.nl/forum/...read.php?t=610 .

          Bron zwart/wit foto's:
          Het Dinghuis
          Maastrichts silhouet 21
          W.A.A. Mes
          Eerste druk; 1986
          Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
          Thomas More

          Opmerking


          • #6
            Wat goed! Snel en efficiënt opgelost. Bedankt allemaal. Zo zie je maar, wat voor de een 'n vraag is, is voor de ander zo klaar als een klontje

            Opmerking


            • #7
              En al zoekend, vond ik nog twee afbeeldingen van de Raadskelder in het Dinghuis van Maastricht.

              Jammer dat de Raadskelder niet meer bestaat.
              Het zou het ideale clublokaal zijn voor de leden van MO .



              Historie is niet alleen het weergeven van de as, maar ook het doorgeven van het vuur.
              Thomas More

              Opmerking


              • #8
                Muurschildering Raadskelder (1930)

                Volgens mij zijn we bij de servercrash een stuk van dit draadje kwijtgeraakt. Enfin, bijgaand een foto uit het Woerdensch Weekblad (!) van 1930, met Jan Grégoire op de steigers aan het werk.

                http://woerden.courant.nu/index.php?...agraaf=1&y=221

                Opmerking


                • #9
                  Muurschilderingen Raadskelder (1930)

                  De door Clio in het Woerdensch Weekblad gevonden foto laat duidelijk zien, dat de muurschildering in het huidige pand van Perry niet van Jonas kan zijn. Uit enkele oude krantenberichten blijkt dat deze historische voorstellingen geschilderd werden door Piet Koppens en J. van Anrooy. Beiden waren afkomstig uit 's-Hertogenbosch. Hun werk bracht: 'Een synthese van Maastricht: het Pater Vinktorentje; de Nederlandsche Maagd, rustend op het zwaard en Maastricht beschermend; bij de blijde 'inkomst' van Cornelis van Bergen, bisschop van Luik, werd het geliefkoosde spel der Maastrichtenaren, de bestorming van den burcht, voor den Hoge Gast in 1538 vertoond; de Intocht van Parma in 1579; dit alle zijn taferelen [door Koppens en Van Anrooy] op de wanden [van de eerste verdieping boven de taverne] aangebracht.'

                  Grégoire schilderde op de eerste verdieping 'in de oude gerechtzaal' van het eigenlijke Dinghuis uiteindelijk vier taferelen: een groot van 6 bij 2 meter, en drie kleinere van ca. 2,5 m. in het vierkant. Het thema betrof vooral het moderne Maastricht: de Maagd van Maastricht omgeven door verkeer, gastvrijheid, industrie, werkkracht en kunst. Ik vond in de Tilburgsche Courant nog een tweede afbeelding van (een detail van) deze muurschildering.

                  Of Grégoires muurschilderingen in de Raadskelder werkelijk fresco's waren -zoals het krantenbericht vermeldt - is de vraag. Fresco schilderen is een in Nederland weinig toegepaste techniek. Slechts een handvol kunstenaars wist er raad mee. Grégoire was er daar een van, maar 1930 is wat betreft dit procedé voor hem wel erg vroeg. Het zal wel altijd onduidelijk blijven. Ik denk niet dat de techniek op deze zwart-wit foto's te herkennen valt. Het werk is niet bewaard gebleven.
                  Bestanden bijvoegen
                  Last edited by Ingrid M.H.Evers; 9 februari 2012, 11:33.

                  Opmerking

                  Bezig...
                  X